historie-spolecnosti-vyrabejicich-3d-cipy-dil-iv-nvidia
PCTuning Článek

Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl IV.: nVidia

Souček Jiří
Souček Jiří
19. 9. 2005 00:52 47 Sdílej:

Seznam kapitol

1. NV1 a NV2, nástup na grafický trh 2. RIVA 128, 128 ZX a první úspěchy 3. TNT, TNT2 (NV4, NV5) 4. GPU na scéně: GeForce 256 aka NV10 5. GeForce 2 GTS (NV15) - obsazení trhu
6. NV20 - revoluce s názvem GeForce 3 7. GeForce 4 - NV17 (MX440) a NV25 (GeForce 4 Ti) 8. GeForce FX - neúspěch? Ale proč? 9. GeForce 6 a návrat vzhůru 10. G70... nebo NV47?

Dnešní díl našeho seriálu bude kompletně věnovaný společnosti nVidia a jejímu více než desetiletému působení na trhu s grafikou. Dozvíte se mimo jiné v čem je GeForce FX lepší než GeForce 6, jaká strategie byla klíčem k dobytí grafického trhu, nebo proč došlo k tak úzké spolupráci s Microsoftem koncem devadesátých let...

Reklama
Reklama

Ještě než začnu, měl bych jednu technickou poznámku. V předchozích dílech seriálu (zvláště 3Dfx a ATi) se některým čtenářům zdálo, že nedostatečně poukazuji na slabiny některých karet těchto firem. Původně jsem seriál vůbec nechtěl koncipovat jako souhrn specifikací, výhod a nevýhod samotných grafických karet (od toho jsou recenze), ale spíš jako ohlédnutí v čase se zastávkami u těch řešení, která pro firmy znamenaly úspěch, nebo která přinesla zajímavé technologie. Tento záměr bohužel zůstal mnohými čtenáři nepochopen, a proto se (počínaje tímto dílem) krom úspěchů a přelomových technologií více zaměřím na nedostatky konkrétních řešení a méně úspěšná období jednotlivých výrobců. Budu rád, když se v diskuzi vyjádříte, jestli vám toto pojetí vyhovuje více :-)

Kalifornská společnost nVidia byla založena v lednu roku 1993 a již od dubna téhož roku je jejím prezidentem (spoluzakladatel) Jen-Hsun Huang. S prvním čipem této společnosti jsme se ale mohli setkat až výrazně později, konkrétně v září roku 1995. Byl jím známý NV1, jeden z nejstarších 3D akcelerátorů. jeho cílem bylo dostat oblíbené hry z konzolí do PC. nVidii stálo nemálo úsilí, aby na jejím hardwaru fungovaly hry společnosti Sega. To se nakonec podařilo. Kartu s čipem nV1 vyráběla společnost Diamond pod názvem Edge 3D a nešlo o ledajaký kus hardwaru. Krom 2D a 3D grafiky obsahovala karta 16 bitovou 32 kanálovou zvukovou kartu s hardwarovým MIDI-syntetizérem, který byl schopen využívat i grafickou paměť, přítomna byla i podpora 3D-zvuku. Tedy kompletní řešení pro hry na jedné kartě. A jelikož karta byla stavěná na hry původně určené pro konzole SEGA, byla později  doplněna o gamepad ze SEGA Saturnu (podporován byl dokonce i joystick této konzole).


Diamond Edge 3D s čipsetem nVidia V1
- zdroj: http://www.ixbt.com/ -

Přesto, že tento projekt vypadal více než slibně, byl odepsán dříve, než se karty začaly prodávat. Příčinou nebyl nikdo jiný, než sám velký Microsoft se svým přicházejícím API Direct 3D. To totiž bylo s kartou silně nekompatibilní. Základem vycházelo z polygonů (podle profesionálního SGI OpenGL), kdežto NV1 používala tzv. "Quadratic Texture Map System" (obraz byl vytvářen ze čtvercových textur s možností zaoblení hran). Tato zpráva snížila již tak nízkou prodejnost de-facto na nulu.

NV1 - výstupy (konektory pro gamepady Sega Saturn) *- zdroj: http://www.3dchip.de/ -
NV1 - výstupy (konektory pro gamepady Sega Saturn) *- zdroj: http://www.3dchip.de/ -

NV1 byla velká škoda, protože ve svém nativním API byla rychlá a žádná z podporovaných her nebyl problém. Kvalitní (onboard) zvuková karta zároveň přinesla něco nového, co do té doby nikdo jiný nemohl nabídnout. Co to však bylo platné, když na ní nebylo možné rozběhat žádné nové hry (rozběhání D3D nebylo zcela nemožné, ale bylo velice  problematické a výsledky neodpovídal vynaložené námaze).

* udávané parametry:

GPU: nVIDIA "NV1"
Memory: 4MB VRAM
RAM DAC: 64 bit, 170 MHz
2D Engine: Max. rozlišení: 1600x1200x16bit
3D Rendering Speed: 12Mtexel/s (max).
Sound : 16-Bit wave table audio for state-of-the-art
MPU-401 compatible
2 Sega Saturn controllers
Bundled software: Virtua Fighter, Panzer Dragoon, Nascar Racing, drivers

Pro společnost znamenalo vydání neprodejného čipu fiasko, ze kterého se málem nedostala. Situace se zlepšila spoluprací se SEGOU, konkrétně čipem NV2, který byl technologicky podobný NV1 (kvadratické textury) a byl určen pro herní konzole. SEGA ale nakonec od spolupráce odstoupila a nVidia musela hledat štěstí jinde...

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning