Před 25 lety NVIDIA vydala první GPU na světě – GeForce 256
Ten čas nám nějak utíká až moc rychle. Teprve včera jsem četl Score a článek o prvním GPU. Ne, tak ono to nebylo včera. Ono je to už 25 let.
V roce 1999 jsme se chystali na konec světa v podobě Y2K, vyšel Matrix, id Soft se blýsknul s Quake 3, Voodoo Graphics byla pořád špička a NVIDIA vydala GeForce 256, první GPU (graphics processor unit) na světě. Hlavním milníkem tehdejší novinky byly hardwarové transformace a osvětlení (T&L), které do té doby ležely na procesoru a žraly neúměrné množství výkonu. A právě Quake 3 nebo zbrusu nový Unreal Tournament byly první hry, které T&L podporovaly. A tak to tenkrát začalo, grafiky najely na brutální vývoj a frčelo to jak na sádle.
Jenže zatímco dřív byly pro NVIDII hráči důležití, dnes hrajeme druhé, třetí, možná čtvrté housle, neboť současné GPU už ani zdaleka nejsou určené jen pro paření a T&L (ehm). Dnešní budulínci jsou extrémně výkonné všestranné GPU, které v první řadě tlačí dopředu tolik propíranou AI. Samozřejmě NV se na nás úplně nevybodla, zvyšuje se výkon, kvalita obrazu, máme techniky jako ray tracing nebo DLSS, ba i v poslední době konečně ta paměť narostla. Tak uvidíme, co nás čeká dál.