Úvaha: Internet nás nerozvíjí, jenom z něj blbneme | Kapitola 2
Seznam kapitol
S jistou skepsí jsem si pročetl názory Dona Tapscotta, technologického optimisty, hlasatele změny přicházející z internetu a autora Wikinomiky. Rozzářeně hlásal, že vlády jsou zakrnělé, průmyslový věk je překonaný a přichází změna. S novou digitální generací přijde nová civilizace, překoná národy a instituce. Přinese spravedlnost a svobodu.
Nový digitální svět sám o sobě neřeší a nevyřeší žádný z velkých civilizačních problémů, o kterých mluví lidé, jako je Jared Diamond, který se zabývá příčinami kolapsů civilizací. Tento pán vyjmenovává dvanáct rizik, které hrozí té naší, moderní, technologické v blízké budoucnosti. Podívejte se na ně a zamyslete se, jak nám úspěšné firmy moderního digitálního a propojeného věku, jako Facebook, Groupon či Zynga pomohou tyto problémy řešit:
- Odlesňování a ničení přirozených ekosystémů
- Poškozování půdního fondu erozí, zasolením a vyčerpáním živin
- Nedostatek pitné / užitné sladké vody
- Nadměrný lov
- Nadměrné rybaření
- Zavlečení invazivních rostlinných a živočišných druhů
- Přelidnění
- Zvyšování spotřeby a ekologické zátěže na jednoho obyvatele
- Lidmi způsobená změna klimatu
- Zamořování ekosystému jedovatými látkami
- Nedostatek energie
- Celková energetická spotřeba lidstva překračující množství energie dodávané Sluncem
Prvních osm faktorů se historicky už stalo důvodem pádu civilizací, zbylé čtyři jsou spekulativní, protože se ještě příčinou kolapsu nestaly, nicméně Jared Daimond se obává, že by se příčinou pádu stát mohly. Nejsou to důvody jediné, civilizace můžou skončit i z čistě politických či ekonomických příčin, nicméně autor se zaměřuje na přírodní faktory, které na ekonomice a politice závislé nejsou. Počítačové technologie jako takové se objevují ve dvou z těchto bodů – v zamořování ekosystému jedy (pokud se počítače nerecyklují, jsou jejich komponenty toxické) a ve zvyšování spotřeby na obyvatele. Jde o problémy řešitelné, nicméně se stále masovějším rozšiřováním technologií se objem odpadu a „zbytné spotřeby“ zvyšuje. Pokud každé dva roky vyměňujete grafiku a mobil a každé čtyři roky počítač s kompletním vybavením, ekosystém dost zatěžujete. A s tím, jak se konzole a telefony rozšiřují i do rozvojových zemí, celkový objem odpadu a „zbytné spotřeby“ narůstá.
Pomůžou nám digitální technologie tyto problémy řešit? Určité přínosy tu nepochybně jsou: Přenos informace je ekologičtější, než transport zboží, takže digitální distribuce obsahu je ekologicky přínosnější, než prodej fyzických nosičů. (Těch plastových a papírových obalů, co jsem vyhodil! Těch médií, co vyhodím, až ta stará CD/DVD už nepůjde přečíst!) Přenos informace také snižuje potřebu cestovat, což snižuje ekologickou zátěž s cestováním spojenou. Dovoluje, aby vědci mohli efektivně komunikovat, spolupracovat a rychle si předávat data o hrozících krizích.