Úvaha: Jak rozeznat módu od skutečné technologie? | Kapitola 3
Seznam kapitol
Technologický svět je na jednu stranu úžasný tím, jak rychle postupuje vpřed. Uvědomujete si, že to je pouhých 20 let, kdy se u nás objevil internet? Na druhou stranu je ale nemilosrdně krutý vůči vývojářům – než se naučíte pořádně nějakou technologii, už je výběhová a v kurzu je jiná. Musíte si chytit tu správnou. Jak ji ale poznat...
Velmi podobný trend sledujeme dnes u mobilních konzolí: I u nich je dávno jasné, že prohrají svoji bitvu s mobilními telefony. Mobilní telefony jsou kombo žolík, který kompletně nahradí osobní audio i videopřehrávač, kompaktní fotoaparát, PDA i kapesní konzole. Tohle je jasné už hodně, hodně let. V jednu chvíli si Sony a Nintendo dělalo legraci z hraní na telefonech, ale byl to bizarní humor: To, že proti levným smartphonům nemají specializované konzole šanci, bylo zjevné alespoň už před pěti lety. Poslední generace konzole od Nintenda, 3DS, zatím prodala nějakých 30 milionů kusů, což je hodně hluboko pod tou ještě starší, DS, která dosáhla skoro 155 milionů kusů. Diskutuje se o exkluzivních titulech, o zásobování hrami obecně – ano, má to vliv, nicméně bych řekl, že se nám spíš začíná projevovat vliv levného a dostatečně výkonného hardware na Androidu, který je zásoben hrami více než dostatečně.
Nejde jenom o to, že cena smartphonů podráží konzole: Levný telefon s Androidem seženete za 2000 Kč, 3DS je za více než dvojnásobek, PS Vita dokonce za trojnásobek. Jde ale i o rychlost inovace. Trend je jasný, zatímco výrobci konzolí vyrobí přístroj, který beze změn setrvá několik let, evoluce v telefonech se žene nepřetržitě vpřed. Druhá věc je v tom, že než odladíte svoji aplikaci pro Android X a iOS Y, máte tu už Android X+1 či iOS Y+1. Musíte počítat s tím, že na tohle ladění a úpravy pro další generaci systému asi dojde.
Ještě extrémnějším příkladem velmi dočasné technologie byly UMD disky. Přišly v době, kdy bylo jasné, že točivá média to mají vedle SSD disků spočítané. Jediný problém byl v tom, že distributoři chtěli svázat SSD s jedním konkrétním filmem, což bylo drahé. Aby SSD překonalo optický disk, bylo nutné, aby se filmy daly na médium opakovaně nahrávat a mazat. A zde se vydavatelé, jako už mnohokrát, pokusili neúspěšně zastavit tok dějin. No, PS Vita už je nepodporuje.