Levných 280 Hz. Test monitoru Gigabyte MO27Q28G s WOLED | Kapitola 2
Seznam kapitol
Monitor Gigabyte MO27Q28G přináší panel WOLED s technologií Primary RGB Tandem za překvapivě nízkou cenu a s minimem dalších ústupků.
Přes nízkou cenu na poměry OLEDů se zdráhám monitor označit jako ořezaný. Má nejen dodatečné funkce, ale na první pohled zaujme elegantním stojanem. Ten je kovový a hezky malý, podstavec je navíc nízký, takže na něj můžete položit třeba klávesnici. Vše je z kovu, což působí prémiově.
Z hlediska ergonomie stojan nabídne úpravu výšky, naklápění nahoru a dolů a také natáčení do stran. Je zde i pivot, tedy možnost otáčet monitor do portrétní pozice (na výšku). Popsaná kombinace umožní pohodlné hraní na dlouhé hodiny i s přibaleným stojanem.
K ovládání monitoru slouží joystick a dvojice tlačítek vedle něj, nachází se trošku netradičně nikoli pod monitorem, nikoli na pravé hraně, ale vzadu na monitoru. Spodní hranu pomyslně rozdělíte na čtyři části a zhruba čtvrtinu délky od pravé hrany monitoru strčíte ruku dozadu a nahoru. Je to lehce atypické umístění, ale zvyknete si na něj rychle. OSD menu nenabízí sice přehršel možností, ale ty základní pro hráče a pro vyladění monitoru ano.
Nejzajímavější jsou konektory, vzadu najdete 2× HDMI, DisplayPort, USB-C, 2× USB-A, USB-B, sluchátkový konektor a vstup pro napájení. USB-C může sloužit jako obrazový vstup a nabídne i zpětné nabíjené s výkonem 18 W a Gigabyte uvádí bez upřesnění i hodnotu 45 W v jakémsi dynamickém režimu. Každopádně monitor má přepínač KVM, takže jej můžete jednoduše používat s notebookem i desktopem. To se u herních monitorů moc nevidí.
Povrchová úprava a pixely
OLEDy často přicházejí s lesklou povrchovou úpravou, ale i to se postupně začíná měnit. Dnes testovaný monitor má matnou povrchovou úpravu a nutno říct, že velmi povedenou. Kombinuje skvělou zřetelnost a dobře eliminuje světelné odlesky. Také skvěle zachovává černou barvu za různých světelných podmínek, což ne všechny povrchové úpravy zvládnou dobře.
Více se však musím zastavit u subpixelů. Běžné IPS panely mají RGB subpixely vedle sebe, QD-OLEDy mají také tyto tři subpixely, ale v trojúhleníkovém uspořádání. WOLEDy poslední generace používají RGWB strukturu, tedy vkládají bílý subpixel mezi zelenou a modrou, přičemž zachovávají očekáváné pořadí subpixelů. Dřívější WOLEDy nedělaly ani to a měly ještě horší pořadí subpixelů RWBG.
Ani pořadí RGWB stále není perfektní, občasně vidím podivné obrazové artefakty u písma, zejména pokud jde o barevné písmo na barevném pozadí. Při testování jsem si toho několikrát všiml, ale také jsem zvyklý na jemný 4K IPS panel na 27“, například po přechodu z 25“ Full HD monitoru to skoro neuvidíte. Je to individuální věc a oči si nejspíše brzy přivyknout, zmínit to ovšem musím. Po delším používání monitoru jsem si na tento jev zvykl, přitom pracuji hodně s textem, byť většinou jde o černý text na bílém pozadí. U černobílého textu se mně osobně jeví WOLED jako mírně lepší, protože u QD-OLEDu vidím fialové a zelené hrany okolo písmen. Vyloženě pro práci s dokumenty je jemný IPS panel stále o něco pohodlnější, ale OLEDy už nejsou daleko.
Jas a příkon
Už jsem zmiňoval, že nové panely s Primary RGB Tandem vytváří světlo trošku jinak a nabídnou jinou efektivitu, také jsem psal, že k vyšší svítivosti napomáhá čtvrtý bílý subpixel. Můžeme se tedy podívat na čísla, jak moc svítí (na maximum v HDR) každý subpixel, jak svítí dohromady a jak to ovlivňuje podíl rozsvícené obrazovky.
Obecně vidíme zvýšení maximálního jasu díky technologii Primary RGB Tandem. Zatímco dříve jsme v SDR viděli u OLEDů maximální jasu okolo 250 nitů, zde to je 323 nitů, což udělá rozdíl, byť na úrovni dražších LCD to není. Při rozsvícení 10 % obrazovky v HDR se zejména QD-OLEDy pohybovaly okolo 1000 nitů, WOLEDy byly o kousek výše, nyní překonáváme laťku 1400 nitů, opět hezký výsledek.
Druhým plusem je nižší příkon. I přes vyšší maximální jas má monitor příkon jen 53 W v SDR, zatímco dříve testované OLEDy se shodnou úhlopříčkou měly typicky přes 70 W. Zde tedy vidíme nárůst efektivity a mělo by se to pozitivně projevit i na menším vypalování pixelů. Na standardizovaně měřených 120 nitech má monitor opět na poměry OLEDů skvěle nízký příkon 34 W.