Člověk porazil AI v desetihodinovém programátorském souboji, možná naposled
i Zdroj: Vygenerováno pomocí Copilot AI
Novinka Člověk porazil AI v desetihodinovém programátorském souboji, možná naposled

Člověk porazil AI v desetihodinovém programátorském souboji, možná naposled

David Švrček

David Švrček

7

Polský programátor Przemysław Dębiak překonal model od OpenAI v desetihodinovém programátorském souboji na prestižním AtCoder World Tour Finals.

Reklama

Ve světě, kde umělá inteligence postupně ovládá oblast programování, přišel jeden výjimečný okamžik, který znovu připomněl sílu lidského myšlení oproti myšlení AI. Na letošním finále AtCoder World Tour v Tokiu, označovaném jako nejnáročnější soutěž v algoritmickém programování, se vůbec poprvé utkali ti nejlepší lidští programátoři s konkurencí v podobě AI. A překvapivě zvítězil člověk.

Vítězem se stal dvaačtyřicetiletý Przemysław „Psyho“ Dębiak z polské Gdyně, který ve vyčerpávajícím desetihodinovém klání porazil model OpenAIAHC, navržený přímo týmem OpenAI, o zhruba 9,5 %. Za první místo získal odměnu 500 000 jenů, tedy asi 77 000 Kč. Na sociální síti X následně vtipně napsal, že „lidskost zatím zvítězila“. Přičemž přiznal, že za poslední tři dny naspal sotva deset hodin. Šéf OpenAI Sam Altman mu sportovně pogratuloval: „Dobrá práce, Psyho.“

Zatímco AI model exceloval v přesnosti a výpočtech, Dębiak zvolil kreativní a zjednodušený přístup, využívající heuristiky, tedy inteligentní zkratky a odhady tam, kde hrubá výpočetní síla nestačí. Soutěžní úloha spočívala v naprogramování nejefektivnější trasy robota v mřížce 30×30 polí, což je extrémně složitý optimalizační problém, kde neexistuje dokonalé řešení. Vítězství tak nakonec vyžadovalo spíše intuici a adaptabilitu než jen výpočetní výkon.

Dębiak, který dříve pracoval v OpenAI a podílel se na známém projektu OpenAI Five pro hru Dota 2, programoval pouze ve Visual Studio Code s jednoduchým automatickým doplňováním. Přiznal, že výkon modelu ho motivoval k maximálnímu nasazení. „Byl jsem blízko skóre AI a to mě donutilo ze sebe dostat všechno,“ řekl po soutěži.

Ačkoliv výhra člověka působí jako silné poselství, realita je složitější. Podle Stanfordské AI zprávy vzrostla úspěšnost AI v programovacích úlohách z 4,4 % v roce 2023 na více než 71 % v roce 2024. Nástroje jako GitHub Copilot dnes využívá 90 % vývojářů. Trend je zřejmý, AI se stává nedílnou součástí vývoje softwaru.


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama