Může Ray tracing ohrozit současné GPU?
Intel na svém blogu publikoval zajímavý článek zabývající se možností Ray tracingu na vícejádrových procesorech.
Ray tracing, neboli v překladu trasování paprsků, je metoda výpočtu 3D scény, při které jsou zpětně od pozorovatele, tedy např. herní postavy, sledovány paprsky světla k jeho zdrojům. Tato metoda umožňuje realistické zobrazení např. povrchů, odrazů a odlesků objektů, lomu světla v objektech atd. a tím vytváří reálně vypadající scénu. Právě tuto metodu renderování scény demonstrovala společnost Intel na nedávném Intel Developer Forum (IDF) a nyní se jí věnuje na svém blogu.
Vlevo je scéna renderovaná pomocí běžných metod, které využívají grafické karty.
Vpravo je scéna renderovaná pomocí Ray tracingu.
Ray tracing je náročný na výkon počítače a tak samotné demo zpracované ve hře Quake IV, které využívalo tuto metodu v reálném čase při zachování únosné hodnoty FPS, potřebovalo 8-jádrový procesor. S rozvojem procesorů bychom se ale podle Intelu i AMD mohli běžné dostupnosti 8-jádrových kousků dočkat již v několika příštích letech.
Procesory jsou pro renderování scény pomocí Ray tracingu mnohem vhodnější než dnešní grafické karty a právě na tento fakt se Intel snaží poukázat. Pokud bychom cenu 8-jádrových procesorů odhadli prostým vynásobením ceny 4-jádrových procesorů dvěma a výsledek porovnali s cenou dnešních high-end grafických karet, zjistili bychom, že cena 8-jádrového procesoru by nebyla o moc vyšší. Pokud by tedy Intel dokázal dovést metodu Ray tracingu v reálném čase k běžnému použití například ve formě přídavné karty, mnoho hráčů dychtících po co nejlepší grafice by jistě neváhalo a do takového vylepšení investovalo.
Zdroj: TG Daily, Research@Intel, Quake 4: Raytraced