Zpět na článek

Diskuze: Digitální distribuce: jablíčka z uzavřené zahrádky?

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

richard_12
richard_12
Level 1 Level 1
3. 3. 2018 15:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Môj obľúbený software funguje od WinXP po Win10 bez problémov. Akonáhle vidím obmedzenia (nie je dôvod) dávam ruky preč. A potom sa Microsoft čuduje prečo jeho programy strácajú popularitu. (čo čakáte, dávate užívateľom polená pod nohy a ešte sa čudujete). Tak vám treba.

taita
taita
Level 1 Level 1
3. 3. 2018 18:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@richard_12 A o kterém programu Microsoftu mluvíte?
Nemám zrovna pocit, že to je Microsoft, kdo vytváří uměle nějakou nekompatibilitu. Jediné, co v posledních letech opravdu změnilo, je nepodpora 16bitových aplikací v novějších Windows.

Crha
Crha
Level 1 Level 1
3. 3. 2018 18:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@taita Nevytváří nekompatibilitu :?: A co je pak myšleno příponou *.doc[b]X[/b] *.xls[b]X[/b] :?: :lol: :lol: :lol:

taita
taita
Level 1 Level 1
3. 3. 2018 19:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@taita @Crha: Myslíte tu verzi, kterou přinesl už před více než 10 lety a dal zdarma k dispozici konvertory pro starší verze kancelářských balíků až od verze 97? Tedy jakékoliv Office z posledních 20 let tyto formáty otevřou?
A co takhle vytáhnout rovnou TXT a stěžovat si, že editory TXT souborů nedokáží otevřít docx?
Ono použít hlavu a pochopit, že nemůžete nadosmrti používat jeden formát, když v něm není podpora pro to, co byste rád používal, by na vás asi bylo moc, co?

dajan
dajan
Level 3 Level 3
3. 3. 2018 18:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

A dokonca z toho tazim. Hry po roku a pol su za polovicnu cenu, zvacsa vyborne opatchovane a mam na ne dostatocne dobry HW. Prave hram Dishonored 2 na mainstreamovom PC a ide to ako z praku na 1440p. No pohlad na metacritic userscore(67%) hovori za vsetko - hlavne teda rozdiel oproti priemeru recenzii hernych webov (86%) - je brutalne stiahnute dole zlym stavom pri vydani hry. Staci precitat par recenzii ludi co to zvozili, ked to pri vydani neslo plynule v 1080p ani na highend zostavach. Podobne napr. prvy Project CARS - za 10 eur v dobe ked boli vsetky chyby vychytane. Chce to vsak mat trpezlivosta nepodliehat marketingovym kampaniam "vsade sa o tom pise, vsetci to hraju a tak musis aj ty hned teraz". To je najnovsie pripad Kingdomu, ktory bude fajn zahrat si za rok. A zatial bude dost hier z roku 2016 a 2017.

Libb
Libb
Level 1 Level 1
11. 3. 2018 09:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@dajan Aby se nestalo, že za rok si to už nezahrajete, protože herní servery budou podporovat pouze verzi II z aktuálního roku a verzi I z loňska bez update už brát nebudou.

Mmchk
Mmchk
Level 16 Level 16
3. 3. 2018 19:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@dajan Kingdom jede v pohode uz dnes - no problem - jen je to cutscenkova pitchovina... :-D

Xcute
Xcute
Level 1 Level 1
3. 3. 2018 22:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nejsem vývojář, jen uživatel opensource a o jakémsi Sourceforge slyším asi poprvé. Pronájem užitného softwaru je dle mého super jako jedna z možností, obvzláště v začátcích podnikání . Toxický přístup příkladně Apple a Adobe se mě zatím až tak netýká, upgrade na W10 mě stále teprve čeká. Z hlediska zábavního a výukového obsahu to mám různě - knihy, komiksy a hudbu fyzicky sbírám, ale video a hry jsou mi jaksi volné (asi jako haj*lpapír). Důležité je, aby trh nabízel obě možnosti a zákazník to dával najevo.

goodbody
goodbody
Level 1 Level 1
4. 3. 2018 10:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ja nechapu proc Rybka porad resi Apple. Tak at si ho nekupuje a nestava se otrokem jejich ekosystemu. I kdyz, jak sam v jinem clanku priznal, je v pasti, protoze uz za jejich aplikace/sw utratil majlant a opustenim platformy by prisel o vse. Takze je krasnou ukazkou ze Apple to dela dobre, ma v pasti nemoznosti odchodu vsechny uzivatele vcetne Rybky :)

reader
reader
Level 1 Level 1
19. 3. 2018 12:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@goodbody On ho neřeší, on o něm informuje. Pro některé evidentně stále těžké k pochopení.

armagedon
armagedon
Level 11 Level 11
4. 3. 2018 11:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@goodbody Presne tak. V clanku se pise, ze neexistuje zpusob jak odmitnout - jeden samozrejme existuje - opustit reseni te firmy. Zustat a nadale tak podporovat reseni, ktere uzivateli vlastne nevyhovuje, neni reseni. Dokud to budou uzivatele dale zivit a hlavne platit, muzou klidne psat bambilion kritickych clanku, ale stejne ta firma nema zadny duvod nic menit. Bohuzel zavedene postupy zrejme vetsine uzivatelu vyhovuji a svym uzivanim tak jen davaji souhlas v nastolenem smeru..

Xcute
Xcute
Level 1 Level 1
4. 3. 2018 18:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@armagedon Ono je ale vážně těžké opustit platformu, do které jsi investoval větší množství prostředků - pokud to neuděláš včas, než překročíš hranici, za kterou už nemůžeš řešení zahodit, bude jen pomyšlení na to, že existují lepší cesty tak nepříjemné, že o to usilovněji budeš marasmus do kterého jsi se dostal, hájit - stane se z tebe politováníhodný případ.

Libb
Libb
Level 1 Level 1
11. 3. 2018 09:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@armagedon @Xcute: Nejde jen o peníze. Některá platforma nabízí něco, co jiná ne. Teď je u mobilů ve hře jen Android a iOS, představa, že by někdo přecházel na Windows Phone je úsměvná.
Vidím tři věci, které mně můžou komplikovat přechod:
- [b]investice[/b]: To jste zmiňoval a jasně, když mám 10 000 Kč v aplikacích, které sice třeba i existují pro obě platformy, ale licence jsou nepřenositelné, tak to bolí. V tomto je naopak to předplatné super - je jedno, jestli používám Photoshop na Windows nebo na Apple, platím prostě měsíčně.
- [b]data[/b]: Používám aplikaci, která neexistuje na druhé platformě. Sice existuje něco, co to v pohodě nahradí, ale není způsob, jak migrovat data. Např. já mám nějakou sbírku hudby ve Spotify. Představte si, že by Spotify neumělo přenést playlist mezi Androidem a iOS. Nebo že by neexistovalo.
- [b]unikátní funkce[/b]: Já třeba používám na Androidu Tasker, což je aplikace, která umožňuje automatizaci. Nic takového pokud vím na iOS není. ([i]BTW tady je zajímavé, že Google také pěkně utahuje šrouby a dost funkcí, které Tasker využívá, začínají být nedostupné. Jsem zvědavý, jak tohle bude pokračovat :( [/i])

crabik
crabik
Level 1 Level 1
5. 3. 2018 09:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@armagedon @Xcute: Právě to, že software nevlastníš a platíš pravidelné licenční poplatky, dělá opuštění platformy výrazně snadnější záležitostí. :)

Na všech platformách jsou navíc stejné (nebo podobné) aplikace a vše to dodržuje nějaký běžný standard, takže to můžeš hned používat.

Já jako programátor můžu během jednoho dopoledne udělat kompletní switch z Windows na Mac nebo Linux a okamžitě začít pracovat. Něco bude trochu jinak a bude to chvíli otravné, ale makat můžu hned naplno.

V životě to nebylo tak snadné.

Xcute
Xcute
Level 1 Level 1
4. 3. 2018 20:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@armagedon @Xcute: A je to těžké, protože velká část věci probíhá na podvědomé úrovni, což je ostatně příčinou patologie, např. OCD. Když se podíváš na marketing Apple, zjistíš, že přímo cílí na lidi, kteří při sých rozhodnutích upozaďují racio (eyecandy product design, multimedia content creation) - takoví v podstatě nemají absolutně žádnou šanci se z té pasti vymanit.

crabik
crabik
Level 1 Level 1
5. 3. 2018 10:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@armagedon @crabik: Snad jedině ten hardware je v případě Apple potřeba vlastnit, takže přechod na Mac tě bude stát v tomto směru.

Xcute
Xcute
Level 1 Level 1
5. 3. 2018 10:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@armagedon @crabik: No právě, jde o hardware a synchronizaci služeb, to je ta páka. Jako programátora tě netrápí provázanost cloudu, videa, fotek, hudby.

dec-vax
dec-vax
Level 1 Level 1
4. 3. 2018 12:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Rybkův(nebo těch o nichž píše) problém, že si vytvořil závislost na obchodnících s dešťovou vodou.
Nic z toho nepociťuji. Operační systém mám OpenSource - pokud platím, pak za technickou podporu. Software pro základní kancelářskou práci zcela zdarma. Velkou část vývojářských nástrojů také zcela zdarma a to ostatní pak za peníze za licence, které nejsou nijak časově omezené. Můj zaměstnavatel je na tom podobně.
Pokud člověk není lenoch a úplný trouba, spoustu velmi dobrého softwaru si obstará bez nějakého nevolnictví a mnohdy to místo peněz stojí jen trochu toho přemýšlení. Např. zrovna nedávno jsem objevil velmi dobrý simulátor pro VHDL - GHDL. Je překvapivě kvalitní a pro zpracováni unit testů nejspíš schopný nahradit např. komerční Modelsim. Stačí trochu myslet a třeba to někde po nějakém čase ušetří platbu za licenci stejně jako kdysi Eclipse atd...atd...

A tak bych mohl pokračovat - nemám problém s multimédii ani třeba s hrami... ty komerční vůbec nepotřebuji, protože mě prostě nebaví. Vy ano? Váš problém - výrobci hry nenadávejte... Ten na vás chce jen vydělat tak jak mu to vy dovolíte.
---
Jste závislí třeba na Photoshopu od Adobe a ten vás dře ročními poplatky, podstrkuje vám verze, které nechcete? Váš problém, nemáte komu nadávat - ve vašich očích není jiná možnost, tak plaťte. Je věcí Adobe jak vám tu drogu bude prodávat - nikdo té firmě do toho nemůže kecat.

Kamil Páral
Kamil Páral
Level 1 Level 1
4. 3. 2018 12:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Zrovna Sourceforge je dost špatný příklad, dlouho upravoval instalátory opensource aplikací a přibaloval k nim adware (ačkoliv původní programy nic takového neobsahovaly). Takže od Sourceforge ruce pryč. Opensource programy vždy stahovat z oficiálních stránek.

Jediný ekosystém, kde vás aktuálně neojebávají, jsou podle mě pouze Linuxové distribuce. Každý software má svého správce který jej hlídá. Nic není dokonalé, ale je to nezávislá třetí strana, která má velkou šanci si všimnout (zvlášť díky otevřeným zdrojovým kódům), pokud by bylo něco špatně. Tito lidé to nedělají pro komerční účely, ale pro sebe a pro ostatní, takže chybí motivace působit problémy. Samozřejmě nabídka aplikací je nižší, nejsou tam oblíbené pecky z Windows světa, a je to úplně jiný přístup. Takže většina uživatelů s tím stejně do styku bohužel nepřijde.

Pro Android existuje projekt F-Droid, který se snaží o podobný přístup (avšak je o několik řádů menší než běžné Linuxové distribuce). Pro Windows o žádném takovém projektu (ověřené opensource aplikace) nevím.

davkol
davkol
Level 1 Level 1
4. 3. 2018 15:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Kamil Páral Ano a taky existuje něco jako [url=https://en.wikipedia.org/wiki/Deterministic_compilation]reproducible builds[/url], pokud jde o bezpečnost.

RD1
RD1
Level 1 Level 1
4. 3. 2018 14:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Kamil Páral Linuxové depozitáře jsou omezující podobně jako obchod Applu. Pouze nemají za cíl ojebávat ovce o peníze jako Apple a po něm se opičící MS s protlačovaným UWP.

Omezení je v časté nepřítomnosti nových verzí programů, v nepřítomnosti neobvyklých aplikací a knihoven, v oddělování knihoven a v problematickém zálohování instalačních souborů. Ke všemu většina distribucí vytváří vlastní "uzavřenou zahrádku", sice menší, ale za to nekompatibilní s ostatními. Omezuje to použitelnost, otravuje to uživatele a je to jedna z příčin malé rozšířenosti Linuxu na desktopu.

Nejvýhodnější distribuce softwaru je decentralizovaná. Tu musí mít každý systém, který se chce rozšířit. Právě nezávislá instalace znamená svobodu a možnost nakládat se SW jako s věcí. Různé obchody a repozitáře sice mají také místo na slunci, ale jen jako doplněk.

Možnost stáhnutí mallwaru je menší zlo než závislost na nějakém provozovateli. Uživatel má pořád možnost zajímat se o to co stahuje, jaké zkušenosti s tím mají ostatní a není-li si jistý, použít třeba sandbox.

dec-vax
dec-vax
Level 1 Level 1
4. 3. 2018 20:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@RD1 Problematické zálohování instalačních souborů? Co vám brání si ty .deb nebo .rpm z repozitáře prostě stáhnout? A koneckonců, co vám brání si domů nebo do firmy synchronizovat celý repozitář nebo jeho část a mít několik verzí zpátky?
Maximálně tak lenost, neschopnost nebo nevědomost. Pak ovšem aktivní přístup není pro vás a plaťte...

Co vám brání zvolit distro, pro které je k dispozici v podstatě vše - tedy nejspíš nějakou odvozeninu z Debianu? Co vám ve firmě brání zvolit na pracovní stanici distribuci, pro kterou dělají a podporují linuxové verze komerční výrobci softwaru - tedy RedHat Enterprise Linux nebo od něj odvozený, volně dostupný CentOS?
Ostatní marginální distra vás vůbec nemusejí zajímat.

Co brání výrobci softwaru udělat pro Linux instalačku ve stylu Windows? Nic a někteří to tak dělají. Co jim dnes brání to zabalit do FlatPaku, aby to jelo na všech moderních distrech?

davkol
davkol
Level 1 Level 1
4. 3. 2018 15:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@RD1 Kontejnerizace je samozřejmě trend, který má své výhody (izolace v rámci systému, eliminace redundantních/neaktuálních sestavení pro různé distribuce), ale taky nevýhody (horší integrace v systému, celá ta debata o statickém/dynamickém linkování knihoven).

RD1
RD1
Level 1 Level 1
10. 3. 2018 11:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@RD1 @dec-vax: Také to lze tak napsat. Zároveň je to ovšem přístup, o němž byl předminulý Rybkův článek. Kvůli tomuto přístupu je rozšířenost Linuxu na desktopu taková jaká je. A také jen kvůli němu nemá MS skutečnou konkurenci. Pouze proto si mohl dovolit všechny ty prasárny ve W8 a W10, které za poslední roky vypustil.

Nedos
Nedos
Level 31 Level 31
4. 3. 2018 13:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Už jsem četl asi 150 Rabkových článků o tom jak aple stojí za CENZURA v tadytom, v támhletom, v tomhlenctom.......
Proč Rybka pořád aple využívá když na něj kydá špínu kudy píše? Jablečný zařízení mě taky ve spoustě ohledech štvou a proto je nepoužívám.

nemo
nemo
Level 20 Level 20
5. 3. 2018 00:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Nedos No su dva dovody. Prvy je, ako tu uz bolo spomenute, ked clovek este v "pociatkoch" relativne dost zainvestoval. Napriklad si nakupil rozne aplikacie v ios. V takom pripade prechod na inu platformu moze dost boliet dokonca moze byt drahsi ako proste nakup noveho hw. A to iste aplikacie v OSX. Netusim ci taky Adobe napriklad automaticky podporuje, v pripade nakupu OSX aplikacii, moznost aj vyuizvat windows verzie pri tej istej licencii, respektive pohodovy prechod. Ale vecsina vyvojarov/predajcov sw toto nepodporuje a clovek si proste musi kupit windows verziu a to nieco stoji. Preto to "trpenie" pod Applom (ale to sa samozrejme tyka kazdej uzavretej platformy).

A druhy dovod je ze po tom ako Josb ozivil Apple a hlavne spustil iManiu, tak sa stala z Apple marketingovo korporatna modla o ktorej snivaju vhlky sne vsetci manazeri korporacii. Vysoke zisky, relativne nizke naklady a oddany zakaznici s ktorymi mozes vytret aj kanal furt sa ti vratia. A toto je velmi nebezpecne pretoze posledne roky je dost vidiet trend opakovania po Appli. Ale to neznamena ze sa opakuju uzitocne a zaujimave veci, naopak kopiruje sa aj kazda pakaren a blbost, dokonca este ked aj samotny Apple zahrabe svoj vlastny dobry napad (napriklad taky magsafe ktory uz davno mal byt na vsetkych notebookoch a apple sa ho zbavil). A tento trend je nebezpecny pretoze ani Apple nieje neomylne a to ze ludia sa zatial neburia, nemusi znamenat ze su automaticky zo vsetkym spokojny a nezacnu ich veci nasierat (napriklad nedavne spomalovanie koli baterke)

nehalim
nehalim
Level 16 Level 16
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
4. 3. 2018 16:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

pre nas starsich co vidime udalosti a veci okolo nas vsuvislostiach a z nadhladom .. je apple presne to pise RYBKA. ze svet dospel k takej degradacii intelektu a slobodneho myslenia.. ktore dnes paradoxne musi a poraza skupina krajin ktore pred tym boli "demokratmi" oznacovane ako "totalitne".. len vdaka cine a rusku a bloku krajin BRICS a ASEAN ktore je zhruba 3 miliardy ludi -- konecne dostavaju monopolisti analisti z usa na prdel ))) ano komunizmus je dnes usa..staci si tam zaletiet..otrasne paranoidne neludske zvierata. hlavne white trash a skoti.. ako dlhorocny antikomunista sa smejem ale z mrazenim co sialeny cowboys v upadku.. vymyslia aby znicili ludstvo .

nehalim
nehalim
Level 16 Level 16
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
4. 3. 2018 16:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@nehalim na apple sa moc neutoci lebo tak ako intel je "chranene" nuclearnymi zbranami.
preto ziadna zaloba na intel ani krzanich nedostal trest a to je do neba volajuce !! ked vw zaplatil odkupil naspat 288tisic aut len v usa.. EU zaluje ale miliardove pokuty ktore rozdala akosi nevie vybrat.. :( sme hlupaci bezbranny ..
zase nas bude zachranovat vychod..dnes uz silnejsi ako pocas 2.svetovej 8)

Krtek_no1
Krtek_no1
Level 42 Level 42
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
4. 3. 2018 18:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já s většinou článku souhlasim. Tvoří se monopol a často se lidem vnucujou funkce, který ani nechtěji ale bohužel často je musí přijmout. Třeba dnešní doba pádel místo telefonů. Už nejde sehnat rozumněj tlačítkáč aby nebyl pro důchodce. Bral bych něco jako Sony Ericson K610i ale neni, nikdo nenabízí. Jde mi vyloženě o malou velikost. U smart telefonů, je to ještě horší. Sice jde ještě koupit iPhone SE ale neni to na 2 simky. Onehdá jsem se zhádal s prodavačem někde v elektře že prej lidi chtěji ty velký 5"+ krávy a o malý nestojej... Stojej, znam dost lidí ale výrobci jim to nedaj tak to nejde prostě koupit.
S programama naprostej souhlas jak psal Rybka. Co bych dal za instalačky uložený u ně na DVD nebo na mym NASu, kterou kdykoliv znovu naisnatluju bez připojení k netu. Snažim se žít co nejvíc offline takže jsem skončil s hranim někde kolem let 2005-2010 (sttejne na Diablo 1-2 nic nemá). Her z časákl mam na CDčkách, že je do konce života nedohraju.
Zažil jsem přechod z iOS na Android a zase nazpět... Díky tomu jsem veškerý svý data musel svěřit goolím službám. Teď se děsim, co se stane až google něco zpoplatní nebo zařízne. Bohužel neexistovala možnost synchronizovat androidí telefon s adresářem a kalendářem kabelem s mym Mackem. Zlatý doby Siemensu M45, kterýho jsem si káblem zálohoval na jakejkoliv počítač a funguje to dodnes.
Jak se tu často argumentuje, ta svoboda volby už proste neni, leda si založit svuj "ekosystém".

dec-vax
dec-vax
Level 1 Level 1
4. 3. 2018 21:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Krtek_no1 Telefon?
- vyberu takový, který se dá snadno rootnout a nebo ještě lépe, je pro něj oficiální LineageOS.
- první, co doma udělám, až ho přinesu, je root a odinstalace srač.ek, případně rovnou čistá instalace Lineage s rootem
- lokální CalDav, CardDav server není problém, totéž malý poštovní server(když se na něj necítíte, případně v nejhorším použijete službu, která vám nabídne SMTP a IMAP)...
- synchronizace souborů přes WiFi není problém atd... Pro opensource aplikace mám repo F-Droid, pokud přece jen potřebuju něco z GooglePlay, nainstaluju z F-Droida Yalp Store a ani nepotřebuju u Googlu fake účet...

No a zanedlouho mám v kapse telefon, se kterým můžu Googlu ukázat ono proslulé vulgární gesto. Pravda, že nemá klávesnici, to mě taky štve, ale to už je hardware, kde je vše pochopitelně řádově obtížnější...

Moc práce, nevíte, neumíte? Váš problém, možnost máte.

Chassis
Chassis
Level 1 Level 1
5. 3. 2018 17:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Dekuji

Reklama
Reklama