Zpět na článek

Diskuze: Nvidia PhysX - Herní fyzika pro masy

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
14. 10. 2008 20:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

no tak to je docela blby... znamena to, ze musim mit zakladovku se dvema PCIe?
- Choze Chróstal

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 09:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

vypadá to velmi zajímavě a souhlasím s tím, že se začne blýskat na lepší časy co se týče implementace fyziky do her. Škoda že jsi tuto novou fíčuru Obře neotestoval ve hře Medal of Honor:Airborne, to je totiž jediná schopnější a rozšířená FPS střílečka, která má PhysX. Nemýlím se když řeknu že to poběží i na mojí Nv8800GTX... že ne? :-)
- Zdeny

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 20:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace jo supr, legendarna 8800GTX je ako Chuck Norris. Vzdy čerrrstvaa a neodolatelna. vdaka svojej konštrukcii stale patri k vykonnym kartam ako aj ohrievačom. :o )Uz sa tesim ked vyskusam fyziku najkor na chipe a potom na pridavnej karte ci uz 8600 alebo nejakej pasivnej 9600.

P.S. Chuck Norris kompletne vypocital čislo PÍ a to dvakrát
- commom user

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 17:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace Zaujimalo by ma ako sa v hre prejavi, ked nebude styhat akcelerator fyziky? Ci to bude nejake trhanie, ale sa vygeneruje menej particles.

Napr. som pocul,ze v hre Live for Speed (co je BTW asi najlepsie naprogramovany racing simulator, co sa sietoveho a fyz. kodu tyka) bezi fyzika na frekvencii 100Hz.
- overclocKING

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 09:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Havok má výhodu v tom, že umí pracovat s CPU. Vzhledem k dnes již naprosto běžnému nasazení vícejádrových CPU, kdy se většina volných jader při hraní jednoznačně fláká, nevidím žádný důvod proč neupravit Havok tak, aby využíval výkon volných jader. Není k tomu tudíž potřeba žádná další drahá grafika, nebo SLI. Pokud je u PhysX nutností výkonná grafárna, nebo SLI, má Havok jednoznačně lepší výchozí předpoklady pro úspěch. Věřím, že nové verze Havoku už pole neorané ve formě volných jader CPU budou umět využívat s jednoznačnou výhodou "žádná nutnost dalšího HW". A vo tom to je :-)
- AlienCZ

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 12:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace Nejdřív si ten článek opět pořádně přečti a ti co s Tebou souhlasí by mohli také. SLI není k akceleraci fyziky vůbec potřeba, pokud máš ATI (jako že si tím sem téměř jistý) stačí si koupit nějakou levnou Geforce (třeba 9600) a ta ti na intelovském čipsetu bude normálně akcelerovat fyziku ve hře. Takže PhysX je pro každého. Havok je sice rozšířenější ale to nemusí trvat věčně. Např. Far Cry 2 má také podporovat PhysX a určitě se letos najdou další AAA tituly.
- doktor1

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 09:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace njn, jenže to je moc kdyby... V tuto chvíli je jasně lepší PhysX, Havok nedosahuje takových vizuálních kvalit a hlavně kompletní NENÍ zadarmo na rozdíl od SDK PhysX. Nikde není otestováno, o kolik FPS se sníží rate hry při použití PhysX na Nv kartě a rozhodně je podle mě lepší nechat počítat fyziku GPU, které jí okamžitě i interpretuje na monitor, než CPU, který pak informace musí GPU "pracně" posílat a pak výsledný obraz skládat z informací od více zdrojů. Kdo má dnes herní PC - opravdu herní, nemyslím s např. Nv8600 - nemusí si zřejmě s nedostatkem výkonu svého GPU pro výpočet fyziky lámat hlavu. Počkáme ale na nějaké specifické testy......
- Zdeny

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 16:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace Zajímavá myš Lenka. Jeslti tomu správně rozumím, tak když tam mám druhou kartu čistě na počítání fyziky tak se výsledek bude teleportovat přímo na monitor? Asi ne co ... hezky přes PCIx se pošle do hlavní GK a ta to splácá dohromady a pošle... takže pracně posílat... Nehledě na to, že i při počítání na jen jednom GPU cestují data stále tam a zpět - jen část efektů má šanci dojít rovnou do scény bez toho, že by si musely udělat výlet zpátky.

- Inverted Cat

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 15:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace Viděl jsem test, kdy srovnávali UT3 s PhysX počítaným pouze na CPU, na 9800 GTX+ a na Ageie.
V rozlišení 1680×1050 byly FPS:
CPU - 30
9800 GTX+ - 50
PPU - 60.
Takže je vidět, že PhysX počítaný na GPU byl podstatně rychlejší než na CPU a přitom ovšem přidání PPU hru ještě zrychlilo.
Ovšem v rozlišení 1920×1200 už 9800 GTX+ nestíhala a hru oproti samotné CPU neurychlovala.
Takže je vidět, že záleží na tom, jestli GK zbývá nějaký výkon pro PhysX a pak dokáže hru urychlit.
Pokud je grafika náročnější, tak je řešením buďto PhysX vypnout, nebo přidat nějakou kartu na pomoc. Mimochodem výkon procesoru v Ageie je údajně někde na úrovni GF 6800, takže pomocná karta pro výpočet fyziky může být i docela levná (ovšem musí to být karta z řady GF8).
- Jiří Vyhnalík

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
7. 8. 2008 08:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace @Inverted Cat: jestli budou data putovat tam nebo zpět, tě přece netrápí. tebe zajímá jenom to, jestli to s 2.GPU bude výkonnější. A jak jsi se dneska dozvěděl, tak bude.
GiGi
- Jiří Šeda

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 09:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace no to máš sice pravdu, ale viděl si někdy výpočet fyziky přes CPU? párkrát sem o tom už četl a 4jadrovej procesor má asi 10x menší výkon ve výpočtu fyziky než silná grafická karta(např 9800gtx). psali to tu nekdy před pár měsíci v novinkách..
- Martin Maruska

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 10:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace No ale aj tak vacsina ludi bude mat k dispozicii pre fyziku len cast GPU. Keby sa vyuzil procesor na plno tak to musi stacit na rovnake efekty ako dokaze PhysX. A btw. dalsia verzia havok ma podporovat akceleraciu cez GPU tiez.
- Štefan Halász

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 09:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace Hmmm, pokud má grafická karta 10 x větší výkon než 4 jádrový procesor, je divné že v PC vůbec nějaký procesor potřebujeme... ;-)
- Roman

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 15:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace @Hawkk: Tak to znamená, že na tom budeš stejně jako bez PhysX, prostě si fyziku pro tuhle hru budeš muset vypnout, nebo omezit.
- Jiří Vyhnalík

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 10:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace @Roman: GPU je tupá kalkulačka - umí počítat určitý věci hodně moc rychle. Procesor umí počítat vše, ale jen obstojně rychle.
PS: Né každej na PC jen bootuje a loaduje hru ;)
- Michal Ondráček

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 09:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

v páté kapitole článku jsem narazil na informaci, že i majitelé AMD/ATi karet můžou také zprovoznit PhysX a to pomocí přidání Nvidia karty. Má to někdo odzkoušené? Nvidia 8600 je v bazarech už levňoučká, možná by stálo za to ji využít
- George eLzyx

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 09:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Škoda těšil jsem se na výsledky a dost mě zklamalo že i s takovou grafikou jako je 9800 gtx se počítání fyziky může negativně projevit na jejím výkonu.:((( Strkat další kartu do kompu je blbost i když bude levná ... další spotřeba, hluk a teplo... Zatím teda havok vypadá lépe, žádné další špurky do pc.
- jiri l

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 16:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace Fyzika je něco navíc k tomu, co dosud hry předváděly a proto potřebuje nějaký dodatečný výkon.
- Jiří Vyhnalík

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 12:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace Např. Geforce 9600 je drahá karta?..to nemůžeš myslet vážně. Dneska jsou prakticky všechny GK levné ..ani GTX280 není drahá proti tomu kolik se za takový výkon platilo ještě před rokem.
- doktor1

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 13:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace ? já psal něco o tom, že 9600 drahá nebo co?
Asi jsi nepochopil myšlenku jde o to, že jsem čekal, že na to bude stačit jedna karta za normální cenu, ale ty si musíš koupit druhou na fyziku a to už tu bylo...
Jinak pro mě je karta za 9 litrů drahá asi už mám v životě jiné priorty než strkat peníze do pc...

- jiri l

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 09:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak tento clanek me docela dost potesil. A potesilo me hlavne to ze kdyz bych chtel upgradovat svou GF8800GT za neco lepsiho tak ju nebudu muset jakozto majitel intelackyho chipsetu vyhazovat (dneska uz je to v podstate neprodejnej kus HW co by sme si nalhavali ze?) ale jen ju pouziju jako druhou kartu pro pocitani fyziky aniz bych kvuli tomu musel kupovat novou zakladovku a podobne.
- Neomen

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 10:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace Upgradovat sa chystam aj ja. Mam 8800GTS 640MB a chcem pockat na to ako dopadne 4870X2. Ale ked si predstavim ze by mi mali v kompe hucat 2 karty a vyuzitelnost by bola v podstate minimalna (schvalne, kolko z tych hier ktore su podporovane PhysX by ste si zahrali ?). Kazdy si najde jednu, dve hry ktore maju tuto podporu a ostatne ho nezaujimaju. Ovela viac sa mi paci Havok. Su tu namietky ze v sucastnosti nie je tak dokonaly ako PhysX (pockajme na novu verziu), alebo ze nie je zadarmo (to mna ako pouzivatela naozaj nezaujima kolko Havok stoji, staci mi ked ho tam vyvojar naimplementuje), avsak ma ovela vacsie rozsirenie a viacjadrove procesory nie su uz len vysadou bohatych, tak naco sa maju CPU flakat ?
- Siggy

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 10:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"Ani dnešní čtyřjádra nejsou dostatečně výkonná, k výpočtům náročných efektů."

Aha, a proto se flákají a na již tak přetíženou grafiku se přidá další zátěž.

Na Quad Core jsem testoval UT3 s physX modem, bylo to nehratelně pomalé, ale zátěž CPU byla v podstatě stejná jako bez něj (cca 1.5 jádra). I v crysis nejedou víc než dva thready.

Chápu, že je pro výrobce přínosnější přinutit lidi koupit si dvě grafiky do SLI, než jeden procesor za cenu nižší než jedna z karet, ale v článku by toto být nemuselo.
- Tomáš Crhonek

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 10:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace Presne tak, vyrobcovia sa nas len snazia presvedcit, ze bez PhysX to nejde. Pritom uz teraz sa viac (4) jadrovy CPU flaka.

Tendencia je jasna, ked budeme mat 8-16 jadrove CPU preco by som mal pocitat fyziku cez vzdy pretazenu grafiku? Je to len hlupy marketing ... tak, ako si teraz prisposobujem graficke detaily v hre, aby sa dala dobre hrat na mojom HW, rovnako si prisposobim aj narocnost na fyzikalne vypocty ... ze je to bude na cpu pomalsie? no a co, znizim uroven detailov a je mi fuk ze sa domcek rozsype na menej kuskov a ich interakcia bude jednoduchsia.

V konecnom dosledku to speje len a len k engine, ktory bude podporovat aj CPU aj GPU (podobne ako havok).
- Pif

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 16:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace 4-jádrové CPU, to je hodně!
Kolik jader mají moderní GPU? STOVKY!
V tom to je spousta té fyziky se počítá paralelně, tj. provádí se stejná operace na velkém množství operandů najednou a tady prostě vítězí objemy.
IMHO i Havok (vlastně Intel) přijde s podporou fyziky na GPU. Jenom si musíme počkat na uvedení Larabee a pak to budou uvádět jako velké +.
- Jiří Vyhnalík

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 11:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace havok mozna nikdy ani gpu podporovat nebude, zatim je jista jen cpu podpora a to je zastarala cesta. Ps physx podpouje cpu i gpu
- Obermaier Zdeněk

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
7. 8. 2008 11:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace @Obermaier Zdeněk: Spytam sa mierne od veci, dala by sa ta druha geforce na fyziku dat aj do PCIx1 slotu? niekde som pocul ze staci vyrezat kusok plastu na slote a da sa to.. cize.. da sa PCIx16 karta dat do PCIx1?
- Petulikk20

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 16:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace @Jiří Vyhnalík: Ak chces porovnavat vykon GPU vs CPU z hladiska rychlosti vypoctu fyziky, ano mas pravdu ... GPU je podstatne rychlejsie. Lenze si uvedom o com je PhysX. Ak chcem pocitat fyziku tak nepotrebujem pridavne GPU. O par rokov budu stvorjadrove procesory rozsirene tak, ze sa budu povazovat za samozrejmost. A aj napriek tomu si mam kupovat pridavne GPU aby mi pocitalo fyziku ked mam CPU ktore sa "nudi" ?! Sorry, ale ja nechcem mat v kompe jednu kartu navyse len preto, lebo niekto povie ze to na nej ide rychlejsie a je to jednoduchsie (a niekto sa na tom nabali). Je to len o optimalizacii. Pamatam sa ako boli vsetci K.O. z toho ked videli HL2 ... dnes to uz mozno nestaci, ale na druhej strane mne sa dnes doma minimalne 2 jadra flakaju...
- Siggy

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 12:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace @Obermaier Zdeněk: :-) prosímtě, a v čem je tato cesta zastaralá ..? To tedy čumím nad tak hloupým závěrem. Jde přece o engine fizyky, přizpůsobený na výpočetní schopnosti CPU volných jader. Pořád jsou to jen výpočty na rozdíl od vizuelních technologií GPU pod DX10 a více. Pokud by Havok nastoupil tuhle cestu a dotáhl ji do funkčního stádia, mohl by jednoznačně kralovat. PhysX právě proto nemůže pracovat s CPU, protože je velmi úzce spjata s vizuelními technologiemi GPU a tím si podle mého názoru NVidia opět komplikuje budocnost, protože zatěžovat grafickou kartu dalším nutným výkonem má omezené hranice, konec konců na to NVidia narazila už nyní se svými monstrjádry.
- AlienCZ

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
7. 8. 2008 12:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace @Siggy: Pokud bude mít tvá GPU dostatek výkonu, tak to zvládne sama. Pokud budeš chtít hrát ve vysokém rozlišení, tak můžeš pro fyziku využít nějakou svou starší kartu, nebo si nějakou za 2000 Kč dokoupit.
A nebo rozšířenou podporu fyziky vypnout a fungovat tak jako doposud.
- Jiří Vyhnalík

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 12:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace @AlienCZ: zastarala je v tom smeru, ze CPU nedokaze "vykouzlit" tak pekne efekty a programatori her nejsou schopni udelat multi thred hru, natoz fyzikalni efekt
- Obermaier Zdeněk

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 12:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace @Obermaier Zdeněk: Preco by CPU nevedelo vykuzlit taky pekny efekt ako GPU ? Ano, vyvojari maju problem nakodit multithred hru, avsak prave fyzika je thred ktory dokaze bezat samostatne (relativne samostatne).
- Siggy

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 10:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

1. Pěkný článek, dobrá práce.
2. Až bude nějaká fyzika rozšířená (myslím opravdu rozšířená a kvalitní) ve hrách, tak to bude rok 2012 nejdřív. A to budou výkony grafických karet tak nesmyslné, že klidně část GPU bude počítat grafiku a část fyziku. Nebo se fyzika podle nového Havoku rozdělí i na CPU. V té době klidně můžeme mít v počítači 8-mi jádrová CPU. Před 5-ti roky se nám ani nezdálo, že 4-jádra a výkony typu 4850 budou mainstream za pár korun.

- Milan Krejzlik

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 10:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace "A to budou výkony grafických karet tak nesmyslné, že klidně část GPU bude počítat grafiku a část fyziku." Si myslis ze graficky vyvoj sa do roku 2012 zastavi alebo co ?
- Siggy

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 11:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace @Milan Krejzlik: Chalan sa spamataj. Si vazne myslis ze HW grafickych kariet bude v roku 2012 taky, ze bude zvladat graficke aplikacie bez problemov a este mu zostane aj rezerva na pocitanie fyziky ? Neviem ako ty, ale ja mam pocit ze v doterajsej historii to bolo vzdy tak, ze narocnost softwaru sa vzdy prisposobila prave pouzivanemu hardwaru. Zober si napr.minulorocny Crysis ... vyvojari budu vzdy vediet ako vytazit z grafiky maximum. Pride mi neskutocne smiesne hovorit o nevytazenosti grafickych kariet v casoch ked sa RayTracing v podstate nepouziva, ale to uz som odbocil ...
- Siggy

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 11:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

takže myslíte že mohu použít dvě karty gtx280 ve sli a jednu 9800gtx na fyziku?
- monika černá

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 11:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Uz asi desaty clenek na tema PhysX v GF, ale ve vyctu podporovanych her porad nikde nevidim strilecku, ktera byla pro puvodni PhysX karty psana primo na telo..
Nikdo si jiz nepamatuje Cellfactor:REVOLUTION?

http://games.tiscali.cz/clanek/screen.asp?id=9081
- DAVE

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 11:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Hmm. nVidia se vytáhla. Oni nejsou tak blbí jak jsem si myslel. Takhle by se mohli zbavit velkých přebytků graf. karet, kterých mají dost skladem a kvůli slabému výkonu na grafiku jsou neprodejné. Ale na akceleraci fyziky jsou dostačující. Takže i majitelé ATIn budou kupovat nVidie. :) ATI levná a výkonná na grafiku a nějaká mizerná, hrozně levná GF8600 která je dnes na nic, bude na akceleraci fyziky.
- GOS

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 11:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace No taky mě to mě to napadlo, ale moc tomu nevěřím,už vidím jak se budou snášet na jednom počítači ovladače od Nvidie a od Ati.
- Libor Vodehnal

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 11:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace No nevim místo physx karty si cpát do kompu další grafárnu, mi nepřijde jako úžasný nápad... která ti zajistí 5 snímků navíc nebo kolik?
- jiri l

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 13:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace Prinos physx akcelerátoru (ať už na samostatné gpu/ppu kartě nebo v rámci jedné karty s grafikou) není v tom, že by hra běžela s vyšším fps, ale v tom, že veškeré fyzikální efekty (výbuchy, kolize, pohyby, tekutiny, kouř, prostě všechno to co umocňuje zážitek a pocit uvěřitelnosti a reálnosti prostředí) jsou mnohem dokonalejší než bez použití physx akcelerátoru.
Prostě nejde o vyšší fps (za tím se stejně honí jen blázni, lidské oko není schopno postřehnout rozdíl od cca 35fps více), ale o intenzivnější zážitek.
- Zizi

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 13:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace Prinos physx akcelerátoru (ať už na samostatné gpu/ppu kartě nebo v rámci jedné karty s grafikou) není v tom, že by hra běžela s vyšším fps, ale v tom, že veškeré fyzikální efekty (výbuchy, kolize, pohyby, tekutiny, kouř, prostě všechno to co umocňuje zážitek a pocit uvěřitelnosti a reálnosti prostředí) jsou mnohem dokonalejší než bez použití physx akcelerátoru.
Prostě nejde o vyšší fps (za tím se stejně honí jen blázni, lidské oko není schopno postřehnout rozdíl od cca 35fps více), ale o intenzivnější zážitek.
- Zizi

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
7. 8. 2008 10:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace @Zizi: Asi to vnímám trošku jinak ale rozdíl nad 35 FPS teda rozpoznat jde... 35FPS je pro mě třeba u first person střílečky skoro nehratelné, optimum je kolem 100 FPS a to mi nikdo nevymluví.
Schválně si zkus např v CoD2 snipovat přes celou mapu při 35 FPS, trefíš leda kuřinec a ne někde trčící půl helmy... je to opravdu takový mýtus a vždycky se tomu musím smát.
Už sem to ale párkrát viděl, jak někdo hrál a hra jela trhaně a ten dotyčný si to za žádnou cenu nenechal vymluvit, že to tak není. Holt asi máme každý vnímání plynulosti jiné
- Bubucci

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 12:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

ide hlavne o to ... ze tie "nove" 4 alebo aj 2 jadra sa flakaju len koli tomu ze clovek a jeho logika nieje tak rychlo rozvijatelna ako ta HW logika.

Intel zacal kedysi s idealistickou myslienkou namiesto MHz alebo GHz navysovat na CPU pocet jadier a tym aj pocet vlakien a to sa mu aj podarilo a neskor sa to stalo standardom (AMD X2, C2D, ...). Lenze Intel, tak ako aj my na nieco zabudli ... pytate sa na co sme zabudli ? no predsa na realne vyuzitie tychto jadier ... poznam velmi malo resp. skoro vobec ziadny program ani hru, ktora by podporovala 2 alebo dokonca 4 jadrove CPU. A preto tu nastava to vase zmienovane "flakanie" sa jadier (proste sa "nasa" logika rozvija pomalsie). Uz od zaciatku mal Intel v plane to, ze vyvojari sa mali "naladit" na tuto "vlnu" a zacat vyuzivat a programovat aplikacie na vyuzivanie viac jadier resp. vlakien, ale tak sa nestalo ... a preto sa vyvoj viac jadrovych CPU "spomalil" ... a nastala potreba "dobehnutia" programatorov trend HW vyrobcou ... a preto teraz tito vyrobcovia (Intel ale aj iny) podporuju programy na vyvoj "novych" programovacich jazykov a tiez profesionalov, ktore uz budu podporovat komunikaciu pre viac jadier.

FAKTY - este stale je tu software resp. hry, ktore "slapu" lepsie na jednojadrovom Athlon XP 2500+ (1,8GHz) ako na neakom dvoj- resp. stvor-jadre ktore ma takt pod 1,8 GHz.

Takze v konecnom dosledku ide o to ... ze nebojte sa tieto "nevyuzite jadra" budu v dohladnej dobe vyuzite (no urcite nie na pocitanie fyziky) ... a to ze vznikla moznost ... vyuzit "nepotrebne" jadra na akceleraciu fyziky ... je len ciste nahodna.

Programatory sa naucia programovat aplikacie podporujuce multicore a multithread a potom budu "nase" viacjadra plne vyuzite a neostane miesto na "doplnkove" pocitanie fyziky. A ked tu uz budeme budu GPU minimalne 2* take vykonne ako su teraz. Z tohto potom vypliva jedine realne riesenie ... pocitanie fyziky cez GPU a ci uz to bude PhysX alebo Havok resp. neaky dalsi hrac ... to uz nechajme nahode.

Netvrdim to ze akceleracia fyziky cez CPU je uplne mrtva myslienka ... mozno to ma buducnost ... ale to je uz ina piesen ... teda skor iny CPU (Larrabee). Ale zasa aj toto je len spojenie CPU a GPU v jednom cipe (nahradenie jedneho jadra za GPU jadro) ... cize stale je to o tom istom ze ta akceleracia bude znova na GPU len to je implementovane v CPU.

Takze nech to zhrniem ... to ze sa da teraz fyzika pocitat aj cez CPU na "nevyuzitych" jadrach ... je len "negativny" efekt snahy Intelu o multicore procesory. Prijde doba, kedy sa tieto jadra uz nebudu "flakat" a musime vsetci verit ze to bude cim skor. A som zvedavy ako potom bude akcelerovat Havok svoju fyziku na 4 jadre na ktorom budu vyuzite vsetky 4jadra na 80%.

Podla mna buducnost "hernej" fyziky je urcite v akceleracii cez GPU. A ci uz to v konecnom dosledku bude PhysX alebo Havok ... ukaze len cas.
- m2fizy kubo

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 12:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace Děkujeme za rozbor, ale až tak trefný mi zrovna nepřipadá. Plně vytížený 4-8mi jádrový procesor totiž nastolí další problém a tím je zase pomalá grafika. Pokud by se totiž podařilo rozvláknovat hru na 4-8 vláken, nastala by situace, že procesor bude mít dávno hotovo a grafická karta se současnými výkony nebude stíhat. Mnohem lepší variantou je management využívání jader podle počtu na palubě a tam opět vzniká protor pro výpočet fizyky. Momentálně není dostupné řešení pro Havok se samostatným výpočtovým jádrem, výpočet provádí singl CPU v zátěži hry, což není zrovna moc výkonné, natož efektivní. Proto se nabízí šance jít cestou využití volných jader jako mnohem efektivnější a rozumnější, než navyšovat výkon grafické karty.
- AlienCZ

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 12:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace Naprostý souhlas úvaha nad tím, že vga bude tak výkoná, že se bude flákat je blbost. Nezapomeňtě na to, že budou sice výkonější vga, ale také náročnější hry. Vga nebude vědět kam dřív skočit a v kompu se bude poflakovat 8 jader na 5 procentech.:) a nebo si dokoupíte další grafarnu na fyziku, ale to už jsme zase u původního konceptu physx a jeho samostatné kartě na fyziku..:(
- jiri l

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 13:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace @jiri l: No ale jestliže už nyní mají "středněproudé" grafiky výkon GPU pro fyzikální výpočty (ještě jednou, jen fyzikální výpočty) cca 10x vyšší než jedno jádro "střední třídy" CPU, a je předpoklad, že tento výkon GPU poroste mnohem rychleji než výkony CPU, tak se jednoduchou interpolací dostáváme k tomu, že i kdyby GPU fyziku počítala jen 30% času, pořád bude výkoná jako 3 "flákající se" jádra CPU.
A s pohledem do budoucna bude výkon stoupat, takže bude potřeba stále více volných jader CPU jen na fyziku, aby se vyrovnaly "obyčejné" GPU, která bude fyziku stále počítat "jen navíc" ke grafice.

CPU tento boj ve fyzikálních výpočtech zatím prostě prohrávají, a jediná jejich šance je implementovat "GPU princip" jako jednu součást CPU (tak jak to nejspíše bude v Larabee)
- Zizi

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
7. 8. 2008 07:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace @Zizi: Ale ony nejsou 10x výkonnější, než GPU, to pouze výsledky jsou 10x větší a to proto, že jsou spjaty s měřením včetně 3D akcelerace hry a technologických fičur zobrazování scény, samotný výpočet fizyky je spíše podprůměrný, protože část, která opravdu počítá jen fizyku je několikanásobně menší, než volné jádro CPU. Havok to zatím počítá jen samostatně s jedním jádrem CPU i na vícejádrových CPU (jinak to zatím neumí), které zároveň počítá i samotnou hru, proto je to pomalejší oproti separé výpočtu malinkým procesůrkem PhysX na grafice, jakmile by Havok měl možnost, resp. uměl využít samostatné jádro, okamžitě by PhysX přeskočil. Díváte se na to blbě, resp. porovnáváte hrušky a jabka jen proto, že je to ovoce a to je blbě.
- AlienCZ

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 16:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace @Zizi: 2 AlienCZ - suhlasim s tebou s tym ze ak sa bude fyzika pocutat cez CPU, tak by sa mali vyuzivat volne jadra ... ale tu sme zasa priprobleme programovanie v multicore rieseniach ... takze asi tak. A este k tomu kym sa bude programovat na viac vlaknach ... vtedy uz budu GPU davno daleko vpredu.

2 jiri l - no nie ze sa bnude GPU flakat ... nebude ... bude zvladat nove hry na HIGH a stare na plnych detailoch, ale bude plna vytazena ... volaka fyzika jej zoberie neake tie %, no hadam nie viac ako 10 - 20% ... ale bude to stale dost ... aby stihala aj tie hry ... a procak ... ten bude mat jedno jadro na 85% druhe na 25% tretie na 5 % a stvrte mozno na 2% a to bude cele ... ale ked sa zacne viac jadrova podpora tak vytazenie bude na GPU rovnako ako v prvom pripade ale CPU na prvom jadre bude mat 30% druhom 25% tretom 25% a stvrtom 20% ... no ale volake miesto na fyziku ... neviem neviem.

kazdopadne uvidime casom ako sa to vyvinie ...
- m2fizy kubo

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
7. 8. 2008 12:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace @AlienCZ: jj suhlasim s tebou ... ze je realna akceleracia fyziky cez CPU ... ked bude fungovat viac-vlaknove programovanie ... ale ber aj to ze ked uz budeme vediet pracovat, resp. programovat s viac vlaknami, tak ten procak bude aj na vsetkych vlaknach vytazeny ... a tym padom aj bude musiet brat neake tie percenta z volaktoreho jadra popripade z kazdeho jadra kusok ... ale zasa musis aj uznat to ze GPU ma pred CPU hodne navrch (a to uz aj teraz ... ked maju CPU 4jadra a GPU len jedno jedine ... no zasa je vyrabane novsou technologiou)... teda aspon z hladiska vykonu ... no tak neviem ... urcite maju obe moznosti svoje klady aj zapory ... ale podla mna ma teraz PhysX a jeho akceleracia cez GPU hodne navrch. Uvidime ako to dopadne.

mozno ked sa zacne to viacvlaknove programovanie to bude zasa naopak ... uvidime
- m2fizy kubo

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 12:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

To si akoze k nainstalovanym ovladacom ATI - Catalyst instalnem aj ovladace NVidia ? Mam z toho velmi zly pocit. Co sa asi stane, ked sa to zmiesa dohromady s Windows-om ?! :-)
- Kyle Simmons

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 17:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace Ale co by sa stalo? ja som to tak mal, Ati X1950PRO a integrovana GF7050 a vsetko slapalo ako hodinky, aj zobrazovanie na viac monitorov z kazdej grafiky na iny fungovalo. vazne
- Petulikk20

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 15:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Všem se omlouvám za náhlé zmizení článku, ale museli jsme ho stáhnout kvůli nedorozumnění s NDA termínem, který byl dnes v 1500. Teď už je zpatky a publikovaný zůstane...
- Václav Vlček

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 15:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace @jiri l: Nie vazne, ja som to nemyslel ako nejake navazanie sa alebo tak, ale fakt neviem na co bolo udelene NDA, na oznamenie ovladacov alebo co ?
- Siggy

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 15:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

U me je po instalaci ovladacu 177.79 na 9800X2 Crysis katastrofalni.
- Frantisek

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 15:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

nikdy si nic takovyho nekoupim ani si to nevemu i kdyby to davali v trafikach k casopisu..
kaslu jim na to, budu si dal hrat novy hry na grafice za 1500 kc a hotovo..
jinak docela smutny kdyz si nekdo koupi novou grafiku za 10 koliku a zjisti ze je vlastne k hovnu ze bez nejaky podelany fyziky to za chvily nepujde.. to je biznis
- Euphon1c

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 16:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tento článek mě opravdu potěšil, ja mám momentálně GeForce 8600GT a budu v horizontu měsíců kupovat novou grafiku, třeba něco jako přetaktovaná verze GTX 260 a díky novým ovladačům nemusím 8600GT dávat bratrovi a nebo do šuplíku, ale pěkně si ji tam nechám na akceleraci fyziky :D. To se mi líbí, teď ještě, aby PhysX bylo masivněji podporováno vývojaři a bude to paráda.
- vagus

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 17:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Napadání smazané ...
- Martin Bormman

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 18:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Bohuzel reseni Nvidie neni a nebude masove minimalne do doby, kdy se prosadi u konzoli. Konzole jedou v Havoku a jelikoz dnesnim trendem je delat hry konvertibilni mezi platformami, tak se neda cekat nejaka velka zmena. To, ze se vizualni stranka her prilis nepohla dopredu je pouze a jen vina konzoli, protoze jsou momentalne vynosnejsi nez hry pro PC a proto maji prednost. Je jasne, ze kdyz se pak dela hra schopna bezet jak na PC tak na konzoli, tak omezeny vykon a male mnozstvi pameti u konzoli brani nejakemu pokroku ve vizualni strance. Diky tomu se ale prilis nehybe HW narocnost PC her, az na nektera techdema jako Crysis.
Druhym faktem, ktery vyrazne hraje pro Havok je jeho vlastnik, Intel rozhodne s Nvidii neprohraje a kdyby na kratko ano, tak to nebude mit dlouheho trvani. Zvlast kdyz by se za tim ucelem spojil s AMD. Nvidia je tak nejak mimo to hlavni deni v tomhle smeru, i kdyz se snazi delat, jako by fyziku ve hrach umela jenom ona. Konec koncu PhysX beha i na kartach ATi.

- Potooczech

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
6. 8. 2008 22:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

test
- Helmich Jiří

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
7. 8. 2008 01:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Problem je v tom, ze to neni univerzalni reseni. Zadne vyvojarske studio(krom tech co maj zasebou nejakej hodne solidni kapital) nemuze vynalozit implementaci napriklad dvou ruznejch reseni. Kor kdyz neni problem aby napriklad PhysX bezela i na ATI. CPU ma kazdej. Dual ci 4 core se stava standartem. Coz uz nanejakou peknou fyziku staci. Efektiky muze naimplementovat pro ATI i NVIDII zvlast a hlavni cast necha bezet na CPU. Nebo se stane co. Pro majitele karet ATI budou hry levnejsi protoze nemuzou vyuzit PhysX. To asi ne.Tak vetsina her bude moznosti PhysX vyuzivat sporadicky.Jak je to ted. Proste tak ze tech efektu tam bude tolik aby to v klidu zastoupil CPU. No jedine reseni je reseni obecne.A to tak . ze ATI se nejak dohodne a bude PhysX podporovat taky. Nebo Micorosoft prijde s nejakym rozhranim alias DX physs. A ATI i NVIDIA to napasujou primo na to. Kod bude jenotnej. Jen se vyuzije co bude k dispozici. Kdyz ATI tak ATI , kdyz CPU tak cpu , kdyz NVIDIE tak ta.
- samboush

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
7. 8. 2008 09:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

neviem ci som to zle pochopil, ale to rozbehanie Radoenu ako primarna grafika a GF ako "physX akcelerator" ide len na Intelovskych doskach alebo to pojde aj na doskach od AMD?
- usiRev

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
7. 8. 2008 11:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace na vsetkych doskach ci uz s podporov sli alebo crossfire je jedno aky cipset pouzijes pretoze tam sa nebudu prepajat so sli alebo crossfire bridge. proste jednu vlozis do jedneho slotu druhu do druheho a nastavis ktora bude ratat fyziku. das ist alles.
- elone

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
7. 8. 2008 11:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

este ze som nevyhodil moju starucku 8600 gt aspon si budem moct odskusat ako to pojde s tym physX. len mam otazku myslite ze bude stihat ratat fyziku pre gf 280?
- elone

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
8. 8. 2008 20:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Prosim vas kde uz ted stahnu PhysX 8.07.18 ovladce? Warmonger uz se mi stahuje 177.79 uz mam od EVGA, zelezo na to taky, ale ty PhysX ovladace nemuzu najit jen verzi ....12 Predem diky pokud nekdo poradi.
- dadasfx

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
8. 8. 2008 20:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel bez registrace Myslim tim jestli nekdo neznate nejakou cesticku na web nVidie ftp. strejda google mi ty ovladace pochopitelne nasel, ale nevim jestli jim muzu verit.
- dadasfx

Reklama
Reklama