Létající automobily už nejsou sci-fi, slovenský výrobce chce svůj AeroMobil uvést na trh v roce 2017
Ačkoliv pojem létajícího automobilu může stále znít jako sci-fi, není už rozhodně nereálný. Létající automobil totiž již byl vyroben a to dokonce u našich slovenských sousedů.
První létající automobil byl pojmenován jednoduše jako AeroMobil. Za jeho výrobou stojí stejnojmenná firma ze Slovenska, jejíž historie sahá dokonce do předrevoluční éry, přesněji do roku 1989, kdy Slovák Štefan Klein tuto firmu založil. Spoluautorem současné podoby automobilu je také současný výkonný ředitel projektu Juraj Vaculík, který AeroMobil 3.0, tedy současný prototyp, komentuje se slovy, že osobní doprava potřebuje novou revoluci, kterou by se mohl stát právě AeroMobil.
Juraj Vaculík také věří, že firma bude schopná vydat první AeroMobil určený pro běžný trh již v roce 2017. Určen bude samozřejmě hlavně pro bohaté zákazníky, poněvadž se nebude jednat o nijak levnou záležitost, o čemž svědčí i fakt, že celé auto s výjimkou ocelového rámu a podvozku bude vyrobeno z karbonu. Díky tomu je však jeho celková hmotnost pouhých 450 kg. Hybrid letadla a auta je dlouhý něco kolem šesti metrů a jeho rozpětí křídel přesahuje 8 metrů, přičemž ve složené poloze se staženými křídly je šířka pouhých 1,6 metru.
Pokud je AeroMobil složený může jet rychlostí až 160 km/h pomocí předního pohonu kol. Spotřeba automobilu by se měla pohybovat okolo osmi litrů na 100 km, což by mělo zajistit dojezd až 875 km. Rozložení křídel potom trvá asi dvacet sekund. V podobě letadla je prototyp AeroMobil schopen urazit vzdálenost až 700 km rychlostí 200 km/h na jednu nádrž. Součástí AeroMobilu jsou také záchranné padáky a systém automatického pilotování. Výhodou AeroMobil je také relativně masivní podvozek, díky němuž by mělo být možné vzlétat nejen z ranvejí, ale také z travnatých ploch.
Pohled do kokpitu AeroMobil 3.0
Do budoucna chce firma AeroMobil zapracovat hlavně na počtu míst, který je nyní limitován na dvě osoby. Uvažuje se ale také o systému automatického řízení. Hlavním zádrhelem je podle výkonného ředitele společnosti skloubit bezpečnostní předpisy pro automobily a letadla. Pro pilotování automobilu bude samozřejmě zapotřebí pilotní průkaz. Než uvidíme první AeroMobil na silnicích a potažmo i ve vzduchu, bude jistě muset projít ještě dlouhou a trnitou cestu. Přesto se již nyní jedná o nejsofistikovanější vůz tohoto ražení.