Úvaha: Jak bezpečnostní čip zachránil konzole | Kapitola 3
Seznam kapitol
Málokdo vnímá ochranné systémy zabudované v konzolích jako něco pozitivního. Málokdo kromě vydavatelů, případně jejich akcionářů, protože úkolem podobných systémů je přece jenom omezit volnou soutěž, zdražit hry pro zákazníky a napakovat se. A nebo to tak nikdy nebylo a ani nebude?
Poté, co se Atari podařilo v roce 1975 prorazit s Home Pongem, domácí variantou automatového pongu, kterou si lidé mohli připojit ke své televizi, se roztrhl pytel s jeho klony. Atari vymyslelo úžasnou věc: Aby se konzole podařilo výrobně zlevnit, integrovali celou elektroniku do jediného čipu. Tím vzniklo zařízení, které bylo levné, spolehlivé a energeticky úsporné. Jednočipové herní automaty byly velice rychle kopírovány jinými výrobci, což vytvořilo neuvěřitelnou záplavu pongů.
Mezi lety 1975-1977 vznikla obrovská hora videoher, jejichž základní problémy byly dva: Za prvé, jednotlivé videohry se podobaly jako vejce vejci, protože používaly velmi podobné čipy. Standardem se stal General Instrument AY-3-8500, který nabízel šest „pongoidních“ her: Tenis, Squash (oba hráči jsou na stejné straně), Fotbal (hráč má ofenzivní a defenzivní pálku a musí se strefovat do menší branky), Trénink (pinkání o zeď pro jednoho hráče), Střelba pro jednoho a pro dva hráče (pokud konzole podporovala světelnou pistoli). Čip podporoval ještě sedmou, málokdy implementovanou hru, variantu Fotbalu s tím, že jeden z hráčů mohl používat dva ovladače.
AY-3-8500, [zdroj]
O jak velkou horu jde? Odhaduje se, že jen tento čip využívalo dvě stě různých konzolí! Později vznikaly další čipy, které podporovaly barvu a další hry, na konci jednočipových konzolí šlo až o 32 her. A přesně toho se týká druhý problém: Konzole byly omezeny jen na ty videohry, které čip uměl. Nebylo možné je vyměnit, ani doplnit. Existovala různá řešení: Některé konzole, jako Mark IX Unimex, měly možnost vyměnit desku s jedním jednočipovým automatem za jinou. Skutečné řešení ale přišlo až s konceptem konzolí s mikroprocesorem a výměnných cartridgí, obsahujících ROM s hrami. První herní konzole s výměnnou pamětí ROM byla Fairchild Channel F z roku 1976, skutečně úspěšné bylo až Atari 2600 z roku 1977. Této konzole vznikla celá řada variant, poslední se vyráběly až do roku 1992, platforma tedy existovala 14,5 roku!