Zpět na článek

Diskuze: Historie Amigy: Když nevíte kudy kam aneb čas slepých uliček

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Tom1122
Tom1122
Level 21 Level 21
25. 3. 2024 18:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Článek jako vždy pecka.Těším se že se dočkáme i části věnované CDTV.Hodně rozporuplný počin skoro poslední dekády Commodoru.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 37 Level 37
25. 3. 2024 15:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Plati, ze tazsie ako vyhrat je vyhrat trikrat za sebou, alebo najst "trvaly" recept na uspech. Zabodovali s C64, potom amiga a potom uz koniec. Na trhu nebolo miesto pre dalsi Apple, co si povedzme je filozofia vylizanej sekty a apple takto prislo ku extremnemu kapitalu, ktory dokazalo dalej multiplikovat.

Commodore bolo po roku 1993 a nastupe generickeho PC odsudene na zanik. Mozno mali vystrelit do tmy, vsadit vsetko na jednu kartu, pozicat si 250 milionov a skusit to s konzolou Amiga CD32, ale s viac progresivnym 3D texturovacim HW, nielen ako A1200 s CD mechanikou.

tynyt
tynyt
Level 23 Level 23
25. 3. 2024 16:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @sailorsvk

Problém Commodoru bylo to, že se snažil sedět na příliš mnoha židlích najednou a do Amigy moc neinvestoval. I ta A1200 byla kompromis.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 37 Level 37
26. 3. 2024 08:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt @tynyt Commodore nemalo tusaka, ktory smer vyvoja je ten spravny. Zoberte si konzoly. Extremne dynamicky vyvoj. V 1994 iba elita hrala DOOM na PC plynulo, ale v tom istom roku prisla PS1 s pravou 3D akceleraciou, ktoru malo PC az o mnoho rokov neskor.

A teraz tam mame nase Commodore, ktore nevie kde je sever. Nastupca Amiga 500? Nevedia. Ako odrazit lacne a vykonne PC, kde vyvoj grafiky ide v 18 mesacnyh skokoch? Nevedia.

Ist medzi profesionalny high-end? Nevedia.

Kolaps Commodore bol doslova zakonity a dnes nam napriklad vyvoj hovori, ze sancu na trhu ma iba herna konzola z azie ! Co je tiez bizarne. MS tam mohutne trubi na ustup.

tynyt
tynyt
Level 23 Level 23
26. 3. 2024 15:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt @sailorsvk

Ale o to přece nejde. Už v článku je popsáno, jak se šetřilo na vývoji a nikdo neměl ideu jak postupovat s vývojem dál. A že těch možností co zlepšit bylo! Pomalý řadič disketovek (který pro HD formáty musel zpomalovat motor, protože zvládal jen DD-čkových 25 KB/s), opakované použití starých a výběhových procesorů (proč u A1200 byl 68020 na pouhých 14MHz - v roce 1992!!!, když 68030 na min 25MHz nebo aspoň 68020@28MHz by byla lepší volba?)

Sám Dave Haynie popisoval několikrát jak se prakticky celé a hotové řešení AAA čipsetu zavrhlo, protože "bylo moc drahé" a místo toho začali znova na "Hombre-m." A do toho investice Commodoru do PC platformy, kde neměli šanci uspět.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 37 Level 37
26. 3. 2024 18:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt @tynyt ved o tom je prave rec .. A1200 stale na jednoduchom 4x8bit DAC zvuku, stale 8xHW sprajtov, bitplany a CPU na 14Mhz, proprietne sloty ale cokolvek ine bolo prilis drahe. Tato cesta teda bola mrtva. Cesta ala Macintosh detto, nezadarilo sa. Cesta ala genericke PC nemala ziaden zmysel.

Commodore proste zil v presne jemu urcenom case cca 1982-1992 a to je vsetko.

tynyt
tynyt
Level 23 Level 23
27. 3. 2024 12:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt @sailorsvk

No právě - plná zpětná kompatibilita byla zbytečná - jenže to by "nová" Amiga musela přijít nejpozději už někdy v roce 1989, ne v roce 1992, když už bylo absolutně pozdě. Commodore udělal úplně stejnou chybu jako v případě C128.

Jenže ono by to bylo všechno jednodušší, kdyby inovovali postupně jako v případě AmigaOS. Mohli už v době A500 postupně vylepšovat HW (řadič floppy, přidat IDE port, RAM, apod.) Jenže místo toho přišla jen A500+ a A600 s ECS což žádná velká inovace nebyla. Mohli přidat aspoň ten 1MB chipRAM na desku a upravit interní slot na použití pro FastRAM.

Stejně tak A1200 - museli jít cestou vylepšování OCS/ECS? Nebylo by bývalo lepší nechat na desce starý ECS a přidat separátně novou grafiku (klidně OEM, třeba ATi VGA Wonder) a tu např. mít možnost prolínat přes interní genlock do ECS výstupu namísto jedné z barev? V té době už bylo celkem jasné, že bitmapové hry těžící z bitplánů jsou překonaný koncept. Abys využil AGA čipset, stejně sis musel koupit nový monitor (C1942 schopný zvládat jak TV normy, tak VGA - dostal jsem z něj "až" 800x600 při 43Hz 😀)

Ono to je o to horší, že už OS 1.3 byl velmi nachystán pro podporu "cizího" HW (s OS2.04 a 3.0 nadále vylepšeno), byla to jakási základní HW abstrakce, alespoň na úrovni AmigaOS. Problém nebyly "profi" Amigy, ale naopak ten "základ" který nešlo rozumně nijak hardwarově rozvíjet - i když jako majitel A1200 + BlizzPPC + BVisionPPC jsem tuhle tezi docela úspěšně popřel. 😀

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 37 Level 37
2. 4. 2024 10:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt @tynyt ked som videl ich A500-600 kombinaciu a prichod A1200, tak som definitivne videl, ze je Commodore bezdradne, motorola ako CPU mrtve a nastup generickeho PC bude devastujuci Ako povedali chlapci z Commodore dev timu ohladom ich novsich cipsetov po AGA .. to co sme krvopotne davali dokopy a nakoniec ani nedokoncili - malo PC na SVGA grafikach v standarde a vyvoj sa akceleroval enormne. V 1996 by som do Amiga mohol vopchat Voodoo 1/Nvidiu/ATI .. ale kde vlastne by si vopchal, ze ano.

Kasumi Kokot
Kasumi Kokot
Level 1 Level 1
28. 3. 2024 10:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @sailorsvk CD32 bylo v době svého vzniku taky pomalu za zenitem a ve hrách nepomohl ani ten čip Akiko pro C2P konverzi. V té době už snad bylo na trhu SegaCD, finišovalo se s přípravou 3DO.

Co se her týče, mohli z Amigy udělat nějaký handheld. Soupeřili by jedině s GameGearem a Gameboyem Color, tedy pořád 8bitovými konzolemi. Ale kdo ví, jestli by to vůbec šlo.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 37 Level 37
2. 4. 2024 11:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Kasumi Kokot @kasumikokot .. preto hovorim o Amiga CD32 s 3D HW, nieco co chystali aj pre bezne Amigy. Playstation 1 je bezny MIPS procak na 33Mhz na rychlej RAM 2 mega ako systemova, 1 mega ako VRAM a nejake drobky pre audio a CD buffer. V grafike je vsak velmi primitivne /!!/ ale vykonne 3D jadro s autonomnym blokom pre 3D geometricke transformacie a nasvietenie + MPEG v spotreb. segmente revolucna vec, k tomu fillrate do 50mpix/sec a bolo vymalovane.

Hypoteticka AmigaCD32 s CPU 030/40Mhz s 4 mega RAM a 3D jadrom s akceleratorom rasterizacie a 3D transformacii by chlapci od Commodore urcite vedeli urobit a mas system na urovni PS1.

To su hypoteticke veci. Commodore by uplne opustilo segment profi a domacich Amiga a vsetko by vsadilo na konzolu, ako nebohe Panasonic 3DO, heh.

Tom Radon
Tom Radon
Level 20 Level 20
21. 3. 2024 16:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

hmm, schopnější management ... myslíte si, že by Amiga mohla být tam, kde je teď Apple? :-) V té době je až tak moc od sebe nedělilo. Ale ten zpropadený vývoj, slepé větve, ztráty času ...

tynyt
tynyt
Level 23 Level 23
25. 3. 2024 16:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tom Radon @Radon-1

Nezapomeň, že i Apple šel na chvíli do kopru a vrátil se až s návratem Jobse. Hlavní problém Amigy ale bylo to, že to byla až příliš dobré gamesnické železo u kterého profi SW a HW sice vznikal (viz. např. NewTek) a měl nesporné úspěchy, ale nikdy to nenabylo kultovního charakteru jako Adobe na Macu a MIDI na AtárkuST.

tynyt
tynyt
Level 23 Level 23
20. 3. 2024 12:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

njn.. kde mohla Amiga být, mít trochu schopnější management... je to škoda, protože ten základ byl dobrý a promyšlený, byť šitý na konkrétní HW - jenže abstrakce a modularita tehdy byly ještě poměrně vzdálené.

Škoda je hlavně AmigaOS, který od verze 2 měl velmi zajímavé rysy a chybělo mu ze SW pohledu poměrně málo k tomu aby se stal profesionálním OS (zejména ochrana paměti). Jenže bez vývoje HW to bylo stejně marné...

Nicméně doby C64 a Amigy patři do onoho času kdy jsem měl spousty volného času k učení se, experimentům a samozřejmě gamesení. :-)

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 36 Level 36
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
20. 3. 2024 16:05 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt @tynyt amiga 1200 casy , boli asi najkrajsie spomienkove casy. i ked som ju pouzival zaroven so super nintendom, kde hry ako zelda , secret of mana boli uplny zazitok , ale hry na amige ako setlers, duna 2 , casear, megalomania a dalsie mali zase ine do seba,lebo strategie skratka patria k mysi a klavesnici. akurat som mal 14 rokov, ked mi teta doniesla amigu 1200 z rakuska z bazaru a pouzite super nintendo. a super nintendo si na seba zarobilo :D teda na dalsie hry.

Petr Provazník
Petr Provazník
Level 1 Level 1
19. 3. 2024 16:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ach ta nostalgie... na stole jem měl C64, A500, A600, A1200.... pak už jen klasická PC. Ale ty časy 8-)

Reklama
Reklama