Preview: nVidia 6800 Ultra v podání MSI
Seznam kapitol
Je tomu právě rok, co společnost nVidia uvedla poslední grafickou kartu, GeForce FX 5900 Ultra, která (v podobě několika modifikací - 5900 SP, XT, 5950 Ultra...) po celý rok zastupovala hi-end této společnosti. Přestože bylo jejím účelem porazit konkurenční Radeon 9800, nikdy jednoznačného vítězství nedosáhla (velice oblíbené se ale staly její pomalejší varianty SP a XT). Řada GeForce 6800 je pak posledním vyneseným trumfem ve hře o nejvýkonnější grafiku dneška (na který ATI odpovědělo v zápětí řadou Radeon X800).
5900 ale nebyla žádným generačním skokem. nVidia ji vydala velice brzy po GeForce FX 5800 Ultra, která znamenala pro společnost skutečnou ránu. Karta totiž byla osazena velice drahými paměťmi DDR II taktovanými na 500MHz (1000MHz DDR), ale tato frekvence byla "kompenzována" úzkou 128 bitovou paměťovou sběrnicí (přestože ATi i Matrox již používali 256 bitovou). Dalším hřebíčkem do rakve 5800 bylo nechvalně proslulé chlazení FlowFX (možná by bylo vhodné použít upřesnění FlowFX 1), které si oblíbili pouze vtipálci.
Mizerným poměrem výkon/hlučnost a odepsáním další pozice pod grafickou kartou se na dlouhou dobu dostalo do povědomí jako odstrašující případ. To vše už bylo moc na to, aby karta mohla být úspěšná. 5800 Ultra sice dokázala Radeon 9700 PRO v některých případech o několik procent překonat, ale jakmile došlo na obrazové optimalizace (FSAA, AF) či na použití nových technologií (2.0 Shadery) už se o zázraku mluvit nedalo.
Nyní se, jakoby si vzala ponaučení, společnost nVidia soustředila především na nové technologie a dodržení maximální kompatibility s rozhraním Microsoft DirectX. Zapomenuto nebylo ani chlazení, jehož hlučnost by podle příslibu neměla výrazně přesáhnout únosných 30 decibelů. Do jaké míry se to kalifornské společnosti podařilo, se dočtete v první české recenzi žhavé novinky s názvem nVidia GeForce 6800 Ultra.
Protože jsem se již technologické stránce jádra nV40, na němž je karta postavena, věnoval dostatečně v samostatném článku, shrnu stručně technologickou výbavu čipu:
CineFX 3.0
- DirectX 9.0c
- Vertex shader 3.0
- Displacement Mapping
- Pixel shader 3.0
- podpora pro větvení kódu
- Multiple Render Targets (MRT)
- Nekonečně dlouhý kód pro shadery
- Vylepšené texturovací jednotky
- Až 16 textur (single-pass)
- 16-bit FP přesnost při použití filtrace textur
- 32-bit FP přesnost (bez filtrací)
- UltraShadow 2
High-Precision Dynamic Range Technology
- Podpora desetinných čísel v celé délce pipelines (FP16)
- FP16 preciznost filtrace textur
- FP Frame buffer
- Rotated-Grid SuperSampling
- Rotated-Grid MultiSampling
IntelliSample 3.0
- 2 - 16x adaptivní anizotropní filtrace
- nové kompresní algoritmy
- Fast-Z-Clear
- IntelliSample HCT
Multimediální výbava
- VPE (video-procesor)
- HW MPEG1/2
- Akcelerace MPEG4
- Akcelerace WMV9
- TV enkodér, up-to 1024x768
- DVD a HDTV až 1920x1080i
- Dual 400MHz RAMDAC
- Multi-monitor (nView)
Připravil jsem několik tabulek, ve kterých můžete porovnat parametry nové GeForce s se soudobými i staršími modely. V první tabulce si můžete srovnat pozici 6800 Ultra s konkurenčním hi-endem od 3 momentálně nejsilnějších společností.
Matrox Parhelia 512 | Radeon X800 XT P | XGI Volari V8 Duo | GeForce 6800 Ultra | |
Výrobní proces | 0.15 ľm UMC | 0.13 ľm TSMC lowK | 0.13 ľm UMC | 0.13 ľm IBM |
Technologie čipu | 512-bit | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Počet transistorů | 80 milionů | 160 milionů | 2 * 110 milionů | 220 milionů |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR | 256-bit DDR (I - III) | 2 * 128-bit DDR/DDR-II | 256-bit DDR (I - III) |
Max. paměti | 256 MB | 512 MB | 512 MB | 512 MB |
Takt čipu | 220 MHz | 520 MHz | 350 MHz | 400 MHz |
Takt pamětí | 275 MHz (550 DDR) | 560 MHz (1120 DDR) |
450 MHz (900 DDR) | 550 MHz (1100 DDR) |
Paměťová propustnost | 17.6 GB/s | 35.8 GB/s | 2 * 14.4 GB/s | 32.8 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 880 Mpixel/s | 8300 Mpixel/s | 5600 Mpixel/s | 6400 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 3520 Mtexel/s | 8300 Mtexel/s | 5600 Mtexel/s | 6400 Mtexel/s |
Vertex Shader | 4 | 6 | 4 | 6 |
Maximální počet transformací Troj./s | 220M (?) | 780M | 350M (?) | 600M |
Počet Pixel Pipelines | 4 | 16 | 16 (2 * 8) | 16 |
Počet text. jednotek na pipeline | 4 | 1 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 1.1 (2.0 HW) | 2.0 (b) | 2.0 | 3.0 |
Pixel Shader verze | 1.3 | 2.0 (b) | 2.0 | 3.0 |
Z-komprese | - | 8:1 | - | 8:1 |
HSR, Early Z | - | + | + | + |
DirectX | DX 8 (9.0 částečně) | 9.0 | 9.0 | 9.0 c |
AntiAliasing | SuperSampling | MultiSampling | SuperSampling | MultiSampling SuperSampling |
AA typy | OG, Fragment | RG, Sparse | RG | OG, SRG, RG |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Další technologie | Glypth AA, Surround Gaming | 3Dc Compression Temporal AA |
Cipher VP | UltraShadow 2 |
GeForce sice nevede v teoretických hodnotách, jako je fillrate, trianglerate a propustnost pamětí (což je způsobeno nižší taktovací frekvencí), ale její předností je plná kompatibilita SM 3.0, což zatím nikdo z konkurence nabídnout nemůže. Druhé prvenství pak nese v množství tranzistorů - těch nese o 60 milionů více, než X800 (pokud se pamatuji, tak právě šedesát milionů byl počet tranzistorů na GeForce 3 - před třemi lety).