Zpět na článek

Diskuze: Jak na parádní zvuk nejen pro Youtube, Twitch nebo podcasty: Jaké jsou dnes možnosti a co to bude stát

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Stewe
Stewe
Level 8 Level 8
18. 1. 2023 14:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Hlavně od určité chvílu je zbytečné investovat do zvuku pro platformu youtube. YT totiž zvuk silně komprimuje a ikdyž jeho algoritmy dokážou slušně vyřešit řadu zkreslení, je to slyšet když je s čím porovnávát.
Má smysl to řešit pokud nahrávte třeba na floatplane kde je audio bez komprese.

Fox_25
Fox_25
Level 41 Level 41
18. 1. 2023 07:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

K akustice co se týká reprodukce bych dodal že je to naprostý základ. Téměř nikdo si neuvědomuje že sebelepší akustický řetězec nebude v hrát ve špatně zatlumené místnosti dobře, respektive věrně. Naopak levnější repro v dobře zatlumené místnosti bude schopno podat v rámci mezí neutrální a věrný zvuk.

A co se týká(nejen) nahrávek samotných, zde hraje prim mastering. Není nic lepšího než původní zvuky/hudbu pořádně prohnat kompresorem jako správný mistr zvukař. Co na tom že se objeví clipping a jiné slyšitelné zkreslení které jde slyšet i na bedničkách za tisícovku, who cares...
Nejlepší na tom je, že dobrá nahrávka se dá pořídit i na zařízení které nestojí majlant. A pak člověk slyší jak dobrá hudba od, řekněme amatéra je zprzněná stejně jako od velkého vydavatelství, často naprosto zbytečně.

Nakonec člověk zjistí že opravdu dobrá stereo sestava kde jsou i reprobedny s rovnou fr. charakteristikou je vhodná akorát na staré nahrávky pop/rock, klasiku a alternativy které jdou mimo hlavní proud žánrů.

IGNIS
IGNIS
PCTuning PCTuning
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
18. 1. 2023 08:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Fox_25 @Fox_25 No, ona spíš přestřelená komprese zabije dynamiku. A ano, ta je zabitá ve většině popmusic, co se objevila od zavedení Red book standardu. Ale clipping se u kvalitního softu / hardwaru (při správném nastavení) a dodržení headroomu neobjeví. Teda pokud člověk není úplně mimo. U Ozone stačí jediný klik,
např. na preset CD Master, kde to samo nastaví kompresory, ekvalizéry apod. věci. Ty si pak člověk upraví, když tedy ví, co dělá. Já si v tom občas dám stereo expander (jak je nastaven v presetu "CD master with expander" nezní dobře) a poladím (param.) ekvalizér, protože CD master preset nijak zvlášť zvuk nenaboostuje. Ty další kompresory a reverby, co jsou na jednotlivých nástrojích už se samozřejmě nastavují ručně a ty přes Ozone nedělám - věším ho výhradně na master kanál, jak by se mělo.

Chci tím jen doplnit, že smysl masteringu je v tom, aby to hrálo dobře všude - od nejlacinějšího šumítka, přes mobily, autorádia a HiFi, až po nearfieldy. Jestliže je něco špatně smíchané a klipuje to, vždycky se na některém poslechovém zařízení vyskytne zkreslení zvuku, což je mor, nesnáším to. I proto přesto vždycky kontroluji všechno, co jde mezi lidi na více poslechových zařízeních, nejen na nearfieldech.

Fox_25
Fox_25
Level 41 Level 41
18. 1. 2023 20:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@IGNIS @Jindřich Pirner
Samozřejmě, on je kompresor víceméně nutný i u té klasiky, ale když to teď po sobě čtu tak jsem to napsal trochu „kostrbatě“.

Smysl masteringu chápu a nepopírám jeho užitečnost, jde mi o případy kdy je v nahrávkách slyšitelné zkreslení nejen na nearfield monitorech a nebo hifi. Bohužel, houfně se to objevuje i u nezávislých tvůrců kteří nemají za zadkem velké nahrávací studio.

IGNIS
IGNIS
PCTuning PCTuning
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
18. 1. 2023 21:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@IGNIS @Fox_25 Kompresory se cpou všude - i tam, kde by nutné nebyly. Říká se tomu loudness war, kdy musí každá nahrávka znít stejně intenzivně jako ostatní, aby v éteru nezapadla. Aby lidé nezačali přelaďovat / překlikávat jinam "jen" proto, že tenhle track zní tiššeji než ty ostatní. Z psychologického hlediska jej posluchači často vnímají jako horší. Až do příchodu CD se to řešilo tak, že jste si prostě v případě potřeby přidal hlasitost - a dnešní přehrávače to obvykle umějí automaticky přes funkci Auto Volume apod. (Ale to je jedno, dokud hlasitost šponuje většina interpretů, zůstane vše při starém.) Koneckonců se k hnutí odpůrců loudness war připojily některé certifikační organizace a je dnes pokud vím na určitých platformách či TV stanicích v EU a USA nějaká snaha regulovat, do jaké míry smí být zvuk okleštěný o dynamiku. Někde k tomu mám pár textů z doby, kdy jsem chtěl překládat "bibli masteringu" od Boba Katze - Mastering audio. Je to to nej o zvuku, co znám. Doporučuji. On mimochodem vyvinul vlastní certifikační masteringový standard a také standard měření úrovně dynamiky nahrávek. Používám to, jen je strašně těžké to dělat u čistě el. hudby (poněvadž to je ideální promítnout i do samotné kompozice, instrumentace a mixu - a to vše ručně s tím, že to beztak skoro nikdo neocení), u akustické je to snazší. Aspoň z mých zkušeností.

Tak já logicky clipping aj. zkreslení u nezávislých tvůrců, kteří prostě na masteringové studio nemají zdroje, očekávám. U tříáčkového mainstreamu typu Sia, Guetta, K. Perry, G. Steffani či P. D. Machine, jsem se s problémy nesetkal. Kromě zabité dynamiky, což je standard, bohužel. Jde o to, že jejich producenti si nemůžou dovolit nechat to masterovat diletanty, to by rychle skončili, když to jde k miliardám posluchačů. V případě, že máte jen pár set nebo pár tisíc posluchačů, nelítají v tom takové sumy peněz a problémů, tak se to tolik nehrotí. Nicméně když vím, jak snadno se věci jako Ozone ovládají, a i to, že to nejsou statisíce za pořízení, příliš nechápu, jak někdo může udělat vyloženě špatný mastering. Nadto je tu speciálně Ozone už snad 15 let, znám ho od verze 3 (už ta byla super) a teď je verze 10, čili to není nic, co by bylo dostupné až jako žhavá technologická novinka poslední doby.

Fox_25
Fox_25
Level 41 Level 41
19. 1. 2023 06:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@IGNIS @Jindřich Pirner
Tak to je skvělé že se kolem LW něco děje, měl jsem za to že to ustrnulo na mrtvém bodě, ale je pravda že jsem se o to už dlouho nezajímal. Na knížku kouknu(díky za tip), známý se mi o ní zmiňoval a měl by ji mít.

Já se o tom s několika nez. tvůrci bavil a prakticky všichni měli zvuk víceméně v pořádku. Ale je pravda že se jednalo o ambient, akustiku, elektroniku, klasiku a jeden z nich dělal i Trance, takže pravda, těžko z toho dělat nějaké závěry.
Z toho co jste vypsal znám akorát K. Perry, díky dynamice je z toho fajn bolehlav, v tomto ohledu je na tom lépe i Kai Tracid. Pravda je že u K. Perry jsem zkreslení nezaznamenal.
Já měl na mysli spíš případ jako Mumford and Sons, Škwor, Landa, atd. U těchto věcí jde slyšet ve zvuku nepříjemné zkreslení. Nejvíc mě překvapili MaS, mě připadlo že je to jak když hážu písek na plech.

Globálně vzato je to smutný, máme zařízení schopné záznamu ve výborné kvalitě vč. jeho reprodukce a pak si stačí poslechnout něco nového od Metallica a nově vydaný hires např. Pražský Výběr.

Samozřejmě díky za info a jestli někde máte svoji produkci poprosil bych o odkaz.

IGNIS
IGNIS
PCTuning PCTuning
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
19. 1. 2023 07:54 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@IGNIS @Fox_25 No, děje neděje...Ono to zkrátka některé vysílací platformy zohledňují, je to součástí některých regulí pro tuším DVB T2, ale mám dojem, že jen těch nezávazných a používaných jen některými stanicemi. Už si to přesně nepamatuji, musel bych to dohledat. Zvuk K. Perry byl vždycky roura, ale nikdy nebyl zkreslený, je to tak. A na Metallice a jejím albu (tuším) Nothing else matters (nebo taky na Red hotech) se LW od začátku demonstruje. Jak je první vydání na vinylu OK, tak špatné jsou veškeré jejich nové remastery a všechna další alba. Landu a tuzemský rock vůbec už jsem dlouho neposlouchal, jsem spíš na elektroniku, tak těžko říct. Poslouchal jsem jeho Pozdrav z fronty a Smrtihlava naposledy na ZŠ, víc mě ale ovlivnily The Prodigy.

Já si zrovna předělávám web, čili z těch asi 100 skladeb tam jsou teď jen dvě (a jak mi to pracovní povinnosti dovolí, snad to do konce února dodělám, není to pro mě priorita č. 1). Je to na sabre1.com, fakt omluvte úroveň toho webu. Ale co se týče originálu věci s názvem Nox, za tím si plně stojím. A je ve FLACu. Akorát budu v horizontu roku dvou řešit vokál, patrně si pořídím jednu dvě ty Oktavy MK319.

Fox_25
Fox_25
Level 41 Level 41
20. 1. 2023 03:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@IGNIS @Jindřich Pirner
Tak asi lepší než nic, já osobně stejně rádio neposlouchám od doby co zrušil český rozhlas stanici s klasikou a všude si tahám FM transmiter a nebo na hulváta(v rámci mezí) BT reprák který umí zahrát neutrálně.

Popsal jste to dobře a roura je perfektní popis K.P., Landa je fajn, měl jsem na mysli jeho poslední dvě alba které za mnoho nestojí jak zvukově, tak obsahově. Ono obecně tuzemská scéna na LW trpí a když má zpěvák „digitální chraplák“ tak je to hodně špatně a bohužel ne ojedinělé.

Ty dvě skladby jsem si poslechl a je to fajn, dokonce bych dal ruku do ohně za to že tam byla inspirace mou oblíbenou skladatelkou Yoko Kanno. Jestli tam bude více podobně raženého tak milerád na tvorbu přispěji i finančně. Akorát mi přišlo že klavír má lehounce nakřáplý „hlas“.

IGNIS
IGNIS
PCTuning PCTuning
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
20. 1. 2023 14:01 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@IGNIS @Fox_25 V podstatě tuzemské věci neposlouchám, jen ojediněle. Asi spíš patřím mezi typ posluchačů, pro které je důležitá hudba, harmonie, melodie a slova nebo klipy jsou podružné. A těžko říct, co vokál zkresluje, když je všude navešený autotune a/nebo vocoder, plus tuna dalších efektů. Ono to stejně holt jinak nejde, nový Mercury nebo Joplin se nerodí každý den, a když už se někdo jako Winehouse objeví, ufetuje se hned zkraje kariéry.

Mám své hudby v podobném duchu hodně, v horizontu měsíce to tam naházím. Inspirace pro Nox byla smrt mé kamarádky, hudebně maličko do slavného Lux aeterna, ale víc jsem se tím inspiroval v jiné, ne symfonické skladbě. Z vlivů to je třeba Jarre, Prodigy, Chemical Brothers, Portishead, Bowie, Moroder, Morricone, Mozart, Bach, demoscéna a další. Vůbec mám dost rád old school synthy a hudbu ze starých videoher (např. Gianna Sisters, úžasné), jako třeba SID čip z C64, který je použit v Thorazine. Klavírů je v Noxu asi 5, notačně jsou to sice "jen" dvě koncertní křídla, jsou ale občas vrstvené atd., tak těžko říct. Kromě toho jsem zrovna k téhle věci před lety ztratil zdrojový .flp soubor, takže jsem ji musel znovu komponovat jen podle mp3, co jsem měl...EDIT: Máte pravdu, jeden z klavírů (Synthogy Ivory) je třeba poladit, je jakoby převzorkovaný a to by být neměl. Ostatně remaster tohohle dělat udělám, až tam budu přidávat zpěv.

Nikdy jsem nedělal remixy, ale to, co chci už dlouho v remixu slyšet (3 skladby z Neverending story a Requiem theme z Naushicaa of the valley of the Wind), za mě nikdo neudělá. Tak to dělám teď.

Kdybyste něco chtěl probrat, napište, mail je ignipost@gmail.com.

komplik
komplik
Level 21 Level 21
17. 1. 2023 15:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

A ještě k tomu že si člověk má udělat znělku, předěly apod. Pokud netuší co a jak tak to může být běh na dlouhou trať, použít free věci se dají ale nebude to originální. Ani platit si nějakou zvukovou knihovnu začátečník asi platit nebude. Na to ale vřele doporučuji Fiverr.

já si například nechal dělat nějaký design, grafičk (z fiverr) mi připravila trasition animaci ale bez zvuku, našel jsem člověka co mi ten 3 sekundový shot nazvučil za 10€ a udělal to na míru té animaci - https://youtu.be/42ei_mb6be4

Podobně jsem chtěl nějakou krátkou skladbu, která seděla k danému tématu (mobilní hra), na Fiverr jsem za 5€ našel člověka co mi udělal unikátní variaci na úvodní skladbu té hry. K dispozici mám za tu cenu sice jen WAW a MP3, můžu to použít komerčně, nemám ale žádný zdroj, ale je možné že to udělal on spot třeba na klávesách... http://download.jirikocman.cz/Lunar.mp3 3 minutový originál track za 5 éček... no brainer...

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 1 Level 1
17. 1. 2023 17:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplik @komplik že to někdo zbouchne za stovku neznamená, že je to originální (tohle prostě bude generická nuda nespíše z nějaké šablony) a nebo lepší, než co bys udělal sám a nebo použil z volně dostupných zdrojů (např. freesound.org).

Žádnou velkou výhodu v tom nespatřuju. Podle mě je největší přínos, že si to člověk udělá sám a postupně to vylepšuje dle nálady.

komplik
komplik
Level 21 Level 21
17. 1. 2023 21:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @Kedlubna je to variace na existující melodii a přesně o to šlo, navíc za cenu jednoho kafe. Nemá smysl vůbec uvažovat v jakém SW to dělat, jak ho pak používat, hledat ve zvukových bankách nedej bože něco komponovat. Dostanu song který nikde na free bankách nenajdu, protože je udělaný na konkrétní požadacek a ani není profláklý který používá tisíce jiných autorů z free zdrojů.

Pokud není práce se zvukovými efekty nebo hudbou můj koníček, tak nebudu ztrácet čas jejich tvorbou. Když budu chtít začít něco prodávat na netu, taky se nezačnu učit programovat abych si udělal eshop (a tohle bych zvládl, ale znamená to spoustu času = peněz než to někomu zadat ať to udělá za mě a já mám volno nebo čas vydělávat víc).

Samozřejmě pokud chceš něco sofistikovanějšího, chceš k tomu sheet music, midi, smluvně podchytit copyright, chceš profi namluvené jingly nebo nazpívat vokály, tak není problém ale to už nebude jen za kafe, to už bude stát vysoké tisíce, ale to je také postupný proces kdy to postupně buduješ a vylepšuješ.

Začneš s telefonem/headsetem, dáš do toho nějaké profláklé royalty free nebo si necháš na míru udělat za pár kaček "generický originál", pak třeba nový mikrofon, necháš si udělat nějakou "low cost" znělku, pak zase koupíš mix nebo třeba Podcaster, pak si necháš udělat plnotučnou (dražší) znělku, předěly, a zvukové efekty na míru, pak třeba si necháš profi natáčet jingly k tématům a epizodám, pak si najdeš člověka co ti to zpracuje, nastříhá a odpublikuje, pak bude rovnou sedět u tebe při natáčení a skončí to tím že budeš mít kolem sebe tým lidí kteří ti budou připravovat a rozpracovávat témata, kdy už jen vybraná témata více nastuduješ a odprezentuješ, tzn. neřešíš "nepodstatné" věci, jedeš plný focus na content.

komplik
komplik
Level 21 Level 21
17. 1. 2023 13:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Souhlasím že kvalita audia často u začínajících tvůrců pokulhává. Nicméně pro začátek to není problém. Největší problém začít je právě v tom zmáčknout nahrávání a je jedno zda je to setup za pár kaček nebo desetitisíce. Horší kvalita v začátku nevadí, důležité je vůbec začít, mít obsah který člověka zajímá a hlavně baví - když bude dělat obsah o věcech co ho nebaví, tak rychle vyhoří.

Pokud se člověk dostane za ten bod a začne a dokáže se tomu věnovat pravidelně, tak může začít zlepšovat kvalitu. Ze začátku stejně nebude mít audienci, pokud se mu nepovede nějaký majsterštyk virál.

Ono se to nezdá, ale třeba i postarší iPhone 12 mi uměl natočit audio lépe než klopák za 8 stovek. Macbook Air měl lepší mikrofony než většina levných headsetů. No a když pak začne pořizovat novou výbavu a bude chtít začít levně, tak pro streaming nebo podcast bych doporučil třeba Samson Q2U, když se to trošku poladí filtry a EQ, tak pro začátek za 2,5 tisíce dokáže dosáhnout pro laika téměř nerozeznatelný výstup s etalonem této kategorie Shure SM7B. Výhoda je že ze začátku ho píchne USBčkem do kompu a až později pořídí sound interface, mix či kameru tak to píchne přes XLR aniž by musel kupovat nový nebo použít 3,5mm jack pro sluchátkový odposlech, pokud to předchozí mikrofon má.

Jinak pro domácí podmínky, zvláště do začátku nebo když člověk nemá možnost nahrávat v akusticky dobře upravené místnosti jednoznačně dynamický mikrofon, který má nízkou citlivost, takže nechytí každé šustnutí, vibrace a ozvěnu jako kondenzátor, ten bych doporučil leda pro studiové nahrávání nebo když by mělo opravdu hodně vadit že ten mikrofon musí mít před sebou, pak ale stojí za zvážení nějaký shotgun. Ale samozřejmě, třeba podcast s hosty třeba u stolu na jeden dynamický mikrofon nenatočím.

IGNIS
IGNIS
PCTuning PCTuning
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
17. 1. 2023 16:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplik @komplik To mi povídejte. Na PC jsem začal s Rebirthem a Fruity Loops v r. 98 a než to bylo opravdu publikovatelné, psal se rok 06...

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 0 Level 0
17. 1. 2023 11:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Reaguji jen na to, k čemu se dokáži vyjádřit.
"S audiem od Sony prohloupíte málokdy". Zrovna Inzone H7 jsou příkladem toho, že spoléhat se na značku je chyba a jejich koupí prohloupíte.
Tahle sluchátka jsou vztaženo k ceně průměrná a mikrofon bych označil vysloveně za špatný. Jeho kvalita by mi vadila i u sluchátek za 1500. Bluetooth headset od sony za litr má lepší mikrofon než tahle hrůza.

IGNIS
IGNIS
PCTuning PCTuning
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
17. 1. 2023 13:26 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @830 Je to možné, Inzone jsem netestoval. Osobně jsem se ale ještě nesetkal s herním headsetem, který by měl nějak zvlášť výjimečný zvuk co by se rovnal "alespoň" kabelovým studiovkám za polovinu ceny high-end gaming headsetu. Od Sony mám např. Linkbuds S a na každodenní cestování jsou fajn. Sice ne úžasná (navíc podražily), mně ale vyhovují. Nebo třeba drátové špunty od nich za pár stovek, co podle mě zní líp než Sennheiser CX300 (mám taky) za x násobnou cenu.
Jinak jsem ale chvíli zkoušel Sony WH-1000XM5 a líbila se mi, zvažoval jsem koupi.

Možná ty věci z herní divize Sony šly s kvalitou dolů (jestli někdy po PS2 byly na výši, je věc jiná) , alespoň mi to tak při pročítání negativních zkušeností s tím, co má "ten bílý design", připadá.

Reklama
Reklama