Úvaha: Jak bezpečnostní čip zachránil konzole
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Úvaha: Jak bezpečnostní čip zachránil konzole

Úvaha: Jak bezpečnostní čip zachránil konzole | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

13. 12. 2013 09:00 24

Seznam kapitol

1. Nemusíme nic 2. Ouuuu 3. Bytelné řešení 4. Doba konzolová
5. Průser na průser 6. Masivní nadprodukce 7. Přijďte se mrknout

Málokdo vnímá ochranné systémy zabudované v konzolích jako něco pozitivního. Málokdo kromě vydavatelů, případně jejich akcionářů, protože úkolem podobných systémů je přece jenom omezit volnou soutěž, zdražit hry pro zákazníky a napakovat se. A nebo to tak nikdy nebylo a ani nebude?

Reklama

Poté, co se Atari podařilo v roce 1975 prorazit s Home Pongem, domácí variantou automatového pongu, kterou si lidé mohli připojit ke své televizi, se roztrhl pytel s jeho klony. Atari vymyslelo úžasnou věc: Aby se konzole podařilo výrobně zlevnit, integrovali celou elektroniku do jediného čipu. Tím vzniklo zařízení, které bylo levné, spolehlivé a energeticky úsporné. Jednočipové herní automaty byly velice rychle kopírovány jinými výrobci, což vytvořilo neuvěřitelnou záplavu pongů.

Úvaha: Jak bezpečnostní čip zachránil konzole
i Zdroj: PCTuning.cz

Mezi lety 1975-1977 vznikla obrovská hora videoher, jejichž základní problémy byly dva: Za prvé, jednotlivé videohry se podobaly jako vejce vejci, protože používaly velmi podobné čipy. Standardem se stal General Instrument AY-3-8500, který nabízel šest „pongoidních“ her: Tenis, Squash (oba hráči jsou na stejné straně), Fotbal (hráč má ofenzivní a defenzivní pálku a musí se strefovat do menší branky), Trénink (pinkání o zeď pro jednoho hráče), Střelba pro jednoho a pro dva hráče (pokud konzole podporovala světelnou pistoli). Čip podporoval ještě sedmou, málokdy implementovanou hru, variantu Fotbalu s tím, že jeden z hráčů mohl používat dva ovladače.

Úvaha: Jak bezpečnostní čip zachránil konzole
i Zdroj: PCTuning.cz

AY-3-8500, [zdroj]

O jak velkou horu jde? Odhaduje se, že jen tento čip využívalo dvě stě různých konzolí! Později vznikaly další čipy, které podporovaly barvu a další hry, na konci jednočipových konzolí šlo až o 32 her. A přesně toho se týká druhý problém: Konzole byly omezeny jen na ty videohry, které čip uměl. Nebylo možné je vyměnit, ani doplnit. Existovala různá řešení: Některé konzole, jako Mark IX Unimex, měly možnost vyměnit desku s jedním jednočipovým automatem za jinou. Skutečné řešení ale přišlo až s konceptem konzolí s mikroprocesorem a výměnných cartridgí, obsahujících ROM s hrami. První herní konzole s výměnnou pamětí ROM byla Fairchild Channel F z roku 1976, skutečně úspěšné bylo až Atari 2600 z roku 1977. Této konzole vznikla celá řada variant, poslední se vyráběly až do roku 1992, platforma tedy existovala 14,5 roku!

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama