Zpět na článek

Diskuze: Commodore Amiga – nesmrtelná počítačová legenda

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

magnetique
magnetique
Level 1 Level 1
28. 8. 2012 08:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Preco nie je aspon v emulatorovej casti spomenuty projekt Amikit? Je to ready-to-use riesenie ako spustit plnohodnotnu amigu pod pc/mac/linux...
http://amikit.amiga.sk/

bomber460
bomber460
Level 1 Level 1
30. 8. 2012 18:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Dobra stranka kde najdete hry
www.emuparadise.me

kelley
kelley
Level 26 Level 26
3. 8. 2012 07:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Sharp MZ 800 rozhodně nebyl klonem ZX Spectra. Kromě toho, že oba měly stejný procesor (Z80) neměly spoleného nic a nebyly v ničem kompatibilní.

RomanL
RomanL
Level 26 Level 26
8. 8. 2012 11:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kelley Je to tak, rozhodně to nebyl klon!

Vaio
Vaio
Level 1 Level 1
3. 8. 2012 22:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kelley Amiga CD32 BEST!

Z. Obermaier
Z. Obermaier
PCTuning PCTuning
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
3. 8. 2012 08:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kelley To se pleteš, na MZ-800 (který jsem měl) šlo hrát hry ze ZX Spektra, ani jiný zdroj her než ZX Spektrum manikaci nebyl ...

Streki
Streki
Level 1 Level 1
3. 8. 2012 17:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Z. Obermaier Klon to nebyl. Nebyl kompatibilni se Spectrem. Hry se predelavaly. Dik vsem lidem co to dokazali a bez problemu zde slo hrat tech par predelavek ze Spectra. K zaveru co jsem MZ 821 mel jich bylo par velice dobre zmaknutych vcetne ZX128 zvuku a barev.

edemski3
edemski3
Level 23 Level 23
3. 8. 2012 08:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Z. Obermaier Mno Sharpa MZ-821 jsem měl taky (od 1986) a "origo" hry nešly, ale je fakt, že byly jak přes kopírák, jen většinou černobílé, nebo méně barevné (Manicminer, Higway, Saboteur a hromada dalších)

kelley
kelley
Level 26 Level 26
3. 8. 2012 07:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"PC XT s procesorem Intel 80286" :shock: Nee. PC XT měly nejdříve procesor 8086, ten byl ale příliš drahý, tak Intel později vyrobil zjednodušenou variantu 8088, který byl interně šestnáctibitový ale navenek s periferiemi komunikoval jen osmibitovou sběrnicí. To byla právě ta nejrozšířenější XTéčka. 80286 už byly AT-čka s šestnáctibitovými periferiemi.

edemski3
edemski3
Level 23 Level 23
3. 8. 2012 08:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kelley Možná zdeňka zmátlo "V roce 1986 byl představen model XT/286 (IBM 5162) se 6 MHz procesorem Intel 80286." (z wiki), ale je fakt ten, že "PC XT" byla řada 8088 a "PC AT" 80286 a výše

tynyt
tynyt
Level 23 Level 23
3. 8. 2012 09:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@edemski3 nikoli. XT mělo plně 16-bitový 8086, procesor 8088 byl 16/8 bitová "ořezaná" varianta pro totální lowend.

Z. Obermaier
Z. Obermaier
PCTuning PCTuning
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
3. 8. 2012 08:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kelley jasně, to byl úklep ...

vavra
vavra
Level 2 Level 2
3. 8. 2012 07:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

V 90. letech byly děla!

motorola mc68000
- 7,14 GHz

tolik na 1 jadre neni ani ted :D

Crustik
Crustik
Level 1 Level 1
3. 8. 2012 07:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@vavra prave jsem na to taky koukal :D

Braňo1977
Braňo1977
Level 1 Level 1
3. 8. 2012 07:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Mal som Amigu1200/HD40 a stála 24000. Krásna doba :)

Braňo1977
Braňo1977
Level 1 Level 1
3. 8. 2012 07:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Aj tu je emulátor,stači len spustiť bez nastavovania a hry idu.
http://hobring.esero.net/

Z. Obermaier
Z. Obermaier
PCTuning PCTuning
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
3. 8. 2012 08:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Braňo1977 HWA není samostatný emulátor, používá jako jádro WinEUA (nevím zdali legálně) ... ale je to také možnost jak si snadno zahrát ...

WinnyPHA
WinnyPHA
Level 1 Level 1
3. 8. 2012 08:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

tomuto vravím kvalitné počteníčko ráno u kavy :)

kelley
kelley
Level 26 Level 26
3. 8. 2012 08:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ale jinak pěkné počtení na letní páteční ráno, to jo... Ještě bych k těm Atari 520/1040 doplnil, že u hudebníků byla populární nejen kvůli hw výbavě, ale samozřejmě kvůli softwaru (bez něj by to bylo k ničemu) - sekvenceru Cubase od německé firmy Steinberg. Tenhle software byl tak populární že se dodává, vyvíjí a používá (samozřejmě v podstatně vylepšených verzích) na PC i na Apple v nahrávacích studiích dodnes...

Z. Obermaier
Z. Obermaier
PCTuning PCTuning
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
3. 8. 2012 08:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kelley Jaja, na Atari také dojde v samostatném článku ... ST mělo spousty zajímavých vlastností. Ještě o nich pohovoříme ..

romanz
romanz
Level 1 Level 1
3. 8. 2012 08:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

..krasna doba, jen co je pravda :)
Neda se na to zapomenout.
Zkusmo sem si udelal soucet hlavnich nakladu za tech par let:

1990 Amiga 500 15000,-
1991 Amiga 500+ 15000,-
1993 Amiga 1200 23000,-
+ 4MB RAM 6900,-
+200MB HDD 7000,-
+turbokarta 68030 12000,-
+ turbokarta 68040 14000,-

+ probdele noci u her a prvnich 3D grafickych programu kdy jsem hodiny cekal az se spocita obrazek sklenene kulicky na sachovnici 8)

tynyt
tynyt
Level 23 Level 23
3. 8. 2012 09:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@romanz hehe.. já jen do A1200 nastrkal nějakých 100 tisíc. A že to tehdy byly peníze (nový Favorit stál přibližně taky tolik)

mareknr
mareknr
Level 1 Level 1
3. 8. 2012 09:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Parádny článok. Nikdy neuškodí trochu nostalgie. Už sa teším na ďalší a hlavne na článok o Commodore 64 na ktorom som zasa vyrastal ja. To boli dobré časy.

tynyt
tynyt
Level 23 Level 23
3. 8. 2012 09:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mareknr na C64 jsem vyrůstal i já (měl jsem už novější krabičku (C64-II), kamarád zase starý breadbox). Od roku 1986 do 1988 jsem měl jen kazeťák, pak jsem koupil i floppy mechaniku :-) V devadesátém pak vyměnil za Amigu...

Jo, to byly časy.

mareknr
mareknr
Level 1 Level 1
3. 8. 2012 10:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt Ja som C64 dostal za vysvedčenie na zákaldnej škole v 90tych (v 94. alebo v 95.) rokoch rovno aj s disketovou mechanikou. K tomu som kúpil veľa diskiet, požičal si od kamaráta kazeťák a kazety a nahral som si na diskety kopec hier. Sa s tým dobre hralo. Pár joystickov padlo za obeť. Síce ho ešte mám ale disketovú mechaniku som už nenašiel čo je škoda. Aspoňže máme emulátory.

Raz som ho na pár dní vymenil s kamarátom za 286, ale to sa s C64 nedalo porovnávať. Minimálne bolo na ňu oveľa menej hier a proste C64 je C64. :)

tynyt
tynyt
Level 23 Level 23
3. 8. 2012 09:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Moc pěkné, pár chybyček typu SVIW (je to obráceně, SWIV - SilkWorm IV :wink: ) se dá odpustit.

Faktem je, že 16-bity (i když Amiga byla v zásadě 32bitový počítač, díky architektuře MC680x0) "vydláždily" cestu dnešním široce akceptovaným technologiím.

Dodnes mám Amigu 1200 v Elbox toweru s PPC kartou (250MHz)+SCSI řadičem a BlizzardPPC grafikou postavenou pod stolem.

A s čím si dovolím názorově polemizovat, je odkup Amigy Escomem (ten IMHO jediný něco po krachu Commodore reálně dělal a tvořil) - nemyslím si, že kdyby Amigu koupil někdo jiný, že by ji dále rozvíjel, speciálně Dell je firma, která nemá problém neefektivní segmenty svého portfolia bez milosti vysát a ukončit. A přiznejme si to: Amiga v roce 1994 byla na konci s dechem a jediná její hodnota byla v patentech a copyrightech. Geniální Jay Miner byl dlouhodobě nemocný a pak umřel, investice do vývoje HW a SW byly směšně nízké a i to co Haynie a spol. vyvinuli, tak skončilo jen v šuplíku. To vše v okamžiku, kdy se na PC začínají konečně objevovat dostupné a zároveň použitelné HW akcelerátory pro multimedia (video, zvuk - tedy 3D SVGA + 16bit zvukovky s wavetable syntézou). Navíc Amiga dlouhodobě trpěla relativní nevýkonností CPU - "základ" v podobě MC68000 a MC68020 byl v té době už beznadějně zastaralý a MC68030/040 byly procesory srovnatelné maximálně s i386/486. V té době už ale PC mělo DX2 a DX4 a lepší PC i první Pentia, se kterými dokázala držet krok jen MC68060, která se reálně/originálně v Amize nikdy neobjevila (mj. kvůli nižší kompatibilitě). A nejhorší na tom všem je, že kvůli nízkému výkonu CPU nebylo možné vylepšovat jádro systému (chyběla např. ochrana paměti, virtuální paměť apod. - vše se muselo řešit aplikacemi).

Samotný AmigaOS měl (obzvláště ve verzi 2.05 a vyšší) někeré skvělé rysy, které nemají ani dnešní systémy (datatypy, nebinární jazykovou lokalizaci podporující nejen samotný OS, ale i aplikace, systém knihoven), bohužel v jiných ohledech byl zcela zastaralý a projevovaly se u něj důsledky toho, že byl na počátku ušit velmi horkou jehlou v podstatě dvěma týmy, který každý vyvíjel něco jiného.

venox
venox
Level 1 Level 1
3. 8. 2012 10:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pekný článok... škoda že sa špecializujete iba na historiu AMIGY o ktorej už je popísane strašne veľa...

Na Amigu sa vyrábajú nové veci stále, hlavne je to nový Hardware - Turbo karty, Scandoublery.... dokonca jedna nová Turbo karta pre Amigu 600 pochádza zo Slovenska.... je ešte o čom písať! Že by sme sa dočkali pokračovania članku??? :wink:

CNN
CNN
Level 0 Level 0
3. 8. 2012 10:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ked uz chcete pisat o historii, zistite si fakty aspon na urovni wikipedie. :-P Napisat ze MZ-800 je klon Spectra - takmer mi zabehlo. A "vynechat" osembitove Atari v clanku o Amige je uz potom dokaz totalnej neznalosti historie. Osembitove Atari bolo prve dielo Minera a je doslova duchovnym otcom Amigy, ohromne mnozstvo konceptov je uplne rovnakych, napriklad menenie grafickych modov per riadok.

jarod72pm
jarod72pm
Level 0 Level 0
3. 8. 2012 10:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@CNN V 80 letech letěl XZ spectrum nebo Atari
mno Amiga spíš okrajově ale byla tu.
V dobách Atari kdy hra měla pár kb a nahrávala se z kazety i do přídavné paměti a trvalo to i 5 minut na ty nejsložitější hry ,jenže kazeta byla nevyzpytatelná a někdy se to muselo opakovat prostě se to natáhnutí nepodařilo kolikrát na poprvé,byli to stovky her na několika kazetách taky jsem si tím prošel ,dnes už jen nostalgie vzpomínek a už bych si na tom nezahrál ,ne že by to nešlo ale motivace a potřeby jsou už jinde.

CNN
CNN
Level 0 Level 0
3. 8. 2012 10:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"Většina Atari strojů, stejně jako první počítače Apple byly konstrukčně proti PC a současným počítačům jiné. Na každou činnost počítače byl vyhrazen samostatný čip, řekněme jednoduchý procesor (zákaznický čip - custom chip). Přirovnat tuto architekturu lze vzdáleně k RISC."

Sorry, ale ja to uz fakt nemam silu dalej citat. Drzte sa taktovania grafickych kariet, to vam este ako tak ide. Take blaboly to sa nevidi ani v bulvare o vsetkom.

CNN
CNN
Level 0 Level 0
3. 8. 2012 11:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@CNN Vidim, ze autor uz minuskuje, tak mu to doplnim, nech sa trochu vzdela. :-P Ani neviem kde zacat.

Tak po prve: RISC procesor znamena CPU s minimalnou instrukcnou sadou, ktore potom vykonava velmi rychle. Neznamena to, ze k niecomu potrebuje dalsie cipy, je to plnohodnotny procesor. Zakaznicke cipy
nemaju s RISC konceptom nic spolocne, je to naprosty blabol. Po druhe, "zakaznicke" cipy vyuzivaju i dnesne PC, ovela viac ako vtedajsie pocitace (taky Spectrum napriklad ziadne co by nieco realne
vykonavali nemal). Alebo - co si autor mysli, ze je napriklad graficka karta, wavetable zvukovka, ci inteligentny radic diskov? A po tretie - co uz je len detail - pravdepodone ziadny z vtedajsich
podpornych cipov nesplnal definiciu Turingovho stroja a teda sa ako procesor - z cisto matematickeh definicie - kvalifikovat nemoze, nech uz si vtedajsi marketing tvrdil co chel. Narozdiel od napriklad
dnesnych GPU.

mixal
mixal
Level 1 Level 1
6. 8. 2012 10:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@CNN Spectrum ? uspech spectra bol o tom, ze vsetko co sa nedalo jednoducho a lacno urobit seriovymi cipmi, sa urobilo ULOu :)

od refreshu pamati, video vystup, zvuk...

bokononista
bokononista
Level 1 Level 1
3. 8. 2012 10:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Super článek! Hodilo by se zmínit o současném stavu dění kolem Amigy - projekty AmigaOne, Pegasos ....

azirek
azirek
Level 1 Level 1
3. 8. 2012 11:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Hřebíčkem do rakve Amigy byl mj. i Doom, který vyšel v roce 1993 a nebyla na něj schopna reagovat a dále pokles cen PC.

Atari Jaguar byl vydán až v r. 1993, tj. 2 roky po CDTV, které dle wikipedie vyšlo r. 1991...

Btw. na Atari ST se vedle využití jako midi sequenceru dalo díky monochromatickému monitoru s obn. frekvencí tehdy nevídaných 71 Hz dělat i čb poloprofi DTP (viz program Calamus).

Ale jinak A500 byla v 2. pol. 80. let a v 1. třetine let devadesátých ultimátní herní stroj, to je bez diskuze...

maltra
maltra
Level 1 Level 1
3. 8. 2012 11:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Medzi fandami Atari a Commodore nie je ziadny rozdiel v porovnani so sucasnymi fandami AMD a Nvidia. Preto si dajme len zo zaujimavosti malu anketu: kolki z vas ktori fandili Atari dnes fandia AMD a kolki z vas ktori fandili Commodore dnes fandia Nvidii. Takze palec hore ak patrite k prvej skupine (Atari/AMD) a palec dole ak k tej druhej (Commodore/Nvidia).

mareknr
mareknr
Level 1 Level 1
3. 8. 2012 12:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maltra Asi si mal dať radšej palec hore pre Commodore/NVIDIA. :)

maltra
maltra
Level 1 Level 1
3. 8. 2012 16:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mareknr Ano mal, sme na PCT ;-).

marek p
marek p
Level 26 Level 26
3. 8. 2012 12:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jo IQ151 to jsem byl ještě mlád.Těžké kovové topící hovado,tlačítka jak z odpalovače náloží.Než jsem do toho naklofal program v basicu,tak bylo po výstavě kde jsem si ho mohl osahat.

mixal
mixal
Level 1 Level 1
3. 8. 2012 13:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

[quote=Z. Obermaier]To se pleteš, na MZ-800 (který jsem měl) šlo hrát hry ze ZX Spektra, ani jiný zdroj her než ZX Spektrum manikaci nebyl ...[/quote]

Lenze tie hry boli naportovane. Pretoze zo spectra sa relativne lahko portovalo (bolo to dane aj tym, ze ZX Spectrum boo velmi rozsirene a tak sa vytvorili navody ako najlahsie portovat). Hardwerovo boli tie paltformy pomerne vzdialene - hlavne praca so zvukom, organizacia video pamate a pod.

jarod72pm
jarod72pm
Level 0 Level 0
3. 8. 2012 14:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

[quote=maltra]Medzi fandami Atari a Commodore nie je ziadny rozdiel v porovnani so sucasnymi fandami AMD a Nvidia. Preto si dajme len zo zaujimavosti malu anketu: kolki z vas ktori fandili Atari dnes fandia AMD a kolki z vas ktori fandili Commodore dnes fandia Nvidii. Takze palec hore ak patrite k prvej skupine (Atari/AMD) a palec dole ak k tej druhej (Commodore/Nvidia).[/quote]
Teda větší hovadinu už jsem dlouho nečetl ,to muselo bolet borče, jinak asi jsi v té době nebyl na světě když meleš takové nesmysly .Mezi majiteli Atari a Commodore byli kamarádské vztahy už kvůli tomu že tohle nebylo masivně rozšířeno a vzájemná vstřícnost ve hraní byla maximální což dnes vy mladí nechápete!

maltra
maltra
Level 1 Level 1
3. 8. 2012 16:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jarod72pm Bolo to myslene inak ako si to ty pochopil "borce". Existovala v tej dobe uplne taka ista rivalita ako teraz, samozrejme nebol internet a podobne veci ale zato na amaterskej demoscene to len tak vrelo. To ze ty o tom vela nevies na veci nic nemeni. A ako som napisal, bolo to len zo zvedavosti a pre zaujimavost.

Mysel_1
Mysel_1
Level 1 Level 1
3. 8. 2012 14:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jarod72pm A ony mezi majiteli karet od AMD a nVidie kamaradske vztahy nejsou? ;o)

CNN
CNN
Level 0 Level 0
3. 8. 2012 14:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mysel_1 No, urcita rivalita tam bola, ale islo skor o priatelske podpichovanie. Akurat fakt nevidim ziadny suvis medzi Commodore+Nvidia a Atari+AMD. Navyse tie dve znacky (Atari+Commodore) boli tak neskutocne historicky previazane, ze bolo tazko povedat ktora je ktora. :-) Ostatne, technicky mali k sebe ovela blizsie osembitove Atari + Commodore Amiga a C64 + Atari ST, pretoze kym prve dve robil Miner a jeho ludia, druhe dve zas Tramielov tym.

Noxik
Noxik
Level 1 Level 1
3. 8. 2012 14:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Neplanujete take podobny clanek o firme Palm? To je take dodnes v urcitych vecech neprekonana legenda.

ganyb
ganyb
Level 1 Level 1
3. 8. 2012 15:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

nic lepšího nikdy na danou dobu neexistovalo než byla Amiga, a nikdy tahle revoluce se opakovat nebude. Kdo nezazil, nepochopi !!! :lol:

xmen2
xmen2
Level 1 Level 1
3. 8. 2012 17:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ahoj byla to krásná doba.V roce 1990 jsem dostal svůj první C64 a byl to úžasný stroj,škoda že ke hrám jsem nemněl přístup.Kamarádi mněli Amigu 500 a poté Amigu 600,chodil jsem k nim hrát a záviděl.Teď po 22 letech hraji hry v emulátoru na PC paradoxní.......Jinak dost mi vadí spousta dementních komentářů od rádoby znalých lidí,zkuste si první napsat článek a pak kritizujte.Tohle je nejlepší článek o Amize za poslední dobu,co jsem četl!Na youtube je spousta videí amigy s přídavným HW ale už to není ono,není nad originál.Jinak Microsoft udělal W95 menu podle Workbench 3.1,je známo že rád kopíruje již od svého vzniku.To menu je sprostě okopírované ve W95....... :!:

shipo
shipo
Level 1 Level 1
3. 8. 2012 19:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@xmen2 njn W3.1 http://www.tdubel.com/artikkelit/kuvat/wb31kilm/workb31.jpg W95 http://www.guidebookgallery.org/pics/gui/desktop/full/win95.png Moc pěknej článek, divil jsem se že Rybka se rozepsal o nečem jiném než Atari. :D Dozvěděl jsem se spoustu nových věcí(Amiga500), a stejně Microsoft si to kopírování vyžehlil Xboxem.

lordmike
lordmike
Level 1 Level 1
3. 8. 2012 21:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

díky za příjemné vzpomínání...taky jsem z C64 přešel na Amigu 600, byly to bezvadné časy..je fakt, že pak přišel na PC Doom a Amigu jsem prodal a koupil PC ...ale byl to bezvadný stroj, ještě mám doma dvě originálky na památku :)

Reklama
Reklama