ATi: R600 bude nejrychlejší DX9 čip
Přestože unifikovaná architektura grafických čipů rodiny R6xx bude spíše vhodná pro moderní hry postavené na DirectX 10, ATi tvrdí, že R600 bude nabízet brutální výkon i pod DirectX 9.
O R600 ani jeho konkurenci v podobě G80 se toho totiž zatím moc neví a proto se dá pouze spekulovat. Víme, že R600 bude postaven na unifikované architektuře, zatímco G80 bude jakýmsi hybridem mezi klasickou a unifikovanou architekturou. To by mohlo znamenat, že G80 bude v DirectX 10 ztrácet na R600, protože se na to zkrátka nebude hodit, ale v drtivé většině her bude mít G80 navrch, protože tyto hry budou používat téměř výhradně DX9...?
Tak právě takovýmto spekulacím a dedukcím se chce ATi vyhnout, a tvrdí, že R600 bude z hlediska výkonu pod rozhraním DirectX 9 nejrychlejším čipem vůbec. Jako důkaz, že unifikovaná architektura může přinášet výhody i dnes, dává příklad v podobě čipu Xenos. Ve hrách náročných na pixel shadery má Xenos o 20-25% lepší framerate, když všech 48 výpočetních jednotek pracuje unifikovaně, než když je 32 jednotek pevně vyčleněno jako pixel shadery a zbylých 16 jako vertex shadery.
Jádro R600 by mělo obsahovat 64 unifikovaných shaderů, ale pouze 16 texturovacích jednotek (stejně jako dnešní high-end GPU i high-end GPU předchozí generace). Výrobní proces bude nejspíše 80nm, frekvence ale zůstane na 650MHz. Sekundovat budou rychlé GDDR4 paměti na ring-bus sběrnici převzaté z R5xx.
Opět se ale objevují zprávy, že DirectX 10 bude dostupné pouze pro Windows Vista. A protože vydání Visty se posunulo až na počátek příštího roku, ATi ani nVidia nebudou spěchat s uvedením nové generace grafických čipů.
Zdroj: X-bit labs