Vizionáři, nebo osli? Jak je těžké hledět do budoucnosti počítačů
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Vizionáři, nebo osli? Jak je těžké hledět do budoucnosti počítačů

Vizionáři, nebo osli? Jak je těžké hledět do budoucnosti počítačů | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

8. 8. 2014 12:00 23

Seznam kapitol

1. Každodenní pravděpodobnost 2. A v roce 2010 budeme mít 10GHz procesory... 3. Každý chvíli vizionářem, aneb terminály opět ve hře 4. Být za osla...
5. ... nebo se schovávát za druhé? 6. Moderní pohádky 7. Když se seknete na pravém místě

Každý má názor na to, jak bude vypadat budoucnost počítačů. Ve skutečnosti se ukazuje, že odhadovat budoucnost je nesmírně těžké – a to se bavíme jen o „věrohodných možných odhadech“, které dávají smysl. Pokud jde o schopnost odhadnout skutečný vývoj, je to mnohem, mnohem horší.

Reklama

Někteří vizionáři jsou lepší než ostatní, jenomže je obtížné je srovnávat. Tak například Steve Jobs si představoval počítače, které zbaví uživatele závislosti na velkých sálových strojích, odstraní armádu operátorů a programátorů v bílých pláštích a demokratizují tvořivou práci. Douglas Engelbart naopak uvažoval o síti terminálů, která vám dovolí připojit se k velkým sálovým strojům a využívat jejich sílu odkudkoliv. Kdo z nich měl pravdu? Na počátku 70. let se zdálo, že to je spíš Engelbart, na konci 70. let to vypadalo spíš na Jobse, počátek 90. byl „něco mezi oběma“ a dnes se cloud a chromebooky opět blíží spíše Engelbartově vizi.

Vizionáři, nebo osli? Jak je těžké hledět do budoucnosti počítačů
i Zdroj: PCTuning.cz

Zdá se, že není ani tak podstatné hledat „tu správnou“ vizi, jako spíš „tu, která dává smysl“. Konzole, specializovaný počítač pro hraní her, dává smysl. Malý levný domácí počítač, který není nutně kompatibilní s PC, dává smysl. Levné PC taky dává smysl. Takže naplnit se může kterákoliv vize, otázkou je, která to bude v nejbližší budoucnosti. Když si budete pročítat různá sci-fi, pak zjistíte, že někdy autoři přijdou s odvážnou vizí, která inspiruje inženýry, jindy naopak autor napíše příběh o něčem, co viděl v odborném časopise. Tak nějak kroužíme kolem nápadů, včetně těch, které se už zkoušely, a testujeme, zda to zrovna vyjde.

Někdy se zadaří. Někdy ne. Tak například u tabletů najdeme koncept u Dynabooku, studii u projektu Snow White, realizaci u „plackovitých počítačů“ jako Cambridge Z88 nebo laptop AGC, pak najdeme laptopy bez klávesnice pro Windows for Pen Computing, potom podobné tablety na Windows CE, Apple Newton, HP OmniGo, Miru, dotykové digitální diáře, kapesní počítače s Windows CE, Tablet PC a tak dále, a tak dále. Z čeho lze vyvodit, že uspějí einkové čtečky a tablety a to zrovna dnes? A které ano a které ne?

Vizionáři, nebo osli? Jak je těžké hledět do budoucnosti počítačů
i Zdroj: PCTuning.cz

Každý se v něčem může zmýlit. Já se například velice hrubě sekl v odhadu toho, zda (a jak) bude populární Nintendo Wii. Mě až tak úžasné nepřišlo a předpokládal jsem, že nejvíce pofrčí výkonná a velmi multimediální konzole Sony PS3. Ve skutečnosti to Wii naklepla jak PS3, tak Xboxu 360, přičemž obě „pravé konzole“ skončily v čemsi, co připomíná pat. (Pokud mě nemýlí data, obě konzole prodaly zhruba 85 milionů kusů, což je významně méně, než Wii, které překročilo 100 milionů). Takový výsledek bych naprosto nečekal. Stejně jsem nečekal, že uspěje původní Sony PlayStation ve světě, ve kterém dominovalo Nintendo a Sega.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama