3D výlet po klenotech devadesátých let minulého století | Kapitola 7
Seznam kapitol
Vítám vás u dnešní pamětnické schůze vetchých páprdů a věkem omšelých starých vlků. Sešli jsem se, abychom vzdali hold prastarým hrám, jež doprovázely naše bujaré mládí. Vítáme i mladší generace, které by si chtěly doplnit mezery v pařanské historii.
Terminator Future Shock / Skynet
Tohle bude trochu obskurní, poněvadž Terminator nemá vlastní moderní port a nezbývá než nabootovat DosBox. Přesto jsem se rozhodl ho zařadit, hlavně kvůli převratnému ovládání, které přejaly od té doby všechny FPS i TPS. Popisovat ale budu jen Skynet, jelikož ten přinesl SVGA grafiku a celkově byl víc odladěný. Předchůdce Future Shock z 1995 byl stále ještě v plesnivém 320 × 200. Ovšem, pokud soubory z FS nahrajete do složky „SHOCK“ ve Skynetu, lze pařit první díl také ve SVGA. Bohužel, nijak zvlášť to nedoporučuji. Nejprve jsem dohrál Skynet a jelikož mě slušně bavil, vrhl jsem se i na první díl. Několik počátečních misí se dalo rozumně hrát, ale pak začalo přituhovat, nejasné úkoly, bloudění a hlavně bugy, které mi znemožnily vůbec pokročilé mise dohrát.
Obě hry jsou k nalezení zde https://www.myabandonware.com/game/skynet-a1b
Pak bude potřeba neoficiální patch https://www.moddb.com/games/the-terminator-skynet/downloads/skynet-unofficial-patch-v101
Ten stačí jen rozbalit do složky s hrou a přepsat původní soubory. Je nutno ještě trochu poladit DosBox, nebo lépe řečeno konfigurační soubor. V něm nastavit:
fullresolution=1024x768
output=overlay
scaler=hq3x
Tím se trochu zlepší kvalita pravěkého SVGA rozlišení 640 × 480 a bude to v rámci možností koukatelné.
System Shock Enhanced Edition
Je to neuvěřitelné, ale teprve před třemi týdny jsem System Shock hrál vůbec poprvé. Originál z 1994 mě jaksi minul a pokaždé při zkoušení remasteru mě odradilo prapodivně složité ovládání. Ale na Vánoce jsem se do toho zapřel, vydržel... a tak se do toho zažral, že SS byl pokořen dvakrát za sebou a rozehrán potřetí. Fenomenální a brilantní scifi akce, dungeon a adventure v jednom. Zkuste, nebudete litovat. A na tomto oficiálním remasteru budu demonstrovat zase jinou techniku vylepšení vzhledu.
Pravděpodobně všichni znáte Reshade, soubor efektů, jimiž lze libovolnou pařbu vyšperkovat dle chuti. Vyhlazování, zaostření, tónování barev, korekce, DOF, ale i vylomeniny jako emulace CRT obrazovky, umělé HDR a desítky dalších. Stačí stáhnout instalátor z https://reshade.me/, instalovat do adresáře zvolené hry, vybrat spouštěcí exe soubor a poté naklikat, jaké efekty se mají nainstalovat. Ve hře pak klávesa „Home“ otevře menu, ve kterém můžete strávit hodiny laděním. Majitelé GeForce s nainstalovaným GeForce Experience mohou s filtry experimentovat rovnou na OSD.
Osobně používám hlavně vyhlazování, zaostření a korekci barev či gamma. Hra často dost prokoukne a omládne. Samozřejmě ale i k System Shocku jsou k nalezení mody. Například rozšíření Expanded Citadel https://www.systemshock.org/index.php?topic=11590.0 , které obohatí prostředí o nová místa, nebo vylepšení textur https://www.systemshock.org/index.php?topic=1543.0. Doporučuji omrknout fórum celé.
Raze
Jako poslední bych ještě zmínil poměrně nový port pro hry na Build enginu https://raze.zdoom.org/downloads. Dle mého názoru je to lepší volba než BuildGDX, protože má korekci perspektivy, velmi ladný pohyb a to včetně bezproblémové myši. Například takový Shadow Warrior Classic Redux je nedávno vydaný „remaster“, ale ve všem výše jmenovaném je o dvě století za Raze. Navíc existují pro hlavní trojku (Shadow Warrior, Blood, Redneck Rampage) upscale packy, které značně vylepší prastarou prezentaci.
- https://www.moddb.com/addons/shadow-warrior-upscale-pack
- https://www.moddb.com/games/redneck-rampage/addons/redneck-rampage-upscale-pack
- https://www.moddb.com/mods/blood-upscale-pack
Tím bych skončil, ačkoli různých portů a remaků je doslova hromada. Inspiraci a další kusy najdete na GameTechWiki.