Úvaha: Nechceme být piráty. Ale vezměte si naše peníze!
Seznam kapitol
Zatímco si vydavatelé stěžují na pirátství, řeší spousta jiných lidí po světě jeden problém: Jak se dostat k aktuálním seriálům – a to legálně? Data ukazují, že sledování televize je v úpadku a začíná pozvolna kopírovat tu samou trajektorii, kterou prošel tisk: Zpočátku pomalý, ale stále se zrychlující propad ve sledovanosti.
Důvod je prostý: Televize nabízí dokolečka to samé, zatímco „to nové“ je hlavně na internetu. Jenom nejstarší generace, které si dodnes nepořídily svůj oblíbený film na levném DVD (a nebo nevlastní DVD přehrávač vůbec), mají dnes motivaci koukat se na ty samé opakující se programy v televizi. Mladší generace pro změnu netuší, proč by měly sledovat reprízy začátku seriálu, když venku v civilizaci běží už tři další nové série.
S růstem anglické gramotnosti mizí jazyková bariéra a to takovým způsobem, že se dnes řada lidí nedívá na dabované filmy prostě proto, že jim připadají tak nějak „pokažené“ (třebaže se dabing poslední dobou opravdu hodně snaží). S postupem času se tak z televize stává médium pro odrostlejší, kteří ho navíc využívají jako kulisu v kuchyni či obýváku, aby jim nebylo tak smutno.
To mladší používají televizi hlavně jako velké zobrazovací zařízení, kde hrají hry, koukají na stažené filmy a tím to zhruba hasne, protože dnes opravdu není důvod čekat kvůli zprávám na Televizní noviny. Za úplně nejpodivnější formu televizního pořadu jsem vždy považoval „Stahovák“, neboli pořad o tom, co na YouTube frčelo před půl rokem. Podivnost tohoto pořadu perfektně ilustrovala bariéru, která vznikla mezi klasickou televizí a online médii.
S odstupem zhruba deseti let tak probíhá v oblasti videa ten samý proces, který v podstatě zničil tištěná média: Klesající počet diváků vede k poklesu příjmů z reklamy, to vede k nutnosti nakupovat levnější pořady a vyrábět levnější show a tím se z televizí stává kolotoč repríz a reality show. Levněji, hlavně levněji! To začíná odpuzovat další diváky a ti mizí a proces se zrychluje.
Velmi dobře je to pozorovatelné na předplatitelích amerických kabelovek – spousta lidí zjistila, že platí za něco, co vlastně příliš nevyužívají, a v dobách krize hledají alternativy zdarma. Jediné, koho se krize nedotýká, jsou televize, které „mají své jisté“ formou koncesionářských poplatků. Jenomže s postupem doby si i u nich bude více a více lidí klást otázku, za co že to mají vlastně platit a dost možná budou žádat změnu tohoto systému. Pokles sledovanosti netrápí jenom „televize zdarma“ a „televize financované poplatky“, ale výrazně také placených kanálů. Placené kanály musí mít exkluzivní obsah, který jinde nenajdete, protože jinak nemáte důvod za něj platit. A s exkluzivitou je to stále horší a horší.