Test FreeSync na BenQ XL2730Z: dosáhne na G-Sync?
Článek Test FreeSync na BenQ XL2730Z: dosáhne na G-Sync?

Test FreeSync na BenQ XL2730Z: dosáhne na G-Sync?

Pavel Urbánek

Pavel Urbánek

15. 4. 2015 03:00 61

Seznam kapitol

1. Úvod 2. Kde je problém, který FreeSync řeší… 3. ...a jak ho řeší? 4. FreeSync není „free“, ale je levnější než G-Sync 5. Dynamic FPS – ultimátní výhoda proti G-Syncu?
6. Monitory a hardware kompatibilní s FreeSync 7. BenQ XL2730Z – úvod 8. BenQ XL2730Z - obraz, inputlag a FreeSync 9. Závěr

Plynulé zobrazení na LCD panelech je něco, co nám bylo dlouhou dobu odepíráno. Existovaly sice berličky jako Vsync, ale skutečný průlom přinesl až G-Sync. AMD na něj zareagovalo a přichází s alternativou: FreeSync. Není to ale identická kopie G-Syncu. Ani cenou, ani vlastnostmi, které jsou někde dokonce lepší, ale někde výrazně horší.

Reklama
Reklama

AMD přišlo s technologií, jejímž účelem je řešení stejného problému, jakým se zabývala již Nvidia. O jakém problému se ale bavíme? O problému synchronizace vykreslování snímků na grafické kartě a zobrazování na monitor.

Nejdříve ale rychlá vsuvka z historie. V době obrazovek CRT bylo nutné obraz na monitoru obnovovat s jasně definovanou periodou, které byla pro konkrétní nastavení fixní. Jinými slovy CRT se obnovovací frekvencí 100 Hz obnovovalo obraz každých 10 ms. Tečka.

Fixní frekvence monitorů sama o sobě není problém. Ten se projevuje až při napojení grafické karty na monitor. Jak jistě dobře víte, nejen ve hrách, ale obecně v jakémkoli programu, který něco „v reálném čase“ vykresluje na obrazovku, je prakticky vyloučené dosáhnout vždy stabilní frekvence, která by přesně odpovídala obnovovací frekvenci monitoru. Ano, výkonný HW a optimalizace pomůže, ale i tak se nějaké fluktuace téměř nutně projeví.

A v tom je ten háček – co dělat, když GPU posílá snímky nejen v jinou chvíli, než monitor začíná obnovovat obraz, ale hlavně na jiné frekvenci? Doposud bylo vyvinuto několik způsobů, jak tuto situaci řešit, ale žádný z nich nebyl ani zdaleka dokonalý. Příkladem může být Vsync neboli vertikální synchronizace. Ta funguje na principu podřízení grafické karty aktivitě monitoru.

Aniž bychom zabíhali do detailu, výsledek takové konfigurace dodává obraz bez artefaktů (tearing), ale za cenu vysokého zpoždění (inputlagu) a za cenu snížené plynulosti – cukání, o omezení snímkové frekvence nemluvě.

Test FreeSync na BenQ XL2730Z: dosáhne na G-Sync?

Test FreeSync na BenQ XL2730Z: dosáhne na G-Sync?

Alternativou Vsyncu (včetně jeho modifikací a i s různými druhy bufferingu) bylo ho nemít. Jinými slovy nechat věci tak, aby se děly bez jakékoli dohody mezi GPU a monitorem. Grafická karta pak vesele spamuje snímky podle toho, jak je zrovna stíhá nebo nestíhá vykreslovat (fps se mění zcela volně). Výhoda tohoto přístupu je maximálně rychlá odezva (minimální inputlag), plynulost je také dobrá. Bohužel v obraze dochází ke vzniku artefaktů – tearingu (roztržení). Jde o to, že pokud se dva po sobě generované snímky liší (typicky pokud se posunou zobrazené objekty), tak se na monitoru se vykresluje část jednoho snímku. Jakmile má během jeho vykreslování GPU připravený další snímek, vykreslování od daného bodu pokračuje tím novějším. Najednou máme na obrazovce slepenec dvou snímků dokončených v různém čase a v obrazu vznikne zlom.

Test FreeSync na BenQ XL2730Z: dosáhne na G-Sync?

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning