profile-image

tynyt

3 449 bodů
Zbývá 51 bodů do dalšího levelu
3 000 3 500
11. 4. 2026 07:38 Přečtení článku
0 b
Obsah příliš starý
11. 4. 2026 07:30 Přečtení článku
2 b
11. 4. 2026 07:30 Denní návštěva
8 b
Bonus za dva dny v kuse
10. 4. 2026 08:38 Hodnocení komentáře
2 b
10. 4. 2026 08:37 Přečtení článku
2 b
10. 4. 2026 08:36 Denní návštěva
4 b
9. 4. 2026 14:40 Denní návštěva
4 b
8. 4. 2026 13:53 Získání pozitivního hodnocení komentáře
0 b
Příliš mnoho hodnocení komentářů hodnotitelem
8. 4. 2026 06:35 Získání pozitivního hodnocení komentáře
2 b
7. 4. 2026 13:24 Přečtení článku
2 b
7. 4. 2026 07:26 Hodnocení komentáře
2 b
7. 4. 2026 07:24 Komentář
4 b
7. 4. 2026 07:20 Hodnocení komentáře
2 b
7. 4. 2026 07:19 Komentář
4 b
7. 4. 2026 07:09 Hodnocení komentáře
2 b
7. 4. 2026 07:08 Přečtení článku
0 b
Obsah příliš starý
7. 4. 2026 07:06 Přečtení článku
2 b
7. 4. 2026 07:04 Denní návštěva
4 b
3. 4. 2026 16:57 Denní návštěva
4 b
31. 3. 2026 07:25 Denní návštěva
4 b
30. 3. 2026 12:50 Přečtení článku
2 b
30. 3. 2026 11:33 Získání negativního hodnocení komentáře
-1 b
30. 3. 2026 10:55 Získání pozitivního hodnocení komentáře
0 b
Příliš mnoho hodnocení komentářů hodnotitelem
30. 3. 2026 10:52 Získání pozitivního hodnocení komentáře
2 b
30. 3. 2026 09:42 Komentář
4 b

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
7. 4. 2026 07:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kaala Kvalitnější kabel ti vydrží déle, ale nakonec se dostane do stejné "kvality" jako ten nekvalitní.

Navíc tady není řeč o čínských šuntech z recyklátu, ale kvalitních OEM kabelech vs. tzv. snobárna (AKA opletení z hedvábí, a podobné hovadiny)

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
7. 4. 2026 07:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Marek Novak Myslíš, že "zvukový projev" se nedá změřit? 😀

Pocit, že dražší musí být lepší, je skutečně jen pocit, v podstatě sebeklam. Všechny podstatné vlastnosti kabelu totiž lze změřit - ano, voltmetr ti stačit nebude, ale to neznamená, že nelze měřit impedanci v závislosti na frekvenci, odrazy a přeslechy na blízkém i vzdáleném konci (ne že by to u takto směšných délkách kabelů mělo smysl) a obecně zkreslení signálu.

Můžu ti však garantovat, že sebelepší a sebepřesnější hifi sestavička bude mít problémy s věrností reprodukce o řád vyšší, než laciný kablík z Alíka, protože každá analogová část funguje s nějakou tolerancí, která se navíc s časem (a stářím) a místními podmínkami (zejm. teplota) mění.

Jediná věc, na které u kabelů záleží, je kvalita konektorů, tj. nízká tolerance u rozměrů, kvalitní pokovení kontaktů a kvalitní pájení. Vše ostatní je u délek do 5 metrů pro analogové audio prakticky nepodstatné.

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
30. 3. 2026 09:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gepard MaxSpeed má ale pravdu. Sora je klasický až učebnicový příklad finanční bubliny - hype, masivní investice do "bigtechu," následované faktem, že to nevydělává a vydělávat nikdy nebude. End of story.

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
30. 3. 2026 09:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Dám sem své postřehy ohledně AI (zejm. videa):

1. osobně jsem už přesycen z AI slop. YT je plný nekoukatelných sraček, z 1000 AI videí je drtivá většina nějaký pokus o scam/politickou agitku/softporno. Skutečně dobrých a nebo vtipných AI videí je jen pár - z těch českých si vybavím jen bobry (Bobrcast), a tam je to hlavně o dialozích a řekněme "mluvě dělnické třídy."

2. Sora AI je typický příklad propálené technologie, která je sice super na papíře, ale nepřináší krom zábavy žádný hmatatelný, měřitelný a hlavně finančně zajímavý přínos. Zavřít službu, která doslova projebala 10 mld investičních dolarů je jediný logický krok. A je jedno, jestli to propálili na energii, nebo hardwaru.

3. Kvalita - ať chcete či ne, všechny výstupy AI (včetně LLM) musíte dnes validovat, neexistuje žádná služba, která by poskytovala 100% spolehlivé informace.

Nakonec: podle mě to je první vlaštovka, která zvěstuje první konsolidaci v džungli AI. Další budou následovat.

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
24. 3. 2026 15:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan To je pech, co? :-D

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
24. 3. 2026 15:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan 270K samozřejmě protipól není, pro většinu domácích aplikací bude lepší volba AMD, ale tak nějak to ilustruje tu marnost dnešního intelu. K tomu si přidej těch 10 % plošného zdražení, které už je Intelem ohlášeno.

Klidně si ten Intel kup. :-)

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
13. 3. 2026 06:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Ano, dodnes se prodávají i mobilní Zen2 modely, to není žádná novinka. S ohledem na integrovanou GPU a celkovou konfiguraci to ale přece není jen o verzi jádra procesoru, protože power obálku využívají všechny části APU, a tedy je třeba vnímat generace nejen z pohledu CPU části, ale z té globání/produktové.

Dále: z pohledu ceny jde jednoznačně o hiend, a tam jsou grafické výsledky naprosto tristní, protože k jejich dosažení bylo užito upscalingu, aby se FPS vůbec dostaly na přijatenou úroveň - a s tím padá i ta domnělá "efektivita" - bez patřičně výkonné GPU části má logicky CPU část k dispozici daleko větší power budget a může tedy podávat lepší výpočetní výkon než APU které je složeno více vyváženě a grafickou část má na úrovni diskrétního herního lowendu.

Co se týká srovnávání s konkurencí: každý vidí, jak má Intel nastaveny předpisy pro testery - srovnávat se staršími modely konkurence, aby výsledek byl pro Intel lepší, než ve skutečnosti je. Tohle tu není poprvé, opakuje se to. A já jsem nikde netvrdil, že tenhle Intel je k ničemu (naopak, psal jsem, že to jsou kroky správným směrem), jen že pro něj osobně nevidím na trhu moc místo. Jako pracovní stroj má problém v tom, že nepožívá stejné podpory jako Dell nebo Lenovo. Jako stroj na hraní jej diskvalifikuje slabá grafika a pro běžného domácího uživatele je zase příliš drahý. No a ohledně toho Zen6 se to má tak, že jsem jen dal do souvislosti právě výše zmíněné srovnávání s 3 roky starou platformou s realistickým pohledem na nabídku konkurence. Tady mohl zaznít jediný korektní argument: že AMD trvá velmi dlouho, než reálně uvede na náš trh ty nejmodernější modely, jenže vy jste si vybral tu nejméně racionální argumentaci.

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
12. 3. 2026 09:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Není to dávno? 8845 byl uveden jako refresh 7845 (ten je z února 2023) na konci roku 2023. Technicky tak jde o 3 roky staré řešení, které se dnes prodává v cenových relacích okolo 20 tisíc Kč. Rozdíl Zen4 vs Zen5 při stejné spotřebě je nebetyčný, navíc koncem tohoto roku přijde Zen6. Opravdu nevidím důvod srovnávat starý mainstream s top modelem nové řady konkurence a rozhodně nejde o rozdíl generace, spíše dvou - ale to je spíše negativum pro ten intel, při té ceně a předvedeném nevýkonu při hraní.

Za mě je super, že AMD má konečně aspoň nějakou konkurenci, ale na hiend Intel stále ještě nemá.

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
11. 3. 2026 10:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala 8845HS je ale DTR model, starý několik dlouhých let a taky záleží, jak se k tomu postaví výrobce stroje, tj. jak nastaví limity, chlazení apod., jak jsou rychle RAM, atd. atd.

Že je žiletka s plusminus aktuálním modelem Intelu rychlejší než 2 roky starý model CPU od AMD, a to ještě v testech typu CB, to je sice hezké, ale je to asi stejné, jako když Turek vyhrával závody nad dětmi. Já to vidím jinak, a to i s ohledem na to, jak to (ne)dává herní zátěž, nebo ve srovnání se soudobými CPU konkurence, které se prodávají za podobné ceny. Tedy prakticky, Zen5 CPU typu AI 9 375 HX (Strix Point) bude on par, a novější Halo už bude výkonnější a méněžeroucí.

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
11. 3. 2026 07:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maslovycroissant Technická: OLED má v drtivé většině případů vyšší spotřebu než LCD. Obrazovka by musela být velmi tmavá (dark mode, ne moc světlých ploch) aby se OLED dostal pod LCD, kde stačí stáhnout intenzitu podsvícení a spotřeba jde dolů, nezávisle na zobrazovaném obsahu.

Dále: MB Air má 52Wh baterii, což je víc nebo maximálně stejně, než mají běžné "malé" notebooky s Windows. Např. Latitude 3450 má defaultně 38Wh baterku.

Konečně: Já bych tohle MSI taky nebral, 100W zdroj kvůli 4-jádru a vybraným specifickým benchmarkům, kde to "opticky" vychází lépe než jinak lepší konkurence od Apple a AMD mě nijak nepřesvědčily - praktické zkušenosti se součsnými Intel CPU jsou naopak tristní - žere to a nejede to.

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
24. 2. 2026 11:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@MartinM Za nás ještě byla, ale já jsem ji musel číst někdy v druhé půlce osmdesátek. Ale on to je jen příklad, každý má své oblíbené a neoblíbené autory a pro mě to byla Němcová, na Babičku jsem aplikoval rychločtení, což se mi stalo jen párkrát, že to byla taková nuda, že jsem si knížku nevychutnal.

Pro mě nejčtivějším českým autorem je Ludvík Souček, jeho styl psaní (jak literatura faktu, tak beletrie) mi prostě sedí a baví mě. Pak asi Zdeněk Jirotka, jehož jazyk a styl vyprávění je nepokrytě humorný a skončil bych u Eduarda Basse a Jaroslava Žáka na děleném třetím místě.

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
23. 2. 2026 05:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mibfox Je to tak. Imaginace je něco, co AI nikdy mít nebude, prostě na to není stavěná. Vždycky jsem si říkal, že děti, které nečtou a neumí si představit to, co právě čtou, jsou ve svém životě docela ochuzeny, protože jsou omezeny jen na to, co jim někdo jiný, svou vlastní imaginací, předžvýkal.

Jenže tu je další problém, české školství trvá ještě stále na povinné četbě, která je dnes už těžce anachronická, nebo se špatně čte (ahoj Babi Němcová.) Na druhou stranu velké množství soudobé dětské literatury je až zas moc jednoduché až primitivní.

Důsledkem toho nečtení v dětství jsou pak různé mozkové dysfunkce, např. neschopnost přečíst a pochopit delší text (např. u maturity) - a takových lidí je už bohužel většina.

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
13. 2. 2026 09:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Moc hezký článek, pamatuju se, jak jsem A500/A2000 očumoval v roce 1987 ve Vídeňském Herlangu - to byly stroje z říše snů (doslova), nakonec jsme koupili a dovezli C64 a Amiga musela počkat ještě 3 roky, až po revoluci.

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
27. 1. 2026 13:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@PajdaCZ Já mám dokonce dvě linky (různé technologie) a policy routing podle typu trafficu, protože spolehlivost/redundance a rychlost. Nicméně tyto linky jsou 80% dne vytížené (velká rodina a právě typicky 4K obsah Netlix/Disney/YT/Oneplay a další - už ani nevím co všechno platím plus běžný internetový traffic v podobě videocallů, VPN apod.), takže pokud bych chtěl streamovat hru, pak bych stejně musel mít separátní link jen na tohle.

Ve skutečnosti se tento náklad nemusí zohlednit jen v případech, kdy je připojení silně naddimenzované (optika, kabelovka, apod.), a/nebo hráč žije sám - jenže to první je zatím hodně vzácné a omezené jen na určité lokality, to druhé pak zase vede na "osobní připojení," kde si to samozřejmě můžeš "férově zdůvodnit" jak chceš - je logické, že když budeš pařit, tak nebudeš koukat na video (a obráceně).

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
26. 1. 2026 08:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@PajdaCZ Ok, jsem hráč, který vsadí na cloudové hraní, takže "zruším" rychlé hry, které se přes cloud hrát nedají (stejně jsem už stařík, co má reflexy hodně slabé), jenže pak to přijde: účet za ten "rychlý" 5G net (z vlastní zkušenosti, je to naopak to nejhorší, kde latence lítá nahoru a dolů jako Gagarin - ale budiž) - řekněme 500 Kč, k tomu subskripce na streaming za 600 Kč. To je 1100 Kč měsíčně, za rok 13200 Kč. Za rok a čtvrt hraní to je cena nové RX9070, se kterou se bude dát hrát minimálně 3-4 roky úplně bez problémů, obzvláště v dnešní inovačně zpomalené době. Ano, dává to smysl, pokud chcete hrát oněch 4000+ her, co jsou v nabídce a máte na to kopu času. Já jsem rád, když si můžu večer zahrát hoďku BF6...

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
15. 1. 2026 10:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tom Radon jj. Amiga byla zjevení. A to i v roce 1990, kdy jsem si ji koupil.

A ačkoliv můj tehdejší C64 nebyl špatný a uměl toho překvapivě hodně (hlavně měl dobře navolenou paletu barev se kterou se daly malovat pěkné obrázky a skvělého SIDa), tak Amiga ty schopnosti měla jednoznačně a galakticky jinde. Když se po sáhodlouhém načítání postupně objevila první fotka v HAM6, tak mi spadla brada. To v té době neuměl nikdo, s výjimkou superdrahých 386 osazených tehdy nejnovějšími VGA kartami s alespoň 512kB RAM + drahý VGA monitor. Amiga byla za ani ne 10% ceny takového PC a poskytovala komplexní multimediální zážitek, byť jsem si ji musel zpočátku připojit jen k TV.

Dodnes si pamatuju, jak jsme ve WB1.3 experimentovali se syntetizátorem řeči a zkoušeli jej přimět k "americké češtině" vhodnou transkripcí psaného textu předkládaného translator.library... 😀 Dneska je tento obor samozřejmě podstatně dál, TTS enginy má už kdekdo a až na detaily při čtení zkratek, cizích jmen apod. se skoro už nedá poznat, že jde o umělý hlas a srovnání s chrčením narrator.device dopadne pro Amigu špatně... jenže ona byla první, kdo něco takového měl defaulně v OS a šlo to používat napříč aplikacemi jako funkce OS. Předběhla tak Android o dobrých 25-30 let.

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
14. 1. 2026 08:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Fang Frank to tu prezentoval jako moderní řešení, které tomu 30 let starému nejde přirovnat - v zásadě mě osočil z toho, že jsemse zasekl v historii.

Takže jsme se všichni shodli, že jde o bastl, kde není zaručeno nic.

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
7. 1. 2026 07:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@theyarealldeaddave ano, byly přechodové modely, které uměly oba typy pamětí - ale nikoliv naráz.

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
6. 1. 2026 13:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Marty BF ale nikdy nebyla reálná hra, to musíš hledat u Bohemia Interactive. :-) BF si kdysi stanovil svá vlastní pravidla, která více či méně v jednotlivých vydáních dodržuje (classy, squady, komunikace, kooperace)

BF byl, je a bude o týmové spolupráci a hledání nových taktických způsobů jak hrát a vyhrát, to není stupidní cod a ve skutečnosti není ani jeho soupeřem, ačkoliv by si to v EA zjevně přáli. Nicméně vypadá a zní líp než CoD (to je už pravidlem od BF3) a zábava je to taky o dost inteligentnější.

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
6. 1. 2026 13:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan Jak dlouho to takto spolehlivě bude fungovat? Dáš na to záruku?

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
6. 1. 2026 13:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pepaZdepa OK, sběrnice PCI končila na 50MHz, běžně jela na 33 nebo 40 MHz, CPU měl násobičku/děličku frekvence PCI sběrnice. Už jsi spokojen? :-)

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
5. 1. 2026 12:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Zivan jj. Mám podobné zkušenosti i s jiným HW z AliShitExpressu - např. routerové síťovky odcházejí většinou do měsíce až dvou. Koupil jsem tam tři typy PCI GE síťovek různých výrobců a prodejců s 3 až 4 eth porty, umřely všechny. Starý 3c905 (bohužel jen jednoport a FE) funguje 25 let stále jako nový.

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
5. 1. 2026 12:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan to je ale zase jiný případ, nemyslíš? Většinou ty "hromady" taky ale mají taky jednu nepříjemnou vlastnost, nízkou kapacitu. Protože vznikají typicky tak, že je vyhodíš z notesu v rámci upgradu za větší moduly...

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
5. 1. 2026 12:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 Takhle: jako zajímavost a prověření slepé uličky, proč ne. Jako totální nouzovku pro případ, kdy mám v šupleti DDR5 moduly z prolitého noťasu - to bych asi taky zkusil. Ale hrát vrhcáby se spolehlivostí počítače (když jen rozchodit běžné DDR5 moduly tak, aby byly OPRAVDU spolehlivé je otázka na několik hodin, pokud to člověk trefí hned na začátku), to ani náhodou.)

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
5. 1. 2026 12:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan Ano, cca 30 let zpět. Tehdy byla vrcholem 60ns SIMM72 a procesorová sběrnice na 133 MHz. Co myslíš, jsou ty dnešní pasivní DPS a konektory na těch redukcích o tolik lepší, aby zvládaly ty dnešní, o dost rychlejší, o dost menším napětím napájené, paměti? Bych i naopak řekl, že tehdy ty šance, že to bude (spolehlivě) fungovat, byly o dost větší, byť se do jednoho "SIMM72-u" musely naskládat co nejpodobnější 4 moduly SIMM30.

Reklama
Reklama