Zpět na článek

Diskuze: Editujte a nahrávejte zvuk zdarma - Základy zpracování digitálního audia

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

ncc07
ncc07
Level 1 Level 1
17. 5. 2023 20:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ano Nyquistův–Shannonův teorém říká to co píšete, ale o informaci. Nicméně na CD 44,1kHz je 20kHz signál vzorkován jen 2mi hodnotami takže podivná kostka, na 10kHz 4mi vzorky, tak něco jako pyramida a zbytečně na 100Hz 400sty vzorky, a to je zbytečné bohatě stačí 16+ vzorků, aby to sluch nepoznal. Proto se zas stal možná oblíbený vinyl, dá max. 12+/-kHz ale věrně. CD si pomáhá výstupními filtry zhruba do sínusovky tzv.1bitové filtry, ale to není původní věrný záznam. Odkaz na vzorkování https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php

IGNIS
IGNIS
PCTuning PCTuning
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
17. 5. 2023 21:27 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ncc07 @ncc07 Vinyl je "oblíbený" taky proto, že jej nelze zkopírovat 1:1. Nahrávací společnosti by u něj nejradši zůstaly. Já ho zbožňuju, ale je to spíš sběratelství než něco, co by milovníci desek v praxi denně používali. Čest výjimkám. A pokud vím, tak svého unikátního, saturovaného zvuku dosahuje (také, ale nejen) právě kvůli omezenému rozsahu, který je "dopočítáván" předzesilovačem. Proto je ten jednou z nejdražších součástek na gramofonu. Mimochodem mi zrovna kapitoly o principu gramofonu, fonografu, pásky atd. zůstaly v šuplíku. Bylo by to asi dalších 15 A4, tak jsem to nakonec vypustil. Je to totiž sice zajímavé, ale zase ne něco, co by nutně lidé museli znát, když si chtějí "jen" potunit zvuk svojí nahrávky. Už tak je toho hodně. Bych vás úplně unudil k smrti :)

Tu zubatou pyramidu znám, mohl jsem ji dát jako ilustraci - hezky ukazuje, jak se analog překlápí do digitálu. Je to princip trochu paralelní k rastru. Zas, je to takový "detail", na který jsem si při myšlení na ty tisíce dalších už nevzpomněl. Co se analogu týče, je fascinující. Třeba to, že má (teoreticky) neomezené "rozlišení". V praxi se ale detaily za určitou hranicí ztrácejí v šumu. Psal jsem o Nyquist teorému (a je tam i tahle pyramida) svého času v článku "Zaříkávaní Hi-Res Audia". Trochu víc než tady tam toho je, ale ne o moc. V principu jsou to, co jsem uvedl, takové rámcové informace, sloužící pro (částečné) vysvětlení toho, proč se nemusejí čtenáři cítit méněcenní, když nebudou dělat v HRA. Teda jinými slovy proč je HRA z 99% jen marketingová hovadina. A jsem jenom rád, že tady je snad úplně minimální šance, že narazím na jeho militantní příznivce. Ono jich je i na proaudio webech (naštěstí) strašně málo, ale fakt bych pak ty komenty přestal číst. Nemělo by smysl se zapojovat.

Evžen Lakatoš
Evžen Lakatoš
Level 1 Level 1
17. 5. 2023 09:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Souhlas s autorem, 48 kHz/24-bit je pro hranice, za kterou již slyším leda tak nic. I když vidím na displeji 48/96 a nebo dokonce 48/192, tak jen vidím, ale neslyším :-)
Navíc, jak člověk stárne, prostě to, co bylo slyšet v 18 letech je už fuč... Co si budeme povídat kluci.

IGNIS
IGNIS
PCTuning PCTuning
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
17. 5. 2023 09:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Evžen Lakatoš @borelli Hehe, jo, je to tak. A to tady jsou ještě proprietární, jako že audiofilské formáty, jako je DSD od Sony. Ten už jsem tady ani nezmiňoval (naposled tuším v článku o podcastech), protože není pro běžné ukládání mluveného slova relevantní. Kromě toho, že je DSD problematicky přehratelné mimo Sony ekosystém (a tedy málo rozšířené), je to jako s HRA. Slepé testy neprokázaly, že by bylo DSD lepší, než PCM. Spíš myslím, že naopak - někteří říkají, že je horší. Čili to už je podle mě úplně nezajímavá věc, která ani nestojí za to, abych vás s tím znovu otravoval někde v článku, který má být nějak prakticky použitelný.

Adam Vágner
Adam Vágner
PCTuning PCTuning
17. 5. 2023 12:26 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@IGNIS @JindrichPirner Hele, ale není to při tom masteringu podobné jako při editování fotek? Že sice ve finále nějak stačí 8bitů na RGB kanál, ale při úpravách (jas, kontrast, posun barev) pak člověk přichází o data?

https://www.youtube.com/watch?v=artV_y8A6pw&t=4s

Takže je lepší nahrávat s vyšším vzorkováním a až výsledek exportovat do nižší finální kvality?

IGNIS
IGNIS
PCTuning PCTuning
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
17. 5. 2023 13:19 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@IGNIS @Adam Vágner (pctuning.cz) To jo, ale já měl na mysli upsampling. Ale ani tak, jak říkáš, bych to nedělal. Při downsamplingu dochází k aproximaci (je to jako třeba downscaling detailů z 4k na FHD, případně zbytkové dělení, jako 3:2 apod.), min. u sample rate bych to nedoporučoval. Vezmi si, že určité, třeba 170GB sample banky (EWQL) mají ty nahrávky udělané zvlášť, ty novější verze tuším i co se týče vzork. frekvence a bit hloubky (hlavně ale jsou nástroje nahrané s i bez reverbu atd.). Zajímavé je, že mi SW povolí přepnutí do jiného SR třeba když switchnu z 44,1/16-bit na 48/24-bit a neřve, že musím vytvořit nový projekt (FL Studio). Při větší změně, třeba na 96 či 192 kHz, už to ale neudělá. Nahrávat bych každopádně doporučoval vždy v té kvalitě, ve které to chceš publikovat. Tzn., že (teoreticky) může být downscalovaná nahrávka méně kvalitní, než když to v tě nižší kvalitě nahraješ rovnou.

Oblivium
Oblivium
Level 1 Level 1
Procesor: AMD
Operační systém: Windows
17. 5. 2023 14:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@IGNIS @JindrichPirner Vyšší bitová hloubka se požívá při mixu, protože nabízí větší dynamické rozdíly. A až po mixu je mastering kde se bitová hloubka sníží na požadovanou bit hloubku. Vzorkovací frekvence je už na začátku projektu stejná jako bude výsledná. Takže např. když dělám audio CD tak 44,1 a pro video 48kHz. Ale pokud se bavíme jen čistě o mluveném slovu tak bych asi bitovou hloubku a vzorkovací frekvenci moc neřešil a dal to na 16bit/44,1 popř. 48kHz.
Jinak k článku. Chybí mi tam právě kapitola mix/míchání. Je tam hned skok na matering. Mastering je až to poslední co se nahrávkou dělá. Mastering je jen taková třešnička na dortu. Když mám blbě udělaný mix tak žádnej mastering to nezachrání. Zjednodušeně řečeno, mastering je jen o tom, že mi nahrávku "natlačí".
Co se týká literatury v češtině asi toho moc nebude. Ostatně v dnešní době internetu pochybuju, že ještě něco vyjde. Ale pro začátečníky můžu doporučit kanál na YT "oToman studio". Je to v češtině a jsou snad všechny základy.

Adam Vágner
Adam Vágner
PCTuning PCTuning
17. 5. 2023 15:24 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@IGNIS @JindrichPirner No měl jsem na mysli spíš tu bitovou hloubku. Tam mi nepřijde z principu dobré dělat to na stejné, jako má být finální výstup, protože se při změně amplitudy musí nutně ztratit nějaká data.

Při focení do rawů se taky kvůli dynamickému rozsahu a následným softwarovým upravám expozice používá větší bitová hloubka, i když se to pak ve finále vyexportuje do 8 bitů.

Když mám podexponovanou nebo přeexponovanou fotku v 8 bitech, nikdy už z toho při korekci expozice nevytáhnu tak kvalitní výsledek, jako když je ve 12 nebo 14 bitech, ta data tam prostě nejsou.

IGNIS
IGNIS
PCTuning PCTuning
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
17. 5. 2023 15:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@IGNIS @Oblivium Jasně, máte pravdu. Formáty apod. věci jsou až to poslední. Nicméně jsem nechtěl bez úvodních, řekněme více teoretických věcí, hned skočit do praxe. Nemůžu, tohle není proaudio web. Praxe je příště zaměřená na nastavení gainu, vzdálenosti mikrofonu, akustiku, nastavení Audacity, instalaci pluginů atd. Pak budou kompresory, protože spousta lidí neví, jak poladit intenzitu zvuku své nahrávky (přímo na míru lidské řeči). Komprese je klíčová. A taky limitace, aby to neklipovalo. Plus PEQ, protože je záhodno ořezat tu část spektra, kam lidský hlas rozsahově nemůže (proto jsou tady ty grafy). Pak je tam ještě ducking, odšumění či normalizace. Bylo to psané jako celek, ale pověsit to sem naráz nebylo možné. Tak či tak se k věcem z prvního či druhého článku v praktické části nebude nutné vracet, jsou tam pak stručně shrnuté.

IGNIS
IGNIS
PCTuning PCTuning
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
17. 5. 2023 15:54 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@IGNIS @Adam Vágner (pctuning.cz) Aha, takhle. Tam se provádí "vykreslení" amplitudy pomocí méně čísel (bitů), takže to tam sedí přibližně. Dělá se to kvantizací, při které ale dochází ke kvantizační dekorelaci. Musí se použít dithering (ne ale u floating point audia), který to zamaskuje, ale ne úplně dokonale. To, že to může znít lépe, zvlášť u hudby, je způsobeno vedlejším efektem ditheringu, který dodává mírný, jakoby analogový šum/nádech. Může to znít lépe, pokud to je to, čeho chceš dosáhnout. Spousta producentů to tak dělá, záměrně - tzn. i když není ke konverzi důvod - , ale každý má na to svůj názor. Já bych to, když se bavíme o pořízení co možná nejvěrnější a nejčistší nahrávky, nedělal. Kdyby mi šlo o jakože analog. efekt, přidám ho buďto tube/tape saturatorem, nebo zvolím takový mikrofonní předzesilovač, který vím, že zvuk podobně umí ovlivnit/obarvit už při nahrávání. Třeba řada Focusrite Scarlett tyhle prémiovější zesilovače má (teď si nevzpomenu, jak se jmenují, heh; edit: myslim že Air).

Adam Vágner
Adam Vágner
PCTuning PCTuning
17. 5. 2023 16:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@IGNIS @JindrichPirner To je ale spíš něco, jako když mi na té osmibitové fotce po zesvětlení místo plynulého gradientu zůstanou fleky z pěti odstínů, já to zase rozmáznu blurem a pak přes to plácnu šum, aby to tak netlouklo do očí, ne?

Něco, co bych nemusel dělat, kdybych tam měl už na začátku ten plynulejší gradient a jenom to „zesílil“. :D

IGNIS
IGNIS
PCTuning PCTuning
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
17. 5. 2023 17:51 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@IGNIS @Adam Vágner (pctuning.cz) Asi tak, i když do grafiky zas tak moc nevidím. Ale vím o tomhle downscalingu to, že se, asi na rozdíl od té šílenosti s grafikou, cos právě popsal, používá, jak jsem psal, záměrně. Že výsledek může znít (díky tomu jakoby analog soundu, jak jsem psal), možná lépe, než když to nahraješ rovnou v té výsledné bit hloubce. Mnozí na to nedají dopustit, ale já mezi ně nepatřím. Btw hlavní důvod (kromě toho, že jsem si na to nevzpomněl) proč tohle apod. věci v žádném z dílů Průvodce nejsou, je ten, že bych to v tom případě psal dodneška 😇

Oblivium
Oblivium
Level 1 Level 1
Procesor: AMD
Operační systém: Windows
17. 5. 2023 18:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@IGNIS @JindrichPirner Abych to upřesnil co jsem měl na mysli. Samozřejmě hned dát do úvodu mix je nesmysl. To klidně zabere celou kapitolu. Myslel jsem se zmínit o mixu obecně. Když je to úvod tak jen obecně napsat jak jde postup. Náběr - mix - mastering. Aby i začínající měli trochu představu jak to jde za sebou. Popř. jen krátce obecně popsat. Náběr je... Mix je... Mastering je...

IGNIS
IGNIS
PCTuning PCTuning
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
17. 5. 2023 22:27 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@IGNIS @Oblivium Pravda, to jsem tam mohl, a asi i měl zmínit. To je taková moje roztržitost, že si, když je to takhle náročné a dlouhé, nevzpomenu na všechno. "Bohužel" jsem většinu věcí ani neměl kde opsat, 90% jsem toho vydoloval z hlavy. I tak si myslím, že jak to v pozdějších dílech plyne dál, bude každému jasné, že až v momentě, kdy zapojíme mikrofon a nastavujeme Audacity, než stiskneme record, začíná reálná práce. Vyplyne to z kontextu samo sebou, čtenáři jsou tady chytří, pochopí to ;) Kromě toho je tam pak jasně řečeno, že to, v jakém pořadí za sebe dáme jednotlivé VST pluginy, je naprosto zásadní. Limiter prostě musí být úplně poslední. Atd. Je pár případů, kdy jejich pořadí lze změnit, nebo některé vypustit apod. - třeba jestli normalizovat před kompresí nebo až po ní (lze tím dosáhnout mírně odlišných výsledků), nebo jestli vůbec komprimovat. To musí rozhodnout každý sám, podle konkrétní nahrávky. Což chce dobrý sluch a zkušenosti, problém s těmito dilematy může mít i zkušený masteringový inženýr, natož běžný uživatel. Tzn., že je také několik míst, kde čtenářům narovinu říkám, že zbytek je na nich. Něco je prostě příliš individuální a neexistují obecné rady ani hodnoty. Ještě bych dodal, že fajn na vyspělejších audioeditorech bývá fakt, že změny dokážou ukládat do extra souborů, takže zůstane původní nahrávka netknutá. Umí to Audition, funguje to podobně, jako .psd soubory (blíž jsem s tím nepracoval, obecně v audioeditorech trávím jen minimum času), Audacity tuším ne. Já pracuju s hudbou tak, že veškerý mastering udělám už v produkční aplikaci (FL Studio), pomocí VST pluginů (hlavně Ozone). Jsem takhle zvyklý pracovat, je to podle mě zábavnější. Proto později máte v Audition doporučené to dělat přes ten realtime effect mód. Audio editor osobně použiju pak jen na normalizaci, fade-in/out na začátku/konci skladby, a na střih, toť vše.

Oblivium
Oblivium
Level 1 Level 1
Procesor: AMD
Operační systém: Windows
18. 5. 2023 11:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@IGNIS @JindrichPirner K té roztržitosti, to chápu jsem na to stejně :-). Taky jsem v minulém postu chtěl napsat, že by se výraz mix mohl dát aspoň do slovníku. No a napsal jsem to, nenapsal. :-) Hlavně když už se člověk delší dobu věnuje tomuhle oboru/koníčku.. tak na ty úplný základy prostě zapomene, protože je bere jako samozřejmost. Jinak moje poznámky prosím neberte jako hate, ale spíš jako námět pro další článek. Já dělám v Cubase Pro a jsem zase zvyklej mix vyexportovat zvláš a pak v Cubase přes plug-iny ( T-Racks, Cubase ) dělám teprve matering zvlášť. Na master šavli dám Steinberg UV22HR https://steinberg.help/cubase_plugin_reference/v9/en/_shared/topics/plug_ref/uv22hr_dithering_r.html a jinak plug-iny T-Racks ( kompresor, saturace... ) Ale v tomto oboru naštěstí není nikde psaáno jestli se to má dělat tak nebo onak. Každý ať si najde svou cestu která mu vyhovuje, která ho baví.
Jinak jsem docela zvědav na Audacity, už jsem ho "100 let" neviděl tak jsem zvědav kam se to posunulo. Tak ať se daří a jsem zvědav na další článek.

IGNIS
IGNIS
PCTuning PCTuning
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
21. 5. 2023 08:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@IGNIS @Oblivium Vlastně si říkám, že fázi mixu se v seriálu vůbec nevěnuju. Asi že je u obyčejného stříhání nahrávky hlasu dost triviální (plus individuální) a nebylo by moc o čem psát. Oproti masteringu je to easy. Pravda sice je, že se v oboru ty jednotlivé fáze rozlišují, ale v praxi člověk prostě dělá, dokud to není hotové. Nemám v realné práci se zvukem nijak rozlišené, že bych si řekl "fajn, produkce je asi hotová, jdu to masterovat", protože to stejně dělám průběžně, aby se to dalo vůbec i kontrolně poslouchat. Zřejmě proto jsem to, co sám nerozlišuji, neučil ostatní.

IGNIS
IGNIS
PCTuning PCTuning
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
17. 5. 2023 15:37 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Evžen Lakatoš Pls smazat, jsem to postnul omylem 2x. Thx.

Hy3ms
Hy3ms
Level 1 Level 1
16. 5. 2023 18:27 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Kdo by chtěl trochu hlubší informace o akustice, hudební technice podrobněji a především o objektivním testování, tak vřele doporučuji - http://nwavguy.blogspot.com (snad neporuším pravidla?) Najde tam informace jak laik, tak i "slaboproudař". K představené literatuře bych ještě doporučil tuto publikaci - The Audio Expert: Everything You Need to Know about Audio; mně sedla asi nejvíce. Každopádně ale také přidávám své díky za moc pěkný článek!

IGNIS
IGNIS
PCTuning PCTuning
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
16. 5. 2023 21:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Hy3ms @Hy3ms Děkuju :) Já to nemoderuji, dělají to kolegové, tak nevím. Jinak ono je toho na netu mraky, ale, jak píšu v článku, je to většinou v AJ. Tedy aspoň to, co je opravdu kvalitní a podrobné. V češtině je toho málo, často jde o příliš specifické odborné věci, jak už jsem si posteskl jinde. Nebo pak Wiki, to je zase nesouvislé (podobně jako fóra), encyklopedické. Mně osobně nevadí číst extrasložité texty, jen mě nudí, když v nich je jen minimum toho, co bych si prakticky vyzkoušel a pak používal - mám potom pocit, že jsem to četl zbytečně. Fakt nechci psát něco, co bych sám ani nechtěl číst. S praktickými návody v AJ je pak ta potíž, že už bývají určené pro lidi, co se v audiu vyznají a není jim třeba vysvětlovat, co je ekvalizér či kompresor, jen stručně říct, jak to nastavit. To by tady taky nešlo, zvolil jsem střední cestu. Její praktická, nejpoužitelnější část, však nemohla být hned v 1. dílu, protože by tomu bez úvodu rozuměl jen málokdo. So, stay tuned pls - i akustika tam pak je ;)

Hy3ms
Hy3ms
Level 1 Level 1
17. 5. 2023 19:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@IGNIS @JindrichPirner Můj příspěvek v žádném případě nebyl myšlen jako kritika či snad jsem chtěl naznačit jeho nedostatky. Ba právě naopak! Je napsán moc pěkně. Pouze jsem chtěl poskytnout dodatečné zdroje informací pro ty, které by to zajímalo. Těším se na další pokračování!

IGNIS
IGNIS
PCTuning PCTuning
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
17. 5. 2023 22:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@IGNIS @Hy3ms Já to taky jako kritiku v žádném případě nepochopil. Jen jsem si tak nějak povzdychnul nad tím, proč jsem to vůbec psal a jakým způsobem. Že bych byl býval sám radši, kdybych si o tom mohl jen číst a nemusel to psát 😂 Ale nebylo skoro co, nebo se mi to nelíbilo no...

M
M
Level 43 Level 43
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
16. 5. 2023 18:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Moc pekny uvod do audio masteringu.
Len tak dalej!
Tesim sa na dalsie clanky

IGNIS
IGNIS
PCTuning PCTuning
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
16. 5. 2023 20:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@M @mmiminoo Díky. Vaše pozitivní ohlasy jsou tím nejlepším oceněním a motivací do budoucna :)

Duptcheck
Duptcheck
Level 20 Level 20
16. 5. 2023 16:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Děkuji za článek, dobrá práce!

IGNIS
IGNIS
PCTuning PCTuning
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
16. 5. 2023 18:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Duptcheck @Duptcheck Jsem rád, že se tak líbí, díky moc :)

Thymallus
Thymallus
Level 41 Level 41
16. 5. 2023 16:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Výborný článek! Smekám a těším se na pokračování.

IGNIS
IGNIS
PCTuning PCTuning
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
16. 5. 2023 18:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Thymallus @Thymallus Moc děkuju :)

zvirek
zvirek
Level 16 Level 16
16. 5. 2023 12:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Super článek. Jasně, že bych uvítal něco podobného o hudbě. Dokonce mnohem více než mluvené slovo. Léta se chystám pohrát si s malým domácím studeim, které sice už technicky mám,ale nemám naprosto čas se tomu soustavně věnovat, takže vždycky něco udělám, pak na to rok nešáhnu a všechno zapomenu, navíc ten soft se dost mění, takže moje 10 let staré Cubase už dnes vypadá úplně jina :-). Takže pro mě ideální s rozepsanými postupy od nahrávání stop zpěvu, nástrojů, kláves přes editaci až po mastering. Z mluveného slova bych já konkrétně uvítal spíš jen dabování videií, která sestříhávám z dovolených, ale tam to celkem není nic až tak složitého, s tím si asi poradím. Předem díky !

IGNIS
IGNIS
PCTuning PCTuning
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
16. 5. 2023 14:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zvirek @zvirek Díky moc za feedback a pochvalu 😊 Chtěli jsme navázat na mluvené slovo po článku o podcastech. Článkem o tvorbě hudby bych, až tento průvodce dovychází, pokračoval rád. To mě ostatně baví úplně nejvíc. Čekáme na ohlasy a čtenost, takže o tom rozhodnete vy 😊 Jinak dabování se obávám, že by mi pro svou přílišnou specifičnost neprošlo. Ale myslím, že po technické stránce velkou část toho, co potřebujete znát, najdete v tomto průvodci. Uvidíte v dalších dílech, schválně kdyžtak pak dejte vědět, jestli se to šiklo i pro ten dabing 😉

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 35 Level 35
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
16. 5. 2023 10:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak tuhle sérii článků si určitě užiju a snad se i přiučím. Těším se na další díly. Díky za tu práci.

IGNIS
IGNIS
PCTuning PCTuning
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
16. 5. 2023 10:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @urbis83 Díky moc! Je tam všechno, co je pro mastering hlasu nutné umět. A jak jsem psal, chtěl jsem, aby si to mohl každý vyzkoušet, takže je všechen SW z dalších dílů zdarma. Je škoda, že to nešlo udělat kratší, musel jsem ale respektovat rozdílnou úroveň znalostí čtenářů, když nepíšu do pro-audio magazínu (bývávalo, ale Pixel už nevychází). Tady nemusím vysvětlovat každou IT zkratku, nemusím říkat, co znamená CPU, ale co je LUFS apod. věci ano. Nicméně můžu slíbit, že ty samotné návody na nastavení kompresoru, ekvalizéru, odšumění, ztišení hudby při vložení hlasu (ducking) apod. jsou stručné (každý na cca jednu str.), aby byly snadno použitelné. I pro mě. Nepamatuju si všechno, co často nepoužívám - dělám z 99% hlavně hudbu. Věci kolem masteringu hlasu znám, koneckonců jsem v dalších dílech průvodce z ničeho nečerpal, ale trvalo sakra dlouho, než jsem si to zase oživil. Skoro 2 měsíce. A pokud to alespoň někdo pochválí, stálo to za to. Protože jsem to, jak říkám, psal i kvůli sobě, když to v tom (trochu polopatickém) stylu, v jakém bych to rád četl, nikdo nenapsal. Ještě jednou díky, čtenáři jako Vy mi dávají motivaci psát dál.

BTW, řekněte - i ostatní pls -, jestli byste uvítali něco podobného o hudbě. Dejme tomu třeba něco jako "co všechno člověk potřebuje k rap beatmakingu", resp. k hudební produkci na PC jako takové. Předem díky.

Ještě jednou mockrát děkuji, že se článek líbí :)

Reklama
Reklama