Test FreeSync na BenQ XL2730Z: dosáhne na G-Sync?
i Zdroj: PCTuning.cz
Monitory Článek Test FreeSync na BenQ XL2730Z: dosáhne na G-Sync?

Test FreeSync na BenQ XL2730Z: dosáhne na G-Sync? | Kapitola 5

Pavel Urbánek

Pavel Urbánek

15. 4. 2015 03:00 61

Seznam kapitol

1. Úvod 2. Kde je problém, který FreeSync řeší… 3. ...a jak ho řeší? 4. FreeSync není „free“, ale je levnější než G-Sync 5. Dynamic FPS – ultimátní výhoda proti G-Syncu?
6. Monitory a hardware kompatibilní s FreeSync 7. BenQ XL2730Z – úvod 8. BenQ XL2730Z - obraz, inputlag a FreeSync 9. Závěr

Plynulé zobrazení na LCD panelech je něco, co nám bylo dlouhou dobu odepíráno. Existovaly sice berličky jako Vsync, ale skutečný průlom přinesl až G-Sync. AMD na něj zareagovalo a přichází s alternativou: FreeSync. Není to ale identická kopie G-Syncu. Ani cenou, ani vlastnostmi, které jsou někde dokonce lepší, ale někde výrazně horší.

Reklama

Základní princip adaptivní synchronizace není komplikovaný, ale je potřeba řešit technická omezení LCD panelů. Není možné totiž vyrobit LCD s rozsahem 1–1000 Hz, zatím se pohybujeme v rozsahu přibližně 30-140 Hz (a méně, podle modelu - například „pouze“ 48–75 Hz). Důležité je tedy se zeptat, co se stane, když grafická karta buď nestíhá ani minimum, nebo naopak generuje rychleji než je maximum.

Dynamic FPS je vlastnost FreeSyncu, která se věnuje maximální (i minimální) hranici obnovovací frekvence monitoru, respektive tomu, co se stane, když je tato hranice překročena. K dispozici jsou dva módy, které jsou odvozeny od uživatelského nastavení Vsync on/off. První funguje jako Vsync v oblastech mimo rozsah obnovovacích frekvencí monitoru. Generování snímků je povoleno pouze do horní hranice rozsahu obnovovací frekvence monitoru. Tento režim má tu výhodu, že nikdy nedojde ke vzniku artefaktů v obraze.

Nicméně najdou se i tací, co očekávají jiné chování, a to neomezené snímkové frekvence. Proto je v rámci FreeSyncu (a Dynamic FPS) i druhý mód, který synchronizuje panel až po dostažení maximální obnovovací frekvence. Pokud rychlost generování snímků překročí tuto maximální frekvenci LCD panelu, tak se od synchronizace upustí a obraz je generován na obrazovku nezávisle na tom, co panel stíhá vykreslovat. To vede k negativnímu jevu v podobě projevů tearingu, nicméně tento jev není při velkých frekvencích příliš rušivý. Současně ale dojde k tomu, že je využití grafické karty 100% (pokud to engine aplikace/hry dovolí) a inputlag je minimální. Tato vlastnost je často více žádaná mezi progamery a soutěžně orientovanými hráči.

Test FreeSync na BenQ XL2730Z: dosáhne na G-Sync?
i Zdroj: PCTuning.cz

Druhý dynamický mód je specifický pouze pro FreeSync, jeho přímý konkurent G-Sync tuto konfiguraci neumožňuje. A jelikož je žádoucí mezi hráči citlivými na inputlag a plynulost, FreeSync zde vychází jako vítěz – lze ho doporučit pro hraní s fps v okolí horní hranice obnovovací frekvence. Otázkou je, zda G-Sync může časem nabídnout tento mód též, nebo zda jde o hardwarové omezení modulu.

...nebo naopak obrovská nevýhoda FreeSyncu?

Dynamic FPS se zaměřuje na oblast mimo rozsah podporovaných obnovovacích frekvencí monitoru. Výše jsme se podívali na to, jakou výhodou nám přinese, pokud budeme dosahovat vyšších fps než je horní hranice obnovovací frekvence monitoru. Pro mnohé je chování v této oblasti velmi zajímavé a je to prostě výhoda oproti G-Syncu. Není ale všechno zlato, co se třpytí – FreeSync, respektive Dynamic FPS, má problém!

O jaký problém se jedná? Jde právě o oblast fps od 0 do minimální obnovovací frekvence panelu (například 0 až 40). Zde se chování FreeSyncu liší jak se zapnutým, tak i vypnutým Vsyncem od chování G-Syncu. Když se vypne Vsync, tak při nízkých fps bude docházet k roztrhání obrazu a neplynulosti renderování – to by se dalo očekávat, je to v podstatě správné chování. Problém je ale v tom, že monitor dále pracuje na minimální obnovovací frekvenci, což zhoršuje dojem z tearingu ještě více.

Kde to ale drhne ještě více, je právě kombinace FreeSync a Vsync On. Zde dojde k nepříjemné situaci při pádu fps pod minimum monitoru. AdaptiveSync monitor s FreeSync GPU v tu chvíli už nemůže déle čekat na další snímek a proto grafická karta odešle ten samý snímek pro znovuvykreslení. To ještě dává smysl. Háček je v tom, že obnovovací frekvence je v tu chvíli na minimu (např. 40 Hz), takže snímek bude efektivně zobrazen na 20 Hz. To je typický problém Vsyncu, který se přenesl z principu i na FreeSync se zapnutým Vsyncem.

Jen pro srovnání se podívejme jak situace s poklesem fps pod minimální frekvenci řeší G-Sync. První fakt, který musíte vzít v potaz, je to, že G-Sync modul pracuje v rozmezích 0 až 144 fps (respektive 30 až 144 Hz). Velký rozsah frekvence je důležitý právě kvůli podpoře klesajících fps. Když totiž dojde k propadu, modul v monitoru začne duplikovat snímky – takže například 25 fps se zobrazí na 50 Hz. AMD by teoreticky mohlo něco podobného implementovat v ovladačích, ale u monitoru s AdaptiveSyncem, které podporují překreslování v poměrně malém rozsahu 48 až 75 Hz, nelze minimum duplikovat.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama