Recenze Asus ROG Xbox Ally X: nový vyzyvatel PC handheldů
Seznam kapitol
Asus ve spolupráci s Microsoftem přinesl povedený kus hardwaru, Asus ROG Xbox Ally X ukazuje, že i handheldy s Windows stojí za to.
Embargo padlo a konečně se můžu podělit o dojmy ze zařízení, na kterém jsem posledních 14 dní hrál. Jak je asi patrné, řeč je o nejnovějším přírůstku mezi handheld PC. Asus ve spolupráci s Microsoftem přináší pod značkou Xbox novou generaci Asus ROG Xbox Ally X. Po nedávném ohlášení, že Microsoft nejspíš nepůjde cestou vlastní přenosné Xbox konzole, mi tohle spojení dává perfektní smysl. Asus není v tomhle odvětví žádný nováček a procesory AMD jsou jako dělané právě pro taková zařízení. Upřímně, dnes jsou konzole stejně jen počítače s trochu jiným operačním systémem.
Půl roku zpátky jsem na cestách po Japonsku používal předchozí generaci Asus ROG Ally, takže mě zajímalo, kam se zařízení posunulo. Dle specifikací jsem čekal vyšší výkon díky novému AMD Ryzen AI Z2 Extreme, ale hlavně dvojnásobná kapacita baterie z něj konečně měla udělat skutečně přenosnou herní konzoli. To byl hlavní kámen úrazu předchozí generace: uvědomuju si, že mám v ruce plnohodnotný počítač v titěrném provedení, ale k čemu je, když sotva odehraju tutoriál a baterka padá do červených čísel.
Nový Xbox Ally X mě v tomhle velmi příjemně překvapil. Nejen výkon, ale především výdrž se dramaticky zlepšila. Jasně, je to pořád kapesní počítač, takže o kompetitivním hraní ve 120 FPS se bavit nemůžeme. Ale hrát víc než dvě hodiny Dooma nebo Indiana Jonese, aniž bych musel jet na nejúspornější profil hraničící s hratelností, je parádní upgrade. Pamatuju si, jak jsem v letadle hrál KCD2 s minimálním jasem a na nejúspornější profil a stejně jsem dal maximálně něco přes hodinku při 15 FPS. Oproti tomu na Xbox Ally X jsem bez problému hrál nového Indyho něco přes dvě hodiny, s jasem kolem 60 % a při příkonu 25 W. Bylo to pohodlné hraní se stabilními 45–50 FPS. A při volbě úspornějšího profilu věřím, že tři hodiny AAA titulu v kinematických 30 FPS jsou reálné. Pro ty, kdož denně dojíždějí hodinu nebo dvě do školy či práce, to je ideální výdrž.
Nebudu to nijak zakrývat: donedávna jsem byl zarytý fanoušek PlayStationu a teď hraju výhradně na PC. Tohle, ač je to vlastně také PC, stále vnímám jako konzoli Xbox – a nenapadlo by mě, že někdy řeknu, že mě fakt baví hrát na Xboxu. Jen ty zpropadené páčky ve střílečkách mi pořád nejsou po chuti. To mě přivádí k další povedené novince proti staršímu modelu: Microsoft zúročil léta zkušeností s vývojem ovladačů. Konzole dostala přepracované úchyty inspirované ovladači pro Xbox, takže ani po hodině držení v ruce to nebylo nepříjemné nebo bolestivé jako ostré hrany předchůdce.