Test MSI GeForce GTX 1080 Gaming X: bez kompromisů! | Kapitola 6
Seznam kapitol
Prvním nereferenčním modelem GeForce nové generace, na které se podíváme, je MSI GTX 1080 Gaming X. Řeší obvyklé neduhy „referenčního“ provedení – kromě továrního přetaktování dostala karta do vínku i novou generaci chladiče s novou generací ventilátorů. Výsledkem jsou nižší teploty, nižší hlučnost, a stabilní a mnohem vyšší takty.
Kdysi dávno jsem si představoval, že bude mít ke startu nové generace karet připravenou už i novou sestavu a kompletně novou metodiku. Nové karty přišly nakonec mnohem dřív, než to ještě před dvěma, třemi měsíci vypadalo, a shánění komponent se naopak mnohem víc vleče (trochu neprozřetelně jsem se rozhodl počkat na novou generaci desek s X99, kterou výrobci připravili pro uvedení Broadwellu-E, ale disponibilní kusy se zatím toulají po recenzích).
Kvůli tomu bude pár karet v mezičase otestovaných touto „hybridní“ metodikou na stávající sestavě – přihodím provizorně i řadu nových her, ve kterých ale nemám natestované karty, u nichž nebylo vzorků nazbyt a obtížněji se shánějí (R9 Fury X, R9 Nano anebo GTX Titan X). Jakmile bude nová metodika kompletní, tak se nám snad ještě podaří splašit i tyto „raritní“ modely na přetestování.
O nějaké srovnání s ostatními modely ale nepřijdete – karty jsem protáhl i vousatou metodikou, kterou pravidelní čtenáři znají už tak důvěrně, až je to nemilé. (: V jednotlivých kapitolách najdete i výsledky v rozlišení 3840 × 2160, v nich je trochu jiná sestava karet než v běžných rozlišeních 1920 × 1080, a 2560 × 1440, protože zdaleka ne všchny karty jsem testoval i ve 4K.
Dirt Rally
U řady her jsem ex post po prvních testech objevil nějakou tu mušku. Dirt Rally je výjimkou, u něj jsem o té mušce věděl už předem.
V této hře mají Radeony už dlouhodobě problém s průhledností. Podrobněji jsme to popisovali i na PC Tuningu v průvodci nastavením, od té doby se bohužel nic nezlepšilo.
Projevuje se to ditheringem na listech i trávě. Jen těžko odhadnout, jaký to má dopad na výkon (právě poloprůhledné textury s vyhlazováním ale mají obvykle dost podstatný vliv na výkon).
Proto se příliš nehodí přímé srovnání, u Radeonů, a nejspíš ani případné započítání těchto výsledků do průměrů.
Trochu lepší je to v případě, že nastavíte vyhlazování hran na MSAA 8×, ale problém se vzájemně „nekompatibilním“ měřením mezi GeForce a Radeony to neřeší – i s MSAA 8× mají Radeony u listí dithering, jenom to není tolik vidět.
Testoval jsem s maximálními detaily pomocí vestavěného benchmarku, výsledek je průměr z FRAPSu.