Megatest 13 grafik do čtyř tisíc — testy
Seznam kapitol
Při výběru nové grafické karty člověk nechce udělat chybu. Platí to i v případě, že musíte šetřit a kupujete některý z levnějších modelů. V segmentu grafických karet do čtyř tisíc korun včetně DPH je dnes doslova obrovský výběr a rozhodnout se není lehké. Stačí vám pouze podpora DirectX 10 anebo je lepší DirectX 10.1? Nebo rovnou DirectX 11? A jak jsou na tom jednotlivé modely výkonnostně?
Shrnující tabulka s parametry testovaných karet
První dvě části článku s představením grafických karet NVIDIA GeForce a ATI Radeon naleznete zde a zde.
Testovací sestava
Procesor | Intel Core i7 920 @ 3,6 GHz |
Základní deska | Asus P6T DeLuxe |
RAM | Kingston 3× 2 GB DDR3, 1600 MHz |
Grafická karta | NVIDIA GeForce G 210 NVIDIA GeForce GT 220 NVIDIA GeForce GT 240 NVIDIA GeForce 9800 GT NVIDIA GeForce GTS 250 NVIDIA GeForce GTX 260 ATI Radeon HD 4350 ATI Radeon HD 4550 ATI Radeon HD 4650 ATI Radeon HD 4670 ATI Radeon HD 4770 ATI Radeon HD 5750 ATI Radeon HD 5770 |
Ovladače | GeForce 195.62 ATI Catalyst 9.12 |
Pevný disk — systémový | WD VelociRaptor WD1500HLFS |
Pevný disk — data | WD Caviar WD3200AAKS |
Zdroj | Gigabyte Odin 1200W |
Operační systém | Windows 7 Ultimate 64bit |
Možná vás při pohledu na tabulku napadá, proč jsem slabé grafické karty testoval na takto silné sestavě. Důvody k této volbě mám dva. Jednak jsem chtěl, aby karty byly co nejméně brzděné procesorem a zbytkem sestavy, důležitější je však druhý důvod, kterým je srovnatelnost výsledků v dalších recenzích. Dnes použité testované hry totiž hodlám v nejbližší době používat u všech testů grafických karet (u těch silnějších však samozřejmě ve vyšším rozlišení), takže bude možné snadno srovnat téměř libovolné karty.
Metodika testování
Protože dnes testujeme levné grafické karty s cenou do čtyř tisíc korun, které většina z vás bude používat k menším monitorům, zvolil jsem pro dnešní test nižší rozlišení. Volba proto logicky padla na 1280 × 1024 px neboli stále poměrně hojně užívané rozlišení na 19" LCD panelech a 1680 × 1050 px, což je rozlišení typické pro 22" LCD panely. Testoval jsem jak bez, tak také se zapnutým čtyřnásobným vyhlazováním hran.
Testovací hry
Call of Duty Modern Warfare 2 — Hry ze série Call of Duty nemají zabudovaný benchmark, testuji proto hraním hry. V nejnovějším pokračování je to mise Exodus, ve které testuji hraním prvních 30 sekund hry, kdy společně s dalšími vojáky a tanky dobýváme předměstí amerického města. Nastavení grafiky je maximální, fps měřím programem FRAPS, AA zapínám ve hře.
Colin McRae DiRT 2 — Offroadové závody DiRT 2 mají vestavěný benchmark, který testuje jedno kolo rallycrossu v Aréně v Londýně. Tento benchmark k testování používám, nastavení hry je DirectX 9 maximum, AA zapínám ve hře. Testovat v DiRTu výhody DirectX 11 nelze, protože hra pouze přidává možnost zapnutí HDAO a tesselace, samotné zvýšení fps se stejnými efekty např. použitím Compute Shaderů možné není).
Crysis — Crysis testuji vlastním hraním, kdy projíždím část džungle jeepem a fps měřím programem FRAPS. Nastavení grafiky je na high, AA zapínám ve hře.
Dragon Age Origins — Testuji průchod osadou lidí na počátku hry, nastavení grafiky je na maximu včetně AA zapnutého ve hře, fps měřím programem FRAPS.
Far Cry 2 — Použil jsem volně dostupný benchmark, spouštěl jsem "Short Ranch". Nastavení vše na Very High či Ultra High pod DirectX 10, AA nastaveno v benchmarku.
Need for Speed Shift — Společně s 15 protivníky hraji jedno kolo tratě Alpental s denní dobou nastavenou na rozbřesk, fps měřím programem FRAPS, AA nastaveno ve hře.
S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat — Testuji pomocí uvolněného benchmarku a testuji hned první scénu s běžným denním světlem. Nastavení hry je maximální pod DirectX 10, tedy Ambient Occlusion režim HBAO High. U karet s podporou DirectX 10.1 povoluji jejich podporu, u těch s DirectX 11 zase zapínám DirectX 11 renderování (dochází ke zvýšení fps), avšak DirectX 11 detaily jako tesselace nechávám vypnuté.
Tom Clancy's H.A.W.X. — Letecký simulátor H.A.W.X. testuji pomocí vestavěného benchmarku. Nastavení hry je maximální, u karet s podporou DirectX 10.1 a vyšší zapínám tuto podporu. AA nastaveno ve hře.
Warhammer 40 000 Dawn of War II — Pro testování hry používám vestavěný benchmark, nastavení hry je maximální, AA zapínám v ovladačích.
World In Conflict — Zde používám obligátní vestavěný test. Nastavuji vše na maximální kvalitu, včetně všech položek v rozšířených volbách. Hodnota AA nastavena v menu hry.