Aliens vs Predator - demo je venku
UPDATE! Dlouho očekávané demo akční pecky je k dispozici ke stažení, vypadá to ale zatím na zklamání roku, grafická stránka hry není nic moc
Když jsem přede dvěma dny ohlašoval dnešní demo, už tehdy jsem zmiňoval, že DX11 trhák se zřejmě konat nebude a měl jsem zřejmě pravdu. Ostatně jsem vám to říkal už v oné zprávě, hra byla původně vyvíjena pod DirectX 9 a velká většina modelů a prostředí je poplatná právě tomuto API. Teselace, displacement mapping byl narychlo použit jen u částí Vetřelců a Predátorů (nikoli celých postav), a to je tak vše. Za finanční podpory AMD měl konečně na trh přijít titul, kde by Radeony s Teselátorem a podporou DirectX 11 zazářili, pravda je bohužel jiná. Po grafické stránce je hra celkem slabá, přijde mi jako z doby Doom3, a ten byl dle mého vizuálně hezčí. Jisté zklamání a skepse je cítit z mnoha diskusí, kde se o demu debatuje. Ano, v demu nelze zapnout DX11 ani pokročilé efekty, finální hra ale zřejmě nepřinese proti demu v zásadě nic mnoho odlišného. Čekalo se zkrátka mnohem víc, než to co se dostává dva týdny před uvedením na trh. Zdali se podaří ve finální hře nabídnou více uvidíme, já v to ale mnoho nedoufám. Nezbývá než upnout naděje k lepším titulům, které jistě nezklamou. Za zmínku v tomto směru stojí určitě Bioshock 2, Assassins Creed 2 a další. Po slibovaném a vychvalovaném DiRT 2 s DX11, jež je ve hře jen papírově, jde o druhý "stěžejní" DX11 titul, který se tedy mnoho nepovedl (podle dema). Dává nám to tušit, že s dobrou implementací DX11 ve hrách se budeme setkávat až za hodně dlouho, situace s DX10 se bohužel opakuje.
Demo si stáhněte ze Steamu, pokud jej nemáte, zdarma si založte účet. Nyní jsou ale servery přetížené, stahuje to jen pár KB/s. Doporučuji demo stáhnout odjinud, a do Steamu jej nainstalovat ručně. V demu je ale chyba a spustit hru pro více hráčů přímo ze hry se vám nepodaří. Musíte si zajít na chat na Steamu a najít tam někoho, kdo hraje a připojit se k němu. Já jsem to udělal jednoduše, založil jsem vlastní hru a na chatu zavolal česky "všichni češi ke mě" a během pár vteřin jsme měli plno a hráli. Podívejte se na několik screenshotů z dema, které jsem vlastnoručně pořídil.
Demo je také značně nestabilní, po chvíle hraní mi občas padalo a dokonce resetovalo celý počítač. Také optimalizace je bídná, na GeForce GTX 295 jede demo na plné detaily, rozlišení 2560x1600 (4xAA) jen asi 12 fps. Abych mohl vůbec plynule hrát, byl jsem nucen snížit detaily na minimum a rozlišení na 1920x1200, to jsem se už pohyboval někde kolem 35 fps. Na webu se hovoří, že demo je deset měsíců starý kód hry, tomu ale nevěřím. Demo má přeci kupující nalákat a ne odradit, já si hru určitě pořídím, nijak nadšen z vizuální stránky ale nejsem.
UPDATE 5.2.2010 - Hra už funguje skvěle, výrobce vydal v noci patch a updatoval Demo na Steamu, hrát se dá do několika vteřin. Také jsem updatoval drivery a aplikoval SLI Enhancement patch, nyní již hra šlape na GeForce skvěle. Podívejte se na záznam fps na GeForce GTX 295. Vše maximální možné nastavení, včetně rozlišení.
Hrál jsem celou jednu mapu přednastavený čas, tedy asi 10 minut. Během hry jsem asi šestrát zemřel rozsápán Vetřelcem, hodnoty FPS neklesly po celý čas pod 65 snímků za vteřinu. Průměrně se pohybovaly kolem 80-90 fps.