Vliv procesoru na výkon ve hrách — od Phenomů po Core i7 | Kapitola 3
Seznam kapitol
Jak výkonným procesorem by měl být osazen moderní herní počítač a dokážou dnes hry naplno využít výkon i šesti nebo osmijádrových procesorů? Odpovědět na tyto otázky není snadné, přesto se o to pokusíme. Ve dvanácti moderních hrách jsme totiž změřili výkon šestnácti procesorů různých architektur, frekvencí i počtu jader.
Testovací sestavy
Metodika testování
Tentokrát jsem testoval pouze s grafickou kartou nVidia GeForce GTX 670. S podobně výkonnou kartou AMD Radeon bych naměřil úplně identické výsledky. Záměrně jsem zvolil takto výkonný model, u kterého by se případná limita procesory měla výrazně projevit. Současně jde s cenou okolo devíti tisíc o kartu, která stále má i reálné zastoupení mezi hráči.
Jak už bylo řečeno v první kapitole, smyslem článku je zjistit, jaký procesor by měl být osazen v reálné výkonné herní sestavě a nikoliv testy procesorů jako takových. Abych co možná nejvíce navodil reálné podmínky, testoval jsem ve Full HD rozlišení na nejvyšší nastavení her s vysokou úrovní vyhlazování. Toto nastavení totiž odpovídá potenciálu karty a v těchto nastaveních uživatelé těchto karet hrají. Testovat v nižších rozlišeních bez vyhlazování hran by nemělo smysl. Ačkoliv by se limitace nízkým výkonem procesoru projevila dříve, výsledky by z výše uvedených důvodů byly zavádějící.
Testovací hry
Alan Wake — Hru testuji hraním začátku první mise, kdy jde hlavní hrdina od auta k majáku. Nastavení detailů bylo nejvyšší, vyhlazování hran zapnuto v menu hry
ArmA II: Operation Arrowhead — Náročné druhé pokračování Army s rozšířením Operation Arrowhead jsem hrál na nejvyšší nastavení detailů včetně vyhlazování hran. Framerate jsem měřil v zabudovaném benchmarku.
Assassin's Creed III — . K měření jsem vybral přístav v Bostonu poté, co do něj připlujete lodí. Výkon jsem pomocí programu Fraps měřil při přibližně minutové procházce po přístavu.
Battlefield 3 — Testoval jsem vlastním hraním druhé mise kampaně, kdy společně s dalšími vojáky bojujete ve městě na blízkém východě. Konkrétně jsem k testování zvolil lokaci, kdy máte za úkol zabít dva teroristy s RPG, kteří se ukrývají na balkóně domu před vámi. Scéna tak byla velmi náročná na výkon s množstvím střelby i výbuchů.
Crysis 2 — Měření probíhalo v první části hry, kde jsem si vybral jednu z náročnějších lokací ve válkou zničeném New Yorku, konkrétně přestřelku v parku. Začal jsem na střeše jedné z okolních budov, skočil do parku, který jsem prošel a postřílel čtyři protivníky. Celá testovací sekvence měla okolo minuty a půl, framerate jsem měřil pomocí programu FRAPS.
F1 2012 — Výkon jsem měřil pomocí vestavěného benchmarku, kdy počítačem ovládaná formule jede jen okruh hlavního závodu. Nastavení detailů bylo nejvyšší možné.
Far Cry 3 — K měření jsem vybral úsek, kdy jdete dobýt první kemp. Výkon jsem měřil při rychlém proběhnutí kempu, měřený úsek byl přibližně minutu dlouhý. Framerate jsem měřil pomocí programu Fraps.
Grand Theft Auto: Episodes from Liberty City — Nejnovější díl Grand Theft Auto jsem testoval pomocí zabudovaného benchmarku na scéně s vrtulníkem v centru města.
Hitman: Absolution — Hru testuji pomocí vestavěného benchmarku, který měří výkon při průletu kamery nad zaplněným čínským náměstím. Nastavení detailů bylo nejvyšší možné.
Max Payne 3 — K měření výkonu jsem zvolil úvod hry s přestřelkami proti mafii v moderním mrakodrapu.
Metro 2033 — K testování Metra používám oficiálně uvolněný benchmark. Režim renderování byl DirectX 11 s nastavením kvality Very High se zapnutým vyhlazováním hran.
Sleeping Dogs — Hru testuji pomocí vestavěného benchmarku, který měří výkon v několika různých typech prostředí při měnícím se počasí i denní době. Dle mých zkušeností se hrou je tento benchmark poměrně přesný a jeho výsledky odpovídají reálnému hraní.