Vyšla Baldur's Gate III a bourá rekordy, což s ohledem na své náklady potřebuje #HRY - 4. srpna
i Zdroj: Larian Studios
Novinka Vyšla Baldur's Gate III a bourá rekordy, což s ohledem na své náklady potřebuje #HRY - 4. srpna

Vyšla Baldur's Gate III a bourá rekordy, což s ohledem na své náklady potřebuje #HRY - 4. srpna

Martin Zavřel

Martin Zavřel

4. 8. 2023 13:00 2

Fanoušci čekali dlouhých 23 let na pokračování milované RPG série. Nejnovější díl posouvá hranice výpravnosti žánru i nelinearity ve hrách obecně. Díky tomu momentálně bourá rekordy na Steamu, což by snad mohlo stačit k tomu, aby hra zaplatila své vysoké náklady na vývoj.

Reklama

Nová série týdenních novinek #HRY si bere za cíl jednou týdně stručnou formou nabídnout upoutávku na nejzajímavější aktuální počítačové hry a videohry. S přípravou jeho obsahu pomáhají redakce partnerských herních magazínu Zing.cz a Hrej.cz.

Hra, která přetížila Steam

Larian Studios, vývojáři Baldur's Gate III, zvolili pro vydání své hry model, oblíbený spíše u menších nezávislých titulů: hra původně na Steamu vyšla ve verzi “předběžného přístupu” (Early Access), což znamená, že si ji hráči mohli zakoupit a hrát již před několika lety v rozpracované podobě za sníženou cenu. To jednak umožnilo vývojářům lépe odhadnout zájem o hru a vhodný rozpočet pro její dokončení, ale také samozřejmě zapracovat za pochodu reakce na názory již hrajících fanoušků. Díky tomuto přístupu v kombinaci s obřím zájmem o hru se ale ukázala určitá slabina Steamu jako platformy, jelikož nebylo možné stáhnout si hru před ostrým vydáním předčasně (tzv. preload), protože do poslední minuty servery nabízely pouze onu Early Access verzi. Když tedy miliony hráčů spustily stahování plné verze hry v hodinu jejího vydání, krátce se jim povedlo Steam zcela vyřadit z provozu.

Mimořádný zájem o hru následně prokázaly také počty hrajících během prvního dne. Hru si již stihlo koupit minimálně 2,5 milionu hráčů, přičemž první den po vydání ji zároveň hrálo téměř půl milionu (hráči jsou rozprostření v různých časových zónách, některým se těch 120 GB stahuje déle a další si třeba hru šetřili na víkend). Díky tomu se Baldur's Gate III stala druhou nejhranější letošní novou hrou na Steamu. Jelikož zároveň vyšla také na platformě GOG, celkové počty hráčů budou ještě vyšší. Příští měsíc se k tomu přidají také konzoloví hráči, jelikož hra vyjde pro PlayStation 5. Xbox verze bude zřejmě až příští rok, údajně kvůli problémům s rozchozením hry na méně výkonné “Series S” variantě konzole.

Riskantní vývoj, megalomanská hra

Díky další z parádních investigativních reportáží od slavného herního novináře Jasona Schreiera jsme dostali také příležitost nahlédnout do zákulisí vývoje této mimořádné hry. Hry tak výpravné, rozsáhlé a nelineární, že se kolem ní spustila poněkud absurdní diskuze konkurenčních vývojářů na sociálních sítích, snažících se upozornit hráče na mimořádné okolnosti vývoje tohoto titulu, přirovnávajíce jej k sérii Grand Theft Auto a varujících hráče, aby nečekali podobné kvality od ostatních her v RPG žánru. Swen Vincke, šéf studia stojícího za Baldur's Gate III, prozradil, že on i jeho kolegové měli trochu strach vzít na svá ramena zodpovědnost za pokračování této legendární značky.

Díky velkým ambicím tvůrců, rozdmýchaným i mimořádným úspěchem zmíněné Early Access verze, se vývojový tým postupně rozrostl na 450 vývojářů, roztroušených do šesti studií, čímž patří mezi největší nezávislé firmy v oboru. Jejich cílem bylo pokračovat v trendu, který nastavili svými předchozími hrami ze série Divinity: dát hráčům možnost řešit situace a rozhodování v rámci příběhu i herního světa naprosto svobodně a nelineárně. Navíc ale přidali mnohem výpravnější prezentaci, od grafiky prostředí po filmové pojetí dialogových a příběhových sekvencí. Hra obsahuje 174 hodin filmových sekvencí a 17 000 variací konce. Aby toho nebylo málo, museli vývojáři také na poslední chvíli posunout hru DOPŘEDU, jelikož do jejich původního termínu vydání “sklouzlo” další vysoce očekávané RPG, Starfield. Také proto zatím na hru neexistuje skoro žádná recenze, jelikož ji novináři dostali víceméně pohromadě s hráči teprve tento týden. Všechny signály ale naznačují, že se všechny tyhle odvážné risky vyplatily a ze hry se tak stane nejen senzace jindy mrtvé letní sezóny, ale velmi pravděpodobně i jedno z nejdůležitějších RPG současnosti.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama