Windows Vista, 7 a 8 — srovnání výkonu (nejen) ve hrách | Kapitola 3
Seznam kapitol
Za dva měsíce dorazí nový operační systém od Microsoftu — Windows 8. Přinese změny, které budí kontroverzi, my jsme se na něj ale podívali trochu jinak. Na levném a výkonném počítači jsme vyzkoušeli, jak rychle běží pod Windows Vista, 7 a 8 hry, ostatní náročné aplikace a rychlost bootování s klasickým diskem a SSD uložištěm.
Testovací sestavy
Poslední tři generace Windows jsem srovnával na dvou sestavách. Levnější počítač byl postaven tak, aby zastupoval levné počítače s cenou od patnácti do dvaceti tisíc korun. Výkonný počítač pak zastupuje drahé sestavy s přibližně dvojnásobnou pořizovací cenou.
Metodika testování
Testování bylo rozděleno na měření výkonu ve hrách, v dalších aplikacích a při startu operačního systému. Her jsem testoval celkem dvanáct, přičemž na obou sestavách jsem měřil výkon ve stejné části hry ve Full HD rozlišení (1920 × 1080 px). U některých her se ale lišilo nastavení detailů, viz screenshoty s nastavením v jednotlivých kapitolách. Dále jsem měřil výkon procesoru v aplikacích Cinebench R11.5, Fritz Chess Benchmark, SuperPi a WinRAR. Jako poslední jsem měřil čas načítání operačního systému od zmáčknutí tlačítka power na skříni až po načtení herního klienta Steam.
Testované hry
Alan Wake — Hru testuji hraním začátku první mise, kdy jde hlavní hrdina od auta k majáku. Nastavení detailů bylo nejvyšší, vyhlazování hran zapnuto v menu hry
ArmA II: Operation Arrowhead — Náročné druhé pokračování Army s datadiskem Operation Arrowhead jsem hrál na vysoké detaily včetně čtynásobného vyhlazování hran a framerate jsem měřil v zabudovaném benchmarku.
Crysis — Crysis testuji vlastním hraním, kdy projíždím část džungle jeepem a fps měřím programem Fraps. Nastavení grafiky je very high, AA zapínám ve hře.
DiRT 3 — Výkon v závodní hře DiRT 3 měřím pomocí vestavěného benchmarku, kdy počítačem řízené auto jede jeden rallycross závodu na zasněženém okruhu. Nastavení grafiky je nejvyšší možné v DirectX 11 režimu, vyhlazování hran zapínám v nastavení hry.
Grand Theft Auto: Episodes from Liberty City — Nejnovější díl Grand Theft Auto jsem testoval pomocí zabudovaného benchmarku na scéně s vrtulníkem v centru města. Detaily byly nastavené na nejvyšší.
Just Cause 2 — Testuji jsem měřil pomocí vestavěného benchmarku na scéně Concrete Jungle. Nastavení hry je maximální, vyhlazování zapínám ve hře.
Mafia 2 — Českou hru jsem zkoušel na vestavěném benchmarku při nejvyšších detailech. AA nastaveno ve hře.
Max Payne 3 — K měření výkonu jsem zvolil úvod hry s přestřelkami proti mafii v moderním mrakodrapu. Nastavení grafiky bylo maximální v režimu DirectX 11, vyhlazování zapnuto ve hře.
Metro 2033 — K testování Metra používám oficiálně uvolněný benchmark. Režim renderování byl DirectX 9 s nastavením kvality Very High bez i se zapnutým vyhlazováním hran.
Serious Sam 3 — Výkon jsem měřil hraním části první mise kampaně. Nastavení detailů bylo vysoké, framerate měřen pomocí programu FRAPS.
The Elder Scrolls V: Skryrim — K měření výkonu jsem si vybral jednu z horských lokací na počátku hry, kdy se svým partnerem utečete ze zajetí a probojujete se skrz kobky na svobodu. V horách jsem s ním poté šel cca dvouminutový úsek a framerate měřil programem Fraps. Nastavení detailů bylo maximální možné, vyhlazování zapnuto ve hře.