The Wall Street Journal Gate: PewDiePie a pád tradičních médií | Kapitola 6
Seznam kapitol
Poslední týden se řeší tak zvaná kauza kolem youtubera PewDiePie. Tři stateční novináři z The Wall Street Journalu prošli jeho videa a odhalili, že blonďatý švédský komik je ve skutečnosti antisemita a nacista. Kvůli tomu přišel o vlastní pořad na YouTube a Disney s ním ukončil spolupráci. Skandál ale není na jeho straně, ale na straně WSJ.
Mainstreamová média prošla složitým vývojem. Za jejich absolutní vrchol považuji kauzu Watergate (1972), kde Carl Bernstein a Bob Woodward z The Washington Post začali rozkrývat skandál kolem Richarda Nixona, který skončil jeho abdikací. Vznikl o tom taktéž skvělý film All The President's Men (1976), který ukazuje sílu investigativní žunalistiky – ale spojené také s novinářskou zodpovědností. Víceméně celý film popisuje snahu ověřovat a hledat zdroje, je to tour de force kvalitní žurnalistiky.
The Wall Street Journal Gate je antitezí Watergate – tři novináři, hnaní potřebou získat čtenost, se pustí do lovu na komika, který si dělá svoji tvorbu sám – v pokusu dokázat sílu „starých médií“. Odporným, manipulativním, doslova komunistickým způsobem sestříhají jeho tvorbu a udělají z něj nepřítele společnosti.
Víte co, WSJ? První krok jste vyhráli, Kjellberg zpanikařil a udělal daná videa soukromá. Zatím se vás lekl, protože racionálně nezhodnotil poměr sil – úplně stejně, jako vy jste nezhodnotili poměr sil. Jenomže pak přišel Sargon of Akkad a protože má střízlivý odstup, zhodnotil situaci racionálně. Opět opakuji: Podívejte se na jeho video The Enemy of the People.
Tradiční média umírají – a umírají o to rychleji, čím více se schovávají za paywally. I velká tradiční média se začínají obracet k bulvárním postupům a hledají skandál tam, kde není. Pokud chtěl WSJ hledat fašismus, najde ho na mnoha místech – ale ne u PewDiePie. Kjellbergův humor je sice stupidní a na míle vzdálený například South Parku, ale je to humor. Když ho nevydýcháte, nedívejte se na něj, na South Park se taky každý nedívá.
To, o co se pokusili „Tři mušketýři“ z WSJ, byla jasná likvidace. Úkol zněl jasně: Ten týpek na YouTube nesmí projít. Nesmí se stát, že etablované staleté mediální organizace překonal někdo, kdo sedí sám před kamerou a mele si do ní co ho napadne. Musíme ho zničit.
Ale začíná se ukazovat, že to nebude tak jednoduché. Nepozorována médii, rozrostla se YouTube komunita nejen o nové generace hloupých tvůrců, kteří hledají „to nejnižší možné dno“, ale vyrostly tam zajímavé kanály, z nichž některé jsou opravdu brilantní a respektováníhodné. Možná jsou zatím malé, ale – nikdy nevíte, kde přijde synergie. Jednoho dne se setkají velice populární kanály s těmi opravdu inteligentními. A pak přijde katastrofa pro tradiční média, protože nová média definitivně dospějí.
Už to začíná: PewDiePie prý začal odebírat kanál Sargon of Akkad.
PS.: Rozčiluje vás stejně jako mě, kam The Wall Street Journal padl? Naštěstí žijeme v dobách internetu a můžeme se s nimi podělit o naše názory. Podívejte se na všechna videa, udělejte si vlastní názor, a pokud se chcete s The Wall Street Journal podělit o názor na jejich zaměstnance Rolfe Winklera, Jack Niciase a Bena Fritze, můžete jim ho napsat na email wsj.ltrs@wsj.com