MSI GeForce 8800GTS - Radeon X1950XTX killer?
Seznam kapitol
V dnešním artiklu se zaměříme na GeForce 8800GTS a její souboj s Radeonem X1950XTX. Obě karty se pohybují na stejné cenové hladině a bude velmi zajímavé porovnat, zda-li si Radeon X1950XT vybojuje své místo na slunci, nebo definitivně ukončí svou kariéru.
V dnešním artiklu se zaměříme na GeForce 8800GTS a její souboj s Radeonem X1950XTX. Obě karty se pohybují na stejné cenové hladině a bude velmi zajímavé porovnat, zda-li si Radeon X1950XT vybojuje své místo na slunci, nebo definitivně ukončí svou kariéru či změní svou cenu. GeForce 8800GTX a specifikace celé architektury jsme si představili v článku GeForce 8800GTX a GTS v testu, kde sice figurovaly v testech obě karty GeForce 8800, ale testů bylo poskrovnu, a tak lze tento článek chápat i jako jakési doplnění toho prvotního.
GeForce 8800GTS disponuje stejnými technologiemi jako dražší GeForce 8800GTX, což sebou přináší stejné jádro G80, které bylo využito u obou modelů řady GeForce 8800. Rozdíly mezi oběmi kartami spočívají především ve velikosti paměti s čímž velice těsně souvisí i šířka paměťové sběrnice i počet samotných paměťových čipů. GeForce 8800GTS má oproti modelu GTX paměť menší o 128MB, což představuje 2 čipy o kapacitě 512Mbit. Rovněž díky přítomnosti 10 paměťových čipů byla propustnost sběrnice omezena, což logicky vyplývá z použití 6 kanálového 64-bit řadiče (384-bit - 6x64bit=12 GDDR3 čipů), který nyní operuje s menším počtem kanálů (320-bit 5x64-bit=10 GDDR3 čipů). Úspory se projevily hlavně v menším plošném spoji modelu GTS a menší paměti.
Jádro G80 splňující specifikace DirectX 10 posloužilo i tentokráte, ale bylo využito omezujícího opatření v podobě deaktivace 32 ze 128 streamových procesorů a GeForce 8800GTS tak výkonově neohrožuje dražší model GTX. Samotné zmenšení paměti a propustnosti sběrnice by zde totiž kýženému výsledku příliš nepomohlo. Lamentování nad nevyužitelností DirectX 10 kompatibilních grafických karet až v novém systému Windows Vista ponecháme jiným a vrhneme se dále.
Důležité vlastnosti čipu G80 byly vyjmenovány v předcházejícím článku a za všechny zmíním konečně kvalitní filtrování textur nebo nový Coverage Sampling Anti-Aliasing, který pracuje v módech 8-16x s menším počtem barevných vzorků, ale kvalitativně překonává klasický 4xFSAA při stejném výkonovém propadu. Dále zde máme podporu PureVidea pro HD-DVD či Blu-ray disky a virtuální paměť jejíž přínos ocení především vývojáři herních enginů.
V následující tabulce jsou specifikace všech grafických karet této kategorie. Je nutné brát v potaz, že stream procesor neodpovídá pixel pipeline jak ji známe z tradičních architektur, a proto nelze porovnávat výkony podle počtu jednotek pixel shaderů.
Radeon X1950XTX | GeForce 7900GTX | GeForce 8800GTS | GeForce 8800GTX | |
VPU | R580 | G71 | G80 | G80 |
Výrobní proces | 0.09 µm TSMC | 0. 09 µm TSMC | 0.09 µm TSMC | 0.09 µm TSMC |
Technologie čipu | 256-bit | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Počet transistorů | 384 milionů | 278 milionů | 681 milionů | 681 milionů |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR (I - IV) | 256-bit DDR (I - I II ) | 320-bit DDR (I - IV) | 384-bit DDR (I - IV) |
Paměť | 512 MB | 512 MB | 640 MB | 768 MB |
Takt čipu | 650 MHz | 650 MHz | 500 (1200) MHz | 575 (1350) MHz |
Takt pamětí | 1000 MHz (2000 DDR) | 800 MHz( 1600 DDR) | 900 MHz(1800 DDR) | 900 MHz(1800 DDR) |
Paměťová propustnost | 64.0 GB/s | 51.2 GB/s | 64.0 GB/s | 84.7 GB/s |
Fill-rate ( pixel ) | 10400 Mpixel/s | 10400 Mpixel/s | 12000 Mpixel/s | 13800 Mpixel/s |
Fill-rate ( texture ) | 10400 Mtexel/s | 15600 Mtexel/s | 24000 Mtexel/s | 36800 Mtexel/s |
Vertex Shaderů | 8 | 8 | 96* | 128* |
Pixel Shaderů | 48 | 24 | 96* | 128* |
Počet TMU | 16 | 16 | 32 (+32)** | 32 (+32)** |
Počet ROP 's | 16 | 16 | 24 | 24 |
Vertex Shader verze | 3.0 | 3 .0 | 4.0 | 4.0 |
Pixel Shader verze | 3.0 | 3 .0 | 4.0 | 4.0 |
DirectX | 9.0c | 9.0 c | 10 | 10 |
AntiAliasing | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 2x OGSS | 2-4x RGMS 8-16x CSAA | 2-4x RGMS 8-16x CSAA |
AA speciality | Temporal AA Adaptive AA Centroid Sampling | kombinace SS+MS Transparent AA | Transparent AA Coverage Sampled AA | Transparent AA Coverage Sampled AA |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Další technologie | 3Dc Compress Quality AF Fetch4 | UltraShadow Intelli Sample 4.0 | Unifikovaná architektura Virtualized memory | Unifikovaná architektura Virtualized memory |
*Celkový počet stream procesorů v shader core G80
** 32 TMUs má adresovací jednotku a 32 nikoli