profile-image

Regok12

8 bodů
Zbývá 92 bodů do dalšího levelu
0 100
4. 8. 2025 23:33 Komentář
4 b
4. 8. 2025 22:10 Denní návštěva
4 b
4. 8. 2025 22:10 Přečtení článku
0 b
Obsah příliš starý

Komentáře

Regok12
Regok12
Level 1 Level 1
4. 8. 2025 23:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Na tento monitor jsem se těšil jelikož ještě v loni při představení prototypů to vypadalo, že Samsung vydá 27" a 32" nebo i o něco větší model. Nakonec větší model zmizel a vyšel pouze 27", což je pro 3D takový pouze vstup do světa 3D. 3D řešené bez brýlí pomocí čoček je pokrok, ale velikost je poměrně hodně malá.

Monitor umí použít i jako 3D vstup SBS signál, takže z hlediska her je zde obsahu spousta, s potřebnými upravami všechny hry, které fungovaly v nVidia 3D Vision.

Dříve jsem používal 3D Vision monitor a následně přešlo na aktivní 65" Samsung televizi. nVidia kdysi dávno podporovala separátním 3D ovladačem všechny možné výstupy 3D až do GeForce 7 (tuším ForceWare ovladač 91.31). S nástupem GeForce 8800 GTX už tento 3D ovladač nebyl kompatibilní s novým GPU ovladačem) a už nešlo zprovoznit 3D na nových grafikách (pomine-li alternativní ovladače jako iZ3D) až následně nVidia s velkou pompou přestavila 3D Vision. Ten byl ale bohužel kompatibilní pouze s 3D Vision monitory a časem také s 3DTV formou frame packed signálu omezeného na 24Hz při FullHD. Ten je dostatečný pro filmy, ale pro hry je málo.

Opět zde musela komunita pomoci a vyšel 3D Migoto pro DX11, který umožnil v DX11 i jiné výstupy než pouze na 3D Vision monitory. Také existovaly dva oficiální 3D monitory od Zalmanu a Aceru s pasivním 3D a po EDID hacku bylo možné upravit INF soubor 3DTV na tyto monitory i s navýšením rozlišení na 4K vhodné pro pasivní 3DTV. Tím donutilo nVidia ovladač spustit hry ve 3D na pasivních TV i ve větších uhlopříčkách a bez omezení na 24fps.

Z tohoto důvodu jsem nakonec pořídil LG OLED65E6V a 86UH955V. Hraní ve 3D na 86" TV je úplně jiná liga a z tohoto důvodu pro mě ztrácí tento Samsung monitor smysl, jelikož na velké uhlopříčce 3D obraz mnohem lépe vynikne i když je monitor zajímavý. LG byl jako jeden z mála, který podporoval výhradně pasivní 3D, která je mnohem lepší než aktivní, jelikož brýle jsou lehké a nebolí z nich oči a také neblikají. U 4K obrazovek zmizelo viditelné prokládání obrazu a jsou schopny zobrazit plné FullHD 3D. U her horizontálně plné 4K a vertikálně FullHD z důvodu zobrazení dvou řádků pro každé oko. Samozřejmě má tato TV nevýhodu v IPS panelu a edge lit podsvícení, tedy černá je bídná. Bohužel žádný výrobce neuvedl 85 a nebo 98" pasivní TV s VA panelem a ideálně s miniLED a lokálním stmíváním. I přesto upředostním hraní na větší 86" s horší černou před 65" OLED, protože 3D potřebuje velikost obrazovky. Ty mají v modelové řadě C6, E6 a G6 z roku 2016 pořád problém s vypalováním obrazu, i když tvrdili v dané době, že problém je vyřešen. I tohoto důvodu jsem koupil novou TV na standardní sledování obrazu, aby tyto 3D TV šetřilo na 3D obsah, jelikož už nejdou koupit.

Poslední roky nVidia na optimalizace ovladačů pro 3D kašlala a musela se toho ujmout opět komunita kolem HelixVision, kteří dělali 3Dfixy do her, aby se zde neobjevovaly artefakty apod. Komunita her opravila spousty, takže alespoň v tomto segmentu je her spousty pro DX9, DX10 a DX11 a 3DFixManager se stal nedílnou pomůckou pro instalaci těchto oprav, na které nVidia kašlala. Také na diskuzním fóru nVidie bylo spoustu odkazů a dobrých rad, což nVidia také rozbila kompletním předělání fóra tak, že se zde nedalo nic najít a komunita se přesunula na MTBS3D forum.

Následně nVidia zařízla oficiální podporu 3D Vision úplně s ovladačem 425.31 a nejsilnějším GPU RTX 2080 Ti. Opět komunita musela hackem umožnit instalaci 3D ovladače i do novějším GPU ovladačů pro RTX2000 Super karty až do ovladače 45x.xx. U ovladačů pro Ampere RTX3000 nVidia (snad nedopatřením a ne schválně) přepsala část kritické DLL knihovny novým kódem. Bez této knihovny je sice možné i do nových ovladačů 3D ovladač stále doinstalovat, ale nVidia tímto přepsáním kompletně rozbila renderování v DX10 a DX11. Ve hrách a aplikacích s DX9 stále 3D funguje.

Dalším problémem bylo DX12, jelikož nVidia pro toto API nikdy 3D nezprovoznila. Napsat nový ovladač pro DX12 je však pro komunitu velký úkol, jelikož to potřebuje tým šikovných programátorů a mnoho hodin programátorské práce a finanční prostředky.

Vývoj se tedy posunul dále a snaha byla oprostit se od omezeného nVidia 3D Vision úplně. Vznikl kompletní 3D driver pro Vulkan od Helifaxe a také Geo-11 3D driver, který umožnil se oprostit od nVidia 3D Vision zcela a pustit výstup v požadovaném formátě. Bohužel stále asi neumí frame sequential formát potřebný pro DLP projektory Optoma. Zde totiž ty starší umí i SBS, ale nejsou herní s nízkým input lagem a nové herní projektory zase nemají menu na přepínání formátů a umí frame packed omezený na 24fps a nebo frame sequantial při 120 Hz. I na toto je řešení a existují aktivní hardwarové převodníky 3D formátu GeBox, který jsem chtěl také pořídit, aby mělo vystaráno s problémy s různými podporovanými formáty na zdroji 3D signálu a na zobrazovači 3D signálu, jelikož umí překonvertovat všechny běžné 3D formáty mezi sebou. Není to ale levné zařízení.

Dalším problémem jsou DX12 hry, ale i to komunita pořešila zatím ne nativním DX12 3D ovladačem nebo injektorem, ale dalšími mody, že se využívá 3D pro VR renderované do SBS a ne VR setu. Případně vypočtením 3D ze Z bufferu, což není tak dokonalé, jako renderování celé hry ze dvou úhlů, ale pořád lepší než 2D (u nVidie se to jmenovalo 3D Vision Compatibility Mode).

Při prohledání blogu HelixVision a domovské stránky 3DFixManageru najde spostu her, které lze použít i u tohoto Samsung monitoru, nejsou to tedy jenom ty oficiální od Samsungu.

V posledních letech jsem hrál na zmíněné 86" všechny Mass Effect z remasterované kolekce a Resident Evil 2 a 3 ve 3D (u těch musí vynunit nainstalovat DX11 verzi na Steamu) a byly super. Další Resident Evil jsou už pouze v DX12 a z důvodu málo času jsem se k nim zatím nedostal, jelikož bývám v práci od rána do večera i o víkendech.

Škoda je tedy, že Samsung má jenom 27" verzi monitoru. Pro hodně lidí to bude nezajímavý monitor a pro ty, které by zaujal, tak je odradí malá velikost pro 3D, jelikož už to mají pořešení jinak ve větší velikosti a tedy lepším 3D. Tak se obávám, že moc neuspěje a další vývoj zde ji nebude. Technologicky je to ale velmi zajímavé a odkázalo mě to na zajímavější produkt od Proma3D, kde by měli mít bezbrýlové 3D TV ve velikostech 65" i 98" na stejném principu čoček a snímaní očí kamerami. Hlavním rozdílem je, že by se mělo jednat o plně hardwarové řešení bez dodatečného poruchového software v PC. Tedy stačí požadovaný výstup 3D signálu z PC například v SBS a o ostatní se postará už TV. Toto je myslím lepší přístup než u Samsungu se zmíněným problémovým Odyssey 3D Hub. Odpadně zde navíc i zatěžování PC dalšími výpočty, jelikož už samotné renderování ve 4K je dosti náročné, jelikož je potřeba renderovat dva 4K obrazy a dříve v dobách Maxwellu a Pascalu bylo vhodné SLI, ale tady to s podporou byla také sama kapitola o sobě až podpora zcela zanikla. Navíc ve 3D mohlo SLI způsobovat další problémy, které ve 2D nebyly.

Regok12
Regok12
Level 1 Level 1
22. 5. 2015 08:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Ondřej Štěpánek @Ondřej Štěpánek: Také by mě zajímalo, jako to bude s licencí staršího systému, jelikož mám Win7 i Win 8.1 v krabicových verzích.
Možnosti jsou následující:

1. původní licence Win7/8 se zneplatní a nepůjde aktivovat a půjde použít jenom Win10.

2. původní licence Win7/8 bude sice fungovat normálně i s aktivací, ale legálně ji nepůjde použít, tedy "papírově" zanikne.

3. budou fungovat technicky i legálně obě verze, ale v jednu dobu může používat legálně jenom jednu. Tedy když nainstaluje Win10, tak musí odinstalovat Win7/8 a naopak když se bude chtít po nějaké době přejít zpátky, tak odinstaluje Win10 a nainstaluje Win7/8.

Pokud by to fungovalo jako 3. případ, pak by se dalo provést upgrade z Win7/8 FPP na OEM Win10, jelikož když bude chtít použít licenci na jiný počítač, tak by stále mohlo použít Win7/8, ale už ne Win10. Pokud ale ne, pak z krabicových verzí nemá cenu upgradovat, jelikož se znehodnotí krabicová licence.

Otázka tedy je, jak to bude technicky řešeno a licenčně/legálně řešeno.

Regok12
Regok12
Level 1 Level 1
4. 5. 2015 19:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Neplánuje Intel uvést řadu SSD 750 i do M.2 slotu? Tyto SSD měly být na trhu už koncem roku 2014 a tou dobou se mluvilo o 3 verzích (PCIe, SATA express a M.2).

Karta do M.2 slotu je šikovnější řešení, ale asi bude problém při této spotřebě SSD na tak malé kartě uchladit bez revize řadiče. V nabídce tak je akorát Kingston HyperX Predator, který ale nemá NVMe a má jenom PCIe 2.0 linky.

Použití redukce Asus Hyper Kit z M.2 na SFF-8639 a ten kabelem do 2.5" verze je zase takové krkolomné.
Při použití 2 grafik ve SLI a jedné zvukovky bych se zase PCIe kartě raději vyhnul kvůli většímu prostoru kolem grafik a lepšímu chlazení. Navíc na desce Rampage V Extreme musí dát grafiky i SSD do červených slotů, aby byly napojeny přímo na CPU, což omezuje jejich rozložení.

Jinak nevíte, jestli Asus Rampage V Extreme umí vhodně rozdělit CPU linky pro více grafik a SSD?
V manuálu je jenom zapojení 1-4 grafik s 16 linkami:
16+0+0+0
160+16+0
16+8+8+0
16+8+8+8

Když ale použije místo 16 linkové grafiky 4 linkové SSD, jestli je deska zvládne rozdělit na 16+0+16+4(8) a nebo je rozdělí na 16+0+8+8 a druhá grafika bude zbytečně ochuzena o 8 linek a SSD bude mít zbytečně 4 navíc. 40 linek z CPU je na tuto konfiguraci dostatečných, ale byly nevhodným rozdělením nevyužité.

Reklama
Reklama