![Skvělá zpráva pro majitele starších SSD - DirectStorage téměř zcela smazává rozdíl mezi SSD pro PCIe 5.0 a PCIe 3.0](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/zrlh2m3425316sh63de2717c9e9c442220488.jpg)
Skvělá zpráva pro majitele starších SSD - DirectStorage téměř zcela smazává rozdíl mezi SSD pro PCIe 5.0 a PCIe 3.0
Ukazuje se, že jak v nahrávacích časech, tak v maximálním FPS není při použití DirectStorage 1.1 API mezi nejnovějšími Phison E26 PCIe 5.0 řadiči a těmi, které používá PCIe 3.0 a 4.0, nijak zásadní rozdíl. Prokázal to benchmark Forspoken, první hry, která Microsoft DirectStorage podporuje.
Nejnovější SSD pro PCIe 5, které se dostanou na trh v letošním roce, budou obsahovat nový čip Phison E26. A jelikož to nebudou žádné lidovky, není od věci se zamyslet nad tím, jestli vůbec má smysl o pořízení zbrusu nových SSD uvažovat. Z testů provedených YouTube kanálem Compusemble vyplývá, že ne tak docela.
Za vším stojí Microsoft DirectStorage 1.1, technologie, která mimo jiné dokáže zkrátit nahrávací časy až o 40%. Toto API funguje na principu sady kompresních a dekompresních algoritmů vstupujících do komunikace mezi SSD a GPU a dovoluje tak přenést více dat než za normálních okolností. Při zpracovávání požadavků z NVMe je u tohoto procesu také méně zatěžováno CPU, což umožňuje rychlejší a efektivnější přenos dat z úložiště do grafického subsystému.
![Skvělá zpráva pro majitele starších SSD - DirectStorage téměř zcela smazává rozdíl mezi SSD pro PCIe 5.0 a PCIe 3.0](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/xfjwctr2i8x800863de3422571d7046765724.jpg)
Nejde přitom jen o marketingové řečnění Microsoftu, DirectStorage v praxi navyšuje přenosové rychlosti opravdu významně. Dokonce i v případě SATA SSD disků. Nabízí se proto otázka, jestli se tento efekt ještě zvýrazní, pokud je DirectStorage aplikován ve srovnávacím testu SSD pro různé generace rozhraní PCI Express. A ukázalo se, že v případě PCIe 5.0 disků tady zatím mnoho nezmůže ani microsoftí všelék.
![Skvělá zpráva pro majitele starších SSD - DirectStorage téměř zcela smazává rozdíl mezi SSD pro PCIe 5.0 a PCIe 3.0](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/b5dtd8bxk3pr21v63de344381e17405604700.png)
Forspoken od Square Enix možná není dobrá hra, ale je první, která DirectStorage podporuje, takže k testu posloužila právě ona. Z toho důvodu jsou nahrávací časy už tak dost redukovány, takže i když v zabudovaném benchmarku zkombinujete nahrávací časy ze sedmi různých levelů/scén, činí rozdíl mezi pokročilým SSD řadičem s Phison E26 pro PCIe Gen5 x4 a dva roky starým Adata XPG SX8200 Pro pro PCIe Gen3 x4 sotva postřehnutelné tři vteřiny.
V řeči čísel to znamená, že je SSD pro PCIe Gen3 o 32% pomalejší než SSD pro PCIe Gen5, jenže v reálu si tohoto rozdílu ani nevšimnete. O vlivu na FPS ani nemluvě. A to je přitom propustnost nezpracovaných dat u PCIe 5.0 x4 zhruba 4x vyšší, než v případě rozhraní PCIe 3.0 x4. Znamená to, že DirectStorage nejen funguje, ale že dokonce stírá rozdíl mezi SSD pro různé generace rozhraní PCI Express.
![Skvělá zpráva pro majitele starších SSD - DirectStorage téměř zcela smazává rozdíl mezi SSD pro PCIe 5.0 a PCIe 3.0](https://storage.googleapis.com/pctuning-cz/media/images/1kuuqdq2ii8i93k63de34881e850247412349.png)
Dodejme, že pro stavbu nového PC je volba co nejnovějšího PCIe rozhraní logickou a správnou volbou. Navíc je na trhu zatím jen jediná hra, která umí DirectStorage využít. V každém případě doufejme v co možná nejširší implementaci této technologie do nově vydávaných her.