Úvaha: Jste připraveni na cestu do oblak?
i Zdroj: PCTuning.cz
Internet Článek Úvaha: Jste připraveni na cestu do oblak?

Úvaha: Jste připraveni na cestu do oblak? | Kapitola 6

Michal Rybka

Michal Rybka

14. 1. 2011 03:00 37

Seznam kapitol

1. Google představil Cr-48 2. Chytrý a hloupý terminál 3. Alfou a omegou bude cena 4. O užitečnosti ve firemní síti
5. Největší slabinou je konektivita 6. Důvěřujete vůbec Googlu? 7. Zadarmo ani kuře nehrabe 8. Čas browsovadel teprve přijde

Dámy a pánové, je to tady! Po letech napjatého očekávání nám Google přináší technologickou novinku přímo ze šedesátých let: terminál převlečený za počítač. Vypadá jako laptop, váží jako laptop, běží na baterky skoro stejně dlouho jako laptop, ovládá se jako laptop... Ale je to jenom browser převlečený za počítač.

Reklama

U soukromého použití je ale opravdu otázkou, kdo a co dělá s vašimi daty – a kousky, které provádí aplikace pro Android, mě tedy zrovna nenaplňují optimismem. Přeprodávání informací o tom, kam chodíte, kde zrovna jste, analýza obsahu, na který se díváte – to všechno pluje kamsi pryč. Pokud používáte cloud jenom na ukládání souborů, které jsou chráněny heslem, je to bezpečné, nikdo si nic nepřečte. Pokud používáte cloudové aplikace, činíte „krok víry“ do prázdna s pevným přesvědčením, že poskytovatel služby je fér a napsíušinakoči­čísvědomí nezneužije nikdy nic, co do systému vložíte. Víra ve férovost Google mi připadá až přehnaně pevná, měli jsme tu už masový Google Street View wardriving, za který mohl „nezodpovědný inženýr“ a další „nezodpovědný inženýr“ v Google provozoval úplně obyčejný stalking, kdy obětem četl jejich maily. Otázka je, kolik takových dalších „nezodpovědných inženýrů“ zatím nebylo odhaleno.

Na můj vkus se Google až trochu moc bez skurpulí pouští do zavádějících tvrzení smrdících až lží, třeba zrovna teď je celé metro polepeno spoustou plakátů o tom, že potřebujete Chrome, aby vám netrhalo streamované video a nebo že než dokončí váš Univerzální Browser™ vyhledávání nejlevnější letenky, tak vám ji zdraží. Vida – a já si myslel, že kruciální faktor rychlosti je dán rychlostí připojení, protože je-li na něco Chrome dobrý a v něčem je rychlý, pak jsou to spíš aplikace, které v něm běží. Jasně, pro technika je to nadsázka, které se zasměje. Prostému cestujícímu budete těžko vykládat, že Chrome má rychlejší zobrazování a běží v něm dobře Java. („Jáva? To je ostrov, ne?“) Problém je ale právě v tom, že myšlenku, že na plynulé video z internetu potřebujete Chrome, vnucuje Google lidem, kteří o internetu ví pouze to, že to je docela praktická věc.

Oni to mohou vzít vážně – a tady se Google staví přesně do pozice toho prodavače mýdla z Deadwoodu, který chodí po ulici a vykřikuje „Mýdlo za 25 centů! V každém je výherní cena za dolar!“ Myslícímu člověku je jasné, že to je blbost, ale ti jednodušší to spolknou i s navijákem. A teď vám ten chlap z Deadwoodu řekne: „A mám pro vás taky online službu zadarmo, je to fakt zadarmo, strašně praktické, nic neplatíte, jenom ji používáte.“ Myslící člověk si řekne, že to nedává smysl. Firma, která má vydělávat peníze, nedává nic zadarmo. „Zadarmo“ je bonbón v restauraci po obědě v hodnotě 120 Kč, za který zaplatíte 650 Kč. „Zadarmo“ je balíček žvýkaček ve vietnamské večerce, kde jsou ceny o 20% vyšší než v samoobsluze, pokud tam nakoupíte alespoň za 500 Kč. Co znamená „zadarmo“ u Google?

Googlovské „zadarmo“ dává smysl ve dvou směrech: Za prvé, je to dumping, který má vytlačit Microsoft z jeho pozic. Prosadí se cloudové aplikace, ve kterých je Microsoft slabý, lidi si na ně zvyknou a budou je propagovat i u firem, které ovšem za firemní řešení budou pěkně platit. Firmy cálují, smrtelníci používají aplikace zadarmo… řekněme jako promo. Ostatně i Microsoft byl velice, velice tolerantní k pirátům v 80. letech, kdy se potřeboval etablovat v domácnostech a potřeboval se prosadit oproti IBM a jejich OS/2. Uživatel, který používá DOS, nepoužívá OS/2 a má tedy určitou hodnotu, byť si operační systém sprostě zkopíroval.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama