Včera uplynulo 10 let od konce 3dfx. Vzpomínáte?
15. prosince/decembra roku 2000 oznámil legendární tvůrce grafických karet 3dfx Interactive oficiálně bankrot.
Úvodem si dovolím krátké představení našim nejmladším čtenářům. Čas plyne z vody a ne každý pamatuje počátky 3D akcelerace. V polovině 90. let minulého století se na trhu objevila společnost, které vděčíme za hry v podobě, jak je známe dnes. Tou společností byla 3dfx Interactive a byla založena v roce 1994 trojicí bývalých zaměstnanců SGI (Sillicon Graphics): Rossem Smithem, Gary Tarollim a Scottem Sellersem. Společně vyvinuli grafický čipset Voodoo Graphics (1 čip pro zpracování textur a druhý pro nanesení textur), který umožňoval 3D akceleraci a jako první se stal komerčně úspěšným.
Přehled nejdůležitějších modelů doplněný o historické milníky společnosti 3dfx
Celý čipset byl osazený společně se 4–6 MB EDORAM paměti na přídavné kartě. Tato karta sama o sobě neuměla 2D zobrazení, takže pro správnou funkčnost počítače byla zapotřebí ještě VGA kompatibilní grafická karta. K té se připojovala analogovým kabelem přes konektory D-SUB. I přes vysokou pořizovací cenu se staly karty velmi oblíbené a 3dfx se postupně vypracovala na jedničku na trhu. S přibývajícími roky vydávala 3dfx nové a nové karty, které už 2D zobrazení samozřejmě uměly. Tehdy však rostla i konkurence v podobě Nvidie a z žabomyších válek o technologie se staly nákladné soudní spory. Ty společně s nepříliš komerčně úspěšným grafickým čipem VSA-100 osazeným na Voodoo 4 a Voodoo 5 zlomily 3dfx vaz.
Voodoo 5 5500 PCI, Voodoo 5 5500 AGP, redukce AGP to PCI, Voodoo 5 6000 a dvojice Voodoo 5 doplněná Voodoo 4
Celý příběh je samozřejmě mnohem složitější a značně jsem jej bagatelizoval. Nejlépe vám ho přiblíží první díl o výrobcích grafických karet – věnovaný jak jinak než 3dfx Interactive. Na konci roku 2000 byl na společnost vyhlášen konkurz a 15. prosince/decembra 2000 se vedení společnosti omluvilo všem zákazníkům v tiskové zprávě a oficiálně vyhlásilo bankrot. Většina zaměstnanců pak přešla pod Nvidii a inženýři přešli z projektu Rampage na vývoj GeForce FX.
Quantum 3D AAlchemy system (rok 2000) složený z osmi čipů VSA-100 8164 s celkovou kapacitou vidoepaměti 512 MB
Čtyřkartové řešení 4× Voodoo 2 SLI = 96 MB, samostatná karta, FireGL V7770 (Radeon HD3870) a Voodoo 5 5500 64MB AGP
Doporučujeme:
Pohled na nejšílenější grafiky minulosti!
V pekle začalo mrznout – brzo vyjde Duke Nukem Forever!
Historie společností vyrábějících 3D čipy – díl I. : 3Dfx
Historie společností vyrábějících 3D čipy – díl II.
Historie společností vyrábějících 3D čipy – díl III.: ATi Technologies
Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl III.: ATi Technologies 2
Historie společností vyrábějících 3D čipy – díl IV.: nVidia
Historie společností vyrábějících 3D čipy – díl V.: Matrox
Historie společností vyrábějících 3D čipy – díl VI.: S3 Graphics