Zpět na článek

Diskuze: Přecházíme na Linux aneb vyplatí se opustit Windows?

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Jiří Šmach
Jiří Šmach
Level 1 Level 1
2. 6. 2025 07:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

korupce ve školách a statnich institucich (pro zaměstnance domu dame sw se slevou, kdyz si zaplevelite firmu naším SW), hloupnoucí IT win klikači vycházející ze středních škol , to vše je podhoubí pro bobtnáni OS Windows.

Václav Černý
Václav Černý
Level 19 Level 19
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
25. 5. 2025 14:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Používám Garuda Linux Game Edition a musím říct, že na hry je to fakt paráda. Je to Arch Linux s přednastaveným prostředím zaměřeným na hráče – máš tam Steam, Proton, Lutris, Heroic Games Launcher, Wine, herní jádro, snapshoty systému přes Timeshift a performance nástroje jako Gamemode, MangoHUD nebo vkBasalt. Všechno připravené hned po instalaci, žádné složité ladění.

Na sestavě s RX 6950 XT mi jedou úplně bez problémů novější hry jako:

Star Wars Outlaws, Silent Hill 2, The Last of Us 2, Black Myth: Wukong

FPS je srovnatelné nebo někdy i lepší než na Windows, hlavně díky nativním Mesa ovladačům a nižší režii systému. Jasně, pořád jsou tu anti-cheaty, co blokujou Linux (Fortnite, Valorant), ale 90 % AAA her už dnes jede výborně.

Pokud někdo zvažuje přechod z Windows a má novější železo, Garuda Game Edition je podle mě ideální start – výkonný systém, moderní prostředí (KDE Plasma), ale přitom user-friendly. Pro hráče fakt doporučuju.

hoffo
hoffo
Level 19 Level 19
24. 5. 2025 13:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

už vyše 30 rokov sa márne snažím opustiť windows a za tú dobu tu bola kopa OS oveľa lepších než Wokna: OS/2 Warp, MacOS, BeOS, Linux, bohužiaľ to v čom Microsoft všetkých prevalcoval, je aplikačná podpora a tony softwéru, Majoritný podiel Microsoftu na trhu s OS (myslím, že je to okolo 70%), má za následok, že akýkoľvek program, hra, je prioritne, častokrát až exkluzívne vyvinutý práve pod Windows. Pretože softwérové firmy chcú tiež v prvom rade zarobiť. Takže vy môžete mať super OS, keď vám tam chýba software, chtiac, či nechtiac sa nakoniec aj tak vrátite k windóze... je to skrátka začarovaný kruh, z ktorého je prakticky nemožné vystúpiť a ani nemám predstavu, čo by sa muselo udiať aby táto hegemónia Microsoftu bola narušená...

Abby
Abby
Level 21 Level 21
Procesor: ARM
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: macOS
5. 5. 2025 19:52 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Podobné články čtu posledních více než 20 let, je to stále to samé. Problém Linuxu je v jeho roztříštěnosti a paradoxně v té svobodě, kterou nabízí, díky tomu není nic hotové. Pokud existuje verze SW pro Linux, je to prima. Jenže kromě webového prohlížeče vlastně nic rozumného neexistuje. eM Client, což je hodně dobrá alternativa Outlooku, sice chodí ve wine, ale to není dobré řešení a běžný uživatel si s tím neporadí. Thunderbird je hrůza, Evolution o málo menší hrůza a jiný e-mailový klient není. Webový prohlížeč, spousta lidí používá Chrome nebo Edge, ani jedno není standardně v repozitářích a není to o jednoduchém stažení a spuštění .exe souboru, jako ve Windows a v Discovery nebo Správce Softwaru to prostě nenajdete. Co správce hesel? Klient pro Spotify/Apple Music/Google Music? Video přehrávač? Přístup na cloud? Na iCloud se nedá dostat vůbec, Google Drive má placenou verzi OverGrive, OneDrive má CLI klienta případně v Manjaro v AUR je GUI verze, značně osekaná oproti nativní verzi. Office naštěstí není jen LibreOffice, mnohem lepší je třeba OnlyOffice, ale pokud někdo používá Excel ve velkém, je v Linuxu bez šance...

Tady to chce velkou a silnou firmu, která vytvoří komerční distribuci, takový Apple 2.0, zařídí SW, zařídí podporu pro HW (protože třeba rozběhnout takovou samozřejmost jako je čtečka otisků prstů je prakticky nemožné). S tiskárnami to není taky zrovna jednoduché, já mám laserovou Kyoceru s podporou AirPrint a v Linuxu sice tiskne, ale nikoliv oboustranně (zatržítko tam je, ale je vyignorováno), nastavení kvality je jen jedno a neukazuje stav tonerů, takže je to vlastně nepoužitelné.

A pochybuji, že takovéhle věci chce někdo řešit, protože kdyby ano, měl by Linux už víc než ty ~2% na desktopu a tyhle dětské nemoci by byly už dávno vyřešené.

Tomáš Němec
Tomáš Němec
PCTuning PCTuning
5. 5. 2025 20:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Abby @Abby, tak třeba mě zrovna více neýžOutlook vyhovuje Thunderbird. Stáhnout chrome je též velmi jednoduché, a nainstalování také. Ve většině distribucí stačí kliknout na stažený balíček. Správce hesel - například keepass. Nejdříve pohledejte a vyzkoušejte. jinak pro začátky doporučím něco jiného než Manjaro. Není to jednoduchá distribuce pro začátek. Zde opravdu můžete narazit na problémy.

Abby
Abby
Level 21 Level 21
Procesor: ARM
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: macOS
11. 5. 2025 14:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tomáš Němec @Tomáš Němec to možná bude tím, že nejsem začátečník 🙂 Jinak Keepas opravdu není alternativa pro opravdové správce hesel, je velký problém rozběhnout synchronizaci přes cloud, automatické vkládání ve většině případů nefunguje, 2F nepodporuje.

Jasně, běžný uživatel bude hledat balíček. Má šanci 50%, že mu nebude fungovat (deb vs rpm). No a Thunderbird je jedna velká hrůza. Mě ve Windows vyhovuje eM Client a na Macu používám nativního klienta, Thunderbird ani jednomu nesahá ani po kotníky, jediné, v čem je převyšuje, je nepřehlednost. Prostě pro začátečníky není Linux vhodný, pokud u sebe nemá nějakého guru a ani tehdy to není zrovna jednoduché, Windows nebo lépe Mac je pro BFU mnohem lepší. Moje mamka (aktuálně 79 let) používá počítač od roku 2015, původně měla notebook s Windows 10, neustále si na něco stěžovala, že jí nefunguje. Dostala na ten počítač Linux, to bylo ještě horší. Za 2 roky dostala MacBook Air a problémy ustaly, dokáže si nainstalovat aktualizaci, spustit přílohu, prohlížet internet, vytvořit a poslat e-mail, e-maily dokonce dokáže i přesouvat mezi složkami. A víc toho vlastně nepotřebuje, jenže ani Windows, Linuxu nemluvě, jí nedaly možnost to prostě jen používat. Diskutovat o tom, že by byla lepší distribuce xy, která je pro seniory naprosto skvělá, je zbytečná, prostě to tak není. Má aktuálně MacBook Air M1, Apple Watch a iPhone a prostě to používá. Telefon před pěti lety měla Sony Xperia 10, hodinky Garmin Venu SQ, s obojím neustálé problémy. Jestli to někdo bude zpochybňovat, zasměju se jako už mnohokrát, protože tohle je reálná zkušenost.

Marty
Marty
Level 28 Level 28
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
5. 5. 2025 22:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Abby @Abby zajímavé a to Linux za těch 20let došel vcelku slušnými změnami viz třeba nezmiňovaný PoP OS... A myslím, že ovladače tak nějak souvisí s výrobcem HW, nikoliv systému, ale to je asi zarytý názor uživatelů Win, že dosti periferií funguje bez ovladačů výrobce nebo znalostí a zásahu uživatele............

Abby
Abby
Level 21 Level 21
Procesor: ARM
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: macOS
11. 5. 2025 15:03 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Marty @Marty jako souhlas, jednoznačně. Ostatně všechno, co popisuju, jsou moje zkušenosti a postřehy. Aktuálně používám Manjaro, ale spíš uvažuju o návratu k OpenSUSE (je pod velkou firmou, což považuji za výhodu). Vyzkoušela jsem desítky distribucí, postupně jsem dospěla k závěru, že nejlepší prostředí pro mě je KDE. Ale prostě stále to není pro běžné uživatele a pro pokročilé většinou také ne. Mě třeba chybí SW, nemusel by nutně být ten samý portovaný pro Linux, ale stačilo by, aby byl kompatibilní, ale prostě pro mě zásadní věci neexistují. A je to začarovaný kruh, protože uživatelé odmítají platit za SW a výrobci kvalitního SW nejsou charita a z něčeho musí žít. Navíc je tu nešvar, že vyjde dobrý SW jako opensource, najde se jeden "chytrý blbeček", kterému něco chybí nebo nevyhovuje a místo aby napsal vývojářům aby to doplnili nebo s nimi spolupracoval, udělá si klidně a drze fork. A tím opět vzniká roztříštěnost, naprosto zbytečná.

Jinak ty ovladače, souhlasím, jenže AirPrint je otevřená technologie, kterou používá dnes snad každá tiskárna, právě aby odpadly problémy s ovladači. V pěti systémech ze šesti (macOS, Windows, iOS, iPadOS, Android, ten šestý je Linux obecně) to funguje tak jak má, v Linuxu je to jak jsem popsala. A ne, nebudu to řešit, tiskárna za to nemůže.

regine
regine
Level 9 Level 9
6. 5. 2025 14:37 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Abby @Abby KYOCERA FS-C5020 - takových jsme měli v práci více jak 50 a ještě nějaké starší (před 11 roky). Všechny šlapaly na OpenSUSE/SLES bez problémů. Případně se jim dalo nastavit z panelu na tiskárně parametry tisku, jež nešlo měnit (opatření proti rýpalům na síti). Dobrou podporu měl Janus, nyní již Kyocera CZ - Kyocera převzala českého distributora, firmu Janus

Abby
Abby
Level 21 Level 21
Procesor: ARM
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: macOS
11. 5. 2025 15:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@regine @regine to je možné, my nemáme tak starou, máme ECOSYS P5026cdw. Má dokonalou podporu AirPrint, macOS i Windows umí použít naprosto cokoliv, co umí tiskárna, bez nutnosti ruční instalace ovladačů, ale na Linuxu je to jak jsem popsala. A upřímně, nějak nemám chuť řešit, v čem je problém, když mi jinde stačí stisknout CMD/CTRL+P, nastavit si požadované parametry a tisknout. A mimochodem stejně bezproblémově tiskne z iPhonu, iPadu a mám vyzkoušeno i několik Androidů. Mám ji připojenou kabelem, takže problém s wifi odpadá.

m4xp0w3r73
m4xp0w3r73
Level 21 Level 21
5. 5. 2025 11:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Posledních 20 let jsem občas Linux zkoušel a vždy se pokorně vrátil k Windows. Přínos pro mě nulový, komplikací spousta.

regine
regine
Level 9 Level 9
6. 5. 2025 15:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@m4xp0w3r73 @m4xp0w3r73 Proč pokorně? Nevyhovoval systém, použije se jiný. Jako u čehokoliv jiného - nářadí, auta, ... partnera ;-)

m4xp0w3r73
m4xp0w3r73
Level 21 Level 21
7. 5. 2025 13:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@regine @regine Protože až díky Linuxu jsem pochopil, že mi Windows naprosto vyhovují.

Baloun
Baloun
Level 26 Level 26
5. 5. 2025 09:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jen pár doporučení při přechodu z Win na Linux.

1) Zkusit si Linux třeba ve Virtual Boxu. Nejde jen o vyzkoušení prostředí KDE, GNOME atd., ale každá distribuce má trochu jiný instalační proces. Pak nebudete překvapení, nebo se nedostanete do stavu, kdy až následně budete hledat co zvolit.

2) Kromě SW doporučuju ověřit i HW. Velká výhoda Windows je, že pro něj výrobci HW dělají ovladače včetně aplikací pro jejich ovládání. Např. pokud jste zvyklí na nějaké nastavení myši, tak si ověřte, že to budete schopni nastavit i na Linuxu. U PC doporučuju i ověřit nastavování ventilátorů ve skříni.

3) U Kubuntu je zmíněn správce SW Discover. Ten najdete všude s KDE. Tam je akorát potřeba mít na vědomí, že nabízí typicky i flatpack aplikace. Ty jsou přeložené se všema knihovnama, takže mohou zabírat více místa, ale zase nezávisí na dalších aplikacích a knihovnách. Můžete se trochu dostat do "konfliktu" s aplikacema z balíčkovacích systémů distribuce, kde je naopak přístup sdílení knihoven mezi aplikacemi. Jsou tam jiné verze apod. Na druhou stranu je discover ve výchozím nastavení nastaven i na Linux Vendor Firmware Service (https://fwupd.org/), takže tam můžete najít aktualizace firmware i pro starší HW.

Wishmaster301
Wishmaster301
Level 40 Level 40
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
4. 5. 2025 10:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Uz davnejsie som skusal linux - slackware, debian, ubuntu, fedora apod .. vsetko cez vmware (aj teraz tak obcas si instalnem a skusam). Aj by som siel na to trvalo, len akurat co je Steam na linux, tak je trocha mensia ponuka hier, ktore funguju pod linuxom..

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
4. 5. 2025 15:23 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Wishmaster301 @Wishmaster301 A zapnul jsi v nastavení klienta Steam pro linux funkci Steam Play?! Pokud ne tak se v knihovně zobrazí pouze hry, které mají nativní verzi pro Linux. Zapnutím Steam Play se aktivuje vrstva proton, která umožní instalaci a spouštění her, které jsou pouze pro win a můžeš je díky protonu hrát i v Linux.

Karel Švéda
Karel Švéda
Level 7 Level 7
3. 5. 2025 17:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

v řadě firem je trend nepoužívat windows aplikace, vše běží v prohlížeči, 99% práce uděláte v něm... od emailů, přes práci s dodavateli/odběrateli, tak interní agendy... do nějakého SAPu, Navisionu, se dnes podívá už jen pár manažerů ... zapnete počítač a naběhne Google Chrome ... co je pod ním vás nezajímá ... Windowsy zatím drží ve firmách setrvačnost kvůli Windows Server Group Policy...

MartinM
MartinM
Level 26 Level 26
3. 5. 2025 11:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"A tady je překvapím. Důležitější než volba distribuce je volba prostředí, které mi vyhovuje."

To je taková obecně problematická věta ve výběru čehokoliv - ja asi mám vědět, co mi vyhovuje, když to neznám a nevyzkoušel jsem to???
A po kolika týdnech či měsících mám přijít na to, že mi to (ne)vyhovuje, a podle čeho to vůbec poznám? (Aneb jak mám vědět, že když mi už nevyhovovaly 3 verze, tak čtvrtá pátá nebo šestá může?)

Tomáš Němec
Tomáš Němec
PCTuning PCTuning
3. 5. 2025 12:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@MartinM @MartinM překvapím tebe. Není problém vytvořit vzhled a základní funkčnost napodobující konkrétní distribuci na jiné. To co je ve výběru distribuce skutečně důležité, ocení až uživatel, který přesně ví co hledá. Takže doporučuji nejdříve si přečíst něco o dostupných prostředích. Zvolit si dvě, tři. následně si stáhnout distribuce, které mají tato prostředí v základu a seznámit se s nimi. Například pomocí virtualizace. Potom si vybrat distribuci s dobrou podporou zvoleného prostředí.

Karel Švéda
Karel Švéda
Level 7 Level 7
3. 5. 2025 17:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@MartinM @MartinM prostředí by nemělo hrát roli ... s počítači nějaký pátek dělám, a pokud to vezmu od GEOSu na C64, GEMu na Atari, System 6 na Macintoshi, AmigaOS na Amize, Windows 3.1, 95, IBM OS/2 Warp ... základy jsou stejné, myš, okna, roletky... jestli je někdo na infarkt, že jednou má menu nahoře, podruhé dole , tak musí být na infarkt i v cicím autě ( stěrače vlevo, vpravo, tlačítka na volantu jsou, nejsou ..sutorádio ..)

MartinM
MartinM
Level 26 Level 26
3. 5. 2025 20:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Karel Švéda @Karel Švéda > Tak já předpokládám, že to autorovo "vyhovování" není o tom kde jsou umístěné ikonky a jakou mají barvu (nakonec, to změní i W10 > W11).

Musí to tedy být v něčem jiném.
V čem, to nevím (protože to autor článku nenapsal), pak ale ani nevím jak to ne/vyhovování poznám - a protože ani nevím, co hledám, tak jak píše Tomáš Němec, tak ho neocením, a tedy mi může být jedno - pak ale vůbec nemusím zkoušet různé distribuce, když nevím co hledám a jak poznám, že jsem to našel.

Tomáš Němec
Tomáš Němec
PCTuning PCTuning
3. 5. 2025 21:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Karel Švéda @MartinM ano, jde o filozofii prostředí , ne kde jsou ikonky. V nabídce jsou všechny druhy, oldschool, podobné starším verzím Windows, Variace na Mac prostředí, i moderního vzhledu. Dále se liší také tím co vše lze v prostředí uživatelsky nastavit. Sám mám rád velké možnosti nastavení, ale někoho to spíše irituje.

regine
regine
Level 9 Level 9
5. 5. 2025 10:13 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@MartinM @MartinM K různám distrům (ověřeno mám u Ubuntu, OpenSUSE, Fedora, ...) lze současně mít navíc/současně nainstalována i jiná prostředí (Cinnamon, Xfce, ..). Například já má v současnosti u Ubuntu ještě Cinnamon. Pokud vznikne nějaký problém, využiji k testu v hledání závady. Případně při přihlašování na účet lze volit, na jaké prostředí mám zrovna chuť.

MedvidekMilanek
MedvidekMilanek
Level 9 Level 9
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
3. 5. 2025 02:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Na Windows 11 jsem přešel nedávno, konkrétně na Windows 11 Enterprise LTSC. Nemusím řešit, že něco nefunguje, nebo něco bude o měsíc fungovat jinak, nemám tam žádné nabídky na produkty MS, žádný bloatware. A samozřejmě mám i poslední Office, taky LTSC. Pro práci potřebuji spolehlivost a stabilitu. Jo a náklady na obě licence byli pod tisícovku.

Pokud má člověk čas, doporučuji pohrát si i s Linuxem, experimentovat, rozšířit si poznatky. :)

Miroslav Heranowitz
Miroslav Heranowitz
Level 2 Level 2
3. 5. 2025 14:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@MedvidekMilanek @Milan LTSC bylo uz super ve Windows 10. Problem ale nastal, kdyz mi nesla urcita hra spustit a chtel jsem system aktualizovat. Ono na LTSC chodi jen bezpecnosti zaplaty, ale uz tam nechodi dalsi funkce pro urcite hry. No ten Windows 10 ENT s LTSC mi nesel proste aktualizovat.

MedvidekMilanek
MedvidekMilanek
Level 9 Level 9
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
3. 5. 2025 18:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Miroslav Heranowitz @Miroslav Heranowitz Mel jsem i W10 LTSC. Ale začali mi chybět některé věci a aktualizace (poslední půlrok 2024), takže ano, i po doinstalování některých věcí to nebylo na 100% "ono".

Kryptofasista
Kryptofasista
Level 45 Level 45
5. 5. 2025 19:14 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@MedvidekMilanek @Milan W11 LTSC opravdu není výhra, ale určitě lepší než standardní verze no.

RHW
RHW
Level 30 Level 30
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Linux
2. 5. 2025 22:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

chcelo by to este aspon 1-2 stranky a rozviest alternativy resp. aspon autorom pouzivane sw v linuxe.

Ja osobne pouzivam MX linux ako primarny OS uz par rokov (9) predtym Linux Mint, Ubuntu, Mandriva a RedHat. Rovnake programy pouzivam v Linuxe GhostBSD aj vo Windows.

Alternativy sa daju najst napriklad na wiki linuxquestion.

PS: Windows mam ako spustac hier. konkretne Windows X s legacy update a na ntb mam Win 7 a Win XP, kedze mam kopec CD a DVD s hrami a nao kupovat.

Jan
Jan
Level 24 Level 24
2. 5. 2025 15:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Linux na filmečky, internet, psaní dopisů, tiktok, proč ne. Ale na profesionální nasazení je zcela nepoužitelný. Tedy když pominu různé embedded systémy typu LinuxCNC apod. se kterými není z principu problém. Myslím běžnou práci na PC. Stačí jeden jediný soft který na linuxu nepojede (a že jich je) a je to konečná. Na linuxu nemohu používat ani tak běžné věci jako soubory některých komponent office apod. Používání dvou systémů je v práci naprostý nesmysl.

Milan Stehlik
Milan Stehlik
Level 1 Level 1
2. 5. 2025 19:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan @Jan Velmi se mýlíte. V Linuxu máte nepřeberné množství software kde na jedem mrkvosoftí připadá třeba pět ekvivalentů pro Linuxové jádro,a všechny jsou použitelné dokonce vykonově lepší než předražené Mrkvosoftí , můžete se podívat zde:

https://proc.linux.cz/ekvivalenty/#z-ms-windows-do-linuxu

SoongVilda
SoongVilda
Level 21 Level 21
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
3. 5. 2025 09:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan @Jan Neběží tak náhodou celý internet na Linuxu? Já jen teda, že běhat server pod Windows je naprostá šílenost. Dělat so dockrem pod Windows je naprostá šílenost, atd.

Windows je jen hezky vidět, protože ho máme na koncových stanicích, ale to je tak všechno. I ty blbý mobily mají linux, dobře, iPhony a obecně Apple Unix.

regine
regine
Level 9 Level 9
5. 5. 2025 10:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan @Jan Profi užití Linux je někdy záchranou pro správce. Na logistickém systému s 2 tisíci kompů byly na PC nasazen OpenSUSE a problémy klesly na jednu setinu původních. Statisticky doloženo.

kmarty
kmarty
Level 21 Level 21
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
15. 5. 2025 11:06 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@regine @regine kdyz ono v naprosty vetsine pripadu se pod profesionalni nasazenim schovava "nemuzu si v tom pustit moji oblibenou hru nebo (ukradeny) Photoshop" :-D

Druhy casty je, ze misto reseni co je cilem te prace/akce, tak se resi "musi to byt program XY, kde to mam v menu treti polozku zleva".

Ale v zasade je chapu, mam to stejne. Jen obracene. Kdyz mam tu smulu, ze tu ci onu vec musim udelat v MS Win... tak mi ten system prijde tezkopadny, nelogicky, pomaly a ... bezzuby. Nic to neumi, na kazdy prd se musi instalovat nejaka 3rd party app, nektery veci nejdou vubec nebo zatracene komplikovane a podobne.

Takze stejne jako tuhle @Jan pise svoje, tak ja zase tvrdim ze MS Win... jako na zavadeni her asi dobry, ale na seriozni praci ani omylem.

Proste zvyk je zvyk a kdyz clovek prijde k necemu jinymu, neznamymu... tak to holt z ruznych duvodu skripe.

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
2. 5. 2025 14:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já mam taky W11 prakticky od začátku a no problemo, vše v pohodě, na pár kliknutí si upravíte vzhled ala W10 a hotovo. Fičí to v pohodě, aspoň teda z pohledu uživatele co na tom jen hraje, čumí na net, maximálně upravuje fotky a tak.

Jan
Jan
Level 24 Level 24
2. 5. 2025 15:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @LV426 Podařilo se ti vrátit panel rychlého spouštění? Tahle věc je neuvěřitelně efektivní a je to jedna z mála věcí jejíž absence mne u w11 neskutečně sere. A taky vrátit kontextové menu při kliknutí pravou myší. Ve w11 je to nepochopitelně přes další proklik "zobrazit další možnosti". Jinak mi to přijde na jedno brdo, jen změna grafiky.

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
2. 5. 2025 20:13 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan @Jan Myslíš tohle? Já mám ve win11 rychlé spuštění vypnuto (defaultně je zapnuto) - návod třeba zde.

Jan
Jan
Level 24 Level 24
4. 5. 2025 17:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan @LV426 nene, myslim ten panel co se dal pripnout na listu vedle tlacitka start a kde se dali dat zastupci nejpouzivanejsich aplikaci, slozek, dokumentu... abych je mohl jedinym kliknutim odkudkoliv a kdykoliv okamzite spustit.

Abby
Abby
Level 21 Level 21
Procesor: ARM
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: macOS
5. 5. 2025 19:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan @Jan myslíš hlavní panel? Tam mám umístěné zástupce já.

Slusnak123
Slusnak123
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
2. 5. 2025 15:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @LV426 Mně Win 11 také nevadí. Je to jen o zvyku. Od doby XP považuji Win za velice dobře použitelný systém.

Bohuslav Dvořák
Bohuslav Dvořák
Level 1 Level 1
2. 5. 2025 14:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

S ukončením podpory W10 nejen, že nemám problém, ale těším se na něj! Přestanou mě otravovat neustálé aktualizace "Nevypínejte počítač 15% hotovo …" a Sony Vegas střižna, starší Office a další nejpoužívanější programy fungují, AI taky. Zálohu systému mám na jiném disku, instalační disk s programy taky zvlášť. Počítač mám jako dobře fungující nástroj a jak se říká: Chceš li něco, co dobře funguje, zprznit, snaž se to vylepšit.

Miroslav Pikous
Miroslav Pikous
Level 1 Level 1
2. 5. 2025 13:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

S Linuxem jsem se potkal, i jsem kdysi něco v něm programoval. Lze tam snadno řešit problémy, které by ve Windows nenastaly. Konkrétně šlo o ovladač speciální karty, která byla pro Windows i Linux, ale v Linuxu nešla maličkost - nastavit jeden bit v konfiguraci, kvůli kterému jsem musel vše překompilovat. Pro běžné použití ale skoro nevidím rozdíl. Libre Office používám i ve Windows, Thunderbird, Firefox, Inkscape - to vše je i v Linuxu. Já osobně bych asi místo virtuálního linuxu volil něco jako dualboot, ještě jsem nenastudoval, jak se to dělá. Prostě startovat do Linuxu nebo Windows a zkusit si práci v obojím. Důležité je, aby se daly nastavit cesty, tj. aby případně Thunderbird při přechodu na jiný systém ukazoval totéž. A data ve složkách byla také stejná. Pak nevidím celkem problém. V práci to řeší ajťák, tj. výměna třetiny strojů za nové s Win.11. Ale převážnou část práce děláme v prohlížeči, online, cloudově, takže to by ani v linuxu problém být neměl.

SoongVilda
SoongVilda
Level 21 Level 21
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
3. 5. 2025 09:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Miroslav Pikous @Miroslav Pikous To bude teď hodně téma no. Donutit lidi vyhodit a zbavit se toho, co funguje, jen proto, že se někdo cizí rozhodl a má potřebu kecat druhým do života.

mibfox
mibfox
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
2. 5. 2025 12:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Kdyz vidim v komentech tu hysterii z prechodu na win11 tak mi to proste neda...

Jsem na win11 od 1. dne vydani. Nevim na jakejch "kompech" z TEMU nebo BAZOSE ficite vy, ale ja za celou tu dobu nemel jedinej problem. A jestli je pro nekoho prechod z w10 na w11 obrovskej rozdil, nebo problem, tak by asi PC nemel pouzivat vubec, protoze na to jeho mozkovna proste nema a mel by chodit do zvlastni tridy. Ty zmeny jsou minimalni a trva to asi 2 minuty se v tom zorientovat. A navic mate pristup k novym technologiim. Jako treba REBAR.
Opakuje se to porad dokola. Zazil jsem to s prechodem w95-w98-wxp-w2000-wme-w7-w8(ty jsem osobne skipnul) a dal to znate.
Vzdycky vyjdou novy win a vzdycky se najde skupina dementu, co proste budou branit starej system z 1000x debilnich duvodu a pritom existujou jenom dva duvody: Vlastni lenost a neschopnost. Diky dementum jako tito, bychom dodnes bydleli v jeskynich a chodili v kuzich. Zpatecnici co odmitaji uz jen z principu vse nove. I taci jsou mezi nami a nastesti jsou v mensine.

Ja jsem za Linux rad. Je to volba. Dalsi moznost a kdo vi. Treba na tom jednou pujdou hrat vsechny hry uplne stejne jako na win. To klidne na Linux prejdu. Evidentne to umi lepe vyuzit dostupny hw, protoze hry na tom chodi svizneji. A na to ja slysim, to se mi libi. V soucasne podobe, to bohuzel zatim pro moje potreby stale neni. Ale drzim Linuxu palce, konkurence je potreba.

Jaroslav Honzík
Jaroslav Honzík
Level 1 Level 1
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
2. 5. 2025 10:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak Linux využívám ve starém notebooku, kde plně dostačuje, funguje lépe než Windows atd. Konkrétně tam mám Debian. Stejně tak do starého PC u kamarádky jsem dával Debian a taky je s ním spokojená, je ten typ co si vystačí s Google Chrome a na zbytek ji stačí co Debian umí, tedy libře Office, ale i skenování dokumentů že skeneru a nebyl by problém ani základní úprava, stejně tak přehrávání hudby a videa. Není hráčem ani nepotřebuje speciální programy co jsou jen pro Windows. Debian jsem dával ještě do jednoho notebooku co ho nechává její mámě a taky ji to stačí. Na aktualizace jsem udělal klikaci ikonku. Pravděpodobně dam Linux i do počítače svoji matky, je podobný typ co si vystačí hlavně s internetem. Na svojem PC Linux nemám jelikož potřebuju několik programů, které pro Linux nejsou nebo je tam nelze spustit. Jinak Debian jako takový není špatný systém, přijde mi rychlejší a odladěnější než Windows. Jen škoda tě kompatibility programů a her.

vkuta
vkuta
Level 1 Level 1
Procesor: ARM
Operační systém: macOS
2. 5. 2025 09:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tomu říkám odfláklý článek, přitom tady jste se mohli tak rozepsat. V sekci alternativních programů zmínit jen office a poštu. Kde je třeba úprava fotek (Photoshop vs GIMP), vektorová grafika (Illustrator vs Inkscape) atd.?

Vojtěch Weiss
Vojtěch Weiss
Level 1 Level 1
2. 5. 2025 08:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Dobra snuska nesmyslu. Na Linuxu jsem od roku 2002. Jako hlavni system jsem jej mel od roku 2004, a od roku 2007 jako jedinny OS. Hraju hry, vcetne nejnovejsich (CyberPunk, Horizon Zero Dawn, Doom Eternal, Tempest Rising aj).

Vykon ve hrach o 10-15% vyssi oproti shodne konfiguraci s Windows.

V jednom ma ale autor pravdu. Linux neni Windows zdarma. Je to odlisny OS a i kdyz nektere veci funguji stejne ci podobne jako na Windows, nelze ocekavat totez. Clovek se musi OS naucit ovladat, tak jako se kdysi naucil ovladat Windows

SoongVilda
SoongVilda
Level 21 Level 21
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
2. 5. 2025 09:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Vojtěch Weiss @Vojtěch Weiss Děkuji ti za tento komentář! První snad pořádně normální člověk v zdejší diskuzi na PC Tuningu promluvil! 😃

Naprosto souhlasím do posledního písmenka.

Slusnak123
Slusnak123
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
2. 5. 2025 07:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ta poslední věta článku se moc nepovedla 😃. Co chtěl autor říci, jsem pochopil asi napotřetí. Nestačilo by napsat toto? “Vhodnou volbou jsou všechny distribuce, na které odkazuji v předchozí kapitole tohoto článku.”

M
M
Level 43 Level 43
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
2. 5. 2025 07:37 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ty vole, co vsetci strasia s koncom podpory win 10 ???

Sak ten win pojde dalej aj zadarmo, akurat ho uz MS nebude viac jebat ako teraz, a nove funkcie stoja aj tak uplne za hovno.

Aby clovek chytil priamo virus alebo bol hacknuty z netu musi sa stat par veci:

Musi mat verejnu IP adresu a kazdy ho na nete vidi a moze si ho scanovat, brutaforcovat, hladat zranitelnosti proste komplet lustrovat jeho IPcku co kde ako preco naco zaco. Potom si najde strategiu ako sa dostane dnu a je tam

A to je tak 0,001 populacie.

Zvysok moze kludne pouzivat aj Win XP, 7, 10. Aj tak je na spolocnej IP s dalsou 100kou ludi.

Providery a poskytovatelia netu maju uz na vstupe osefovane ochrany ako HW bo SW firewall, ochranu proti DDoS a podobnym vsetko moznym utokom. Inak by moc neuspelia boli by neustale odstaveny.

99,99999% pripadov za hack systemu, za virus, za malware, ransomware a podobnu haved si mozu uzivatelia sami !!!

Bo klikaju jak je*bnuty na co nemaju, otvaraju co nevedia co je, stahuju pochybny soft hry a cracky, strkaju nezname usb kable a zariadenia do svojich zariadeni, privatne veci riesia na verejnych nezabezpecenych wifi, maju ultralahke bo rovnake hesla na vsetky sluzby a milion daslich veci.

A ked bude fakt niekto chciet do systemu sa dostane jedno ake zabezpecenie, aky OS, SW, HW, len to bude dlhsie trvat.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
2. 5. 2025 07:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@M @M Ano bude fungovat dál pořád stejně možná i pár let, ale postupně přestanou fungovat některé programy pod tímto neaktualizovaným systémem stejně jako to bylo u předchozích verzí win.

M
M
Level 43 Level 43
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
2. 5. 2025 15:31 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @LojzaOdVedle kym prestanu fungovat programy ubehne 25 rokov a viac.

Sa kukni na Win XP stale sa nom da rozbehat 99% softu. A niektory len a len na nom. Bo max na Win 7.

A tam konci podpora skor z dovodu 32 bitovej architektury OS a SW. Dnes uz je skoro vsetko 64bit aj 99,99% win 10 je 64bit. Takze tam sa o to clovek bat nemusi.

A stale moze ostat na starsej vezi SW. Staci si stiahnut instalacku, nainstalovat aktivovat. Zazalohovat registre a cely nainstalovany adresar + appdata plus dalsie adresera ak nejake su. A do noveho systemu potom len nakopirovat a prepisat instalaciu.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
2. 5. 2025 17:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @M Tak pokud chceš na tom pc i hrát první o co přijdeš bude klient Steam a další launchery pro hry, takže to na dlouho použitelné nebude.

Marek Schmidt
Marek Schmidt
Level 1 Level 1
2. 5. 2025 01:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Bohužel, zvyk je železná košile a starého psa novým kouskům nenaučíš. Lidí schopných přejít z jedné platformy na jinou je minimum. Žádný uživatel Macka nepřejde na Windows nebo Linux, protože Mac je náboženství. (Zmáčknu jablko plus (něco) a všechno to dělá samo :). Nebo: To se nedivím ze to na Google nemůžeš najít, když to hledáš na PC. Já ti to najdu na Macku, ten to vyhledá hned...) To samé uživatelé Windows. Jsou na něco zvyklí a třeba jen si nastavit stejnou klávesovou zkratku na přepínání klávesnic je problém na kterém se kousnou a který je odradí. Uživatelé Linuxu, kteří se s ním naučili žít zase uvykli nakonfigurovat si dle sebe prakticky cokoliv a v jiných systémech to budou postrádat.

99,9% pokusů o přejití z Windows na Linux skončí tunou promarněného času, řetězcem zklamání a rozčarování a návratem k Windows.

odb
odb
Level 24 Level 24
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
2. 5. 2025 09:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Marek Schmidt @Marek Schmidt To je blbost.
A ze ludia boli schopny prejst z tlacitkovych mobilov na smartfony?
Prechod na linux v niektorych ohladoch nieje o nic zlozitejsi ako prechod na rozne verzie Win a cuduj sa svete ludia to zvladli.
Ovladanie/pouzivanie Linuxu je ten najmensi problem pri prechode na Linux. Aoo som uz pisal v inom prispevku, tak ked bezneho Windows BFU posadis za napriklad Linux Mint, tak nebude mat problem bez skolenia na nom robit bezne veci. V niektorych ohladoch sa tam skor zorientuje ako vo Win11.

Z mojho pozorovania minimalne 50% BFU klavesovu skratku na prepinanie klavesnic nepouziva. Dost ludi ani nema, co prepinat, lebo ma len jednu klavesnicu.
Ano klavesova skratka je na linuxe ina(neviem, ci vo vsetkych distribuciach) ale na druhej strane jej zmena je rovnako zlozita na Linuxe a aj na Windows.

Nedos
Nedos
Level 33 Level 33
1. 5. 2025 22:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

S linuxem to není tak snadný. řekněme že třeba v práci máme 99% programů který nemají linuxovou alternativu. Různý programy pro MAR, hotelový programy, učetní programy a podobně. Takže i kdybych byl nadšenej linuxák, stejně budu muset mít počítač s windows.

SoongVilda
SoongVilda
Level 21 Level 21
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
1. 5. 2025 22:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Nedos @Nedos To nezní jako software, který je běžný pro uživatele. Nicméně, to je firemní software, to není moje starost. Ať si to vyřeší firma, vyřízeno.

Joeqr
Joeqr
Level 47 Level 47
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
2. 5. 2025 00:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@SoongVilda @SoongVilda Toto je presny opis bezneho pouzivatela. Bezny pouzivatel nie je iba hrac alebo pouzivatel pocitaca doma. To je obrovsky omyl.

SoongVilda
SoongVilda
Level 21 Level 21
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
2. 5. 2025 00:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@SoongVilda @Joeqr Znám 0 lidí, co doma na svém osobním počítači běhají software pro účetnictví, hotel, či podobně. Většinou je na to dedikovaná mašina, která div nejede na Windows XP, protože na nic jiného ten soft ani není.

Ladislav Strnad
Ladislav Strnad
Level 1 Level 1
2. 5. 2025 21:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@SoongVilda @SoongVilda Tak já se hlásím jako první. Na domácím počítadle mi běhá účetní i daňový SW (od Stormware), který skutečně pod jiným OS neběhá. Je to u mně doma na domácím PC.

SoongVilda
SoongVilda
Level 21 Level 21
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
2. 5. 2025 22:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@SoongVilda @Ladislav Strnad Tomu trochu nerozumím, to znamená, že kvůli jednomu software běháš celou sestavu pod Windows XP (či jiným OS, třeba MS-DOS?)

Pak mě zajímá následující:
- Děláš na tom počítače ještě něco jiného?
- Je ten počítač čistě na toto dedikovaný?

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
2. 5. 2025 08:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Nedos @Nedos Tyto specifické programy by mohly bez problému běžet pod wine v Linux. No a pokud ne je tu možnosti virtualizace jak je uvedeno i v článku. Ono jde všechno, ale musí se chtít.

Nedos
Nedos
Level 33 Level 33
2. 5. 2025 12:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @LojzaOdVedle Takže místo aby to snadno běželo pod windows, tak na to půjdu správně linuxácky a celý to udělám levou rukou pod pravou nohou a budu doufat :-)

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
2. 5. 2025 12:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @Nedos Nevím sice o čem mluvíš, ale přečti si aspoň název tohoto článku ještě jednou a pomalu a možná potom i pochopíš můj komentář.

maslovycroissant
maslovycroissant
Level 48 Level 48
2. 5. 2025 17:16 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @LojzaOdVedle Ani Wine ani virtualizace ti v mnoha pripadech nepomuze. Nejsou to uplne typicke programy ale treba soft od Siemensu na konfiguraci vyrobni linky nedas ani do jednoho.... Bavim se o notasu a byt bych treba Linux si tam dal, tak mam stary kram s XP s presne danym nastavenim, na kterem to jede. 🤣 Na jakoukoliv jinou praci muzu jet na Macbooku.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
2. 5. 2025 17:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @maslovycroissant Jo tak pokud se jedná o nějaké specifické programy pro výrobní stroje, kde musíš i instalovat nějaký exotický driver pro ten stroj tak není o čem, tam musíš zůstat kde jsi doteď

Tomáš Němec
Tomáš Němec
PCTuning PCTuning
2. 5. 2025 20:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @maslovycroissant , tak v tvém případě bych zkoušel veškerou dostupnou virtualizaci. Tohle smrdí problémem. Také nemusíte již potřebný stroj sehnat. Očekávám, že potřebuješ přímý výstup na fyzické porty. K virtualizaci hledej tohle enable PCI passthrough. KVM v Linuxu by to umět měl. Určitě najdeš i něco dalšího. Více neporadím, nehrabal jsem se v tom.

SoongVilda
SoongVilda
Level 21 Level 21
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
2. 5. 2025 22:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @Tomáš Němec Joo KVM a passthrough je zlatá věc, dají se s tím dělat nejrůznější kouzla. Když se s tím člověk naučí, už nikdy nechce nic jiného. :D

maslovycroissant
maslovycroissant
Level 48 Level 48
3. 5. 2025 08:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @Tomáš Němec Je to tak, konkretni driver, verze XP, zaplaty, nastaveni... a primy pristup na seriak. Je to na linky co pamatuji dobu, kdy byly Hradcany jeste dreveny. 🤣

Problem je v tom, ze ono to funguje v pohode v laboratornich podminkach pri priprave, ale jakmile jsi u zakaznika, tak se treba nepripojis. A to je problem, protoze kazda minuta co linka stoji nevydelava, neni cas to resit. Tak fyzicky stroj je jistota, v takovou chvili to ladit nechces.

Ale tohle je minoritni pripad, ktery se tyka par lidi. 🤣 Kazdopadne dik za tip, zkusim se na to kouknout, mohlo by se to hodit jindy a jinam. 👍

MartinM
MartinM
Level 26 Level 26
3. 5. 2025 11:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Nedos @Nedos > Tak pokud vlastníš hotel (jinak takový SW asi k ničemu nepotřebuješ), tak dát 10KKč za nový střep na kterém pojedou W11 je asi tak to, co tě tíží úplně nejmíň.

mibfox
mibfox
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
1. 5. 2025 21:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ne diky.

Reklama
Reklama