profile-image

gepard

6 810 bodů
Zbývá 190 bodů do dalšího levelu
6 500 7 000
dnes 21:40 Hodnocení komentáře
2 b
dnes 21:40 Hodnocení článku
1 b
dnes 21:37 Přečtení článku
2 b
dnes 17:13 Hodnocení komentáře
0 b
Příliš mnoho událostí v intervalu
dnes 17:10 Hodnocení komentáře
0 b
Příliš mnoho událostí v intervalu
dnes 17:08 Hodnocení komentáře
0 b
Příliš mnoho událostí v intervalu
dnes 17:08 Hodnocení komentáře
0 b
Příliš mnoho událostí v intervalu
dnes 17:08 Hodnocení komentáře
2 b
dnes 17:07 Hodnocení komentáře
2 b
dnes 11:17 Denní návštěva
28 b
Bonus za 12 dní v kuse
včera 21:38 Komentář
4 b
včera 21:21 Hodnocení komentáře
2 b
včera 13:46 Získání negativního hodnocení komentáře
-1 b
včera 13:46 Získání negativního hodnocení komentáře
-1 b
včera 11:51 Denní návštěva
28 b
Bonus za 11 dní v kuse
včera 11:11 Získání pozitivního hodnocení komentáře
2 b
5. 6. 2026 23:33 Komentář
4 b
5. 6. 2026 23:25 Hodnocení komentáře
2 b
5. 6. 2026 23:24 Hodnocení článku
1 b
5. 6. 2026 14:09 Získání pozitivního hodnocení komentáře
2 b
5. 6. 2026 13:39 Komentář
4 b
5. 6. 2026 13:38 Hodnocení článku
1 b
5. 6. 2026 13:35 Přečtení článku
2 b
5. 6. 2026 13:34 Přečtení článku
2 b
5. 6. 2026 13:34 Přečtení článku
2 b

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

gepard
gepard
Level 31 Level 31
včera 21:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Papundeklpunk Uvidíme jak to dopadne a jestli to nařízení o vyměnitelných bateriích bude realizované smysluplně. Ne všechno, co EU nařídila, je špatně. Např. MicroUSB a následně přechod na USB-C opravu smysl dává. Do té doby měl každý výrobce a každé zařízení každého výrobce speciální, s jiným zařízením nekompatibilní, adaptér. Ani v rámci jednoho výrobce to nebylo kompatibilní. Tehdy šlo převážně o telefony a NB. I ten Apple se umoudřil a přešel na Evropský standard. Ty další 3 vámi jmenovaná a další nařízení, se EU opravdu hodně nepovedly. Ne že by Green Deal byla špatná myšlenka, to ne, ochranu životního prostředí je třeba řešit, ale Bohužel, udělali jsme to blbě, tak nějak po Evropsku. Dopadlo to zdražením energií s téměř nulovým dopadem na životní prostředí. Máme sice FVE a VTE, což je správně, ale možná jich máme více, než je zdrávo. Protože uhelná/plynová elektrárna, když vyrovnává výkyvy na síti (důsledek FVE a VTE), má oproti kontinuální dodávce elektřiny, násobně vyšší spotřebu a emise. Jediné možné opravdu ekologické řešení je Jaderná elektrárna (ve vnitrozemí) a Osmotická elektrárna (u moře).

gepard
gepard
Level 31 Level 31
5. 6. 2026 23:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jiří M Možná řešení:
1. Kvalita baterie musí být prokázána na základě EU certifikátu, ten bude garantovat, že i neoriginální baterie bude kvalitní.
2. Pokud by výměnu baterie výrobce jakkoliv omezoval (handshake, servisní zámek...), mohla by přijít z EU mastná pokuta.

gepard
gepard
Level 31 Level 31
5. 6. 2026 13:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Souhlasím s EU. Konečně o jedno kazítko méně.

gepard
gepard
Level 31 Level 31
31. 5. 2026 22:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maslovycroissant No pokud jde o řadič, neznám ceny, ale obávám se že i když ten rozdíl bude možná poměrně velký, tak vzhledem k cenám paměťových čipů to bude v konečném důsledku rozdíl takřka zanedbatelný. Jestli nejlevnější NVMe dvouterák stojí cca. 5500 Kč, tak SATA verze může stát odhaduji 5000 Kč. Což je cena, kde nemá smysl o levnější variantě uvažovat, vzhledem k 10x nižší rychlosti takového disku.

gepard
gepard
Level 31 Level 31
31. 5. 2026 21:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Buď tomu nerozumím, nebo nevím. Problém cen SSD disků přece není rozhraní (SATA, M.2 SATA, NVMe 1,2,3,4,5), ale samotné paměťové čipy. Takže mi přijde, že by teoreticky přechodem na SATA ta cena nijak závratně klesnout neměla. Nebo se mýlím a patent na NVMe disk je tak drahý, že přechod na SATA tu cenu výrazně sníží?

gepard
gepard
Level 31 Level 31
28. 5. 2026 22:22 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maslovycroissant Lidi v USA sežene, ale museli by se to nejdříve naučit a to by mohl trvat i 10 let. A po tu dobu by to vyvíjel, ladil a platil. Plus 5 let na postavení TeraFab. Reálně tedy 15 let, než vyjede první čip. A to jen, pokud to opravdu vyjde. A sežere to neskutečných peněz.

gepard
gepard
Level 31 Level 31
13. 5. 2026 21:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Semik Tak pokud srovnáváte s Windows 11, tak rozdíl mezi "W11 vs Chrome OS" a "W11 vs Android", je opravdu jako z deště pod okap. Ale pokud běžně používáte Chrome OS (a stačí vám) a přejdete na plnohodnotný Android, tak tam to smysl dává. Dostanete služby navíc.

gepard
gepard
Level 31 Level 31
11. 5. 2026 20:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Fišer Ano. A právě proto firma, která myslí dále jak na následující pětiletku, si udrží i juniory, které bude připravovat na pozici seniora. Někdo tady psal, že by se mohlo místo vyhazovu přejít na 4-denní pracovní týden. Ale když chce firma mermomoci šetřit, aby měla co největší dividendy, to je pak těžké. Taková firma tady za 10 let být nemusí. A můžou ji převálcovat právě ti, které dříve vyhodila.

gepard
gepard
Level 31 Level 31
10. 5. 2026 22:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Antonín Lejsek Někteří senioři odejdou sami, protože uvidí krátkozrakost takového vedení projektu. A ti pak povedou ty juniory a nový projekt. Protože až ti odejde senior do důchodu, nebude to mít kdo převzít. Vždycky budeš potřebovat tým juniorů, kteří tě budou stát peníze a zdánlivě nebudou nic dělat. Dokud se nestanou seniory. Pak se ti zúročí vše, co jsi do nich 5 let investoval.

gepard
gepard
Level 31 Level 31
10. 5. 2026 21:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Maximumspeed77 No a co úvaha, že Cloudflare z chamtivosti vyháže programátory, většinu věcí bude psát AI, vyhození programátoři si založí nový projekt a díky AI budou konkurenceschopní a dokonce úspěšnější, jak Cloudflare?

gepard
gepard
Level 31 Level 31
10. 5. 2026 19:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

S AI je to stejné, jako s parním strojem. také bral práci. A ti volní lidé mohli dělat jinou, smysluplnou, práci. Tito propuštění mohou založit vlastní projekt a konkurovat.

gepard
gepard
Level 31 Level 31
4. 5. 2026 20:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@nausd Možná to bude se 192 GB RAM levnější, jak ekvivalentní MAC Studio? MAC Studio M4 MAX s pouhými 64 GB RAM stojí 100 000 Kč. MAC Studio M3 Ultra s 256 GB RAM stojí 225 000 Kč. Otázka, co bude stát AMD Ryzen AI MAX+ 495 se 192 GB RAM.

gepard
gepard
Level 31 Level 31
2. 5. 2026 00:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Stanislav Indruch Možná to může mít hodnotu i pro AI, která se na tom může trénovat.

gepard
gepard
Level 31 Level 31
2. 5. 2026 00:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Marek Staněk Aha, v titulku. To jsem přehlídnul. Ale v článku je to správně.

gepard
gepard
Level 31 Level 31
30. 4. 2026 23:39 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Martin Král Že 3Dfx má certifikaci od MS mě nezajímá. Tato karta mi leží v šuplíku už 20 let a dalších 20 tam ležet bude. Mě zajímá, která karta má certifikaci od MS a spustí dnešní hry. Na 3Dfx jsem toho odpařil opravdu hodně, ale dneska je svět jinde. Číňani mají našlápnuto správným směrem.
EDIT: Proletěl jsem článek: "Jde o vůbec první čínskou firmu v historii". Tedy článek píše Čínskou, ne celosvětovou. S3, 3Dfx, ani Matrox nejsou Čínské firmy.

gepard
gepard
Level 31 Level 31
30. 4. 2026 18:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Doug A dá se to koupit? Rozběhnu na tom matroxu KCD2?

gepard
gepard
Level 31 Level 31
28. 4. 2026 18:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maslovycroissant Jen bych k tomu připsal upřesnění, asi jsi to tak myslel, ta záloha mimo DC musí být offline.

gepard
gepard
Level 31 Level 31
28. 4. 2026 18:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@CNNX Ale zeptat se ho můžou a dostanou celkem relevantní odpověď. Jestli je odpověď správná, pak je chyba v trénování. Buď do trénování nezahrnuli potřebnou dokumentaci nebo není natrénován na vyhledávání informací v externích dokumentacích. A to se dá ověřit v počátečních parametrech pro trénování dané AI.

gepard
gepard
Level 31 Level 31
28. 4. 2026 18:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@nemo jj, to je tak, když místo sudo rm -rf ./* se uklepneš a dáš sudo rm -rf /* :-) Nebo to zadáš správně jako ./, ale od kořene / :-) Každopádně klobouk dolů, za 9 fteřin smazat celou databázi včetně záloh chce fakt rychlé úložiště. Jinak jen magor testuje funkčnost prototypu AI na ostrých datech. Nám školitel tloukl do hlavy jednu věc. Jako správci si nemůžete dovolit chybu. Respektive můžete, ale na konci to musí vypadat tak, jako by žádná chyba nebyla. Už jsem se v práci taky škaredě spletl, ve skriptu jsem měl chybně cestu. Ztratil jsem 3 hodiny práce (na testovacím prostředí). Byl jsem v práci o to déle. Ale výsledek byl nakonec správně. Splést se může každý. Proto zásadní věci ověřuji bokem a až po odzkoušejí to pustím na ostré data.

gepard
gepard
Level 31 Level 31
27. 4. 2026 19:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Marek Staněk Jenomže ono to líp měřit nepůjde, protože každý má tu běžnou zátěž, jak říkáš, jinou. Proto jsem navrhoval měřit oba extrémy + nějakou zátěž na "běžný" dvouvláknový standard. Prostě dvě vlákna zatížím na plno a počkám až se to vypne. Pak bude mít každý alespoň nějakou základní představu, jak dlouho ten NB vydrží. A jelikož každý ví, jak to používá, může si tu dvouvláknovou zátěž změřit na svojem NB a porovnat s hodnotou od výrobce nového.

gepard
gepard
Level 31 Level 31
26. 4. 2026 00:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Maximumspeed77 Asi se neshodnem, že za to může Zelenský. Podle mě je Zelenský hrdina, který, když byli Rusové před branami Kyjeva, odmítnul Kyjev opustit. Za to, že je na Ukrajině válka, může Putin a jeho lidi ve vládě. Že v Rusku nejsou svobodné volby, ví každý. Zelenský potřebuje Evropské peníze a zbraně, aby se mohl bránit. Jinak dopadnou jako Protektorát Čechy a Morava. Že toto není řešení je jasné. Učí nás to historie. Jakmile Putin dostane Ukrajinu, půjde válčit dál. Obětovat Ukrajinu v rámci zachování míru opravdu není dobrý nápad. Že je na Ukrajině korupce, víme. Ale snaží se to řešit a jelikož chtějí do EU, tak EU na ně má dost drsné požadavky, co se boje s korupcí týče. Jestli vydrží, mají šanci. Jestli padnou do rukou Rusů, korupce tam bude o to větší.

gepard
gepard
Level 31 Level 31
25. 4. 2026 22:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Maximumspeed77 Že Němci dodrbali celou Evropu 3x po sobě, s tím souhlasím. Teď je otázka, co s tím. Já bych to viděl takto. Teď se musíme primárně smířit s tím, že energie (dřevo, uhlí, ropa, plyn, benzín, nafta, elektřina) budou drahé. Prodloužit životnost uhelných elektráren a nezavírat uhelné doly. Masivně začít stavět jaderky, jakožto primární zdroj elektřiny, a to celoevropsky. Hodně stavět FVE všude, kde to jen dává smysl. Výrobní haly, obchody, parkoviště, paneláky, ploty a možná i zastřešit část dálnic. Dále hodně stavět VTE, ale ještě nevím kde. Prý to hrozně hučí a proto to lidi nechtějí za barákem. Takže ve vysokých horách? Prvních 20 let by bylo těžkých. Ale jakmile dostavíme první jaderky a s každou další, se nám bude vždy lépe dýchat a energie zlevní. Pak nás nebude zajímat nějaké Rusko či Írán.

gepard
gepard
Level 31 Level 31
25. 4. 2026 22:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jen jsem to zběžně prolítnul. Tady bych měřil tři hodnoty, všechny tři byly v článku nějakým způsobem zmíněny a uváděl bych je všechny ve specifikacích povinně:
1. Jak dlouho to na baterku vydrží na stresstest
2. Jak dlouho to na baterku vydrží nezatížené
3. Jak dlouho to vydrží s běžnou zátěží, nějaká aplikace, co CPU zatíží naplno pouze na 2 vlákna

gepard
gepard
Level 31 Level 31
25. 4. 2026 22:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Marek Staněk Och... tady se to hodně rozjelo :-) Každopádně myslím, že pokud i s rodinou přesídlí do Číny, peníze si ještě užije. Otázka zní, bude chtít on či jeho rodina reálně přesídlit do Číny natrvalo? Možná, kdyby měl ty dokumenty ještě schované, mohl by inkasovat totéž v rublech a přesídlit do Ruska. Opět otázka, chce žít Rusku? Já bych nic z toho nechtěl.

gepard
gepard
Level 31 Level 31
25. 4. 2026 22:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Maximumspeed77 Evropa musí urychleně přejít na mix primárně Jádro + trochu obnovitelných zdrojů.

Reklama
Reklama