Vizionáři, nebo osli? Jak je těžké hledět do budoucnosti počítačů | Kapitola 6
Seznam kapitol
Každý má názor na to, jak bude vypadat budoucnost počítačů. Ve skutečnosti se ukazuje, že odhadovat budoucnost je nesmírně těžké – a to se bavíme jen o „věrohodných možných odhadech“, které dávají smysl. Pokud jde o schopnost odhadnout skutečný vývoj, je to mnohem, mnohem horší.
Je to tak, šéfové velkých firem lžou a lžou i analytici. Klasickým příkladem může být slavný analytik dotcomové bubliny Henry Blodget, který měl tu smůlu, že mimo veřejně deklamovaných hesel napsal surovou pravdu do emailů, takže byl odsouzen za podvod a dostal doživotní zákaz obchodování na burze (a proto si musel založit Business Insider).
Ano, vy si můžete vybrat: Jít tou důvěřivou sociální cestou anebo používat kritický rozum. Když vás osloví někdo zcela neznámý a začne vám popisovat, že vyvinul architekturu grafického čipu, která si s přehledem strčí jak ATI tak nVidii do kapsy – uvěříte mu? Pravděpodobně asi ne, ale přesně tohle se mi stalo v roce 1999, kdy jsem napsal na základě rozhovoru s Bitboys Oy oslavný článek na jejich čip Glaze3D, který měl již záhy opanovat svět a nějak jsem si neověřil, jestli jsou jejich fantastické sliby reálné. Nebyly. Ale když oni byli tak nadšení...
O pár let později, když k nám přijel kočovný cirkus Nokie se dvěma velmi naspeedovanými přednášejícími, kteří byli taky tak nadšení z nGage a mluvili tak rychle, že jsem měl dojem, že jsou na koksu, jsem si už dal pozor. Řešil jsem s nimi ohyzdný design telefonu (při telefonování jste vypadali, že máte v lebce zabodnuté frisbee), že obrazovka na výšku je docela divná a že nutnost telefon rozebrat a vyjmout baterii proto, abyste se dostali k paměťové kartě, je doslova chorá. Dočkal jsem se hned na místě ohodnocení, že jsem negativista, že sborka a rozborka telefonu je otázkou pár sekund a výměnu paměťové karty řeší jenom piráti a podobné existence.
Tentokrát jsem se zviklat nenechal a psal jsem o tom, co jsem viděl a ne o tom, co do mě ty dvě severské turboveverky hustily. A dobře jsem udělal, přes marketingové snažení a tři miliony prodaných kusů byl nGage docela solidní fail.