Zpět na článek

Diskuze: Google a Meta pozastavují projekt podmořských kabelů v Rudém moři

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Drewo
Drewo
Level 41 Level 41
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
19. 11. 2025 15:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

tu kabel..😁👽

Semik
Semik
Level 47 Level 47
18. 11. 2025 22:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Keď sa im zdá, že rudé more je nebezpečná, nech to skúsia cez čierne 😀

Marek Staněk
Marek Staněk
Level 25 Level 25
19. 11. 2025 07:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Semik @Semik Černý moře je s ohledem na profil dna pro pokládku kabelů docela noční můra.

chulygun
chulygun
Level 33 Level 33
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
18. 11. 2025 13:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Koho jako napadlo, že vést kritickou infrastrukturu přes Izrael je dobrý nápad? Ne že by tam bylo nějak moc možností, ale vést něco přes zemi, která snad ani nezná mír a je ve váleční pohotovosti prakticky nonstop, je naprosto mimo.

Slusnak123
Slusnak123
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
18. 11. 2025 14:56 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@chulygun @chulygun Já tedy nejsem na toto téma žádný odborník, ale kudy byste to chtěl vést? Předpokládejme, že chceme propojit Evropu s Indií a Čínou. Dále bych předpokládal, že snazší je vést kabel v moři než po pevnině. Na moři patrně bude stačit pouze loď, která odmotává kabel, zatímco na pevnině by se to asi neobešlo bez výkopů. Asi není úplně možné nechat kabel ležet jen tak na zemi.

Za předpokladu výše uvedeného je nejsnazší cesta skutečně přes Rudé moře, na jehož březích ale leží státy jako Jemen a Somálsko (možná ani Eritrea není příliš stabilní stát). Takže druhá cesta je opravdu přes Izrael a Jordánsko a dále přes Saúdskou Arábii. Co máme severněji? Sýrii a Irák? Tudy asi raději ne. Všechny ještě severnější trasy už pak vedou přes pevninu a všude jsou hory, to už by bylo příliš drahé a inženýrsky náročné. Koukněte na mapu a bude to úplně jasné.

Marek Staněk
Marek Staněk
Level 25 Level 25
19. 11. 2025 07:22 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 @Slusnak123 No to zase ne. 1) loď pro pokládku kabelu je drahá sranda i na pronájem, příslusný tým taky. 2) Podmořský kabel je podstatně dražší než pozemní. 3) Kromě odmotávání kabelu se musí napřed vyrejpnout příkop a pak ho zase zahrábnout. 4) Na pobřeží se musí udělat napojovací body, a ty se musí patřičně střežit. 5) Opravy podmořskýho kabelu jsou nebezpečný a DRAHÝ jako prase. A když se kolem střílí, jsou prakticky nemožný, protože jseš velkej statickej cíl a trefí tě i děcko.
V podstatě hlavní výhoda je, že se nemusí řešit pozemkový práva a (většinou) kolize s další infrastrukturou, a je obtížnější to poškodit (protože to chrání desítky metrů vody a potápění do takový hloubky na volným moři není žádná trivialita; zato když se to poškodit povede, je to dost průs*r). A velkou výhodou je, že doprava těch tisíců tun kabelu a techniky je mnohem levnější než po zemi, protože to nese voda. Ale jinak je doslova úplně všechno ostatní TECHNICKY daleko horší a obtížnější a technická rizika jsou vyšší (můžeš o všechnu techniku při nehodě snadno přijít, a je mnohem snazší se utopit na moři než na pevnině).
Máš ale pravdu, že ty kombinace faktorů vycházejí mimo válečné zóny dramaticky ve prospěch podmořského kabelu, protože ten se jednou položí a cca 50 let se na něj nemusí sáhnout. A na konci životnosti se prostě položí nový a při tom se starý vytáhne a zrecykluje (je v něm docela dost kovů, protože pancíř a napájení opakovačů, a dokupy jsou to zajímavý desítky, stovky, a někdy tisíce tun).

Slusnak123
Slusnak123
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
19. 11. 2025 08:48 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 @Marek Staněk V zásadě nejsme ve sporu a jak jsem uvedl, nic o té problematice nevím. Jen mi nesedí některé detaily, které jste uvedl. Za prvé mi chybí srovnání s pokládkou na zemi. Píšete, že loď a tým je drahá sranda. Já neříkám, že je to zadarmo, ale práce na zemi patrně také něco stojí. A sám píšete, že doprava kabelu po moři je zase levnější. Dále uvádíte, že podmořský kabel je dražší. Nesporuji, ale musí se vést v patrnosti i délka kabelu, kdy v moři ho lze vést více přímo, na zemi asi bude nutné s vyhýbat různým překážkám. A jak jste uvedl, na moři se nemusí vykupovat či pronajímat pozemky. Pak píšete, že i v moři se musí provést výkop. To ale bude patrně jen u pobřeží. Díval jsem se na trasy kabelů a ty běžně vedou přes Atlantik a Pacifik. Nevěřím tomu, že v hloubce několika km někdo zajišťuje nějaký výkop. Ale jak uvádím, jsou to spíše detaily, na kterých se neshodneme. Rád se o problematice případně něco dozvím.

Marek Staněk
Marek Staněk
Level 25 Level 25
24. 11. 2025 08:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 @Slusnak123 Dá se o tom najít spousta materiálů. Ano, i v hloubce se hloubí příkop; je to pro zamezení namáhání mořskými proudy a pohybu kabelu, který by vedl k mechanickému poškození. Funguje to tak, že loď po dně táhne něco jako vlečný buldozer, který příkop vyhrábne, jeho součástí je vedení pro pokládaný kabel, které jej navede do příkopu, a následuje další radlice, která příkop zahrábne. Dost fascinující šavlostroj.
Samozřejmě se stává, že někde dno klesá tak strmě, že to nezafunguje, a kabel vede volně. Tam pro změnu musí zajistit, aby radlice svojí vahou kabel nepřetrhla, a vlečná lana příslušně zkrátit.

Na pevnině náklady naskakují i proto, že se musí řešit přesuny hmot (na většině staveb jedna z nejvyšších položek), přístupové trasy, apod. Na moři toho většina odpadá. Naopak jsou tam obrovské vstupní investice na loď a vybavení, výcvik posádky, a dražší kabel, který čelí mnohem většímu namáhání a je v chemicky mnohem agresivnějším prostředí. Na pevnině "stačí" s trochou nadsázky izolace proti vlhkosti, chránička, a značení trasy kvůli výkopům. Eventuální opravy jsou relativně brnkačka, protože se vykope jáma a výkop se zajistí, a může se v klidu pracovat. Na moři je naopak potřeba, aby to vydrželo pokud možno celou projektovanou životnost, a nikdy se k tomu nikdo nemusel potápět. Protože při přerušení se oba konce musí vylovit (ne, zaplavené vodou to moc opravovat nejde), docela dlouhý úsek se musí vyseknout, protože do něj vnikne voda, nastavit a spojit, a znovu položit, nejlépe opět do příslušného výkopu.

Ale ano, každá trasa je individuální a ekonomicky to může vyjít tak i onak.

Marek Staněk
Marek Staněk
Level 25 Level 25
19. 11. 2025 07:17 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@chulygun @chulygun Ona tam je snad nějaká jiná technicky vyspělá země, přes kterou by to šlo poslat? Co tam máme za možnosti (otvírá mapu)?
... přes Turecko do Íránu nebo Iráku (ideální), Sýrie a Libanon (taky parádní volba), Egypt, Saúdská Arábie, Súdán (jupí), Jemen (doslova sen každýho provozovatele infra), Eritrea, Etiopie, Džibuti, Uganda, Somálsko (mňamí).
Jedna scifi utopie vedle druhý. Izrael je s velikým odstupem první volba ne proto, že je ideální, nýbrž proto, že je volbou zdaleka nejmíň špatnou.

Dál na sever už je jen Černý moře s hodně problematickým profilem dna a terroruSSkou černomořskou flotilou, za ním Gruzie a Azerbajdžán (vyloženě stabilní a prozápadní země), které obě mají značnou část svého území blokovanou Kavkazem. Což jsou, pro tvou informaci, hory vyšší a nebezpečnější než Alpy a Karpaty dohromady. A pak je tam buď Írán nebo kabel přes Kaspické moře, s tím samým problémem v podobě terroruSSácké flotily, a za ním Kazachstán a Turkmenistán (což jsou země kupodivu podstatně pragmatičtější a racionálnímu obchodu otevřenější než celý sever Afriky a Írán s Irákem, Sýrií a Libanonem. No a pak už tam jsou jen postsovětské republiky, Afghánistán (skvělá voiba) a Pákistán, a ty všechny už leží minimálně z části v Hindukúši. Což je takový Kavkaz na steroidech. Z Kazachstánu lze pokračovat v podstatě jen přes Pákistán do Indie (hodně štěstí), nebo přes Mongolsko / Vnitřní Mongolsko do Číny. Jenže v téhle části Číny skoro nic není, tam se ten kabel nemá šanci zaplatit hodně dlouho.

IMO nejmíň blbá varianta je kabel do Izraele, z něj do Jordánska a Saúdské Arábie a Emirátů, pak do Karáčí, a podél pobřeží do Bombaje.

Příště se na tu mapu zkus aspoň podívat.

Reklama
Reklama