PCTuning Článek

GeForce Experience Small PC – velká konkurence konzolím

Z. Obermaier
Z. Obermaier
11. 7. 2013 01:00 62 Sdílej:

Seznam kapitol

1. Next Gen konzole proti PC, kdo s koho... 2. Exteriér počítače 3. Detaily skříně 4. Pohled dovnitř a specifikace 5. Systém počítače, software 6. Teploty, spotřeba, hlučnost a taktování
7. Syntetické testy, 3D Mark 11, 3D Mark, Unigine Heaven 8. Hry Anno 2070, Assassins Creed III, Battlefield 3 9. Hry Bioshock Infinite, Crysis 3, Dirt Showdown 10. Far Cry 3, Max Payne 3, Metro LL, Tomb Raider 11. Závěr

Za několik měsíců dorazí na trh obě nové „next-gen" konzole. Jak už víme, půjde v podstatě o PC s běžným procesorem a grafickým jádrem z notebooků a desktopu. Výkon ale bude slabý, už dnes je zejména GPU zastaralé. Proč se tedy obtěžovat se slabým konzolovým PC, když můžete mít PC výkonné, podobně malé a tiché?

Reklama
Reklama

Podle zdrojů na internetu, obě nové "next-gen" konzole mají vyjít letos v listopadu. Ani jeden z výrobců sice přesné datum neuvedl, některé indicie ale dávají jasný signál, že minimálně Xbox One se v listopadu na trh dostane. Zdali tomu tak bude, nebo nebude, zjistíme až časem. Jedno je ale jisté, hardwarové specifikace známe, a je jasné, že obě konzole jsou si velmi podobné. Obě mají běžný x86 procesor a grafické jádro od AMD. Jde tedy o běžná PC v líbivých, menších "krabicích". Xbox One bude dokonce běžné PC s běžným systémem Windows 8.1. PS4 opět vsadil na Unixový systém, konkrétně prý FreeBSD. Pojďme se tedy nejprve pozastavit nad faktem, co vlastně dělá konzoli konzolí a jak se liší proti PC.

Dnešní, starší konzole jsou rozdílné hlavně hardwarově. I když grafická jádra vycházejí z běžných desktopových architektur, procesorová část je odlišná a s x86 procesory v PC, nekompatibilní. Tento zásadní rozdíl také jasně určuje jak se hry tvoří. Musí se vytvořit na PC, ano hry se skutečně netvoří na konzolích, ale na výkonných PC. Poté se pak portují, převádí a kompilují pro procesory v konzolích. Asi není tajemstvím, že devadesát procent všech PC/Xbox/PS her vzniká na počítačích Apple a nebo výkonných stanicích s profi grafikami Tesla/Quadro. Tak tomu bude i nadále, při tvorbě her jde o výkon - teoretická kompatibilita s CGN architekturou (ze které obě GPU pochází) není důležitá, stejně jako nebyla důležitá dosud. Minimálně několik příštích let se i hry pro nové konzole budou dále tvořit na stávajících výkonných grafických stanicích, a ty opravdu nepoužívají karty FirePro (hlavně kvůli nulové podpoře ze strany AMD).

Prvně zmíněný rozdíl, tedy jiná architektura je nyní už pasé. Architektura obou konzolí je kompatibilní s PC. Tedy se tento rozdíl smaže. Hlavní výhoda plyne pro vývojáře, pokud vytvoří hru na PC, portování a konverze na Xbox One a PS4 bude snazší než je tomu dnes. Co dále tedy dělá konzoli, konzolí? - Je to tedy hlavně ovládání a velikost zařízení. Pokud se řekne konzole, každý si představí "malou" krabičku ležící na stole, před televizí na zemi, nebo někde poblíž. I tento fenomén se dá pomocí počítače dohnat, počítač nemusí být velká a rozměrná "bedna". Právě naopak, dnes vám ukážeme, že i velmi výkonné PC nemusí být větší než dva Xboxy One na sobě.

Zbývá tedy ovládání a komfort, do starších konzolí se dal disk, po chvilce se dalo hrát. To u PC není, hra se musí nainstalovat. I tato záležitost s disky ale už ustupuje do pozadí, dnes je velká část her (prý až 80 procent) distribuovaná digitálně. Tedy si stáhnete klienta na počítač a do něj pak hry. Každý velký vydavatel her má klienta a možnost hru koupit digitálně. S novými konzolemi to nebude jiné, na discích budou hry minimálně. Takže i komfort získávání her a rychlost hraní bude u next-gen konzolí a PC podobná. Zůstává tedy poslední kritérium, jež tvoří rozdíl - ovládání.

PS3 a Xbox 360 mají své specifické ovladače, Kinect a Move. Kinect pro PC lze běžně koupit, Move nevím. Dříve jej Sony pro PC slibovalo, zdali se dostal na trh ale netuším, nikde jsem jej ale neviděl. Vše ostatní, všechny možné verze gamepadů lze běžně pro PC koupit, tedy žádný problém. Co nám z toho plyne? - Závěr je jasný, PC nabízí vše, co nabídnou "next-gen" konzole už nyní. V podstatě není žádný důvod si žádnou budoucí konzoli pořídit, jelikož vše co bude umět, umí PC také. A co má PC navíc? - I levné PC bude výkonnější než obě konzole dohromady, pomalých osm jader není žádné terno. Na Full-HD televizory postačí i grafika z nižší střední třídy. A hlavně, PC můžete za pár měsíců upgradovat. Dokoupíte větší disk, více paměti, výkonnější procesor, lepší grafiku a jedete dál. To u konzole možné nebude.

Podle hesla "K čemu konzoli, když PC umí vše už nyní a lépe" navrhla společnost Nvidia řadu malých, a přesto výkonných počítačů. Vlastně nenavrhla, navrhli je výrobci sestav, Nvidia jim jen marketingově pomáhá a dodává grafické karty pro tyto stroje. Právě k malým, výkonným počítačům pak existuje obsáhlá prezentace, tak se na ní podívejme.

Prezentace Nvidie

První slajd ukazuje dnešní "Gaming", tedy formy hraní. Na jedné straně jsou výkonná PC, na druhé máme tablety, mobilní telefony s Android. Součástí herního ekosystému je také technologie "cloudového" hraní GRID a samozřejmě herní next-gen konzole.

Jak ukázal první obrázek, hraní na PC tvoří stále více než třetinu "hraní". Já osobně myslím, že je to více, hry pro tablety a telefony jsou dle mého "blbinky" a o žádné vážné hraní nejde. V segmentu herních grafik se také značce GeForce daří, její podíl je 66 procent proti 34 procentům AMD.

Nvidia se také chlubí, že tituly na nichž spolupracovala, disponují těmi nejmodernějšími technologiemi. DX11, Teselace jsou už dnes samozřejmostí. Konečně se dočkáváme také TXAA vyhlazování a také GPU PhysX nám vstalo z "hrobu". Osobně mne ani jedna z těchto her moc "nebere", snad jen Witcher 3 by mohl být dobrý. Je nutné uznat, že tentokrát má AMD "pod palcem" větší herní pecky než Nvidia.

Nyní se už konečně prezentace dostává k hernímu PC jako takovému. Titulek i obrázek jasně říká, že herní PC může být velké i malé, ale výkon může mít stejně dostatečný.

Co nabízí PC proti konzolím: Lepší výkon, s GeForce GTX 700 získáte tiché chlazení a nejvyšší výkon. GeForce Experience aplikace za vás nastaví všechny hry, zoptimalizuje zážitek a vizuál. Také poslouží jako jasný launcher her, updater ovladačů. Poslední výhodou jsou moderní technologie jako PhysX, ShadowPlay, TXAA vyhlazování a další.

Celá řada těchto počítačů se jmenuje "GeForce Expreience Small Factor Form" PC. na obrázku vidíte počítačové skříně jež se pro tato PC budou používat. My dnes testujeme počítač ve skříni od Fractal Design, možností je ale celá řada. Vidíte Cooler Master, Lian Li, Silver Stone a další.

Pokud si počítač této řady koupíte, dostanete od Nvidie i malý dárek. Je to kovová nálepka s logem GeForce. No nevím, ale kvůli něčemu podobnému bych si asi počítač nekupoval. V ČR nás to stejně zajímat nemusí, počet je limitován a jistě bude rozebrán v USA nebo západní Evropě.

Jak už bylo řečeno, i takto malá PC se dají upgradovat. Klidně si můžete starou GeForce GTX 680 v mini-skříni vyměnit za Titan a výkon radikálně poskočí vzhůru. Jak ukazuje obrázek, průměrná snímková frekvence poskočí nahoru, hlučnost pak dokonce mírně klesne.

Na posledním obrázku pak vidíte další malé skříně pro počítače této série "GeForce Experience". Jde už o kompletní systémy známých prodejců sestav. V USA jde o jasné jedničky v oboru, Falcon Northwest a další. V české republice se do projektu dostalo také několik společností, my dnes testujeme počítač od AT Computers. Podobné sestavy s logem GeForce ale najdete u většiny českých producentů sestav, tyto stroje by měly mít svou vlastní sekci s několika výkonově odstupňovanými modely.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning