Galerie 2
Doom si zahrajete i ve vesmíru! Vývojáři ho spustili na satelitu ESA
i Zdroj: Vygenerováno pomocí Copilot AI
Novinka Doom si zahrajete i ve vesmíru! Vývojáři ho spustili na satelitu ESA

Doom si zahrajete i ve vesmíru! Vývojáři ho spustili na satelitu ESA

David Švrček

David Švrček

3

Na konferenci Ubuntu Summit zazněla kuriózní historka: programátoři spustili Doom přímo na družici Evropské vesmírné agentury. Kultovní střílečka tak doslova dobyla i vesmír.

Poslechni si audioverzi
00:00:00
00:00:00
Reklama

Kultovní hra Doom z roku 1993 má za sebou další zápis do historie. Na konferenci Ubuntu Summit, která proběhla minuký týden, jistý vývojář Ólafur Waage popsal, jak jeho tým dokázal rozběhnout slavnou střílečku přímo na satelitu Evropské vesmírné agentury (ESA). Experiment proběhl v rámci hackerské výzvy, kterou ESA pořádala pro svůj testovací satelit OPS-SAT.

Doom si zahrajete i ve vesmíru! Vývojáři ho spustili na satelitu ESA
i Zdroj: ID software

Malý laboratorní satelit měřil pouhých 10 × 10 × 30 cm, ale byl vybavený výpočetní jednotkou, která byla podle ESA desetkrát výkonnější než hardware v tehdejších misích. Cílem projektu bylo umožnit výzkumníkům a vývojářům testovat nové přístupy k řízení družic a otestovat limity systémů přímo na oběžné dráze. Na OPS-SAT tak vznikla řada technologických prvenství, třeba první trénink AI modelu ve vesmíru, první vesmírná partie šachu i první obchod na burze uskutečněný z oběžné dráhy. A dokonce i první spuštění Doomu ve vesmíru.

Tým měl ale velmi omezené možnosti. Kvůli bezpečnostním omezením nebylo možné nahrát všechny knihovny a závislosti potřebné ke kompilaci hry. Navíc bylo povoleno pouze několik krátkých časových oken, kdy se mohlo nahrávat a spouštět kód, takže vývojáři nemohli hru ovládat v reálném čase. Použili proto „time demo“ – předem nahranou ukázku průběhu prvního levelu.

První pokus využíval port Chocolate Doom, který sice běžel bezchybně, ale satelit logicky neměl žádný displej. Vývojáři tak viděli jen textový výpis o průběhu hry a počtu zabitých nepřátel. Přesto šlo o důkaz, že hra běžela stabilně.

Druhý pokus přinesl kreativnější řešení. Pomocí portu doomgeneric tým vytvořil virtuální výstup grafiky a pořídil snímky obrazovky, které zkombinoval s fotografiemi Země pořízenými satelitní kamerou. Ty musely být zpracovány umělou inteligencí, aby se zmenšilo rozlišení a barevná hloubka. Protože však původní paleta Doomu neobsahovala všechny odstíny potřebné pro realistické zobrazení Země, vývojáři provedli drobnou změnu a upravili 256bitovou barevnou paletu hry.

A výsledek? Doom se stal oficiálně první hrou, která se zahrála ve vesmíru a dokonce s pohledem na naši planetu jako pozadím. Jak s nadsázkou poznamenal sám Waage, teď už zbývá jediné: spustit Doom přímo na Marsu, kde se hra původně odehrává.


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama