RV770 a 800 shaderů?
Včera jsem dementoval zprávu a tomto zvláštním počtu shaderů u nových jader ATI. Byl jsem na to upozorněn a po důkladnějším prozkoumání internetu jsem zjistil, že tato teorie se nevyskytla pouze na Fudzille. Jak to tedy bude s novými čipy ATI?
Není tomu tak dávno, co všechny zprávy tvrdily, že nové Radeony HD4800 ponesou 96 clusterů s pěti výpočetními jednotkami, celkem tak bude 480 shaderů, jejichž výpočetní výkon bude zvednut nad hranici jednoho teraflopu zvýšením taktu. Nové teorie však tvrdí, že takt shaderů a jádra u čipů založených na architektuře R600 nemůže být odlišný. Aby tedy ATI dosáhla na slibovaný výkon 1Tflopu, musí být počet unifikovaných shaderů zvýšen.
Celkový počet shaderů, které by při základním taktu 625MHz měly výpočetní výkon 1Tflopu je 800. Potvrzuje to i část prezentace od společnosti AMD. Neni však jasné, kde se vzaly informace o 480 stream procesorech, není tomu ani měsíc, co server Hardware-Infos mluvil o specifikacích přímo od ATI a od té doby se čipy jistě nezměnily. Počet texturovacích jednotek se zatím nemění a většina zpráv tvrdí, že bude opravdu dvojnásobný oproti Radeonům HD3800, tedy 32.
Teorie 800 stream procesorů má několik pro i proti. Výpočetní výkon je výsledek součinu počtu ALU jednotek a jejich taktu * 2 (každá jednotka zvládá 2 operace s desetinnou čáskou za takt), a tak při vyšším počtu pomalejších shaderů dostaneme výsledný výkon 800*625*2, tedy přesně jeden teraflop pro slabší Radeon HD4850, silnější Radeon HD4870 by tedy měl teoreticky 1,2TFLOP. Naopak vyšší počet rychleji taktovaných jednotek by slibovaného jednoho teraflopu dosahoval jen se silnějším modelem HD4870 (480*1050*2=1008 MFLOP). Na druhou stranu, RV770 by se tak stal čipem, který má oproti předchozí generaci více než dvojnásobek shaderů a dvojnásobek TMU v čipu pouze o třetinu větším, než je RV670. Je možné, že s takto komplikovaným a "namačkaným" (zahušťeným) čipem mohou být potíže při výrobě, nemluvě o tom, že kvalitních a použitelných kusů ze středu waferu nemusí být mnoho a výtěžnost tak může nebýt zrovna oslnivá.
Zatím je stále otázkou, jaký bude reálně počet shaderů, já osobně se přikláním k první možnosti, ale nové fakty mě nechávají na pochybách a možnost 160 clusterů po pěti jednotkách také se jeví jako reálná, obrázek si udělejte sami, jistě se to dozvíme za 12 dní.
Ještě jednou bych se chtěl omluvit za definitivní odmítnutí této možnosti, zbrkle jsem jí zavrhl a ona tady je a je i do jisté míry pravděpodobná. Každý chybujeme...
Doplněno Obermaier: Kartu Radeon HD4850 512MB máme již nějaký ten den v redakci, a nic nenasvědčuje tomu ... že má 800 shaderů. Ani výkon, ani veškeré dostupné materiály ke kartě o takovém počtu nehovoří (to neznamená, že to nakonec tak nemůže být). Ovšem spíše to vypadá na předpokládaných 480.
Podle NordicHardware, Fudzilla a OCW