Zpět na článek

Diskuze: Od písku k procesoru — výroba křemíkového waferu

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

rolean
rolean
Level 1 Level 1
19. 7. 2012 16:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Opravte prosím rovnici na čistění křemíku (kapitola 4). A) SiHCl2 není trichloristan. B) Rovnice je špatně vyčíslena, správně vyjde SiHCl3 (v textu nesedí počet Cl atomů na levé a pravé straně). A SiHCl3 je trichlor silan. Tak to prosím přepište.

xfce4
xfce4
Level 6 Level 6
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Linux
6. 12. 2017 20:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Článok som nečítal mal som technológiu 450mm oplátky je hlavný problém zbrzdenia vývoja nm ešte tak idú ale musí sa na jeden fawer vyrobiť aj viac CPU ak zostane na stálo 300mm procesory budu drahšie a drahšie

Vlastimil91
Vlastimil91
Level 1 Level 1
22. 6. 2012 02:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pěkná recenze a pěkné vysvětlení :)

AtavaX
AtavaX
Level 1 Level 1
22. 6. 2012 04:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pěkné ráno a pěkně děkuju za pěknou, pěkně vysvětlenou recenzí..

gargy007
gargy007
Level 1 Level 1
22. 6. 2012 06:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Konečně něco s jiného soudku a a pořád k tématu :wink: . Chtělo by to pokračování něco ve stylu jak s waferu udělat součástku, pokud ne přímo složitý procesor tak aspoň nějaký spínaný zdroj co určitě v OnSemi dělajů. Mimochodem, ty fotky jsou pořízené v Roznově p.R.?

tvaculin
tvaculin
Level 1 Level 1
22. 6. 2012 10:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gargy007 Některé fotky jsou z Rožnova.

ČEZ
ČEZ
Level 1 Level 1
22. 6. 2012 06:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gargy007 Odprášení leštiček waferů pomocí hajzl trubek - jo to určitě musí být v ČR.

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
22. 6. 2012 06:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Skvelé čítanie k raňajkám :wink: Už sa teším na ďalšiu časť :)
- IQLogic

jack08
jack08
Level 1 Level 1
22. 6. 2012 08:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

díky

Dammster
Dammster
Level 1 Level 1
22. 6. 2012 09:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Vždy, když čtu takové články, tak přemýšlím, jak to někdo dokázal vymyslet, když i na přecťení je to složité :D

Usm82
Usm82
Level 1 Level 1
22. 6. 2012 09:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Dammster "Jde si takhle magor po poušti a počítá zrnka písku. Pak ho napadne, že ty zrnka písku naučí počítat taky". A pak někomu tvrďte, že z hovna hrad nepostaví :D

snejdy
snejdy
Level 1 Level 1
22. 6. 2012 09:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"na křemíkové desky působí zvukem o frekvenci okolo 1 MHz" ... zvuk 1Mhz? určitě?

jinak super článek, těšim se na další část...

Dan8
Dan8
Level 7 Level 7
22. 6. 2012 17:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snejdy ano, jde o zvuk. Slyšel jste někdy pojem ultrazvuk? Např. diagnostické ultrazvuky pracují s frekvencemi 3–10 MHz. http://www.wikiskripta.eu/index.php/Ultrazvuk

Milanese
Milanese
Level 1 Level 1
23. 6. 2012 08:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Dan8 no neviem ako môže byť rádiová frekvencia ultrazvuk...od určitých freq to nie je ultrazvuk ale rádiové vlny...alebo že by sa na LW vysielalo ultrazvukom??

Dan8
Dan8
Level 7 Level 7
23. 6. 2012 09:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Dan8 @Milanese: Tak to pozor. Zvuk je mechanické vlnění. Rádiové vlny jsou elektromagnetické záření.

xIndian
xIndian
Level 1 Level 1
22. 6. 2012 10:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Díky za parádní článek. Už se těším na pokračování. Výroba je opravdu složitá, jak ze sci-fi :) Sice jsem měl o výrobě waferů nějaké informace, ale tento článek mi vše perfektně osvětlil.

tvaculin
tvaculin
Level 1 Level 1
22. 6. 2012 10:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Výborně napsaný článek a to říkám na základě toho, že jsem si výrobou křemíku prošel od začátku do konce (a ano, bylo to v oné zmiňované firmě On Semiconductor).

Jen by se slušelo podotknout, že řezání pomocí kotoučové pily se už moc neprovádí, ale používají se tvz. drátořezy. V principu jde o to, že ingot se řeže osnovou drátu na který je nanášeno abrazivo. Ono vlastně nedochází k řezání, ale k probrušování ingotu. Ingot je takto nařezán v jednom kroku.
Tady je názorný obrázek: http://goo.gl/S5A0p

Dan8
Dan8
Level 7 Level 7
22. 6. 2012 17:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tvaculin krása, připomnělo mi to řezač na vajíčka, i když jde o úplně jiný princip :)

pm74
pm74
Level 1 Level 1
22. 6. 2012 10:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

diky!

kofo
kofo
Level 1 Level 1
22. 6. 2012 12:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

[quote=snejdy]"na křemíkové desky působí zvukem o frekvenci okolo 1 MHz" ... zvuk 1Mhz? určitě?[/quote]

A čo je na tom divné?
Aj na gynekologii sa bežne používa ultrazvuk cca 1 MHz kvôli rozmeru zvkovej vlny, ktorá samozrejme musí byť čo najmenšia aby sa dosiahlo čo najvyššie rozlíšenie.

nakasi
nakasi
Level 1 Level 1
22. 6. 2012 13:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Luxusní článek. Nemužu se dočkat na další díl...

Lumpik.Honzik
Lumpik.Honzik
Level 1 Level 1
22. 6. 2012 13:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

[quote=snejdy]"na křemíkové desky působí zvukem o frekvenci okolo 1 MHz" ... zvuk 1Mhz? určitě?

jinak super článek, těšim se na další část...[/quote]

Říká se tomu megasonic agitation a používají se i jiné frekvence, třeba 800kHz.

Swamp90
Swamp90
Level 1 Level 1
22. 6. 2012 14:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

pekny clanek a dosti lidem urcite pomuze pochopit narocnost vyroby.
Pro doplnení - posany zpusob vyroby ingotu se jmenuje Czochralskiho metody a existuji i dalsi. Dalsi vec, kterou si mnoho lidi neuvedomuje je, ze pri rezani ingotu na wafery dochazi ke ztrate materialu a z puvodniho ingotu zbyde pouze 50% a zbytek jsou ztraty - nejlepsi technologie pro rezani maji ztraty kolem 37%.

johnn
johnn
Level 1 Level 1
22. 6. 2012 14:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

[quote=Lumpik.Honzik][quote=snejdy]"na křemíkové desky působí zvukem o frekvenci okolo 1 MHz" ... zvuk 1Mhz? určitě?

jinak super článek, těšim se na další část...[/quote]

Říká se tomu megasonic agitation a používají se i jiné frekvence, třeba 800kHz.[/quote]
ono v clanku nemelo byt pouzito slovo "zvuk", pac "zvuk" lidske ucho slysi...., jinak souhlas

Yiri
Yiri
Level 1 Level 1
22. 6. 2012 16:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@johnn Jenom aby sis uvědomil jakou kravinu si napsal, tak ti uvedu příklad, že pes slyší jiný rozsah frekvencí, než člověk.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Zvuk

Maphish
Maphish
Level 1 Level 1
22. 6. 2012 17:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nenapsal kravinu, jen zde nevhodně použil slovo "lidské" a ty z toho máš vánoce. Vysvětlím ti, co tím chtěl zřejmě říci: Slovo zvuk je totiž spojováno obvykle se sluchovým vjemem, a to především člověka. Takže zvuk slyšíme my, ale pes slyší zvuk a část frekvenčního spektra označovaného jako ultrazvuk. Při výrobě polovodičů se používají frekvence o dva řády vyšší, takže vhodnější výraz by byl ultrazvuk. "Těhulky" chodí taky na vyšetření ultrazvukem a ne na vyšetření zvukem, i když se jedná o téže vlnění.

johnn
johnn
Level 1 Level 1
22. 6. 2012 17:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

[quote=Yiri]Jenom aby sis uvědomil jakou kravinu si napsal, tak ti uvedu příklad, že pes slyší jiný rozsah frekvencí, než člověk.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Zvuk[/quote]
bavime se snad o lidech, nebo tvuj pes je schopen precist a pochopit tento clanek, muj teda ne?
BTW: on ten rozsah je presne stanoven / nevim presne cisla z hlavy / a pokud je to mimo rozsah, tak jde o infra/ultra zvuk, ci ne?

Maphish
Maphish
Level 1 Level 1
22. 6. 2012 17:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@johnn Ano, rozsah slyšitelnosti je u člověka 16 Hz - 20 kHz. Ovšem s rostoucím věkem se škála zužuje, a to významněji shora.

Pro matematiky: infrazvuk < 16 Hz ≤ zvuk ≤ 20 kHz < ultrazvuk

Maphish
Maphish
Level 1 Level 1
22. 6. 2012 19:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Maphish No, nevím, co je na tom příspěvku špatně, že mi někdo dal palec dolů. Asi z principu. Tím končím v této diskuzi se zakomplexovanými chudáky nezvládající základy fyziky.

Dan8
Dan8
Level 7 Level 7
22. 6. 2012 17:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@johnn světlo máš taky infra/ultra, ale pořád je to světlo i bez toho přívlastku. Pokud někdo použije termín zvuk o frekvenci 1MHz, tak je snad jasné, že jde o ultrazvuk. Řešíte tady kraviny :)

Maphish
Maphish
Level 1 Level 1
22. 6. 2012 18:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Dan8 Tak víš co? Běž sousedovi pomoct naladit rádio na dlouhých vlnách a neustále si mumlej, že to světlo na tu feritku ne a ne chytit.

Milanese
Milanese
Level 1 Level 1
23. 6. 2012 08:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Dan8 @Maphish: [quote=Maphish]Tak víš co? Běž sousedovi pomoct naladit rádio na dlouhých vlnách a neustále si mumlej, že to světlo na tu feritku ne a ne chytit.[/quote]

Nie svetlo ale ten "zatracenej" zvuk...hihi
podľa tohoto rozdelenia :0 je vlastne všetko rádiové spektrum
http://cs.wikipedia.org/wiki/Rádiové_vlny

Dan8
Dan8
Level 7 Level 7
23. 6. 2012 09:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Dan8 @Milanese: viz výše: Zvuk je mechanické vlnění. Rádiové vlny jsou elektromagnetické záření.

Milanese
Milanese
Level 1 Level 1
23. 6. 2012 08:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Dan8 @Milanese: http://cs.wikipedia.org/wiki/Rádiové_vlny

johnn
johnn
Level 1 Level 1
22. 6. 2012 19:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

[quote=Dan8]světlo máš taky infra/ultra, ale pořád je to světlo i bez toho přívlastku. Pokud někdo použije termín zvuk o frekvenci 1MHz, tak je snad jasné, že jde o ultrazvuk. Řešíte tady kraviny :)[/quote]
toz ted jsi me dostal :shock:
vis alespon jaky je zakladni rozdil mezi zvukem a svetlem.... :roll:

johnn
johnn
Level 1 Level 1
22. 6. 2012 20:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

[quote=Dan8]ano, jde o zvuk. Slyšel jste někdy pojem ultrazvuk? Např. diagnostické ultrazvuky pracují s frekvencemi 3–10 MHz. http://www.wikiskripta.eu/index.php/Ultrazvuk[/quote]
jsme snad na technickem serveru, tudiz by se mely pouzivat spravne technicke terminy... :?:
BTW ultrazvuk sice clovek "neslysi", ale vnima jej, proto byly v kinech spesl menice, kdy clovek nic "neslysel", ale bal se / pouzivano prevazne u horroru, mozna to funguje dodnes, nevim /

johnn
johnn
Level 1 Level 1
22. 6. 2012 21:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

[quote=johnn][quote=Dan8]ano, jde o zvuk. Slyšel jste někdy pojem ultrazvuk? Např. diagnostické ultrazvuky pracují s frekvencemi 3–10 MHz. http://www.wikiskripta.eu/index.php/Ultrazvuk[/quote]
jsme snad na technickem serveru, tudiz by se mely pouzivat spravne technicke terminy... :?:
BTW ultrazvuk sice clovek "neslysi", ale vnima jej, proto byly v kinech spesl menice, kdy clovek nic "neslysel", ale bal se / pouzivano prevazne u horroru, mozna to funguje dodnes, nevim /[/quote]
sem se skarede sekl, v tech kinech slo samozrejme o infrazvuk v pasmu cca 3-5Hz, uz mi z tech infra/ultra asi sibe... 8)

jezecek
jezecek
Level 1 Level 1
22. 6. 2012 21:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

[quote=johnn][quote=Dan8]světlo máš taky infra/ultra, ale pořád je to světlo i bez toho přívlastku. Pokud někdo použije termín zvuk o frekvenci 1MHz, tak je snad jasné, že jde o ultrazvuk. Řešíte tady kraviny :)[/quote]
toz ted jsi me dostal :shock:
vis alespon jaky je zakladni rozdil mezi zvukem a svetlem.... :roll:[/quote]

Mne se zda, ze je mu to celkem jasne, spis tady ma nekdo problem s pochopenim principu odvozovani pribuznych slov.

jezecek
jezecek
Level 1 Level 1
22. 6. 2012 22:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

[quote=johnn][quote=Yiri]Jenom aby sis uvědomil jakou kravinu si napsal, tak ti uvedu příklad, že pes slyší jiný rozsah frekvencí, než člověk.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Zvuk[/quote]
bavime se snad o lidech, nebo tvuj pes je schopen precist a pochopit tento clanek, muj teda ne?
BTW: on ten rozsah je presne stanoven / nevim presne cisla z hlavy / a pokud je to mimo rozsah, tak jde o infra/ultra zvuk, ci ne?[/quote]

Pojem zvuk neni nikde autoritativne definovan jako treba jednotky SI. Kdyby ses alespon obtezoval precist si clanek, na ktery odkazujes, mohl by ses docist, cituji: „Mechanické vlnění mimo tento frekvenční rozsah sluchový vjem nevyvolává, přesto se někdy také označuje jako zvuk.”.

Reklama
Reklama