Zpět na článek

Diskuze: Dosavadním BIOSům odzvonilo - přichází EFI

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

onn
onn
Level 1 Level 1
30. 11. 2009 05:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

efi pouziva apple uz od intel switche v r. 2006 a uz nejakou dobu je na trhu efi-x dongle do usb portu na zakladni desce ktery to umoznuje taktez http://art-studios.net/home

darilek
darilek
Level 1 Level 1
30. 11. 2009 06:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

grafický a klikací BIOS jsem měl ve svém PC už před nějakými deseti lety :-) Byl to tuším AMI BIOS na "super nadupané" sestavě UMC 486SX. Na tehdejší dobu to vypadalo celkem luxusně ...

Bross
Bross
Level 1 Level 1
30. 11. 2009 07:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Odborna uroven pctuningu je des. EFI neni BIOS, ale jeho nahrada. A existuje uz skoro 10 let.

crashPC
crashPC
Level 1 Level 1
30. 11. 2009 08:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nějak jsem neporozuměl, zda je to dodatečný SW pro práci pod OS, nebo je to opravdu výměna za BIOS. Jetli to druhé, tak se na základní desky bude muset zbytečně osazovat ještě nějaká XXMB flash naví uplně zbytečně.
Co se userů týká, byl bych rád, kdyby se do toho nehrabali, když tomu nerozumí. Neopravuju PC na živnostňák, a jet někomu přenastavit BIOS? a pak poslouchat ty kecy, proč chci za tu práci stovku + benzín , na to už nemam žaludek... Asi přestanu kupovat MB od Asusu :D

Vojtěch Lank
Vojtěch Lank
Level 1 Level 1
30. 11. 2009 08:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

To, že EFI není novinkou nepopírám, šlo pouze o upozornění na větší rozšíření tohoto rozhraní. EFI není náhrada BIOSu, ale pouze jeho interface.

Bross
Bross
Level 1 Level 1
30. 11. 2009 09:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Vojtěch Lank Tak jeste jednou. EFI neni interface BIOSu. Je to jeho kompletni nahrada.

rnb
rnb
Level 0 Level 0
30. 11. 2009 09:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Rozdíl mezi normálním a EFI biosem je v především v komunikaci s OS. Barvičky a okýnka nemají na funkci vliv a měly to již některé "staré" biosy, akorát se to neosvědčilo, tak se od toho upustilo.

Rnx
Rnx
Level 1 Level 1
30. 11. 2009 09:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak s touto spravou si vazne prestrelil. Staci si precitat wiki co EFI je, ak o tom nemas ani paru, radsej nepis vobec. Koho to preboha PCT v poslednej dobe zamestnava?!

yoshitoshi
yoshitoshi
Level 1 Level 1
30. 11. 2009 11:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

všechno prochází určitým vývojem, mění se, bios který jsme znali doposud odolává už docela dlouho nemyslíte? jinak na videu to vypadá docela slušně..pokud to myslí s novým biosem vážně a udělají to kvalitně, může to být posun jedině kupředu

nx99
nx99
Level 1 Level 1
30. 11. 2009 13:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Autor nemá ani páru o problematice o které napíše článek. Tomu říkám tragédie, zvlášť když ještě v diskuzi očividně znalejší uživatele přesvědčuje o těch svých nesmyslech.

Tak předně. [b]EFI není bios![/b] Extensible firmware interface vzniklo jako nová koncepce firmware pro základní desky u platformy Intel Itanium. Je to zcela navý typ firmwaru, který nemá s biosem nic společné. Po přechodu Apple na platformu intel x86, začaly počítače Apple využívat právě EFI. Proč?

Protože BIOS je hrůzná chlívárna z 80 let minulého století, která v našich počítačích nemá už 20 let co dělat. Jenže soudruzi z Redmondu dlouhoudobu nebyli schopni či ochotni nic jiného než BIOS podporovat, a tak se tento dinosaurus zbytečně udržoval do blba, dokud to šlo. Jenže dnes už to dál nejde. Proč? Protože 2TB disky.

Prakticky na každém počátačovém foru vám bude nějaký "odboník tvrdit", že na disku...

nx99
nx99
Level 1 Level 1
30. 11. 2009 13:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@nx99 ..na disku lze mít pouze 4 primární oddíly. To je samozřejmě totální kravina, například já mám na disku aktuálně cca 10 primárních oddílů. Celý problém tkví v tom, že koncept MS-DOS na platformě PC/BIOS počítal s maximálně 4 diskovými oddíly. v LBA 0 se vytvořil MBR, kde je místo právě tak akorát na část zaváděče a tabulku se 4 oddíly. BIOS samotný pak přdává počítač zaváděči, který hledá právě v MBR. To ovšem není vše. Dnes přicházíme na další problém, do MBR lze zapsat pouze údaje o HDD menším než 2TB.

Místo toho, aby byl BIOS vyhozen již dávno vyhozen, přežil dodnes, protože produkty Microsoftu z nepochopitelných důvodů neuměly bootovat z disku, který neměl tabulku rozdělení typu MS-DOS (omezení 4 primárních oddílů) a BIOS jako firmware. Postupem času se BIOS proměnil pouze v prvotní zaváděč, protože všechn operační systémy přestaly využívat volání BIOSu.

nx99
nx99
Level 1 Level 1
30. 11. 2009 13:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@nx99 EFI jako takové přineslo modulární strukturu firmware, a zbouralo některá závažná omezení BIOSu. Disky mohou být větší než 2TB, a mohou mít až 128 primárních oddílů. Toho je docíleno tím, že míto tabulky rozdělení typu MS-DOS využívá EFI tabulku rozdělení typu GPT. Toto rozdělení HDD využívá LBA 1 - LBA 34 a zároveň posledních 33 sektorů HDD, kde je celá tabulka zrdcadlena pro větší bezpečnost. v LBA 0 se pak nachází protective MBR, jehož jediným účelem je ochrana disku před zastaralými programy, které GPT neznají. v Protective MBR je tedy klasická tabulka, ve které je jediná partition typu GPT a celé MBR se standardně vůbec nepoužívá.

A nyní se dostáváme k jádru aktuálního nasazení EFI. GPT sice vzniklo jako součást EFI projektu, ale z podstaty věci (jedná se o tabulku rozdělení) ho lze použít kdekoli. Na rozdíl od Windows inteligentní operační systémy dnes GPT podporují a proto,

randomofamber
randomofamber
Level 17 Level 17
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
30. 11. 2009 13:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@nx99 @nx99: "Na rozdíl od Windows inteligentní operační systémy dnes GPT podporují"...
Jenže Windows GPT podporují, takže si odporuješ...

nx99
nx99
Level 1 Level 1
30. 11. 2009 13:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@nx99 @nx99: ač mám zákldní desku s BIOSem (co jiného mi ostatně zbývá), tabulku rozdělení mám GPT a mohu mít až 128 primárních partition a disk libovolně veliký. Díky tomu, že GPT má v LBA 0 protective MBR, lze do něj nahrát bootloader, a v tabulce oddílů je jedna GPT partition. Idiot BIOS je tak obelhán, předá počítač zaváděči a končí. Zaváděč již nastartuje systém z GPT. Windows to ale neumí. K tomu aby Windows nabootovaly je třeba mít místo BIOSu EFI. Majitelé BIOSů a Windows mají prostě smůlu.

Má-li deska samotná EFI, můžete nabotovat s GPT i Windows. Díky tomu pak lze mít HDD větší než 2TB a více primárních partition. I zastaralé verze Windows (například XP) z EFI spustíte, protože EFI lze přepnout do BIOS módu, včetně použití MS-DOS partition table místo GPT.

nx99
nx99
Level 1 Level 1
30. 11. 2009 14:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@nx99 @randomofamber: Windows GPT pro boot nepodporují. Windows (novější verze) podporují pouze EFI (GPT je jeho součástí) a to není totéž.

Vemte si desku s BIOSem, vytvořte tam tabulku oddílů GPT a zkuste nainstalovat Windows. Dokonce ani na desce s EFI v režimu emulace BIOS z disku s GPT systém Windows nenabootujete.

Něco jiného je podpora storage HDD, ze kterého systém nestartuje, tam je podpora delší dobu, ale o tom zde nikde nehovořím.

nx99
nx99
Level 1 Level 1
30. 11. 2009 13:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@nx99 @nx99: Kdo ovšem čeká od EFI nějaký zázrak, ten se plete. EFI je vývojáři značně kritizováno za přílišnou komplexnost, která je u dnešních OS naprosto zbytečná či dokonce kontraproduktivní, prototže tyto systémy si téměř vše řídí přímo samy. EFI ke svému běhu využiví různé podpůrné FAT32 partitions (ano FAT32, dobrej for, že?), které budou ideálním skladištěm pro různé skryté viry a červy.

Takže Autore. EFI není BIOS a nemá s ním nic společného. Ovšem jediná dobrá věc na EFI je GPT, které lze používat samostatně (Wokýnka to znepochopitelných důvodů neumí) Je to tedy jenom z bláta do louže.

zdenek11
zdenek11
Level 0 Level 0
30. 11. 2009 14:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@nx99 @nx99: Dá se, pokud se na GPT disku vytvoří hybrid MBR, pak nabootují i XP, ale to je prasárna neodpovídající standardům (je zajímavý že to používá Apple :) ) takže máš pravdu, windows umí nabootovat s GPT disku jen pokud jim s tím asistuje EFI bios a osobně nechápu důvod, když většina ostatních systémů s tím problém nemá a z GPT disku nabootuje ať je tam BIOS nebo EFI.

rnb
rnb
Level 0 Level 0
30. 11. 2009 13:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@nx99 @nx99: Teda ty ses nám tady nějak rozjel :lol: Starý BIOS tady máme dodnes proto, že většině BFU to vyhovovalo a nebyl důvod ke změně, běžný BFU bootovat z 2TB+ nepotřeboval. Dále na Windows Server 2008/Windows Vista to funguje normálně, tedy na systémech s EFI můžeš mít GPT i 128 oddílů a dá se z toho bootovat.

nx99
nx99
Level 1 Level 1
30. 11. 2009 15:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@nx99 @zdenek11: k bootování z GPT stačí jenom upravit zavádeč, protože podporu pro čtení tabulky GPT už mají Windows dlouho. Nevím proč takovou trivialitu nebyli schopni za 10 let doplnit.

nx99
nx99
Level 1 Level 1
30. 11. 2009 13:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@nx99 @rnb: Jistě. Ale GPT na desce s BIOSem v případě Windows použít nelze. :!:

A nesouhlasím s tím, že BFU něco nepotřebuje. Kdyby se vývoj měl řídit jenom BFU a BFU by to nikdy nepotřeboval, pak by asi nevznikla nikdy Extended partition. že? Přitom extended partiion není nic jiného, než obcházení problému BIOSu.

Reklama
Reklama