Test Sapphire Nitro+ RX 580: Rychlejší, tišší, chladnější! | Kapitola 27
Seznam kapitol
AMD dnes uvádí novou řadu Radeonů – RX 500. S vyladěním výroby jsme se dočkali lepších čipů, které zvládnou běžet na vyšších taktech. Zvedla se s tím spotřeba. A to paradoxně prospělo třeba testované Nitro+ RX 580 od Sapphire, která dostala mnohem výkonnější chladič. Výsledkem je lepší karta za obdobnou cenu jako její předchůdce.
Na přetaktování jsem měl jen chvilku, v tabulce je zaznamenaný rychlý postup a pod ní krátký komentář k tomu, jak vše probíhalo. Taktoval jsem při spuštěné zátěžové scéně v Crysis v rozilšení 2560 × 1440.
V první části je tabulky je nastavení afterburneru, v druhé (monitoring) jsou údaje, na kterých se s daným nastavením dostaly údaje z monitoringu po chvíli zátěže. Žlutou je zvýrazněná hodnota, kterou jsem v daném kroku měnil.
nastavení | monitoring | |||||||||||||
krok | power [%] | GPU clock [MHz] | Mem [MHz] | fan speed | GPU volt. | takt GPU [MHz] | takt mem [MHz] | GPU volt. [V] | teplota GPU | Fan speed [%] | Fan rpm | GPU pow. [W] | Příkon PC [W] | fps v Crysis |
0 | 0 | 1411 | 2000 | auto | 0 | 1310 | 2000 | 1,018–1,181 | 36 | 1557 | 174 | 354 | 54,5 | |
1 | 5 | 1411 | 2000 | auto | 0 | 1328 | 2000 | 1,043–1,162 | 33 | 1408 | 184 | 369 | 55 | |
2 | 15 | 1411 | 2000 | auto | 0 | 1362 | 2000 | 1,062–1,143 | 36 | 1520 | 200 | 393 | 55,7 | |
3 | 25 | 1411 | 2000 | auto | 0 | 1408 | 2000 | 1,131–1,175 | 81 | 45 | 1833 | 215,3 | 413 | 56,5 |
4 | 27 | 1411 | 2000 | auto | 0 | 1411 | 2000 | 1,131–1,175 | 80 | 46 | 1860 | 216 | 414 | 56,6 |
5 | 40 | 1411 | 2000 | auto | 0 | 1388 | 2000 | 1,056–1,191 | 80 | 56 | 1400 | - | 57 | |
6 | 50 | 1461 | 2000 | auto | 0 | 1461 | pád | |||||||
7 | 50 | 1441 | 2000 | 100 | 50 | 1441 | 2000 | 1,056–1,191 | 65 | 100 | 3084 | 194,3 | 384 | 57,5 |
8 | 50 | 1451 | 2000 | 100 | 50 | 1451 | 2000 | 1,087–1,143 | 65 | 100 | 3084 | 194,3 | 384 | 58 |
9 | 50 | 1473 | 2000 | 100 | 100 | 1473 | 2000 | 1,168–1,256 | 76 | 100 | 3084 | 194,3 | 448 | 59 |
10 | 50 | 1490 | 1490 | pád | ||||||||||
11 | 50 | 1480 | 2271 | 100 | 96 | 1480 | 2271 | 1,162–1,206 | 83 | 100 | 2994 | 250,1 | 460 | 62 |
Začneme krokem 0, to je standardní nastavení s rychlejším profilem. S ním řízení spotřeby škrtilo takt GPU, z 1411 šel na hodnoty kolem 1310 MHz. Zkoušel jsem, o kolik je třeba zvednout power limit, aby ke snižování taktů nedocházelo a co se pak bude dít se spotřebou. Navýšení o 5 % zvedlo příkon PC o 15 W a takt na 1328 MHz. Limit jsem zvedal dál, někde kolem 27 % (krok 4) navýšení se se karta dostala na maximální deklarovaný takt. To už ale příkon PC stoupl z 354 na 414 W. Všimněte si, že s taktem rostlo i napětí GPU.
Když jsem dál zvedal power limit na 40 %, stalo se něco nečekaného – regulaci na chvíli ruplo v bedně, snížila otáčky větráku, s tím se možná dostala na limit teploty a takt šel dolů. Po chvíli se ale automatika chytla, otáčky větráku zvedla a karta zase vyběhla na 1411 MHz.
Pak jsem zvedl power limit na maximum – 50 % a postupně zvedal takty. Když jsem nastavoval 1461 MHz (krok 6), Crysis spadl. Při změně taktů na GPU na chvíli nejspíš naskočilo nižší napětí a karta to neustála. Jak vidíte o kousek dál, byla totiž posleze schopná běžet i na vyšších taktech.
V dalším kroku jsem pro jistotu naplno vytočil ventilátory a jal se pokračovat. Teplotu GPU to srazilo z 80 na 65 °C, ten hluk za to ale určitě nestojí.
Dál jsem zkusil zvedat napětí a postupně zvedat takty. Při kvedlání s táhlem napětí jsem ale nevšiml nějakého okamžitého vlivu na aktuální napětí GPU (hodnoty napětí dost skáčou), ale zdálo se, že to přece jen cosi ovlivňuje v kombinaci se změnou taktů. V kroku 9 s navýšením napětí o 0,096 V a zvednutím taktů na 1473 MHz už skočil příkon PC na 448 W – a tam už se pro pár MHz navíc dostáváme na absurdní nastavení – nějak podobně žere přetaktovaná GTX 1080 Ti s více než dvojnásobným výkonem. Na 1490 MHz se pak Crysis opět kousl.
Pak jsem zkusil taktovat paměti, postupně jsem se doklepal ke 2300 MHz. To už se v obraze objevovaly artefakty, při vyšším taktu počítač natvrdo zatuhl. A obdobně zlobil i na nižších frekvencích, nakonec jsem se dopracoval k jakž takž stabilní kombinaci 1480 MHz u GPU a 2271 MHz u pamětí (9 084 MHz efektivně). Jakž takž píšu proto, že to chvíli ustálo Crysis bez pádu a prošla i šestice průběhů v AvP. Otázka je, jak by to dopadlo ve hře náročnější na paměť a v dalších titulech.
Navýšení výkonu bude záležet na vytížení GPU. V Crysis se zvedl takt z (průměrných) 1310 na 1480 MHz a pamětí z 8 na 9,084 GHz zvedlo výkon v Crysis z 54,5 na 62 fps. V AvP (kde si karta drží se standardním nastavením vyšší průměrný takt) se při stejném nastavení zvedl výkon ze 100 na 109,8 fps.