Nvidia měla s AI štěstí, Intel ztratil šanci s Larrabee, prohlásil Gelsinger
Pat Gelsinger na GTC 2025 řekl, že Nvidia v AI uspěla díky náhodě a Intel minul příležitost s neúspěšným GPU projektem Larrabee. Dnes firma hledá novou cestu, ovšem již bez jeho vedení.
Během konference GTC 2025 se bývalý šéf Intelu Pat Gelsinger vrátil v rozhovoru ke svému dřívějšímu názoru, že Nvidia uspěla v oblasti umělé inteligence díky štěstí. Zároveň ale přiznal, že CEO Nvidie Jensen Huang se dlouhodobě soustředil na akcelerované výpočty a nepodlehl trendu univerzálních CPU. Podle Gelsingera mohl být vývoj jiný, kdyby Intel dotáhl projekt Larrabee, experimentální GPU založené na instrukční sadě x86.
Larrabee měl kombinovat výhody procesorů a grafických karet, ale kvůli složité architektuře zaostával za řešeními od AMD a Nvidie. Absence různých grafických jednotek, jako byly ty pro operace s rastry, snížila jeho výkon a zkomplikovala vývoj softwaru. Intel nakonec v roce 2009 Larrabee zrušil jako grafický čip a přetransformoval ho na akcelerátor Xeon Phi pro superpočítače.
Zatímco Nvidia sázela na vlastní architekturu a rozvíjela platformu CUDA, Intel se držel x86, což se nakonec ukázalo jako nevhodné jak pro grafiku, tak i AI. Po neúspěchu Xeon Phi mezi lety 2018–2019 firma přesunula pozornost na dedikované grafiky pro datová centra, ale ani zde se jí nedaří. Nedávno Intel zrušil řadu Falcon Shores a připravuje novou generaci Jaguar Shores, která přijde v roce 2026. Jakousi odbočkou se Intel snaží také uspět na poli herních grafických karet s architekturou Intel Arc. Zde je možná zatím největší potenciál, otázkou je, zda celý projekt nezkrachuje na optimalizaci ovladačů od třetích stran.