Úvaha: Jste připraveni na cestu do oblak?
i Zdroj: PCTuning.cz
Internet Článek Úvaha: Jste připraveni na cestu do oblak?

Úvaha: Jste připraveni na cestu do oblak? | Kapitola 7

Michal Rybka

Michal Rybka

14. 1. 2011 03:00 37

Seznam kapitol

1. Google představil Cr-48 2. Chytrý a hloupý terminál 3. Alfou a omegou bude cena 4. O užitečnosti ve firemní síti
5. Největší slabinou je konektivita 6. Důvěřujete vůbec Googlu? 7. Zadarmo ani kuře nehrabe 8. Čas browsovadel teprve přijde

Dámy a pánové, je to tady! Po letech napjatého očekávání nám Google přináší technologickou novinku přímo ze šedesátých let: terminál převlečený za počítač. Vypadá jako laptop, váží jako laptop, běží na baterky skoro stejně dlouho jako laptop, ovládá se jako laptop... Ale je to jenom browser převlečený za počítač.

Reklama

Druhá možnost je hodnota informací. Know-how má svoji cenu, informace mají svoji cenu a ostatně pouze na tom stojí tržní ohodnocení Facebooku. Prohrabete se daty, zjistíte, o čem se lidi baví a co tedy frčí. Zjistíte, co si myslí o novém produktu. Zjistíte, kdo ovlivňuje jejich názory. Facebook operuje se sociogramem, což ho činí podstatně atraktivnějším než Google, kde sociogram chybí. Je to ohromný nástroj pro průzkum trhu a pro ovlivňování myšlení formou sugesce a mind control. Nejste na Facebooku? Jste out. Jste na Facebooku a nemáte produkt X? Jste out! Sociální struktury dovolují vnucování podstatně vlezlejším, nenápadnějším, ale přitom mnohem drsnějším způsobem, než to dokáže normální reklama. Kamarádi vás přesvědčí, že se kalhoty nosí na půl žerdi, že nutně musíte mít nejnovější iPhone a nebo že teď frčí, co já vím, třeba chození po rukou. Funguje to.

Google nemá podobný sociogram, ale má aplikace, úložiště a v nich data. Pokud používáte cloudové aplikace, neexistuje absolutně žádný způsob, jak si zajistit soukromí. Soukromí je jenom „fajfka v dotazníku“, další prvek pro klasifikaci dat. A to je základní problém soukromých cloudových aplikací. Jsou praktické, to ano. Ale ani náhodou netušíte, kdo a k čemu je používá. Jakž-takž jsem ochoten věřit placeným aplikacím, kde uzavíráte zjevný kontrakt typu „my vám dáme za službu peníze a vy za to garantujete, že se v datech nerýpáte a nijak je nezveřejníte“ – a pokud ano, můžete soudit poskytovatele o zilion peněz kompenzace.

Službám „zadarmo“ nevěřím. Ostatně, v googlovské Privacy policy se dočteme (jako vždy u zajímavých věcí nakonec) třeba tohle: „In addition to the above, we may use the information we collect to: Provide, maintain, protect, and improve our services (including advertising services) and develop new services; and Protect the rights or property of Google or our users.“ Osobně si to volně překládám jako „informace, které vložíte, můžeme přeprodat na reklamu, použít je pro vývoj vlastních produktů a mimochodem, všechno, co vložíte, může být použito proti vám“. Navíc, v sekci 15. (Limitation of Liability) je jasně popsáno, že ať se stane co se stane, přijdete o zisk, dobré jméno, přijdete třeba o všechna data atd.

Nemůžete Google soudit. Je to super servis, zcela bez záruky. To pro mě, jako pro gramotného uživatele, znamená jedno: Taková služba je použitelná jako doplňková, pro nějaké nevýznamné věci, ale jinak k ničemu. Někdo vám z účtu štípne fotky, vloží do toho Zarkávího, jak s ním pijete čaj, přijdete o dobré jméno, ale není to problém Google. Rozpracujete si projekt, ale přijdete o všechny dokumenty, které byly na Google Docs a firma vám zkrachuje – ale není to problém Google. Jasně, jako dočasné úložiště pro předávání dat jako RapidShare – proč ne. Ale budovat kolem takových aplikací infrastrukturu a nebo nějaký vážně míněný servis? Používat místo notebooku browsovadlo, které neslouží pro ukládání dat a spoléhat, že data, která jste měli na účtu včera, tam budou i zítra? OK, respektuji smysl pro dobrodružství.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama