Přehled: Grafické karty v roce 2003 | Kapitola 4
Seznam kapitol
Kompletní verze pojednávající o více než 16(!) nových čipech: Co nám v příštím roce přichystají dva soupeřící titáni nVIDIA a ATI? Dokáže se SiS prosadit se svým druhým Xabre v mainstreamu? Podaří se PowerVR a Tridentu po delší odmlce vrátit na trh středně výkonných grafik pro PC? A co věční smolaři z Bitboys anebo dravá VIA, resp. S3, kterou koupila? Z různých útržkovitých zpráv, jak přímo od výrobců či renomovaných zahraničních serverů jsme pro vás připravili souhrnný článek o tom, na co se budete moci těšit v následujícím roce, který slibuje pestřejší konkurenci než ten letošní.
Bitboys |
Finská firma navrhující grafické čipy vznikla v roce 1991. Založili ji lidé, kteří vytvářeli různá dema a animace ve skupině zvané Future Crew. Nejprve psali software pro různé firmy a později, když Future Crew vydali demo Second Reality, byli tak nespokojeni s jeho renderováním tehdejšími grafickými čipy, že se rozhodli vyvíjet čipy vlastní. Ve spojení s jednou finskou továrnou vyvinuli několik čipů, které byli na svou dobu velice pokrokové (například již někdy v roce 1995 čip TR25201 s podporou bilineárního a trilineárního filtrování i bump mappingu atd., čip měl však až příliš mnoho chyb). Později přišli první návrhy čipů s tzv. XBA (Xtreme Bandwidth Architecture), která měla fungovat díky embedded RAM (paměť s mimořádně širokou sběrnicí integrována přímo v čipu). Prvním grafickým čipem, který měl obsahovat EDRAM, byl Glaze3D. Jeho vývoj trval tak dlouho (T&L přidána dodatečně do návrhu), až se prostě stal zastaralým ještě před úplným dokončením. U Bitboys přehodnotili pořádně situaci a čip výrazně vylepšili, přes jméno Avalanche dospěl až k finálnímu Axe. Oficiálně vydán byl v září tohoto roku spolu se smutnou zprávou, že díky uzavření francouzské továrny Infineonu, kde právě měly být čipy s EDRAM vyráběny, se karta na trh nikdy nedostane. Zůstalo tak jen u vzorků:
Více se o jednotlivých čipech a historii dočtete ve zpovědi jednoho zaměstnance Bitboys na firingsquad.com. Axe byl již dokončen, a tak Bitboys pomýšlejí i přes existenční problémy na další čip s kódovým označením Hammer:
Axe | Hammer | |
Výrobní technologie | 0.17 ľm | ? ľm |
DirectX | 8.1 | 9.0 |
Pixel Shader | 1.4 | 2.0 |
Vertex Shader | 1.1 | 2.0 |
Takt čipu | 175-200 MHz | ? |
Fill rate | 600-800 Mpixel/s | 1200+ Mpixel/s |
Embedded RAM | 12 MB 1024-bit | 3 MB |
Externí paměť | až 128MB | ? |
Propustnost paměti | 20+ GB/s (XBA) | ? |
Vyhlazování hran | MatrixAA | MatrixAA2 |
Už Axe obsahuje tedy plnou podporu DirectX 8.1 i OpenGL 1.3 a dokáže aplikovat až 4 textury v jednom průchodu (2 textury během cyklu). To jsou samozřejmě již standardní parametry dnešního mainstreamu, což už se nedá říct o mohutné propustnosti paměti (díky Xtreme Bandwidth Architecture), se kterou se dnes může měřit snad jen Radeon 9700 Pro. MatrixAA má být údajně "4 Free" formou FSAA, tedy s nulovým či minimálním dopadem na výkon. Na 3dcenter odhadují, že se jedná o výrazně optimalizovaný Super Sampling. Škoda, že se karet s těmito čipy nedočkáme, bylo by to zajímavé. Nezbývá doufat, že s Hammerem budou mít Bitboys víc štěstí.
Zdroje: 3dcenter.de, bitboys.fi, firingsquad.com