Zpět na článek

Diskuze: 25 let českého internetu a jak jsem s ním začínal já

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Mmchk
Mmchk
Level 16 Level 16
17. 2. 2017 10:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Peknej clanek, ale ted si pripadam starej... Je zajimavy jak je svoboda slova stale aktualni... Sokovalo me jak media dokazou prekroutit co udelal Pewdiepie - nemam ho rad, ale tohle fakt neni nacek... fakt diktatura dobra

Daemonius
Daemonius
Level 0 Level 0
17. 2. 2017 20:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mmchk Taky si připadám starý, nějak mi tehdy nedošlo, že vyrůstám v začátcích českého internetu.

Dost mi chybí blbosti jako Xchat (včetně předchůdců). Facebook je technicky spíš anti-sociální síť.. vlastně většina z nich je.

Budoucnost vidím, že se asi přesuneme k DarkWebu..

Mmchk
Mmchk
Level 16 Level 16
17. 2. 2017 15:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mmchk Ale co se divim. Kdyz se dostal Stalin k moci, prvni clovek ktereho zvrazdil byl klaun...

hrdino
hrdino
Level 1 Level 1
17. 2. 2017 17:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mmchk Čili tady by šel první Crha :x

hrdino
hrdino
Level 1 Level 1
17. 2. 2017 11:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ta největší sociologická změna je právě v tom, že dříve byl v každým měste jeden nácek, jeden radikální muslim, jeden pomatenej soudruh, jeden pedofil... kdokoliv. A teď díky pavučině si založí facebookovou skupinu (či cokoliv jiného) a dají dohromady armádu soudruhů co ukradne východ Ukrajiny, celou Mezopotámii v případě ISIS kozošuků, soudruhů, udělá organizovanou síť pedofilů s videem na zakázku... Takže něco za něco (ta tvoje absolutní svoboda) a odsud posud. Telefonem by to zorganizovat nešlo.

Mmchk
Mmchk
Level 16 Level 16
17. 2. 2017 11:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@hrdino Taky byl v kazdym meste jeden programator, jeden astrolog, jeden jadernej fyzik... a tihle lide take funguji daleko efektivnejs... Osobne si myslim ze kdyz sme se zvladli nezabit atomofkama ten internet taky nak zvladnem...

Horehronec
Horehronec
Level 1 Level 1
17. 2. 2017 13:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mmchk hrdino má pravdu. Lidé co v popisované době nevěděli co je počítač a co v letech 2006+ sice ADSL měli, ale kromě prostoru Seznamu, přeposlání powerpointové prezentace s koťátky a zanadávání si na politiky na novinkách nebyli schopni jakkoli hledat sobě podobné. S příchodem sociálních sítí tihle získali hlas, získali sílu a pochopili, že jich je hodně a mohou hájit svou pravdu, protože na internetu je jakákoliv pravda.

hrdino
hrdino
Level 1 Level 1
17. 2. 2017 11:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mmchk A já chci regulavat vědce? To není to, co jsem vyjádřil. Technologickej pokrok vždy přinášel i zvýšení efektivity negativních jevů společnosti(í). Asi ti je jasný, že nebýt internetu a mobilní komunikace, nepřišlo by do Evropy 2 miliony... ehm, půl milionu negramotných.

Mmchk
Mmchk
Level 16 Level 16
17. 2. 2017 14:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mmchk @Horehronec: Mas pravdu nasli sobe podobne, takze si ted kotatka posilaji po facebooku... Neprijde ti naopak ze na internetu mohou byt lide konfrontovani vic i s opacnymi nazory? Pokud mas 1000 pratel na fb urcite tam bude nekdo kdo postne jinej nazor nez ty... no a pak nad tim musis premyslet...

Mysel_1
Mysel_1
Level 1 Level 1
17. 2. 2017 14:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mmchk @Horehronec: No vidite. A to posilani kotatek jim zustalo..

Mmchk
Mmchk
Level 16 Level 16
17. 2. 2017 11:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mmchk @hrdino: ok to sme se spatne pochopili.. jinak co se tyce negramotnych... souhlasim ze i internet tomu mohl trochu prispet ale nemyslis ze za to muze hlavne valka, chudoba a to ze je to dobrej byznys?

hrdino
hrdino
Level 1 Level 1
17. 2. 2017 12:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mmchk @Mmchk: Válka a chudoba byly vždy... kdyby o sociálním ráji nevěděli, nešli by sem. Faktorů je hodně, nemá smysl to [i]zase[/i] rozebírat.

consider
consider
Level 1 Level 1
18. 2. 2017 02:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mmchk @hrdino: S takovým přístupem se vlastně např. lidi v Severní Koreji mají dobře, protože nevědí, že by to jinde šlo líp.
Jinak je fajn, že žijeme ve futuristické utopii, pardon, sociálním ráji, jsem si jist, že naši důchodci s tisícovkou na měsíc to ocení :)
Ostatně, kdo by chtěl mít 3x-4x vyšší platy, jako má zlá kapitalistická západní evropa, že...

Je škoda, že Rybka musí i do těch zajímavých článků vždycky nahodit nějakou tu vějičku s Alláhem a džihádem, aby se to tu zvrhlo v novinkovskou diskuzi a stoupalo zobrazení reklam (teda, aspoň doufám, že je to proto a ne, že by to byl zapřisáhlý konvičkovec prezentující vlastní názory).

Milhausl
Milhausl
Level 1 Level 1
17. 2. 2017 14:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Myslím, že internet původně vznikl pro americkou armádu a tajné služby, které potřebovali mezi sebou komunikovat. Tedy již zde vznikl základ pro obousměrnou komunikaci, která byla nutná. Tase pak rozvinula dál. Já osobně se poprvé setkal s internetem na střední škole, taktéž v 90 letech. Je fakt, že v té době těch možností, co s ním a co tam dělat zas tolik nebylo, než se to rozvinulo v ty diskuzní kanály o všem možném. Pro změnu v období těch diskuzí se tam nedalo dělat prakticky nic dalšího, protože net byl pomalý a drahý a použít ho na třeba sdílení větších dat, nebo získávání dat se nedalo. Ale dalo se na něm mluvit a číst názory jiných. A protože v té době lidí, kteří net používali, nebylo tolik, většinou byly i ty diskuze o dost lepší.

Tak, jak se ale internet zpřístupňuje a je na něm stále více a více lidí, jsou i diskuze a vůbec účast těch lidí stále horší. Podle mě todle hodně ovlivnil facebook, který to celé zpřístupnil i idiotům. On byl na jednu stranu jednoduchý, na druhou stranu je neuvěřitelně složitý. Vlastně do teď si na něm nejsem jistý, jestli informace, co tam dávám, čtou jen ti, u kterých chci, aby je četli. Tam tam raději nedávám nic a ve facebook nemá důvěru. Jenže svojí jednoduchostí zlákal děti a pak i dospělé, kteří se též na netu chovají jako děti. Celý internet tak existence facebooku devalvovala, protože ten nahradil ne jen komunikaci, ale i weby, diskuzní stránky a podobně.

Mmchk
Mmchk
Level 16 Level 16
17. 2. 2017 14:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milhausl podivej se treba na pismo - nejdriv to bylo jen pro vzdelance ale dnes umi cist kazdej... a tohle udelal facebook - zpristupnil net vsem... a je to dobre protoze napriklad lidi co se chteji prezentovat, se uz kuli strankam nemusi ucit html a ten cas mohou investovat lepe...

Xcute
Xcute
Level 1 Level 1
17. 2. 2017 14:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Co mi v "meznících" trošku chybělo subjektivně alespoň zmínit - Bonusweb, shareservery a s tím související fenomén mp3 (hudba a přístup k ní byly zásadním motorem rozšíření si myslím).

Vlastně díky tobě Rybko, jsem sáhńul po internetu až v době, kdy jej u nás začal nabízet kabelový operátor, byly to tehdá 4Mbity za již akceptovatelnou cenu (pod tisícovku měsíčně) - utvářel jsi zásadně můj vztah a postoj k službě a ceně poskytování internetu.

vojacekr
vojacekr
Level 1 Level 1
17. 2. 2017 20:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Xcute Napster a to pečlivé vybírání songu, které si člověk stáhne v MP3 128kbps. To už je skoro taková nostalgie jak vzpomínky na Didaktika M :D

vojacekr
vojacekr
Level 1 Level 1
17. 2. 2017 15:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Snad mě autor článku ani František Fuka neukamenují, ale při čtení článku jsem si vzpomněl na video, jak v roce 1996 používal internet F.Fuka, který naprosto koreluje s Rybkovým výrokem o ped0filech, viz seznámení s IRC chatem :) https://youtu.be/8FUpItty9YI?t=3725

pravidla nebyla dána a lidé se víc tolerovali. Dneska samá cenzura a zákaz a odskáčou to vždycky ti, kterých se to týká nejméně, jako např. u shlédnutí videa z DVD si protipirátské video taky musí vytrpět poctivě platící zákazníci.

pidapida
pidapida
Level 1 Level 1
17. 2. 2017 17:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Náhodou gopher byl super. V té době (cca 1993, 94) to byla na vejšce jediná možnost, jak se dostat k na tu dobu neuvěřitelné spoustě informací "zvenku". A Silicony - ty u nás měli k dispozici pouze strojaři pro jejich CAD systémy, no ale párkrát jsem se k nim propašoval :-), byly to super stroje.
My jako mat/inf jsme se paradoxně museli spokojit s učebnama s PC s Novellem (PC jsem jako vlastník Amigy od r. 1989 dlouho nemohl moc přijít na chuť), ale nakonec jsem tam přesto trávil skoro všechen čas - první laborování se sítí, programování všeho možného...kua, to to letí :-(

Survivor80
Survivor80
Level 1 Level 1
17. 2. 2017 18:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Poprvé jsem na brouzdal na průmyslovce v posledním ročníku. Rok 1997. Kvůli rychlosti připojení nepoužitelné. Takže jsem raději pařili LAN hry.
To na vejšce už to bylo lepší. To už se člověk mohl podívat i na nějaké ty lechtivé obrázky. Nakopírovat na 1,4 disketu a hůra s nima domů. :D Po každé hodině IT nové obrázky. Luxus. :D
No a jak už byly možné i videa? Co víc si může člověk přát. :D

Daemonius
Daemonius
Level 0 Level 0
17. 2. 2017 20:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Survivor80 Větší kapacitu médií obvykle.

Když ještě bylo aktivní DC++ tak mě fascinovali uživatelé co měli několik set GB či pár TB dat.

No pak to BT asi tak trochu zabil.. dneska film co má 4GB není nic zvláštního. Hry mají pár desítek GB klidně.

Aspoň, že Telefonica drží prst na tepu doby se svým vDSL. :D (jo trocha ironie)

taita
taita
Level 1 Level 1
17. 2. 2017 20:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já byl na internetu od října 1993. A na těch 90. letech se mi líbilo hlavně to, že skoro 100 % uživatelů byli inteligenti, na rozdíl od tupého stáda, které získalo totální převahu dneska.
To mi vážně chybí, na rozdíl od té anonymity, která alespoň zpočátku žádná nebyla (do roku 1995), protože jsme se na českém netu skoro všichni znali.

Redmarx
Redmarx
Level 1 Level 1
18. 2. 2017 10:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

a je to dobre. Musim se smat tem prispevkum tady, jakej byl starej internet, kde se vsichni znali, dobrej nebo v clanku popisujicim, jak v druhe polovine 90. let byla na internetu svoboda az uzasna anarchie.
---
Ve skutecnosti na tom starym internetu nic nebylo, par geeku probiralo geekovske veci, ktere jinak nikoho nezajimaji a par vedcu resilo vedu a tim to haslo. Ja sam jsem na netu od roku 1997 a moc dobre si pamatuju, jak jsem nekdy v 2002 ukazoval "internet" tatovi a jak si na nem hledal a nakonec prohlasil, ze je ten internet naprosto k nicemu a v podstate na nej ziskal uplne stejne negativni nazor jako Rybka na zacatku devadesatych let. Ovsem o 10 let pozdeji az doted uz je i muj tata na "internetu" kazdy den a rika, ze internet je nejvetsi vynalez lidstva vsech dob.

Co se teda zmenilo?

Nekdy okolo roku 2005 zacal byt internet (web) zaplnovan beznyma informacema, ktere vyuzije kazdy v kazdodennim zivote. Napriklad ceska wikipedie vznikla v roce 2002 a samozrejme nejaky ten rok trvalo nez se zacala naplnovat informacema. Logicky teda az ve chvili, kdy na internetu najdete temer vsechno, at jste kdokoli a at ze zajimate o cokoli, tak teprve tehdy internet ukazal svou silu a prospiva uplne kazdemu i tem uplnym blbcum a proc taky ne. Cim vic informaci mate k dispozici, tim vic toho znate a tim se zmensuje i pocet blbcu. To je uplne to nejdulezitejsi co internet prinesl.

Kecy o tom, ze na netu se muzou organizovat i dzihadisti uplne nesnasim. No a co ma jako bejt. Vzdyt diky internetu je pravdepodobne tech dzihadistu mnohem mene, nez by jich bylo, kdyby internet nebyl. Jakekoli omezovani svobody na internetu je mnohem horsi nez pripustit, aby se nejaky dzihadisti nebo treba nackove na netu organizovali!

jmak
jmak
Level 13 Level 13
19. 2. 2017 15:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Redmarx Ale vždyť takhle je to se vším novým, na Bertu Benzovou se taky koukali jako na pošuka, když si vyrazila na vyjížďku na motorizované tříkolce a benzín doplňovala v místní lékárně.

Kromě toho, střední Evropa byla navíc technologicky poněkud pozadu - v South Parku hledali kluci německé fekálporno už v roce 1999 :)

taita
taita
Level 1 Level 1
18. 2. 2017 21:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Redmarx Vy jste typický představitel dnešní generace. Myslíte si, že když neexistovala Wikipedie, neexistovalo nic. A takoví lidé pak napíší v písemce z fyziky na otázku, co je to "dráha" první větu z Wiki, tedy, že "Dráha je cesta mezi poli, kterou se vyháněl dobytek." A cítí se hrozně uraženi, že dostanou pětku.
Z mého pohledu je to prostě přesně naopak. Dříve bylo 99 % informací nalezených na internetu pravda. Dneska jsou odhadem 2/3 informací lži a dezinformace. Děti si myslí, že nejdůležitější na netu jsou slinty youtuberů s IQ houpacího koně, nudící se hypochondři na netu hledají důkaz, že mají zrovna tu svoji vybájenou chorobu a babičky zajímá jen to, co píší na tn.cz.

yume
yume
Level 1 Level 1
18. 2. 2017 13:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Redmarx A prave o te vasi posledni vete ten clanek je.

Kuba78
Kuba78
Level 1 Level 1
18. 2. 2017 23:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Další temnou kapitolou internetu byla doba DOSových aplikací, jako byl Gopher. Tuhle strašnou věc, u které jsem trpěl na VŠE..

Tady nekdo zazl jj kastla, co HWolfe?

klookan
klookan
Level 1 Level 1
20. 2. 2017 10:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Kuba78 jjkastl - teď jsem se zděsil, jak jsem si na něj vzpomněl! Byly to krásný časy, ale tohle byla docela soda.

Reklama
Reklama