
Skvělá zpráva pro majitele starších SSD - DirectStorage téměř zcela smazává rozdíl mezi SSD pro PCIe 5.0 a PCIe 3.0
Ukazuje se, že jak v nahrávacích časech, tak v maximálním FPS není při použití DirectStorage 1.1 API mezi nejnovějšími Phison E26 PCIe 5.0 řadiči a těmi, které používá PCIe 3.0 a 4.0, nijak zásadní rozdíl. Prokázal to benchmark Forspoken, první hry, která Microsoft DirectStorage podporuje.
Nejnovější SSD pro PCIe 5, které se dostanou na trh v letošním roce, budou obsahovat nový čip Phison E26. A jelikož to nebudou žádné lidovky, není od věci se zamyslet nad tím, jestli vůbec má smysl o pořízení zbrusu nových SSD uvažovat. Z testů provedených YouTube kanálem Compusemble vyplývá, že ne tak docela.
Za vším stojí Microsoft DirectStorage 1.1, technologie, která mimo jiné dokáže zkrátit nahrávací časy až o 40%. Toto API funguje na principu sady kompresních a dekompresních algoritmů vstupujících do komunikace mezi SSD a GPU a dovoluje tak přenést více dat než za normálních okolností. Při zpracovávání požadavků z NVMe je u tohoto procesu také méně zatěžováno CPU, což umožňuje rychlejší a efektivnější přenos dat z úložiště do grafického subsystému.

Nejde přitom jen o marketingové řečnění Microsoftu, DirectStorage v praxi navyšuje přenosové rychlosti opravdu významně. Dokonce i v případě SATA SSD disků. Nabízí se proto otázka, jestli se tento efekt ještě zvýrazní, pokud je DirectStorage aplikován ve srovnávacím testu SSD pro různé generace rozhraní PCI Express. A ukázalo se, že v případě PCIe 5.0 disků tady zatím mnoho nezmůže ani microsoftí všelék.

Forspoken od Square Enix možná není dobrá hra, ale je první, která DirectStorage podporuje, takže k testu posloužila právě ona. Z toho důvodu jsou nahrávací časy už tak dost redukovány, takže i když v zabudovaném benchmarku zkombinujete nahrávací časy ze sedmi různých levelů/scén, činí rozdíl mezi pokročilým SSD řadičem s Phison E26 pro PCIe Gen5 x4 a dva roky starým Adata XPG SX8200 Pro pro PCIe Gen3 x4 sotva postřehnutelné tři vteřiny.
V řeči čísel to znamená, že je SSD pro PCIe Gen3 o 32% pomalejší než SSD pro PCIe Gen5, jenže v reálu si tohoto rozdílu ani nevšimnete. O vlivu na FPS ani nemluvě. A to je přitom propustnost nezpracovaných dat u PCIe 5.0 x4 zhruba 4x vyšší, než v případě rozhraní PCIe 3.0 x4. Znamená to, že DirectStorage nejen funguje, ale že dokonce stírá rozdíl mezi SSD pro různé generace rozhraní PCI Express.

Dodejme, že pro stavbu nového PC je volba co nejnovějšího PCIe rozhraní logickou a správnou volbou. Navíc je na trhu zatím jen jediná hra, která umí DirectStorage využít. V každém případě doufejme v co možná nejširší implementaci této technologie do nově vydávaných her.